АНАЛІЗ ТЕРМІНОЛОГІЧНОГО ПОЛЯ ПРОБЛЕМИ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНО-ПЕДАГОГІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ВИКЛАДАЧІВ ВИЩОЇ ШКОЛИ В УМОВАХ АСПІРАНТУРИ ТЕХНІЧНОГО УНІВЕРСИТЕТУ
DOI:
https://doi.org/10.20998/2078-7782.2025.3.01Ключові слова:
аспіранти, визначення, змістовна модель, компетентність, майбутні викладачі вищої школи, професійна компетентність, педагогічна компетентність, професійно-педагогічна компетентність, технічний університетАнотація
Статтю присвячено теоретичному та емпіричному дослідженню термінологічного поля проблеми формування професійно-педагогічної компетентності майбутніх викладачів вищої школи в умовах аспірантури технічного університету. Автори наголошують, що зміст поняття “компетентність”, “професійна компетентність”, “педагогічна компетентність” та “професійно-педагогічна компетентність майбутніх викладачів вищої школи” не визначається його терміном (назвою), але розкривається за допомогою визначення. У статті представлено результати вивчення теоретичних доробок вчених та результати емпіричних досліджень за участю аспірантів університету задля визначення змістовних характеристик головних дефініцій “компетентність”, “професійна компетентність”, “педагогічна компетентність”, “професійно-педагогічна компетентність”, “професійно-педагогічна компетентність майбутніх викладачів вищої школи”.
Дослідниками запропонована змістовна модель професійно-педагогічної компетентності майбутніх викладачів вищої школи як інтегральний комплекс, який поєднує високий рівень теоретичної та практичної підготовки до інноваційної педагогічної діяльності, професійно значущі для викладача якості та забезпечує успішність виконання викладацьких функцій, і де структурними блоками виступають: мотиваційний, когнітивний, організаційно-діяльнісний та особистісно-рефлексивний компоненти.
Посилання
Baranets Y., Types of professional competence of a modern teacher. Dnipro Academy of Continuing Education Herald. Series: Philosophy, Pedagogy, 2022. No. 2, pp. 47–53. DOI: https: //doi. org/10.54891/2786-7005-2022-2-7
Nychkalo N. H., Gurevych R. S., Kademija M. Y., Kobysia A. P., Kobysia V.M., Gordiychuk G. B., Formuvannia fakhovoi kompetentnosti maibutnikh pedahohiv profesiinoho navchannia v umovakh dualnoi osvity zasobamy kompiuterno oriientovanykh tekhnolohii [Formation of professional competence of future vocational teachers in dual education through computer-oriented technologies]. Information Technologies and Learning Tools, 2021. No. 85, pp. 189–207.
OECD DeSeCo Strategy Paper. DeSeCo. 2002 Available at: https://www.deseco. ch/bfs/deseco/en/index/02.html.
Gevko I. V., Torubara O. M. Vplyv informatsiinykh kompetentsii na pidhotovku maibutnoho fakhivtsia [The influence of information competencies on the training of future specialists]. Visnyk Natsionalnoho universytetu Chernihivskyi kolehium imeni T. Shevchenka. 2019 No. 1, pp. 28 – 33.
Hlosarii terminiv acquis YeS [Glossary of EU acquis terms]. Uriadovyi portal. Available at: https://www.kmu.gov.ua /diyalnist/yevropejska-integraciya/perekladi-aktiv-acquis-yes/glosarij-terminiv-acquis-yes.
Hruts H. M. Osobystist i profesiina kompetentnist pedahoha v suchasnii osviti. Profesiina kompetentnist uchytelia [The personality and professional competence of teachers in modern education] Novoi ukrainskoi shkoly: formuvannia, rozvytok ta udoskona-lennia. Ternopil: TNPU im. V.Hnatiuka, 2020. pp. 6–8.
Huzhanova T., Fedoryk V., Kushnir L., Ortikova N., Kononenko O. Profesiina kompetentnist yak pokaznyk 16 Теорія і практика управління соціальними системами 3‘2025
psykholohichnoi hotovnosti studenta do profesiinoi diialnosti [Professional competence as an indicator of a student's psychological readiness for professional activity.]. Perspektyvy ta innovatsii nauky. 2023. No. 8. pp. 418–428.
Demidenko V. V. Rozvytok profesiino-pedahohichnoi kompetentnosti vykladachiv u systemi naukovo-metodychnoi roboty koledzhu [Development of professional and pedagogical competence of teachers in the system of scientific and methodological work of the college]. Dys. kand. ped. nauk: 13.00.04. Kharkiv, 2018. 22 p.
Entsyklopedychnyi slovnyk z derzhavnoho upravlinnia [Encyclopaedic Dictionary of Public Administration] / za red.: Yu. V. Kovbasiuka, V. P. Troshchynskoho, Yu. P. Surmina. Kyiv: NADU, 2010. 820 p.
Kitova O. A., Steshenko V. V., Chernyshov S. O. Sutnist pedahohichnoi kompetentnosti vchytelia trudovoho navchannia i tekhnolohii v konteksti profesiinoho standartu vchytelia [The essence of pedagogical competence of a teacher of labour training and technologies in the context of professional standards for teachers]. Naukovi zapysky. 2021. No 198. pp. 116–121.
Kolisnyk N. V. Formuvannia profesiinoi kompetentnosti maibutnikh menedzheriv ahropromyslovoho kompleksu v protsesi vyvchennia ekonomichnykh dystsyplin [Formation of professional competence of future managers of the agro-industrial complex in the process of studying economic disciplines]. Dys. kand. ped. nauk : 13.00.04. Kyiv, 2016. 163 p.
Korol V. P., Marushchak O. V. Terminolohichni aspekty formuvannia profesiinoi kompetentnosti maibutnoho fakhivtsia [Термінологічні аспекти формування професійної компетентності майбутнього фахівця]. Suchasni informatsiini tekhnolohii ta innovatsiini metodyky navchannia v pidhotovtsi fakhivtsiv: metodolohiia, teoriia, dosvid, problemy 2014. No. 37, pp. 421–427.
Kryshtanovych M. F. Zmist i sutnist struktury profesiino-pedahohichnoi kompetent-nosti vykladacha zakladu vyshchoi osvity [The content and essence of the structure of professional and pedagogical competence of a higher education institution teacher]. Innovatsiina pedahohika. 2018. No. 4, pp 21–24.
Lukashenko A. A. Suchasni tekhnolohii kompetentnisnoho pidkhodu v upravlinni personalom: porivnialni aspekty [Modern technologies of the competency-based approach in human resource management: comparative aspects]. In the 18 th International scientific and practical conference “Modern science, practice, society”. Boston, 2020. pp. 335–339.
Muratova O. M. Profesiina kompe-tentnist pedahoha: Teoretyko-metodolhichni aspekty problemy [Professional competence of teachers: Theoretical and methodological aspects of the problem]. Problems and prospects of modern science and education. Stockholm: International Science Group, 2024. pp. 134–140.
Natsionalnyi osvitno-naukovyi hlosarii [National Educational and Scientific Glossary] / za red. V. H. Kremen. Kyiv: TOV “KONVI PRINT”, 2018. 524 p.
Pavelkiv K. Etychna kompetentnist u profesiino-pedahohichnii diialnosti suchasnoho uchytelia inozemnoi movy: teoretychnyi aspekt [Ethical competence in the professional and pedagogical activities of modern foreign language teachers: theoretical aspects]. Sotsialna robota ta sotsialna osvita. 2022. No. 2. pp 272–280.
Pedahohichna maisternist [Pedagogical skills]. Pidruchnyk / za red. I. A. Ziaziuna. Kyiv: Vyshcha shkola, 1997. 349 p.
Pro vyshchu osvitu: Zakon Ukrainy vid 01.07.2014 r. № 1556-VII [On Higher Education: Law of Ukraine dated 01.07.2014 No. 1556-VII]. Available at: https://zakon. rada.gov.ua/laws/card/1556-18.
Pro skhvalennia Stratehii rozvytku vyshchoi osvity v Ukraini na 2022–2032 roky. Postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 23.02.2022 r. №286-r [On approval of the Strategy for the Development of Higher Education in Ukraine for 2022–2032. Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine dated 23 February 2022 No. 286-r.]. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/286-2022-%D1%80/stru#Stru.
Rohova N., Kuznetsova T., Leiko S. The intercommunication and theoretical analysis “competense” and “competence” [Interrelation and theoretical analysis of the concepts of “competence’ and ‘competency”]. Modern Engineering and Innovative Technologies, 2019. No. 2, pp. 57–61. Available at: https://doi.org/10.30890/2567-5273.2019-09-02-003.
Serdiuk H. A. Analiz osnovnykh definitsii doslidzhennia rozvytku doslidnytskoi kompetentnosti vchyteliv ukrainskoi movy ta literatury [Analysis of the main definitions of research on the development of research competence among teachers of Ukrainian language and literature]. Professional pedagogics, 2023. No. 1. pp.31–40.
Sorokotiaha I. O. Profesiina kompe-tentnist menedzhera u haluzi morskoho ta richkovoho transportu [Professional competence of managers in the field of maritime and river transport]. Society and science. Problems and prospects. London, 2022. pp. 393–396.
Suchasnyi psykholoho-pedahohich-nyi slovnyk [Modern psychological and pedagogical dictionary] / za red. O. I. Shapran. Pereiaslav-Khmelnytskyi, 2016. 473 p.
Fedorovych A. Profesiina kompe-tentnist yak rezultat pidhotovky fakhivtsia v zakladi vyshchoi pedahohichnoi osvity [Professional competence as a result of training specialists in higher pedagogical education institutions]. Visnyk Cherkaskoho natsionalnoho universytetu im. B. Khmelnytskoho.. No. 18. pp. 109–115.
Chornous V. P. Sutnist poniattia “profesiino — pedahohichna kompetentnist” maibutnoho vchytelia pochatkovoi shkoly [The essence of the concept of ‘professional and pedagogical competence’ of a future primary school teacher]. Naukovi zapysky Mizhnarodnoho humanitarnoho universytetu. 2020. pp 179–182.
Shapilova K. P. Evoliutsiia poniattia “kompetentnist” u suchasnii pedahohichnii nautsi [The evolution of the concept of ‘competence’ in modern pedagogical science]. Doslidzhennia innovatsii ta perspektyvy rozvytku nauky i tekhniky u KhKhI stolitti. Rivne: Vydavnychyi dim “Helvetyka”, 2021. pp. 113–116.
Chzhuan Ya. Sutnist ta zmist pedahohichnoi kompetentnosti maibutnoho vchytelia-khoreohrafa [The essence and content of pedagogical competence of a future teacher-choreographe]. Visnyk natsionalnoho universytetu “Chernihiv. Kolehiu” im. T Shevchenka. 2020. Iss. 7, No. 163. pp. 173–177
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Дмитро Поліщук, Ольга Ігнатюк

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами: