ПЕДАГОГІЧНІ ТЕХНОЛОГІЇ ФОРМУВАННЯ ЕКОЛОГІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ У КИТАЙСЬКИХ МАГІСТРАНТІВ ІЗ ІНФОРМАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ
DOI:
https://doi.org/10.20998/2078-7782.2024.2.01Ключові слова:
екологічна компетентність, магістр, китайські інженери ІТ, педагогічна технологія, критерії, показники, особисті та професійні якості, позитивна мотивація, загально технічні та спеціальні знання, рефлективні здібностіАнотація
У статті розроблено педагогічну технологію формування екологічної компетентності китайських магістрів у сфері інформаційних технологій, які проходять навчання в українських університетах.
З’ясовано, що екологічна компетентність інженера у сфері інформаційних технологій є ключовою професійною компетентністю, яка передбачає його здатність створювати екологічно орієнтовані програмні продукти, які підтримують розробку і функціювання енергозберігаючих технологій, що забезпечують ефективний захист та відтворювання навколишнього середовища.
Уточнено критерії, показники та рівні сформованості екологічної компетентності майбутніх інженерів в галузі IT технологій. На основі аналізу було доведено, що під час навчання застосування розробленої педагогічної технології впливає на формування екологічної компетентності китайських магістрів у сфері ІТ. Визначено доцільність адаптації розробленої педагогічної технології до інших інженерних спеціальностей, які здобувають китайські студенти в українських університетах.
Посилання
Zabielskis, P (2014), “Environmental Problems in China: Issues and Prospect: training”, Social Issues in China. p. 257 – 280
Zabielskis, P (2014), “Environmental Problems in China: Issues and Prospect: training”, Social Issues in China. p. 257 – 280
Jianguo, L., Diamond, J. (2005), “China's environment in a globalizing world”, Nature, vol. 435, p. 179 – 1186
Xiaochun, Z., Jiang, M., Zhang, W. (2022), “The Impact of Environmental Pollution and Economic Growth on Public Health: education. Public Health”, Environmental health and Exposome, vol. 10, China, p. 1 – 9
Haidong, K. (2009), “Environment and Health in China: Challenges and Opportunities”, Environ Health Perspect, p. 530
Chen, J. (2020), “Environmental education, knowledge and awareness in China: The case of Xiamen University students”, ASIA Network Exchange: journal of Asia, Liberal Arts Studies, p. 54 – 72
Romanovsky, O., Ignatyuk, O., Gura, T., Gren, L., Solodavnik, T. (2023), “Competence-based approach in the process of professional and fundamental training of future bachelor engineers in the context of educational transformations”, Theory and practice of social systems management: philosophy, psychology, pedagogy, sociology, no. 4, pp. 3 – 19
Gulay, O. (2013), “Methodological principles of formation of the fundamental component of professional competence of construction specialists”, Monograph, ed. by L. Romanishina, Lutsk: Lviv National Technical University, p. 296
Petruk, V. (2005), “Forging new partnerships with Cases, Simulations”, Games and other Interactive Methods”, Teaching for eign mathematics' using Games, Boston: WACRA, pp. 221 – 225
Chupakhin, S. (2018), “Formation of professional competence of future communication engineers in the process of studying special disciplines”, Candidate of Pedagogical Sciences: 13.00.04., Kyiv, p. 247
Efimenko, N. (1998), “Formation of students' ecological culture”, Means of educational and research work: Collection of scientific articles, Kharkiv: KhSPU, is. 6, pp. 100 – 104
Soloshych, I. (2005), “Analysis of the content of environmental knowledge of electromechanical engineers in professional activity”, Problems of engineering and pedagogical education: Collection of scientific papers, Kharkiv: Normal Prices, is 10, pp. 135 – 141
Titarenko, L. (2001), “Readiness for environmental activities as a basis for the formation of students' environmental competence”, Candidate of Pedagogical Sciences: 13.00.04., Kyiv, 2001, p. 2
Lukashenko, T. (2014), “Formation of ecological competence of future engineers of chemical specialties in the process of studying professional disciplines”, Candidate of Pedagogical Sciences: 13.00.04., Kyiv, p. 187
Gerasymchuk, O. (2023), “Features of the technology of forming the environmental competence of future mining engineers”, Bulletin of Zhytomyr Ivan Franko State University. Pedagogical Sciences, no. 2 (93), pp. 52 – 57
Chernovol, N. (2010), “Pedagogical conditions for the formation of environmental competence of future engineers in the process of technological practices”, Bulletin of the National Academy of the State Border Guard Service of Ukraine, is 3, available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vnadps_2010_3_17
Khrypunova, A. (2009), “Components and criteria for the formation of environmental competence of future engineers – civil defense specialists”, Problems of engineering and pedagogical education: a collection of scientific papers, Kharkiv: Ukrainian Engineering and Pedagogical Academy. – is. 22 – 23, pp 420 – 425
Tolochko, S., Shkodin, A. (2017), “Formation of environmental competence of students of agrotechnical specialties of higher education institutions”, Ecological sciences, no. 22 – 23, pp. 165 – 172
Budagyants, G. (2009), “Pedagogical conditions for the formation of environmental competence of engineers in the field of energy”, Problems of engineering and pedagogical education: Collection of scientific papers, Kharkiv: Ukrainian Academy of Engineering and Pedagogy, is. 22 – 23, pp. 25 – 31
Gura, O. (2017), “The main areas of realization of IT specialists in the modern labor market: analysis of professional requirements”, Scientific Bulletin of Mykolaiv National University named after V. Sukhomlynsky. Pedagogical sciences, is. 2 (57), pp. 166 – 170
Klingsted, G. (1998), “Developing instructional modules for individualized instruction”, Educational technology, pp. 73 – 84
Prokopenko, I. (2006), “Pedagogical technologies”, Study guide, Ridna shkola, no. 7, pp. 10 – 13
Pekhota, O., Startseva, A (2006), “Personally oriented training: teacher training”, Monograph, Mykolaiv: Shlion Publishing House, p. 272
Evdokimov, V. (2007), “Technology of personality-oriented learning as an innovative pedagogical phenomenon”, New Collegium: scientific information journal, Kharkiv, no. 5 pp. 20 – 26
Radchenko, M., Golubeva, M., Bakhtiyarova, H. (2015), “Means of activating students' cognitive activity at lectures”, Scientific notes, Pedagogical, psychological sciences and social work, vol. 175, pp. 29 – 32
Bahriy, K. (2013), “Problem lectures as a way to form students' creative approach to learning”, Bulletin of the Chernivtsi Institute of Trade and Economics. Economic Sciences, is. 3, pp. 337 – 340, available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vchtei_2013_3_62
Golub, N. (2018), “Problem of interaction between teacher and students in the process of lecture-visualization”, Psychological and pedagogical sciences, no. 3, pp. 161 – 167
Yakubovska, L. (2002), “The use of educational and role-playing games of professional orientation in the process of teaching a foreign language to future border guard officers”, Thesis for the degree of Candidate of Pedagogical Sciences: 13.00.04., “Theory and Methods of Vocational Education”, Khmelnytskyi, p. 18
“Despite the war, foreign students continue to choose to study in Ukraine and recommend it to their friends”, (2024), UDCMO research, available at: https://rubryka.com/2024/04/23/popry-vijnu-inozemni-studenty-prodovzhuyut-obyraty-navchannya-v-ukrayini-i-radyat-yiyi-svoyim-druzyam-doslidzhennya-udtsmo/
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Аліна Хрипунова, Євгенія Воробйова
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами: