ФОРМУВАННЯ ЕТИЧНИХ ЗАСАД У МАЙБУТНІХ НАДАВАЧІВ ОСВІТНІХ ТА СОЦІАЛЬНИХ ПОСЛУГ
DOI:
https://doi.org/10.20998/2078-7782.2025.3.06Ключові слова:
етичні принципи, професійна етика, освіта, соціальна робота, майбутні фахівці соціальної сфери, моральні цінностіАнотація
У статті представлено теоретичне обґрунтування системи формування професійної етики майбутніх фахівців соціальної роботи у закладах вищої освіти; визначено специфічні особливості змісту, структури та принципів професійної етики, яка вивчає сутність моральних потреб, переконань, дій, стосунків та особистісних професійно важливих рис майбутніх соціальних працівників. Окреслено педагогічні умови формування професійної етики майбутніх соціальних працівників у вищих навчальних закладах;розкрито концепцію та педагогічну систему й обґрунтовано форми, методи та технології, що забезпечують формування професійної етики майбутніх соціальних працівників; обґрунтовано педагогічну технологію формування етичних принципів у студентів, які навчаються за спеціальностями, пов'язаними з наданням освітніх та соціальних послуг. Здійснено аналіз факторів, що впливають на розвиток професійної етики майбутніх працівників соціальної сфери. Обґрунтовано необхідність цілеспрямованого формування моральних цінностей як основи професійної культури, практичної підготовки та наставництва майбутніх працівників соціальної сфери, важливість інтеграції морально-етичного компонента до змісту професійної підготовки майбутніх працівників соціальної сфери.
Посилання
Bekh I. D. Vykhovannia osobystosti [Personal development]. Kyiv : Lybid, 2003. Vol. 1. 280 p.
Zakon Ukrainy pro sotsialni posluhy № 2671-VIII vid 17 sichnia 2019 roku iz zminamy i dopovnenniamy, vnesenymy vid 10 zhovtnia 2024 roku N 4017-IX [Law of Ukraine on Social Services No. 2671-VIII of 17 January 2019, as amended and supplemented on 10 October 2024 No. 4017-IX]. Available at: https://ips.ligazakon.net/document/T192671?a n=9.
Karpenko Z. L. Pedahohichna etyka [Pedagogical ethics]. Navch. posibnyk. Lviv : LNU im. I. Franka, 2018. 152 p.
Kovalenko I. Analiz problem rehuliuvannia innovatsiinoi diialnosti v Ukraini [Analysis of problems in regulating innovation activity in Ukraine]. Slovo natsionalnoi shkoly suddiv Ukrainy. 2022. No. 1–2. pp. 160–170.
Kucher V., Rozhnova T. Zastosuvan- nia innovatsii u protsesi orhanizatsii osvitnoho protsesu zdobuvachiv vyshchoi osvity v umovakh mahistratury [Application of innovations in the process of organising the educational process for higher education seekers in master's programmes]. Ukrainskyi Pedahohichnyi zhurnal. 2023. No. 3. pp. 155–162. DOI: https:// doi.org-/ 10.32405/2411-1317-2023-3-155-162.
Lisova N. V. Formuvannia etychnoi kompetentnosti studentiv u konteksti humanistychnoi paradyhmy [Formation of ethical competence of students in the context of the humanistic paradigm]. Visnyk Kharkivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu im. H. Skovorody. 2020. Iss. 4. pp. 45–52.
Marushchak S. P. Moralno-etychne vykhovannia u profesiinii pidhotovtsi maibutnikh sotsialnykh pratsivnykiv [Moral and ethical education in the professional training of future social workers]. Pedahohika i psykholohiia. 2020. No. 3. pp. 87–91.
Matsuk L., Kuzenko O., Kuzenko P. Stvorennia innovatsiinoho osvitnoho seredovyshcha v konteksti modernizatsii ZVO Ukrainy [Creating an innovative educational environment in the context of modernising higher education institutions in Ukraine]. Molod i rynok. 2021. No. 4. pp. 119–124. Available at: http://mir.dspu. edu.ua/issue/view/14259.
Natsionalna ramka kvalifikatsii : postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 23.11.2011 № 1341 [National Qualifications Framework: Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine No. 1341 dated 23 November 2011]. Available at: https://zakon.ra da.gov.ua/laws/show/1341-2011-%D0%BF.
Romanyshyna L. M. Formuvannia etychnoi kompetentnosti u maibutnikh fakhivtsiv sotsialnoi sfery [Developing ethical competence in future social workers]. Naukovi zapysky Rivnenskoho derzhavnoho humanitarnoho universytet. 2021. No. 3.pp. 112–118.
Romanovskyi O., Hura T., Lapuzina O.. Formuvannia emotsiinoho intelektu fakhivtsiv sotsialnoi sfery u zakladakh vyshchoi osvity na osnovi sytuatsiinoho navchannia [Formation of emotional intelligence of social workers in higher education institutions based on situational learning]. Imidzh suchasnoho pedahoha : elektron. nauk. fakh. zhurn. 2024. No. 6. 120 p. DOI: https://doi.org/10.332 72/2522-9729-2024-6(219).
Savchenko O. Ya. Profesiina etyka pedahoha [Professional ethics of a teacher]. Kyiv: Osvita, 2017. 144 p.
Smolinchuk L., Sin Ch. Stvorennia innovatsiinoho osvitnoho seredovyshcha zakladu vyshchoi osvity [Creating an innovative educational environment in higher education institutions]. Aktualni problemy vyshchoi profesiinoi osvity. Kyiv, 2022. pp. 77–78. Available at: https://er.nau.- edu.ua/handle/NAU/54991
Stvorennia efektyvnoho innovatsiinoho osvitnoho seredovyshcha – holovnyi vektor suchasnoho rozvytku NAVS [Creating an effective innovative educational environment — the main vector of modern development of the National Academy of Internal Affairs]. Available at: https://www.naiau.kiev.ua/news/stvorennya- efektivnogo-innovacijnogo-osvitnogo.html.
IFSW. Global Social Work Statement of Ethical Principles. Mizhnarodna federatsiia sotsialnykh pratsivnykiv. Available at: https://www.ifsw.org/ethics
Gilligan C,. Ward J., Bardige B., Taylor. J. Mapping the Moral Domain: A Contribution of Women's Thinking to Psychological Theory and Education. Center for the Study of Gender, Education, and Human Development, Harvard University Graduate School of Education. 1988. 324 p.
Liakh T., Spirina T., Klishevich N. Social prevention of family injury in the territorial community. Social Work and Education, No. 9, pp. 245–255. 2022. DOI: https://doi.org/10.25128/2520-6230.22.2.5.
Lyakh T., Spirina T. Building professional competences of social workers through distance learning in the context of the Covid-19 pandemic. Monograph. Katowice, 2021. Vol. 13. pp. 151–162. DOI:https://doi.org/10.34916/el.2021.13.13.
Maussumbayev R, Toleubekova R, Kaziyev K, Baibaktina A, Bekbauova A. Development of research capacity of a future social pedagogue in the face of digital technologies. Educational Information Technology. 2022. No. 27. pp. 6947–6966. DOI: https://doi.org/10.10 07/s10639-022-10.
Mospan, N. (2023). Trends in emergency higher education digital transformation during the COVID-19 pandemic. Journal of University Teaching & Learning Practice, 20(1), pp. 50–70. https://doi.org/10.53761/1.20.01.04.
Mospan N. V., Sysoieva S. O. Trends in digital adaptation of schools during the COVID-19 pandemic. Information Technologies and Learning Tools. 2022. No. 91, pp. 21–35. DOI: https://doi.org/10. 33407/itlt.v91i5.5063.
Verducci S. Noddings: A Voice from the Present and Past. International Handbook of Philosophy of Education. Springer. 2015. pp. 305–312. DOI: https://doi. org/10.1007/978-3-319-72761-5_25.
Pavliuk R., Liakh, T. Approaches to the development of the ICT competence standard in the system of research-based training for the future specialist of the social sphere in Ukraine. Critical Studies of Education, 2019. pp. 201–222. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-05026-9_12.
Pavliuk R., Liakh T., Bezpalko O., Klishevich N. Research-Based Training: Methodological Characteristics and Results of the Analysis of Educational Programs. Social Sciences. 2017. No. 6. 152 p. DOI: https://doi.org/10.3390/socsci6040152.
Regueiro B., Rodríguez- Fernández J., Crespo J., Pino-Juste M. Design and validation of a questionnaire for university students’ generic competencies. Frontiers in Education. 2021. DOI: https://doi. org/10.3389/feduc.2021.606216.
Riabova Y. Professional training of future specialists in the social sphere in the conditions of multicultural society. The Modern Higher Education Review. 2021. No. 6. pp 46–55. DOI: https://doi.org/10. 28925/2518-7635.2021.63.
Sopova D. Ethical principles of social educator activity. The Modern Higher Education Review. 2022. No. 7. pp 76–83. DOI: https://doi.org/10.28925/2518- 7635.2022.77.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Олена Лапузіна, Ольга Грибко, Тетяна Гура

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами: