САМООСВІТНЯ КОМПЕТЕНТНІСТЬ В ПРОФЕСІЙНІЙ ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНІХ БАКАЛАВРІВ МАШИНОБУДІВНИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ: ТЕОРЕТИЧНІ ТА ПРАКТИЧНІ АСПЕКТИ

Автор(и)

  • Вікторія Шаполова Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», Україна https://orcid.org/0000-0002-3330-4700
  • Олександр Романовський Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», Україна https://orcid.org/0000-0002-0602-9395
  • Ольга Квасник Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», Україна https://orcid.org/0000-0001-9911-7337
  • Ірина Ковальова Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», Україна https://orcid.org/0000-0002-1359-0615

DOI:

https://doi.org/10.20998/2078-7782.2025.1.06

Ключові слова:

самоосвітня компетентність, майбутні бакалаври машинобудівних спеціальностей, професійна підготовка, освітні компоненти, освітньо-професійні програми, (рекомендації) умови формування та розвитку

Анотація

У статті уточнено зміст поняття “самоосвітня компетентність” майбутніх бакалаврів, розглянуто її особливості прояву у бакалаврів машинобудівних спеціальностей та розкрито її значення для їх професійної підготовки та майбутньої діяльності. Проведено аналіз сучасних освітньо-професійних програм навчання майбутніх бакалаврів машинобудівних спеціальностей. Показано результати пілотажного дослідження щодо виявлення розуміння значущості самоосвітньої компетентності для майбутніх бакалаврів машинобудівних спеціальностей та їхнього бачення щодо особливостей її формування у процесі професійної підготовки. Створено рекомендації щодо підсилення процесу формування самоосвітньої компетентності майбутніх бакалаврів машинобудівних спеціальностей під час професійної підготовки.

Біографії авторів

Вікторія Шаполова, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»

Кандидатка педагогічних наук, доцентка, доцентка кафедри педагогіки і психології управління соціальними системами ім. академіка І. Зязюна

Олександр Романовський, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»

Доктор педагогічних наук, професор, член-кореспондент НАПН України, професор кафедра

педагогіки і психології управління соціальними системами ім. академіка І. Зязюна

Ольга Квасник, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»

Кандидатка педагогічних наук, доцентка, доцентка кафедри педагогіки і психології управління соціальними системами ім. академіка І. Зязюна

Ірина Ковальова, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»

Кандидатка психологічних наук, старша викладачка кафедри педагогіки і психології управління соціальними системами ім. академіка І. Зязюна

Посилання

Zakon Ukrainy “Pro osvitu” [The Law of Ukraine “On Education”], 2017. No. 38–39, p. 380. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145- 19#Text (accessed: 11.02.2025).

Zakon Ukrainy “Pro vyshchu osvitu” [The Law of Ukraine “On Higher Education”]. No. 76–VIII vid 28.12.2014. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556- 18#Text (accessed: 11.02.2025).

Pro zatverdzhennia Natsionalnoi ramky kvalifikatsii [On approval of the National Qualifications Framework]. Postanova Kabinetu ministriv Ukrainy vid 23 lystopada 2011. No. 1341. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1341- 2011-п#n12 (accessed: 11.02.2025).

Zvit pro porivniannia Yevropeiskoi ramky kvalifikatsii ukrainskoi Natsionalnoi ramky kvalifikatsii [Report on the comparison of the European Qualifications Framework and the Ukrainian National Qualifications Framework]. Available at: https://europa.eu/eu- ropass/system/files/2023-02/Comparison%20re- port%20final%20rev%2023-02-2023%20UA.- pdf (accessed: 11.02. 2025).

Adariukova L. Formuvannia samoosvitnoi kompetentnosti maibutnikh fakhivtsiv z kiberbezpeky u tekhnichnykh universytetakh [Formation of self-educational competence of future cybersecurity specialists in technical universities]. Dys. na zdobuttia nauk. stup. kand. ped. nauk zi spetsialnosti 13.00.04 — teoriia i metodyka profesiinoi osvity. Starobilsk : DZ “Luhanskyi

natsionalnyi universytet im. T. Shevchenkaˮ, 2018. 330 p.

Kolomiiets B. Pedahohichni umovy formuvannia samoosvitnoi kompetentnosti maibutnikh uchyteliv inozemnykh mov u protsesi vyvchennia fakhovykh dystsyplin [Pedagogical Conditions for the Formation of Future Foreign Language Teachers' Self- Educational Competence in the Process of Studying Specialised Disciplines]. Avtoref. dys. na zdobuttia nauk. stupenia kand. ped. nauk: 13.00.04 “Teoriia i metodyka profesiinoi osvity”. Khmelnytskyi, 2019. p. 23.

Pidhirnyi O. Formuvannia samoosvitnoi kompetentnosti maibutnikh uchyteliv fizychnoi kultury u protsesi profesiinoi pidhotovky [Formation of Future Physical Education Teachers' Self- Educational Competence in the Process of Professional Training]. Avtoref. dys. kand. ped. nauk : 13.00.04 “Teoriia i metodyka profesiinoi osvity”. Odesa : Pedahohichnyi un-t im. K. Ushynskoho. 2021. p. 25.

Asieieva I. Formuvannia bazovoi profesiinoi kompetentnosti maibutnikh bakalavriv mashynobudivnykh spetsialnostei u protsesi naukovo-pryrodnychoi pidhotovky [Formation of Basic Professional Competence of Future Bachelors of Mechanical Engineering in the Process of Scientific and Natural Sciences Training]. Dys. na zdobuttia nauk. stup. kand. ped. nauk zi spetsialnosti: 13.00.04. Teoriia i metodyka profesiinoi osvity. Poltava : Poltavskyi natsionalnyi pedahohichnyi universytet im. V. Korolenka. Poltava, 2020. 370 p.

Bespartochna O, Poyasok T., Perevozniuk V., Kvasnyk O., Shapolova V. Culture of Internet Communication in Professional training of future specialists in electrical engineering. IEEE Kremenchuk University Week: 2022 IEEE 4th International Conference on Modern Electrical and Energy System (MEES). 2022.

Saienko N., Ilienko O., Solodovnyk Т., Ptushka A., Bogdan Z. The experience of developing social responsibility in the next generation of engineers at Ukrainian universities. ETR. 2024. Vol. 2. pp. 474–480.

Reznik S. Osobystisno-profesiina pozytsiia maibutnikh inzheneriv v umovakh transformatsiinoho suspilstva [Personal and professional position of future engineers in a transformational society]. Problemy ta perspektyvy formuvannia natsionalnoi humanitarno-tekhnichnoi elity: zb. nauk. pr.: mater. Vseukrainskoi nauk.-prakt. konf. “Psykholoho-pedahohichni aspekty formuvan- nia upravlinskoho potentsialu suchasnoi molodi: teoriia i praktyka”. Kharkiv : NTU “KhPI”, 2014. Issue. 40–41. pp. 11–17.

Asieieva I. Formuvannia bazovoi profesiinoi kompetentnosti bakalavriv z mashynobuduvannia [Formation of basic professional competence of bachelors in mechanical engineering]. Naukovi pratsi DonNTU : vseukr. nauk. zb. Seriia : Pedahohika, psykholohiia i sotsiolohiia. Pokrovsk : DVNZ DonNTU, 2018. No. 1 (22). pp. 37–43.

Reznik S., Sokolova T. Motyvatsiia vyvchennia pryrodnychykh dystsyplin maibutnimy inzheneramy [Motivation for future engineers to study natural sciences]. Psykholohichnyi instrumentarii rozvytku liderskoho potentsialu suchasnoi molodi: teoriia i praktyka : materialy nauk.-prakt. konf. Kharkiv : NTU “KhPI”, 2020. pp. 54–55.

Romanovskyi O., Mykhailychenko V., Hura T., Chebotarov M. Dosvid vykorystannia informatsiinoi tekhnolohii dlia vyiavlennia skhylnosti maibutnikh inzheneriv do liderstva [Experience of using information technology to identify the propensity of future engineers to lead]. Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia. Kyiv, 2022. Vol. 88, issue 2. pp. 203–213.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-04-11

Номер

Розділ

ОРГАНІЗАЦІЙНО-ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ МАЙСТЕРНОСТІ МАЙБУТНІХ СПЕЦІАЛІСТІВ