ПЕДАГОГІЧНІ ТЕХНОЛОГІЇ ФОРМУВАННЯ ЕКОЛОГІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ У КИТАЙСЬКИХ МАГІСТРАНТІВ ІЗ ІНФОРМАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ

Автор(и)

  • Аліна Хрипунова Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», Україна https://orcid.org/0000-0002-8485-135X
  • Євгенія Воробйова Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», Україна https://orcid.org/0000-0002-6269-578X

DOI:

https://doi.org/10.20998/2078-7782.2024.2.01

Ключові слова:

екологічна компетентність, магістр, китайські інженери ІТ, педагогічна технологія, критерії, показники, особисті та професійні якості, позитивна мотивація, загально технічні та спеціальні знання, рефлективні здібності

Анотація

У статті розроблено педагогічну технологію формування екологічної компетентності китайських магістрів у сфері інформаційних технологій, які проходять навчання в українських університетах.
З’ясовано, що екологічна компетентність інженера у сфері інформаційних технологій є ключовою професійною компетентністю, яка передбачає його здатність створювати екологічно орієнтовані програмні продукти, які підтримують розробку і функціювання енергозберігаючих технологій, що забезпечують ефективний захист та відтворювання навколишнього середовища.
Уточнено критерії, показники та рівні сформованості екологічної компетентності майбутніх інженерів в галузі IT технологій. На основі аналізу було доведено, що під час навчання застосування розробленої педагогічної технології впливає на формування екологічної компетентності китайських магістрів у сфері ІТ. Визначено доцільність адаптації розробленої педагогічної технології до інших інженерних спеціальностей, які здобувають китайські студенти в українських університетах.

Біографії авторів

Аліна Хрипунова, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»

Кандидат педагогічних наук, доцент, професор кафедри педагогіки і психології
управління соціальними системами ім. академіка І. Зязюна

Євгенія Воробйова, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»

Кандидат педагогічних наук, доцент кафедри педагогіки та психології управління соціальними системами ім акад І. Зязюна

Посилання

Zabielskis, P (2014), “Environmental Problems in China: Issues and Prospect: training”, Social Issues in China. p. 257 – 280

Zabielskis, P (2014), “Environmental Problems in China: Issues and Prospect: training”, Social Issues in China. p. 257 – 280

Jianguo, L., Diamond, J. (2005), “China's environment in a globalizing world”, Nature, vol. 435, p. 179 – 1186

Xiaochun, Z., Jiang, M., Zhang, W. (2022), “The Impact of Environmental Pollution and Economic Growth on Public Health: education. Public Health”, Environmental health and Exposome, vol. 10, China, p. 1 – 9

Haidong, K. (2009), “Environment and Health in China: Challenges and Opportunities”, Environ Health Perspect, p. 530

Chen, J. (2020), “Environmental education, knowledge and awareness in China: The case of Xiamen University students”, ASIA Network Exchange: journal of Asia, Liberal Arts Studies, p. 54 – 72

Romanovsky, O., Ignatyuk, O., Gura, T., Gren, L., Solodavnik, T. (2023), “Competence-based approach in the process of professional and fundamental training of future bachelor engineers in the context of educational transformations”, Theory and practice of social systems management: philosophy, psychology, pedagogy, sociology, no. 4, pp. 3 – 19

Gulay, O. (2013), “Methodological principles of formation of the fundamental component of professional competence of construction specialists”, Monograph, ed. by L. Romanishina, Lutsk: Lviv National Technical University, p. 296

Petruk, V. (2005), “Forging new partnerships with Cases, Simulations”, Games and other Interactive Methods”, Teaching for eign mathematics' using Games, Boston: WACRA, pp. 221 – 225

Chupakhin, S. (2018), “Formation of professional competence of future communication engineers in the process of studying special disciplines”, Candidate of Pedagogical Sciences: 13.00.04., Kyiv, p. 247

Efimenko, N. (1998), “Formation of students' ecological culture”, Means of educational and research work: Collection of scientific articles, Kharkiv: KhSPU, is. 6, pp. 100 – 104

Soloshych, I. (2005), “Analysis of the content of environmental knowledge of electromechanical engineers in professional activity”, Problems of engineering and pedagogical education: Collection of scientific papers, Kharkiv: Normal Prices, is 10, pp. 135 – 141

Titarenko, L. (2001), “Readiness for environmental activities as a basis for the formation of students' environmental competence”, Candidate of Pedagogical Sciences: 13.00.04., Kyiv, 2001, p. 2

Lukashenko, T. (2014), “Formation of ecological competence of future engineers of chemical specialties in the process of studying professional disciplines”, Candidate of Pedagogical Sciences: 13.00.04., Kyiv, p. 187

Gerasymchuk, O. (2023), “Features of the technology of forming the environmental competence of future mining engineers”, Bulletin of Zhytomyr Ivan Franko State University. Pedagogical Sciences, no. 2 (93), pp. 52 – 57

Chernovol, N. (2010), “Pedagogical conditions for the formation of environmental competence of future engineers in the process of technological practices”, Bulletin of the National Academy of the State Border Guard Service of Ukraine, is 3, available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vnadps_2010_3_17

Khrypunova, A. (2009), “Components and criteria for the formation of environmental competence of future engineers – civil defense specialists”, Problems of engineering and pedagogical education: a collection of scientific papers, Kharkiv: Ukrainian Engineering and Pedagogical Academy. – is. 22 – 23, pp 420 – 425

Tolochko, S., Shkodin, A. (2017), “Formation of environmental competence of students of agrotechnical specialties of higher education institutions”, Ecological sciences, no. 22 – 23, pp. 165 – 172

Budagyants, G. (2009), “Pedagogical conditions for the formation of environmental competence of engineers in the field of energy”, Problems of engineering and pedagogical education: Collection of scientific papers, Kharkiv: Ukrainian Academy of Engineering and Pedagogy, is. 22 – 23, pp. 25 – 31

Gura, O. (2017), “The main areas of realization of IT specialists in the modern labor market: analysis of professional requirements”, Scientific Bulletin of Mykolaiv National University named after V. Sukhomlynsky. Pedagogical sciences, is. 2 (57), pp. 166 – 170

Klingsted, G. (1998), “Developing instructional modules for individualized instruction”, Educational technology, pp. 73 – 84

Prokopenko, I. (2006), “Pedagogical technologies”, Study guide, Ridna shkola, no. 7, pp. 10 – 13

Pekhota, O., Startseva, A (2006), “Personally oriented training: teacher training”, Monograph, Mykolaiv: Shlion Publishing House, p. 272

Evdokimov, V. (2007), “Technology of personality-oriented learning as an innovative pedagogical phenomenon”, New Collegium: scientific information journal, Kharkiv, no. 5 pp. 20 – 26

Radchenko, M., Golubeva, M., Bakhtiyarova, H. (2015), “Means of activating students' cognitive activity at lectures”, Scientific notes, Pedagogical, psychological sciences and social work, vol. 175, pp. 29 – 32

Bahriy, K. (2013), “Problem lectures as a way to form students' creative approach to learning”, Bulletin of the Chernivtsi Institute of Trade and Economics. Economic Sciences, is. 3, pp. 337 – 340, available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vchtei_2013_3_62

Golub, N. (2018), “Problem of interaction between teacher and students in the process of lecture-visualization”, Psychological and pedagogical sciences, no. 3, pp. 161 – 167

Yakubovska, L. (2002), “The use of educational and role-playing games of professional orientation in the process of teaching a foreign language to future border guard officers”, Thesis for the degree of Candidate of Pedagogical Sciences: 13.00.04., “Theory and Methods of Vocational Education”, Khmelnytskyi, p. 18

“Despite the war, foreign students continue to choose to study in Ukraine and recommend it to their friends”, (2024), UDCMO research, available at: https://rubryka.com/2024/04/23/popry-vijnu-inozemni-studenty-prodovzhuyut-obyraty-navchannya-v-ukrayini-i-radyat-yiyi-svoyim-druzyam-doslidzhennya-udtsmo/

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-08-23

Номер

Розділ

ОРГАНІЗАЦІЙНО-ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ МАЙСТЕРНОСТІ МАЙБУТНІХ СПЕЦІАЛІСТІВ