ВПРОВАДЖЕННЯ ПРАКТИК ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ У БЕЗПЕЧНЕ ОСВІТНЄ СЕРЕДОВИЩЕ ДЛЯ ФОРМУВАННЯ ЦІННІСНОГО СТАВЛЕННЯ ДО ЗДОРОВ'Я УЧАСНИКІВ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ
DOI:
https://doi.org/10.20998/2078-7782.2025.1.09Ключові слова:
практики, інформаційно-комунікаційні технології, безпечне освітнє, середовище, ціннісне ставлення до здоровʼя учасників освітнього процесуАнотація
Розглянуто фактори, що впливають на безпечне освітнє середовище: якість міжособистісних відносин; захищеність в освітньому середовищі; комфортність в освітньому середовищі; задоволеність освітнім середовищем. Визначено, що основною характеристикою процесу взаємодії всіх учасників освітнього середовища є особистісно- довірливе спілкування. Зазначено принципи безпечного освітнього середовища: домінування життя людини як головної цінності; регіональної специфіки; комплексності оцінки небезпек (ризиків); міні-макса; застосування максимальної ефективності практик управління освітньої мережею; загальної залученості тощо. Обґрунтовано необхідність використання ІКТ в освітньому процесі, адже інформація все більше набуває ваги соціально значущого ресурсу й спонукає заклади освіти змінювати спосіб організації освітнього процесу. Запропоновано задля оптимального впровадження ІКТ у освітній процес використовувати низку практик: розподілу навчально-методичного матеріалу; інтерактивності в організації роботи; модульності навчання; доступності під час подання навчального контенту; адекватного оцінювання знань і зворотного зв’язку. Зазначено, що використання низки методів, серед яких дослідження, пояснювально-ілюстративного, методу проєктів, евристичного, методу Махмутова, STEAM-технологій, стане в нагоді під час професійної підготовки майбутніх фахівців та сприятиме формуванню ціннісного ставлення до здоров'я учасників освітнього процесу шляхом упровадження практик інформаційно-комунікаційних технологій у безпечне освітнє середовище.
Посилання
Bezpechne osvitnie seredovyshche: novi vymiry bezpeky [Safe educational environment: new dimensions of security]. Derzhavna sluzhba yakosti osvity Ukrainy. 2022. Available at: https://sqe.gov.ua/bezpech- ne-osvitnie-seredovishhe-novi-vim/
Vkazivky iz zakhystu shkil ta universytetiv vid vykorystannia u viiskovykh tsiliakh pid chas zbroinykh konfliktiv [Guidelines for protecting schools and universities from military use during armed conflict]. Available at: https://www. humanitarianresponse.info/system/files/docu ments/files/vkazivki_iz_zahistu_shkil_ta_univ ersitetiv_vid_vikoristannya_u_ viyskovih.pdf
Deklaratsiia pro bezpeku shkil [Safe Schools Declaration]. Available at: https://www.humanitarianresponse.info/syste m/files/documents/files/safe_schools_declara tion_ ukrainian.pdf
DmytrenkoO. Bezpechne osvitnie seredovyshche zakladu osvity [Safe educational environment of the educational institution]. Pedrada: portal osvitian Ukrainy. 2024. Available at: https://oplatforma.com.- ua/article/2614-bezpechne-osvtn-seredovish- che-zakladu-osvti
Zakon Ukrainy “Pro povnu zahalnu seredniu osvitu” vid 17.11.2024 [Law of Ukraine ‘On Complete General Secondary Education’ of 17.11.2024]. Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy. URL: https://zakon.rada.- gov.ua/laws/show/463-20#Text
Kyrylenko N. Problemy informatsii- noi bezpeky osvitnoho seredovyshcha vyshchoho navchalnoho zakladu [Problems of information security of the educational environment of a higher education institution]. Informatsiino-telekomunikatsiini tekhnolohii v suchasnii osviti: dosvid, problemy, perspektyvy: tretia mizhnar. nauk.-prakt. konf.: Lvivskyi derzhavnyi universytet bezpeky zhyttiediial- nosti, Instytut pedahohichnoi osvity i osvity doroslykh NAPN Ukrainy. Lviv : LDU BZhD, 2012. P. 1. pp. 149–151.
Knysh I., Panfilov Yu. Praktyky vprovadzhennia IKT u bezpechne osvitnie seredovyshche [Practices of implementing ICT in a safe educational environment]. Bezpechne osvitnie seredovyshche: novi vyklyky ta suchasni rishennia v umovakh voiennoho i povoiennoho chasu : zbirnyk naukovykh statei, tez dopovidei ta inshykh materialiv III Vseukrainskoi naukovo- praktychnoi konferentsii. Ternopil : FOP Yu. Osadtsa, 2025. pp. 189–197.
Knysh I. Filosofiia osvity : nomady i sedentary [Philosophy of education: nomads and sedentaries]. Navch. monohrafiia. Odesa: S. Kupriienko, 2018. 359 p.
Panfilov Yu. Deiaki napriamky reformuvannia vyshchoi shkoly [Some areas of higher education reform.]. Teoriia i praktyka upravlinnia sotsialnymy systemamy: filosofiia, psykholohiia, pedahohika, sotsiolohiia. Shchokvartalnyi naukovo- praktychnyi zhurnal. Kharkiv : NTU “KhPI”, 2014. № 3. С. 14–20.
Pro orhanizatsiiu ukryttia pratsivnykiv ta ditei u zakladakh osvity. Lyst DSNS № 03-1870/162-2 vid 14.06.2022I [On the organisation of shelter for employees and children in educational institutions. Letter of the State Emergency Service of Ukraine No. 03-1870/162-2 of 14.06.2022]. Available at: https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/86706/
Pro skhvalennia Kontseptsii bezpeky zakladiv osvity. Rozporiadzhennia Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 07.04.2023. № 301-r [On approval of the Concept of Security of Educational Institutions. Order of the Cabinet of Ministers of Ukraine of 07.04.2023. № 301-р]. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/301- 2023-%D1%80
Sovhira S. Ekolohichno bezpechne osvitnie seredovyshche: katehorialna spetsyfika poniat [Environmentally safe educational environment: categorical specificity of con- cepts]. Available at: https://dspace.udpu.edu.- ua/bitstream/6789/3670/1/Sovgira_Uman.pdf
Uriad zatverdyv osnovni vymohy do oblashtuvannia zakhyshchenykh prostoriv u zakladakh osvity [Government approves basic requirements for the arrangement of protected spaces in educational institutions.]. Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy. 13.08.2024. Available at: https://mon.gov.ua-/news/uriad-zatverdyv- osnovni-vymohy-do-oblashtuvannia- zakhyshchenykh-prostoriv-u-zakladakh-osvity
Tsiuman T., Boichuk N. Kodeks bezpechnoho osvitnoho seredovyshcha [Code for a safe educational environment]. Metod. posibnyk. Kyiv, 2018. 56 p.
Shcho mozhut zrobyty shkoly, shchob zakhystyty sebe vid napadiv ta vid vykorystannia u viiskovykh tsiliakh [What schools can do to protect themselves from attack and military use]. 2016. Available at: https://www.unicef.org/ukraine/en/media/1561/f ile/what%20schools%20can%20do%20ukr.pdf
Knysh I., Budanova O., Vakulenko S., Syrotina O., Popychenko S. Innovative educational technologies as a way of higher education enhancement. Amazonia Investiga. 2023. Vol. 12, issue. 68. pp. 21–32. URL: https://amazoniainvestiga.info/check/6- 8/2-21-32.pdf
Knysh I., Drobin A., Filimonova T., Koycheva T., Kushnir A., Kuchai O. The use of information technologies in the educational space of Ukraine (on the example of steam technologies). Revista Conrado. 2024. Vol. 20, issue. 100. pp. 437–448. Available at: https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/con- rado/article/view/
Knysh I., Popovych O., Zakharevych M., Yakymenko S., Povlin I. Innovative technologies drive the modernization of higher education. Amazonia Investiga. 2023. Vol. 12., issue. 70. pp. 167–
Available at: https://amazoniainvestiga.- info/check/70/15-167-178.pdf
Knysh I., Sopivnyk R., Boichuk P., Berbets T., Dmytrenko A. Implementation of teaching technology in the process of future specialists' professional development. Amazonia Investiga. 2023. Vol. 12, issue. 64. pp. 188–197.
Knysh I., Tiahur L., Ivanova V., Vasiutynska Y., Shovsh K. Features of training specialists using innovative approaches. Amazonia Investiga. 2023. Vol. 12, issue. 62. pp. 230–239.
Safe Schools Declaration. URL: https://ssd.protectingeducation.org/
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Інна Книш, Юрій Панфілов

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами: