ІННОВАЦІЙНЕ ОСВІТНЄ СЕРЕДОВИЩЕ У ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ – ПЕДАГОГІЧНА УМОВА ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ БАКАЛАВРІВ ХІМІКО-ТЕХНОЛОГІЧНОЇ ПІДГОТОВКИ

Автор(и)

  • Халіда Курбанова Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», Україна https://orcid.org/0009-0003-8604-7060

DOI:

https://doi.org/10.20998/2078-7782.2024.2.02

Ключові слова:

інновації, освітнє середовище, професійна компетентність, хіміко-технологічна підготовка, майбутні бакалаври, педагогічна умова

Анотація

У статті обґрунтовано думку щодо створення інноваційного освітнього середовища у закладах вищої освіти як однієї з педагогічних умов формування професійної компетентності майбутніх бакалаврів хіміко-технологічної підготовки; розкрито погляди науковців на підготовку фахівців нової якості; наведено визначення таких понять, як “інноваційна освіта”, “педагогічні інновації”; наведено технологічну складову формування інноваційного освітнього середовища у ЗВО, основні завдання наукової та інноваційної діяльності університету; розглянуто застосування інноваційних технологій в освітньому процесі та форми і методи їх реалізації; запропоновано застосування сучасних технологій (“кейс-технологій”, М-Learning – технологій, TV- технологій, Інтернет – технологій) і впровадження методик навчання у професійній підготовці та підвищенні професійної компетентності майбутніх бакалаврів хіміко-технологічної підготовки, які сприяють засвоєнню знань, розвитку навичок та формуванню професійної компетентності (спеціальних програмних засобів, веб-серверів та інноваційних методів навчання (електронне навчання, застосування інтернет-ресурсів, проблемне навчання, кейс-метод, інтерактивні презентації, майндмепінг); доведено дієвість наведеної педагогічної умови.

Біографія автора

Халіда Курбанова, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»

Аспірант кафедри педагогіки і психології управління соціальними системами ім. академіка І. Зязюна

Посилання

Bobritskaya, V. (2014), “Technolo-gy of forming an innovative educational environment in Swiss higher education institutions: lessons for Ukraine”, International Scientific Bulletin: a collection of scientific papers, ed. by I. Artyomov et al., Uzhhorod: UzhNU, is. 2 (9), pp. 7 – 17

Boshota, N., Shishola, D. (2016) “Foreign experience of state regulation of innovation activity”, A young scientist, no. 9, pp. 14 – 18

Vitvitskaya, C. (2019), “Innovation in the training of doctors of philosophy”, Innovative development of higher education: global, European and national dimensions of change, pp. 101 – 104

Vodianka, L., Pidhirna, V., Syroyizhko, K. (2018), “Foreign experience of state regulation of innovation activity”, Investments: practice and experience, no. 9, pp. 77 – 82

“Innovations in Higher Education: Current Aspects” (2016), Work program and methodological recommendations for studying the discipline,ed. by I. Artyomov, Uzhhorod, is. 26, p. 210

“Innovations in Higher Education: Problems, Experience, Prospects” (2011), Monograph, ed. by P. Sauha, Zhytomyr: Zhytomyr State University Publishing House, p. 444

Kovalenko, I. (2022), “Analysis of the problems of regulating innovation in Ukraine”, A word from the National School of Judges of Ukraine, no, 1–2(38–39), pp. 160 – 170

Cooklin, O. (2012), “Conceptual foundations of innovative development of higher education institutions”, Efficient economy, no. 6, available at: http://www.-economy.nayka.com.ua/?op=1&z=1186

Kurbanova, H. (2024), “Positive professsional motivation and stimulation to professional self-realization as a pedagogical condition for the formation of professional competence of future bachelors of chemical engineering in higher education institutions”, The image of a modern teacher, Poltava, no. 3, p. 5

Kurbanova, H. (2024), “Teaching methods in the formation of professional competence of future bachelors of chemical engineering in higher education institutions. Information technologies: science, engineering, technology, education, health”, Abstracts of the XXXII International Scientific and Practical Conference MicroCAD-2024, ed. by Ye. Sokola, Kharkiv: NTU “KhPI”, p. 1141, available at: https://science.kpi.kharkov.ua/wp-content/uploads/2024/05/Zbirnik-tez-MicroCAD-2024.pdf

Kucher, V., Rozhnova, T. (2023), “Application of Innovations in the Process of Organizing the Educational Process of Higher Education Applicants in the Conditions of Master's Degree”, Ukrainian Pedagogical Journal, no. 3, pp. 155 – 162, available at: https://doi.org/10.32405/2411-1317-2023-3-155-162

Matsuk, L., Kuzenko, O., Kuzenko, P. (2021), “Creating an Innovative Educational Environment in the Context of Modernization of Ukrainian Higher Education Institutions”, Youth and the market, no. 4, pp. 119 – 124, available at: http://mir.dspu.edu.ua/issue/view/14259

“Educational process”, Specialties and educational programs, available at: https://blogs.kpi.kharkov.ua/v2/nv/navchalnyj-protses/spetsialnosti-ta-osvitni-programy/

Ponomarenko, V., Kyzym, M., Tyshchenko, O. (2008), “Innovations: problems of science and practice”, Monograph, X: FOP Aleksandrova K., INJEK, p. 232

“About innovation activities”, Law of Ukraine of July 04, 200, no. 40 – IV, available: https://zakon.rada.gov.ua/laws/-show/40-15#Text

Semenyuk, S., Shpilyk, S. (2017), “Educational institutions as special subjects of innovative development of society”, Marketing development trends in the context of economic transformations: a monograph, Ternopil: FOP Shpak V., p. 185 – 194, available at: https://elartu.tntu.edu.ua/bit-stream/lib/21030/2/TRM_2017_Semeniuk_S_B-Osvitni_zaklady_yak_185-194.pdf

Smolinchuk, L., Sich, C. (2022), “Creating an innovative educational environment of a higher education institution”, Current issues of higher professional education, Kyiv, pp. 77 – 78,

available at: https://er.nau.edu.ua/handle-/NAU/54991

“Creation of an effective innovative educational environment is the main vector of modern development of the NAIA”, available at: https://www.naiau.kiev.ua/news/stvorennya-efektivnogo-innovacijnogo-osvitnogo.html

Syaska, I. (2019), “Forms and Methods of Implementation of Innovative Technologies in Environmental Education of Future Science Teachers. Innovative development of higher education: global, European and national dimensions of change”, Proceedings of the V International Scientific and Practical Conference, Sumy: Publishing House of Sumy State Pedagogical

University named after A. Makarenko, vol. 1, pp. 192 – 195

Churichkanych, I. (2019), “Mind mapping as an innovative technology in the development of higher education. Innovative development of higher education: global, European and national dimensions of change”, Proceedings of the V International Scientific and Practical Conference, Sumy: Publishing House of Sumy State Pedagogical University named after A. Makarenko, vol. 1, pp. 200 – 203

“How to make a presentation interactive”, available at: https://ahaslides.com/uk/blog/how-to-make-a-presentation-interactive

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-08-23

Номер

Розділ

ОРГАНІЗАЦІЙНО-ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ МАЙСТЕРНОСТІ МАЙБУТНІХ СПЕЦІАЛІСТІВ