Моделювання процесу формування математичної культури майбутніх інженерів індустрії програмної продукції у вищому технічному навчальному закладі

Автор(и)

  • Oksana Dubinina Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.20998/%25x

Ключові слова:

вища професійна освіта, математична культура, педагогічне моделювання, програмна інженерія

Анотація

У статті викладено результати дослідження з розроблення моделі процесу формування математичної культури студентів за напрямом професійної підготовки “Програмна інженерія”, комплексно застосовуючи аксіологічний, діяльнісний, знаннєвий, компетентнісний, культурологічний, синергетичний та об’єктно орієнтований системний підходи з метою подальшої реалізації у навчально-виховному процесі. Виявлені універсальні дидактичні можливості акме-технології формування математичної культури майбутніх фахівців з програмної інженерії детермінуються як передовим педагогічним досвідом національної вищої школи, так і напрацюваннями з теорії і практики професійної підготовки відповідних фахівців в інших країнах.

The article presents the results of research on development of model of formation process of mathematical culture of the students in the direction of training "Software Engineering" complex using axiological, activity, knowledge, competence, cultural, synergistic and objectoriented systems approaches for further implementation in the educational process. Identified universal didactic opportunities of acme- technologies of forming mathematical culture of the future experts in software engineering are determined as the best teaching practices of high school, and achievements of the theory and practice of training of professional training of relevant professionals in other countries.

The proposed study is subject to modeling the learning process in the direction of «Software Engineering» in higher technical education aimed at developing mathematical culture students through specific educational acme-technology-based methodology, tools, basic activities and proprietary technology of the software engineering. Created model of the process of formation of mathematical culture improves the theory and practice of professional training of future software engineers in higher technical education, allowing to organize the learning process of the learning cycle of mathematical disciplines so that in terms of improving labor market requirements to the quality of graduates in "Software Engineering" tо form their skills and abilities to use the scientific content of mathematical knowledge as a tool for solving professional problems. Technological adjustment of training programs of the cycle of mathematical disciplines that fall under the greatest load on the formation of professionally designed mathematical culture of future software engineers, can dramatically change the quality of students, because it is not simply establish of interdisciplinary connections, and almost merge of professional and basic mathematical training using educational technology without losing quality, with the acquisition of a strong motivational factor.

The versatility of developed acme-technology on formation of mathematical culture of the students is that it can be used in teaching any discipline with training in software engineering in higher educational institutions, pre-adapted to the professional or even humanities disciplines and defining the necessary accents of methodical system of learning certain subjects. However for technologization of the educational process should be approached with caution, because the artificial algorithmic and coding in spiritual work, according to the author, must be reasonable by psycho-pedagogical expediency.

Біографія автора

Oksana Dubinina, Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”

кандидат технічних наук, доцент кафедри комп’ютерної математики та матема-тичного моделювання Національного технічного університету “Харківський по-літехнічний інститут”

Посилання

Айстраханов Д. Д. Математичні моделі професійної компетентності майбутнього фахівця / Д. Д. Айстраханов // Вісник Вінницького політехнічного інституту. - 2014. - № 3. – C. 136–140.

Бабанский Ю. К. Оптимизация учебно-воспитательного процесса: методические основы / Ю. К. Бабанский. - М.: Просвещение, 1982. – 192 с.

Вешнева И. В. Математические модели в системе управления качеством высшего образования с использованием методов нечеткой логики: монография / И. В. Вешнева. – Саратов: Саратовский источник, 2010. – 187 с.

Дахин А. Н. Педагогическое моделирование: монография / А. Н. Дахин. – Новосибирск: Новосибирский институт повышения квалификации и переподготовки работников образования, 2005. – 230 с.

Дубинина О. Н. Анализ внешних факторов влияния на развитие математической культуры студентов технических университетов / О. Н. Дубинина // Современный научный вестник. - Белгород: ООО Руснаучкнига. – 2014. – № 13 (209). – С. 98-105.

Дубініна О. М. Відображення фундаментальних видів професійної діяльності фахівця галузі програмної інженерії в циклі математичних дисциплін / О. М. Дубініна // Теорія і практика управління соціальними системами. – Харків: НТУ “ХПІ”, 2013. – № 4. – С. 31 - 41.

Дубініна О. М. Дефініція “математична культура” з точки зору різних підходів до її формування під час професійної підготовки майбутніх фахівців за напрямом “програмна інженерія” / О. М. Дубініна // Вісник Глухівського національного педагогічного університету імені Олександра Довженка: зб. наук. праць. Серія: Педагогічні науки. - Вип. 22. – Глухів: ГНПУ ім. О. Довженка, 2013. – С. 59 – 67.

Дубинина О. Н. Закономерности формирования математической культуры будущих инженеров в высших технических учебных заведениях Украины / О. Н. Дубинина // Современный научный вестник. - Белгород: ООО Руснаучкнига. – 2014. – № 14 (210). – С. 62-69.

Дубініна О. М. Інтеграційно-інформаційні методологічні особливості математичної підготовки фахівців з програмної інженерії у вищих навчальних закладах / О. М. Дубініна // Проблеми освіти: наук. зб. – К.: Інститут інноваційних технологій і змісту освіти МОН України. – 2013. – Вип. 74. – Ч. 2. – С. 99 - 104.

Дубініна О. М. Особливості математичної культури інженера індустрії програмної продукції / О. М. Дубініна // Дидактика математики: проблеми і дослідження: міжнар. зб. наук. робіт / редкол.: О. І. Скафа (наук. ред.) та ін.; Донецький нац. ун-т; Інститут педагогіки Акад. пед.. наук України; Національний пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. – Донецьк: Фірма ТЕАН, 2013. – Вип. 40. – С. 99 - 107.

Дубініна О. М. Розвиток формалізаційних компетенцій майбутніх інженерів з програмного забезпечення при формуванні математичної культури / О. М. Дубініна // Матеріали науково-практичної конференції [“Сучасна вища і середня освіта в умовах реформування: проблеми, теорія, практика”], ( Харків, 22 листопада 2013 р.). – Харків: ХНПУ імені Г. С. Сковороди. - 2013. – 177 с. - С. 38–39.

Дубініна О. М. Суб’єктивні продуктогенні детермінанти формування математичної культури студентів вищих технічних навчальних закладів / О. М. Дубініна // Наукові праці ДонНТУ. Серія: педагогіка, психологія і соціологія. – Донецьк: ДонНТУ, 2014. – № 1 (15), - Ч. 1. – С. 164 - 169.

Дубініна О. М. Феномен математичної культури в контексті різноманітних підходів до її формування в умовах інформаційної ери / О. М. Дубініна // Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах: зб. наук. пр. – Вип. 31 (84). – Запоріжжя: Класичний приватний університет, 2013. – С. 199–209.

Дубініна О. М. Функції математичної культури інженера / О. М. Дубініна // Проблеми інженерно-педагогічної освіти: збірник наукових праць. – Харків: УІПА, 2014. - № 42-43. – С. 26-32.

Загвязинский В. И. Педагогическое предвидение / В. И. Загвязинский. - М.: Знание, 1987. – 77 с.

Краевский В. В. Проблемы научного обоснования обучения: Методологический аналіз / В. В. Краевский. - М.: Педагогика, 1977. – 264 с.

Маслов В. І. Моделювання у теоретичній і практичній діяльності в педагогіці / В. І. Маслов// Післядипломна освіта в Україні. – 2008. - №1. – С.3–9.

Михеев В. И. Моделирование и методы теории измерений в педагогике / В. И. Михеев. - М.: Высшая школа, 1987. – 198 с.

Остапенко А. А. Моделирование многомерной педагогической реальности: теория и технологии / А. А. Остапенко. – М.: Народное образование, 2005. – 384 с.

Панфилов М. А. Знаково-символическое моделирование учебной информации в ВУЗе / М. А. Панфилов // Педагогика. – 2005. – № 9. – С. 51–56.

Педагогіка вищої школи: навч. посібн. / З. Н. Курлянд, Р. І. Хмелюк, А. В. Семенова та ін.; за ред. З. Н. Курлянд. – 2 - е вид., перероб. і доп. – К.: Знання, 2005. – 399 с.

Штейнберг В. Э. Дидактические многомерные инструменты: Теория, методика, практика / В. Э. Штейнберг. – М.: Народное образование, 2002. – 304 с.

Dubinina O. N. Pedagogical conditions of forming mathematical culture of future software engineers / O. N. Dubinina // Středoevropský vĕstnĺk pro vĕdu a výzkum. Praha: Publishing house Education and Science, 2014. – NR 1 (3). – P. 120–126.

##submission.downloads##

Опубліковано

2014-12-09

Номер

Розділ

Педагогіка вищої школи та загальна педагогіка