РЕЗИЛЬЄНТНІСТЬ ЛЮДИНИ: ТРАНСФОРМАЦІЯ НАЯВНИХ І ПОШУК ІННОВАЦІЙНИХ ДИДАКТИЧНИХ ПРАКТИК

Автор(и)

  • Інна Книш Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”, Україна https://orcid.org/0000-0003-1746-359X
  • Ніна Підбуцька Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”, Україна https://orcid.org/0000-0001-5319-1996

DOI:

https://doi.org/10.20998/2078-7782.2024.4.01

Ключові слова:

резильєнтність, дидактичні інноваційні практики, антропологічний підхід, освітній результат

Анотація

Проаналізовано останні дослідження й публікації щодо потрактування поняття “резильєнтність”; доведено, що його розуміють як життєздатність і життєстійкість одночасно. Розглянуто нові принципові підстави організації освітнього процесу в інноваційному суспільстві. Констатовано, що еволюціонування освітнього процесу від системи до мережі спонукає до вдосконалення наявних і пошуку інноваційних дидактичних практик, які відповідали б вимогам часу й психологічним особливостям учасників освітнього середовища. Наголошено на трансформації практик трансверсальних компетенцій, завдяки яким самодетермінований розвиток із орієнтацією на психологічну резильєнтність освітніх результатів має стати максимально успішним. Розглянуто зміну поглядів на зміст освітніх взаємин і якість освітніх результатів. Зазначено, що в традиційній педагогіці переважав інформаційно-знаннєвий підхід до освіти, внаслідок чого більшість дидактичних принципів стосувалися навчання як забезпечення учасників освітнього процесу знаннями, вміннями та навичками. Доведено, що нині акценти змінюються: із засвоєння інформації на опанування стратегій і практик роботи з нею, а сучасна дидактика переорієнтовується з тріади “знання — вміння — навички” на розвиток цілісної особистості на підставі редукції. Наголошено, що сучасна феноменологічна педагогіка тяжіє до педагогіки герменевтичної, і їхній синтез закладає підвалини феноменологічно-герменевтичної теорії педагогіки. Зазначено, що здатність відтворювати та трансформувати наведені стратегії та практики незалежно від умов навчання чи ситуації контролю зумовлює залучення до цього процесу як орієнтиру психологічної резильєнтності освітніх результатів. Поняття резильєнтності проаналізовано в міждисциплінарному, психологічному й педагогічному аспектах. Обґрунтовано авторську позицію щодо принциповості цієї властивості освітніх результатів і висвітлено провідні шляхи її досягнення. Феномен резильєнтності розглянуто на рівні дидактичного принципу з позицій антропологічного підходу, сутність якого полягає в акценті на розвиток самої людини, та з огляду на проєктування освітніх результатів.

Зроблено висновок про те, що академічна резильєнтність як дидактичний принцип має поліпарадигмальний характер, оскільки перебуває не просто у сфері інтересів різних предметних галузей педагогіки, а в точці перетину парадигм розвитку людського капіталу, наукового знання й соціального розвитку.

Біографії авторів

Інна Книш, Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”

Докторка філософських наук, професорка, професорка кафедри педагогіки і психології управління соціальними системами ім. академіка І. Зязюна

Ніна Підбуцька, Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”

Докторка психологічних наук, професорка, завідувачка кафедри педагогіки та психології управління соціальними системами ім. академіка І. Зязюна

Посилання

Akimov O. Systemohenez osobystisnykh kompetentnosteiu psykhohennomu vymiri [Systemogenesis of personal competences in the psychogenic dimension]. Investytsii: praktyka ta dosvid. 2020. No. 5–6. pp. 81–88. doi: 10.32702/2306-6814.2020.5-6.81

Antypin Ye. Pedahohichna antropolohiia [Educational anthropology]. Navch.–metod. posibnyk. Kyiv : Kyivskyi universytet im. B. Hrinchenka, 2022. 212 p.

Vasianovych H., Onyshchenko V. Dydaktychni zasady formuvannia profesiinykh yakostei maibutnikh kvalifikovanykh robitnykiv [Didactic principles of forming professional qualities of future skilled workers]. Pedahohika i psykholohiia profesiinoi osvity. 2014. No. 1. pp. 7–25. Available at: https://lib.iitta.gov.- ua/id/eprint/7276/1/Pippo_2014_1_3.pdf.

Horbunova L. Filosofiia transformatyvnoi osvity dlia doroslykh: universytetski stratehii i praktyky [Philosophy of transformative adult education: university strategies and practices]. Monohrafiia. Sumy : Universytetska knyha, 2015. 710 p.

Zadorozhna-Kniahnytska L. Pedahohichna antropolohiia [Educational anthropology]. Navch. posibnyk dlia studentiv humanitarnykh fakultetiv vyshchykh navchalnykh zakladiv. Zaporizhzhia : PP “RDTs Dyzain Hrup”2015. 208 p.

Zakon Ukrainy “Pro osvitu” [Law of Ukraine “On Education”]. Vidomosti Verkhovnoi Rady Ukrainy. 2017. No. 38–39. Available at: https://zakon.rada.gov.ua- /laws/show/2145-19/paran186#n186.

Kipenskyi A., Pidbutska N., Ponomarov O. Osoblyvosti podolannia stresu pid chas voiennoho stanu vykladachamy zakladiv vyshchoi osvity [Peculiarities of overcoming stress during martial law by teachers of higher education institutions]. Teoriia i praktyka upravlinnia sotsialnymy systemamy: filosofiia, psykholohiia, pedahohika, sotsiolohiia. 2023. No 1. pp. 65–75.

Knysh I. Transformatsiini praktyky innovatsiinykh pidpryiemnytskykh struktur: vyklyky chasu. Transformatsiia suspilnykh vidnosyn v umovakh tsyvilizatsiinykh zmin [Transformational practices of innovative entrepreneurial structures: challenges of the times. Transformation of social relations in the context of civilisational changes]. Kolektyvna monohrafiia. Kharkiv : SH NTM “Novyi kurs”, 2023. pp. 50–111. Available at: https://www.newroute.org.ua/wp- content/uploads/2023/03/mon_27.02.2023.pdf.

Knysh I. Filosofiia osvity: nomady i sedentary [Philosophy of education: nomads and sedentaries]. Navch. monohrafiia. Odesa : Kupriienko S., 2018. 359 p.

Martynenko Ye., Pidbutska N. Vazhlyvist formuvannia rezylientnosti dlia maibutnikh psykholohiv [The importance of building resilience for future psychologists]. Teoretychni ta praktychni doslidzhennia molodykh vchenykh : zb. tez dop. 16-yi Mizhnar. nauk.-prakt. konf. mahistrantiv ta aspirantiv, 14–16 hrudnia 2022. Kharkiv : NTU “KhPI”, 2022. pp. 349–350.

Nechitailo I., Aliieva A., Boriushkina O. Pryntsypy rezylientnosti systemy osvity v umovakh sotsialnoho potriasinnia [Principles of resilience of the education system in the face of social upheaval]. Grani. 2024. No. 27(1). pp. 139– 150. doi: 10.15421/172420.

Pidbutska N., Knysh A., Bohdan Zh. Resursy rezilientnosti maibutnikh psykholohiv, shcho zaimaiutsia volonterskoiu diialnistiu pid chas voiennoho stanu [Resilience resources of future psychologists engaged in volunteering during martial law]. Teoriia i praktyka upravlinnia sotsialnymy systemamy: filosofiia, psykholohiia, pedahohika, sotsiolohiia. 2022. No. 4. pp. 16–25.

Pidbutska N., Martynenko Ye. Zakhysni faktory protsesu rezylientnosti [Protective factors of the resistance process]. Teoriia i praktyka upravlinnia sotsialnymy systemamy: filosofiia, psykholohiia, pedahohika, sotsiolohiia. 2023. No. 3. pp. 62–75.

Ukrainske uchnivstvo maie odyn iz naivyshchykh pokaznykiv stiikosti: rezultaty DoSEN [Ukrainian apprenticeships have one of the highest sustainability rates: WSSE results]. Derzhavna sluzhba yakosti osvity Ukrainy. Available at: https://sqe.gov.ua/dosen-2023-presentation/.

Ackerman C. What is Resilience and Why is It Important to Bounce Back. Available at: https://positivepsychology.com/what-is- resilience/.

Agasisti T., Avvisati F., Borgonovi F., Longobardi S. Academic resilience: What schools and countries do to help disadvantaged students succeed in PISA. OECD Education Working Papers. OECD Publishing, 2018. 167 р. doi: 10.1787/e22490ac-en.

Agasisti T., Longobardi S. Equality of Educational Opportunities, Schools’ Characteristics and Resilient Students: An Empirical Study of EU-15 Countries Using OECD-PISA 2009 Data. Social Indicators Research. 2017. Vol. 134, no 3. pp. 917–953.

ANNEX to the Proposal for a Council Recommendation on Key Competences for Lifelong Learning. Available at: https://ec.europa.eu/education- /sites/education/files/annex-recommendation- key-competences-lifelong-learning.pdf.

Antonovsky A. Health, stress and coping. San Francisco. Jossey-Bass, 1979. 255 р.

Аntonovsky A. The sense of coherence: Development of a research instrument. Newsletter Research Report. Schwartz Research Center for Behavioral Medicine. 1983. Vol. 1. pp. 11–22.

Benedikter R. Global systemic shift: A multidimensional approach to understand the present phase of globalization. New Global Studies. 2013. Vol. 7, no 1. pp. 1–15.

Bonanno G. Loss, trauma, and human resilience: Have we underestimated the human capacity to thrive after extremely adverse events?. American Psychologist. 2004. Vol. 59. pp. 20–28.

Day C., Gu Q. Resilient Teachers, Resilient Schools: Building and Sustaining Quality in Testing Times. London : Routledge, 2013. 192 р.

Day C., Gu Q. Resilient Teachers, Resilient Schools: Building and Sustaining Quality in Testing Times. London : Routledge, 22 p.

Frankl V. Man’s Search for Meaning. Boston : Beacon Press, 2006. 184 р.

Fromm E. Escape from Freedom. New York : Holt, Reinhart and Winston, 1941. 303 p.

Garmezy N. Resilience and vulnerability to adverse developmental outcomes associated with poverty. American Behavioral Scientist. 1991. No. 34(4). pp. 416–430. Available at: https://doi.org-/10.1177/0002764291034004003

Garn S., Shaw H., McCabe K. Birth Size and Growth Appraisal. J. Pediatr. 1977. No 90(6). pp. 1049–1051.

Handbook for working with children and youth: pathways to resilience across cultures and contexts. SAGE Publications, Thousands Oaks, London, New Delhi, 2005. 553 р.

Henderson N. Havens of Resilience. Educational Leadership. 2013. September. Vol. 71. No. 1. pp. 22–27.

Ionesco E. Rhinoceros and Other Plays. New York : Grove Press, 1960. 141 р.

Javornik Š., Klemenčič Mirazchiyski E. Factors Contributing to School Effectiveness: A Systematic Literature Review. European Journal of Investigation in Health, Psychology Education. 2023. No. 13. pp. 2095–2111. Available at: https://doi.org/10.3390/ejihpe13100148.

Knysh I. Knysh I., Drobin A., Filimonova T., Koycheva T., Kushnir A., &, Kuchai O. The use of information technologies in the educational space of Ukraine (on the example of steam technologies). Revista Conrado, 2024. No. 20(100), pp. 437–448. Available at: https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado /article/view/3979.

Knysh I., Budanova O., Vakulenko S., Syrotina O., Popychenko S. Innovative educational technologies as a way of higher education enhancement. Amazonia Investiga, 2023. No. 12(68). pp. 21–32. Available at: https://amazoniainvestiga.info- /check/68/2-21-32.pdf.

Knysh I., Dubinka M., Kochubei O., Poliakov I., Tiahur V. Practices for readiness of future specialists for professional self-determination in the information society. Amazonia Investiga, 2022. No. 11(59). pp. 108–118. Available at: https://amazoniainvestiga.info/index.php/ama zonia/article/view/2196/3074.

Knysh I., Popovych O., Zakharevych M., Yakymenko S., Povlin I. Innovative technologies drive the modernization of higher education. Amazonia Investiga. 2023 No 12(70). pp. 167–178. Available at: https://amazoniainvestiga.info-/check/68/2-21-32.pdf.

Knysh I., Tiahur L., Ivanova V., Vasiutynska Y., Shovsh K. Features of training specialists using innovative approaches. Amazonia Investiga. 2023. No. 12(62). pp. 230–239. Available at: https://amazoniainvestiga.info/check/62/23- 230-239.pdf.

Kobasa S. Stressful life events, personality, and health: An inquiry into hardiness. Journal of Personality and Social Psychology. 1979. No. 37(1). pp. 1–11. Available at: https://doi. org/ 10.1037/0022- 3514.37.1.1.

Leipold B., Greve W. Resilience: A conceptua bridge between coping and development. European Psychologist. 2009. Vol.14. pp. 40–50.

Maddi S. Hardiness training at Illinois Bell Telephone. Health Promotion Evaluation. Stevens Point, 1987. pp. 101–115.

Maddi S. Hardiness: The courage to grow from stresses. The Journal of Positive Psychology. 2006. Vol. 1. pp. 160–168.

Maddi S. Relevance of Hardiness Assessment and Training to the Military Context. Military Psychology. 2007. Vol. 19, issue 1. pp. 61–70.

Maddi S. The Hardiness Enhancing Lifestyle Program (HELP) for improving physical, mental, and social wellness. Wellness lecture series. Oakland, CA : University of California, 1994. Р. 1–16.

Maddi S, Khoshaba D. Resilience at Work: How to Succeed No Matter What Life Throws at You. New York : AMACOM, 2005. 213 р.

Miller E. Reconceptualizing the role of resiliency in coping and treatment. Journal of Loss and Trauma. 2003. No. 8. pp. 239–246. Available at: https://doi.org/10.1080/15325020305881

O’Leary V., Ickovics J. Resilience and thriving in response to challenge: an opportunity for a paradigm shift in women’s health. Womens Health. 1995. No. 1(2). pp. 121–142.

Okoń W. U podstaw problemowego uczenia się. Warszawa : PZWS, 1964. 220 p.

Reynolds D., Sammons P., De Fraine B., Van Damme J., Townsend T., Teddlie C., Stringfield S. Educational effectiveness research (EER): a state-of-the- art review. School Effectiveness and School Improvement. 2014. No. 25 (2). pp. 197–230. Available at: https://doi.org/10.1080/0924345- 3.2014.885450.

Rutter M. Resilience in the face of adversity. British Journ. of Psychiatry. 1985. Vol. 147. pp. 598–611.

Steward J. Sustaining Emotional Resilience for School Leadership. School Leadership & Management. 2014 Vol. 34, no 1, pp. 52–68

Tolochko S., Bordyug N., Knysh I. Transversal competencies of innovative entrepreneurship professionals in lifelong education. Baltic Journal of Economic Studies., Latvia : Publishing House “Baltija Publishing”, 2020. Vol. 6, no. 3. pp. 156–165. Available at: http://www.baltijapublishing.lv/index.php/iss ue/article/view/846.

Tomlinson J. Policy and Governanse. Tomorrow’s Schools – Towards Integrity. Best. London and New York : RoutledgeFalmer, 2000. pp. 153–166. Available at: https://www.researchgate.net-/publication/258519364_Tomorrow's_School s_-_Towards_Integrity.

Werner E. Risk, resilience, and recovery: perspectives from the Kauai longitudinal study. Development and Psychopathology. 1993. Vol. 5. pp. 503–51

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-01-10

Номер

Розділ

ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІ АСПЕКТИ РОЗВИТКУ СИСТЕМИ ВИЩОЇ ОСВІТИ ТА ЇЇ ЗМІСТУ