ВЗАЄМОЗВ’ЯЗОК МІЖ МОТИВАЦІЄЮ ТА САМООСВІТНЬОЮ КОМПЕТЕНТНІСТЮ У ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ТЕХНІЧНОЇ ОСВІТИ (131, 133, 174 СПЕЦІАЛЬНОСТІ)

Автор(и)

  • Наталія Кравцова Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”, Україна https://orcid.org/0000-0002-5406-9025
  • Валерій Конкін Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”, Україна https://orcid.org/0000-0001-5623-4576
  • Владислав Конкін Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”, Україна

DOI:

https://doi.org/10.20998/2078-7782.2025.3.04

Ключові слова:

здобувачі освіти, мотивація, самоосвітня компетентність, дослідження, освітнє середовище, заклади вищої технічної освіти

Анотація

У статті представлено результати педагогічного дослідження щодо взаємозв’язку між мотивацією та самоосвітньою компетентністю здобувачів вищої технічної освіти (131, 133, 174 спеціальності). Приділено увагу актуальності тематики дослідження, що пов’язана зі складними освітніми реаліями у закладах вищої технічної освіти (ЗВТО), коли мотивація здобувачів та належно сформована самоосвітня діяльність стає визначальним фактором їх успішної навчально-пізнавальної діяльності. Виявлено залежність між рівнем мотивації студентів та рівнем їхньої самоосвітньої компетентності. Визначено, що студенти з високими показниками мотивації демонструють і вищі показники самоосвітньої компетентності. Встановлено, що здобувачі другого (магістерського) рівня вищої освіти мають вищі показники мотивації та самоосвітньої компетентності, що свідчить про більш сформовані плани та цілі у них щодо професійної самореалізації. Наголошено на значущості вмотивованого освітнього середовища у ЗВТО, внутрішньої мотивації та сформованої самоосвітньої компетентності студентів для їхньої успішної навчально-пізнавальної діяльності.

Біографії авторів

Наталія Кравцова, Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”

Докторка філософії з педагогіки, випускниця третього (освітньо-наукового) рівня вищої освіти ОПП: Педагогіка, 011: Педагогіка, кафедра педагогіки і психології управління соціальними системами ім. академіка І. Зязюна

Валерій Конкін, Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”

Кандидат технічних наук, доцент, професор кафедри теоретичної механіки
та опору матеріалів

Владислав Конкін, Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”

Здобувач другого (магістерського) рівня вищої освіти, ОПП: Комп’ютерні технології та програмування в автоматизованих системах керування, 174: Автоматизація, комп’ютерно-інтегровані технології та робототехніка, кафедра автоматики та управління в технічних системах

Посилання

Baida I., Mironov V., Miatenko N. Motyvatsiia do samonavchannia yak umova formuvannia profesiinykh kompetentsii [Motivation for self-learning as a prerequisite for developing professional competencies]. Tsyfrova platforma: informatsiini tekhnolohii v sotsiokulturnii sferi. Kyiv, 2022. Vol. 5, No. 1. C.17–30.

Zakon Ukrainy “Pro vyshchu osvitu” (dokument 1556- VII, zi zminamy) [Law of Ukraine “On Higher Education” (document 1556-VII, as amended)]. Verkhovna Rada Ukrainy. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text.

Halatsyn K., Feshchuk A. Motyvatsiia mahistriv tekhnichnykh spetsialnostei do ovolodinnia inshomovnoiu naukovoiu komunikatsiieiu [Motivation of master's students in technical specialities to master foreign-language scientific communication]. Akademichni studii. 2021. No. 4, Vol. 1. pp. 57–63.

Holovska I., Lazorenko T., Chernieva T. Motyvatsiia navchannia studentiv v umovakh dystantsiinoho navchannia [Motivation of students in distance learning conditions]. Habitus. 2020. Vol. 17. pp. 57–61.

Drobot O. Motyvatsiia studentiv do dystantsiinoho navchannia v umovakh pandemii [Student motivation for distance learning during the pandemic]. Psykholohiia ta sotsialna robota. Odesa, 2020. No. 1. pp. 69–85.

Kravtsova N. Resursy adaptatsii do navchannia studentiv — maibutnikh bakalavriv mashynobudivnykh spetsialnostei za suchasnykh osvitnikh umov [Resources for adapting to the education of students — future bachelors in mechanical engineering specialities under modern educational conditions]. Teoriia i praktyka upravlinnia sotsialnymy systemamy. 2023. No. 4. pp. 42–53.

Kuzikova S., Pukhno S. Osoblyvosti motyvatsii navchannia studentiv pedaho-hichnykh spetsialnostei zakladu vyshchoi osvity [Features of motivation for studying among students of pedagogical specialities at higher education institutions]. Slobozhanskyi naukovyi visnyk. Sumy, 2024. Vol. 1. pp. 90–94.

Morozova M. Rozvytok navchalnoi motyvatsii zdobuvachiv vyshchoi osvity [Developing academic motivation among higher education students]. Naukovi innovatsii ta peredovi tekhnolohii. Kyiv, 2022. No. 10. pp. 395–406.

Pidbutska N., Mykhailychenko V. Formuvannia hotovnosti studentiv do profesiino-osobystisnoho samorozvytku u protsesi navchannia [Preparing students for professional and personal self-development in the learning process]. Teoriia i praktyka upravlinnia sotsialnymy systemamy. 2025. No. 1. pp. 82–96.

Popova O. Motyvatsiia dosiahnennia uspikhu ta yii rol u formuvanni profesiinoi kompetentnosti maibutnikh inzheneriv-bakalavriv [Motivation for success and its role in shaping the professional competence of future bachelor's degree engineers]. Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii. Sumy, 2024. No. 5. pp. 334–344.

Rezvan O., Voronko V. Dosvid formuvannia samoosvitnoi kompetentnosti studentiv spetsialnosti “Systemna inzheneriia” v umovakh dystantsiinoho navchannia [Experience in developing self-education competence among students majoring in System Engineering in a distance learning environment]. Innovatsiina pedahohika. Odesa, 2024. Iss. 78, Vol. 2. pp. 86–89.

Rozhkova A. Analiz shliakhiv pidvyshchennia motyvatsii i samostiinosti zdobuvachiv osvity v osvitnomu protsesi v umovakh dystantsiinoho navchannia [Analysis of ways to increase motivation and independence of students in the educational process in the context of distance learning]. Pedahohichna Akademiia: naukovi zapysky. Izmail, 2024. No. 9. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.13662727.

Romanovskyi O., Hura T., Ihnatiuk O., Solodovnyk T. Formuvannia bazovoi, profesiinoi ta samoosvitnoi kompetentnosti maibutnikh inzheneriv-bakalavriv yak vazhlyva skladova yikh yakisnoi pidhotovky u zakladakh vyshchoi osvity [Formation of basic, professional and self-educational competence of future bachelor engineers as an important component of their quality training in higher education institutions]. Teoriia i praktyka upravlinnia sotsialnymy systemamy. 2024. No. 4. pp. 32–47.

Saienko N. Stymuliuvannia studentiv tekhnichnykh universytetiv do samoosvitnoi diialnosti [Encouraging students at technical universities to engage in self-education]. Visnyk nauky ta osvity. Kyiv, 2024. Iss. 12, Vol. 30. pp. 1081–1094.

Svystun V. Motyvatsiia dosiahnennia yak vazhlyvyi chynnyk uspikhu v upravlinskii diialnosti [Achievement motivation as an important factor for success in management]. Na dopomohu kerivnyku profesiino-tekhnichnoho navchalnoho zakladu. Kyiv, 2011. Iss. 2. Available at: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/2245/1/na_dopomogu_kerivnikovi_2.pdf.

Shapolova V., Romanovskyi O., Kvasnyk O., Kovalova I. Samoosvitnia kompetentnist v profesiinii pidhotovtsi maibutnikh bakalavriv mashynobudivnykh spetsialnostei: teoretychni ta praktychni aspekty [Self-education competence in the professional training of future bachelors in mechanical engineering specialities: theoretical and practical aspects]. Teoriia i praktyka upravlinnia sotsialnymy systemamy. 2025. No. 1. pp. 69–81

Infante-Moro A., Juan C. Gallardo-Pérez J. Motivational factors in the insertion of digital skills in teaching. In: Proc. Eighth Int’l Conf. on Technological Ecosystems for

Enhancing Multiculturality 2020, pp. 365–370. DOI: https://doi.org/10.1145/3434780. 3436631.

Altınpulluk H., Kılınç H., Alptekin G., Altınpulluk O.. Self-Directed Learning and Intrinsic Motivation Levels in MOOCs. Open Praxis. 2023 Vol. 15, No. 2. pp. 149–161. DOI: https://doi.org/10.55982 /openpraxis.15.2.556.

Kanyopa J., Sekgothe C. Adopting Self-Directed Learning as an Approach for Enhancing Academic Achievement of University Students. Journal of Ecohumanism. 2024. Vol. 3, Iss. 7. pp. 5273–5282. URL: https://ecohumanism. co.uk/joe/ecohumanism/article/download/4637/41858

Al-Said Kh. Influence of teacher on student motivation: opportunities to increase motivational factors during mobile learning. Education and Information Technologies. 2023. Vol. 28, No. 10. pp. 13439–13457. DOI: https://doi.org/10. 1007/s10639-023-11720-w.

Laith M., Halalsheh N., Al-Dreabi H., Al-Hyari L., Al-Quraan R. Self-directed learning skills and motivation during distance learning in the COVID‑19 pandemic. The University of Jordan. 2023. Vol. 9, No. 9. DOI: https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2023. e20018.

Cents-Boonstra M., Lichtwarck-Aschoff A., Denessen E., Aelterman N., Haerens L. Fostering student engagement with motivating teaching: an observation study of teacher and student behaviours. Research Papers in Education. 2021. Vol. 36, No. 6. pp. 754–779. DOI: https://doi.org/10. 1080/02671522.2020.1767184.

Alanoglu M., Karabatak S., Yang H. Understanding university students’ self-directed online learning in the context of emergency remote teaching: the role of online learning readiness and digital literacy. Journal of Computing in Higher Education. 2025. DOI: https://doi.org/10.1007/s12528-025-09458-0.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-09

Номер

Розділ

ОРГАНІЗАЦІЙНО-ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ МАЙСТЕРНОСТІ МАЙБУТНІХ СПЕЦІАЛІСТІВ