РОЛЬОВА МОДЕЛЬ ЛІДЕРСТВА: ТЕОРЕТИЧНЕ ОБҐРУНТУВАННЯ ТА РОЛЬОВИЙ ОПИТУВАЛЬНИК ЛІДЕРСЬКИХ НАВИЧОК

Автор(и)

  • Жанна Богдан Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», Україна https://orcid.org/0000-0003-1560-9516

DOI:

https://doi.org/10.20998/2078-7782.2023.2.07

Ключові слова:

лідерські навички, лідерство, рольова структура лідерських навичок, рольова компетентність, рольовий опитувальник лідерських навичок

Анотація

Стаття присвячена дослідженню феномену лідерських навичок з позиції рольового підходу, а також стандартизації рольового опитувальника лідерських навичок. Дослідження сфокусоване на теоретичному обґрунтуванні рольової структури лідерських навичок та апробації рольового опитувальника лідерських навичок. В дослідженні взяли участь 236 досліджуваних у віці 18-55 років в якості психометричної вибірки. Завдяки апробованому у дослідженні рольовому опитувальнику лідерських навичок було проведено оцінку міри розвитку лідерських навичок за ролями Перемовника, що виконує комунікативну функцію лідерства; Коуча, якому притаманна дидактична функцію лідерства; Провідника, що реалізує організаційну функцію лідерства; Наставника, що здійснює фасилятивну функцію лідерства; Консультанта, що виконує комунікативно-організаційну функцію лідерства; Мотиватора, який відповідальний за виконання мотиваційної функції лідерства, Друга, що втілює емоційну функцію лідерства, Керівника, що виконує інструментально-управлінську функцію лідерства та Тім-білдера, який втілює командо-творчу функцію лідерства.

Біографія автора

Жанна Богдан, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»

Кандидат психологічних наук, доцент, доцент кафедри педагогіки і психології управління соціальними системами ім. академіка І. Зязюна, Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”

Посилання

Hornostay, P. (1993), “Psycho- logist’s competence: experience or creative talent?”, Practical psychology and school: materials of the International Scientific and Practical Conference (November 11-14, 1991, Lutsk), Kyiv, pp. 43 – 49

Hornostay P. (1997), “Socialization of validity and psychological roles”, Theoretical and applied questions of psy- chology, pick. 3, part 1, St. Petersburg,

pp. 325 – 330

Kokun, O., Pishko, I., Lozinska, N., Kopanitsa, O., Gerasimenko, M.,Tkachenko V. (2012), “Collection of meth- ods of diagnostics of leadership qualities of cadet, sergeant and officers: a methodical manual”, K.: NDC of the GP of the Armed Forces, p. 433

Mikhailenko, O. (2016), “Personal- ity and role features of future specialists of practical psychology”, Bulletin of KhNPU them, GS Frying pan. Psychology, is. 53, Kharkiv: KhNPU, pp. 145 – 151

Mikhailenko, O. (2016), “Develop- ment and psychometric testing of the author's role questionnaire”, Actual problems of pedagogy, psychology and vocational educa- tion, no. 2, pp.9 – 15, availa- ble at: http://journals.uran.ua/apppfo

Miroshnik, Z. (2011), “Structure of elementary school teacher’s personality: Role approach, Monograph”, Kharkiv: FLP SHEININA EV; KhNPU. p. 306

Povstyn, O., Kozyar, M. (2019), “The value of “Soft Skills” in the formation of managerial competence of specialists in the field of human safety”, Bulletin of the LDUBZHD, is. 20, pp. 122 – 127, availa- ble at: https://doi.org/10.32447/20784643.20. 2019.19

Polonskaya, T. (2021), “Soft Skills skills are new challenges to the Ukrainian school”, II International Scientific and Practi- cal Conference "The Combination of Theory and Practice, Experience and Perspectives”, Amsterdam, pp. 36 – 38, available at: https://eu-conf.com

Pundeev, V. (2022), “Psychological features of the structure of leadership qualities of bilingual students”, Scientific Bulletin of KSU, Psychological sciences, is. 2, pp. 28 – 34, available at: https://doi.org/10.32999/ksu2 312-3206/2022-2-2-4

Khomulenko, B. (2014), “Psycho- diagnosis of the role structure of the psy-chologist's personality”, Bulletin of the Kharkiv National Pedagogical University named after G. Skovoroda, Kharkiv: KhNPU, is. 49, pp. 165 – 175

Bass, B. (1990), “From transac- tional to transformational leadership: learn- ing to share the vision”, Organizational Dy- namics, 18, (3), Winter, pp. 19 – 31

Ciappei, C. (2015),” Soft Skills to govern action. Speech at “Soft Skills and their role in employability – New perspec- tives in teaching, assessment and certifica- tion”, workshop in Bertinoro, FC, Italy

Jago, A. G. (1982), “Leadership: Perspectives in theory and research”, Man- agement Science, 28(3), pp. 315 – 336

Kapur, D. (2020), “Introduction to Leadership”, available at: https://www.researc hgate.net/publication/344327077_Introductio n_to_Leadership

Kumar, Sh., Shilpa, J. (2013), “Leadership Management: Principles, Mod- els and Theories”, Global Journal of Man- agement and Business Studies, vol. 3, no.3,pp. 309 – 318

Linton, R. (1936), “The study of man”, N-Y, Appleton Century, p. 503

Merton, R.B. (1957), “Social structure. Revised and Enlarged Edition”, The Free Press. Glencoe, pp. 368 – 384

Moreno, J. (1934), “Who shallsurvive?”, p. 246

Newcomb, T.M. (1950), “Social psychology”, N-Y, Dryden Press

Northouse, G. (2007), “Leader- ship theory and practice”, (3rd ed.) Thousand Oak, London, New Delhe, Sage Publications, Inс

Parsons, T. (1951), “The social system. Glencoe”, 111, the Free press

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-07-10

Номер

Розділ

ТЕОРЕТИЧНІ ТА ПРИКЛАДНІ АСПЕКТИ ДОСЛІДЖЕННЯ ФЕНОМЕНІВ ЛІДЕРСТВА, УПРАВЛІННЯ ТА РОЗВИТКУ СОЦІАЛЬНОГО ОБ’ЄКТУ