СИСТЕМНИЙ ХАРАКТЕР ФОРМУВАННЯ ІНТЕЛІГЕНТНОСТІ

Автор(и)

  • Андрій Кіпенський Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», Україна https://orcid.org/0000-0001-7069-1431
  • Олександр Пономарьов Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», Україна https://orcid.org/0000-0003-4698-2620

DOI:

https://doi.org/10.20998/2078-7782.2023.4.07

Ключові слова:

інтелігентність, системність; формування, розвиток, моральність, порядність, відповідальність, культура, професіоналізм

Анотація

Анотація: показано, що інтелігентність відіграє важливу роль у забезпеченні нормального функціонування і розвитку соціуму, у здійсненні науково-технічного та соціального прогресу, становленні сприятливих міжособистісних взаємовідносин та формуванні й дотриманні духовно-культурних основ суспільної життєдіяльності. Уточнено сенс і структуру феномену інтелігентності. У зв’язку з істотною складністю й суперечливістю цього феномену обґрунтовано необхідність системного підходу до формування і розвитку інтелігентності. Доведено, що саме системність допомагає визначити можливості, умови та обмеження, характерні для процесів формування і розвитку інтелігентності. Узагальнено структуру інтелігентності, яка охоплює високий професіоналізм інтелігента, його моральність, порядність та відповідальність, ціннісне сприйняття своєї професії та гуманістичну систему життєвих цілей і цінностей.

Біографії авторів

Андрій Кіпенський, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»

Доктор технічних наук, професор, директор навчально-наукового інституту соціально-гуманітарних технологій, Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”

Олександр Пономарьов, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»

Кандидат технічних наук, професор, професор кафедри педагогіки і психології управління соціальними системами ім. академіка І. Зязюна, Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”;

Посилання

Bychko, A., Bychko, I. (2010), “The phenomenon of the Ukrainian intelligentsia: an attempt at existential research”, Psychology and Society: Ukrainian Theoretical and Methodological Socio-Humanitarian Journal, no. 1(39), pp. 8 – 64

Kipenskyi, A., Ponomarev, O. “In-stilling the qualities of intelligence in leaders and the humanitarian and technical elite”, Targeted training of leaders and humanitarian and technical elite: From the experience of the Faculty of Social and Humanitarian Technologies of NTU "KhPI": monograph, Under the editorship of A. Kipenskyi, O. Ponomarev, Kharkiv: Printing house "Madrid", pp. 149 – 159

Kremen, V. (2008), “Educational Activity and Intellect: Problems of Formation of National Intelligentsia”, Theory and practice of social systems management, no. 1, pp. 3 – 11

“Morphology of culture: A thesaurus” (2007), Edited by V. Lozova – Kh.: Pravo, p. 348

Romanovsky, O., Ponomarev, O., Iliash, N. (2020), “ Self-management as a factor of life success”, The leader. The elite. Society, no. 1, pp. 17 – 29

Semeniuk, E., Melnyk, V. (2017), “Philosophy of modern science and technology”, Textbook. – 3rd edition, revised and supplemented, Lviv: I. Franko National University of Lviv, p. 364

“Philosophical Dictionary of Social Terms” (2002), Edited by V. Andrushchenko, Kharkiv: Corwin, p. 672

Puntikova, N. (2014), “The pheno-menon of human intelligence in modern research”, The origins of pedagogical excel-lence, is. 13, pp. 268 – 272

Dilalla, L. (2000), “Development of the Intelligence: Current Research and Theories”, Journal of School Psychology no. 38(1)

Mackintosh, N. (1995), “Insight into intelligence”, Nature vol. 377, pp. 581 – 582.

Plomin, R., Deary, I. (2014), “Genetics and intelligence differences: five special findings” Molecular Psychiatry, 2014, pp. 98–108, available at: https://doi.org/10.-1038/mp.2014.105

Senarath Dayathilake K. (2017), “Evolution of human intelligence: Psychological Science for a Better World” Intelligence and psychological well-being, p. 108

Shaw, P., et al. (2006), “Intellectual ability and cortical development in children and adolescents” Nature, vol. 440, pp. 676-679.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-25

Номер

Розділ

ФІЛОСОФСЬКІ ТА АНТРОПОЛОГІЧНІ ПАРАДИГМИ СУЧАСНОЇ ОСВІТИ