Визначення компетентності експертів з оцінювання наукової діяльності у вищому педагогічному навчальному закладі

Автор(и)

  • Stanislav Podolіanchuk Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.20998/%25x

Ключові слова:

експерт, експертне оцінювання, коефіцієнт компетентності, наукова діяльність

Анотація

Статтю присвячено проблемам формування експертної групи. Основною характеристикою компетентності експертів вбачається використання спеціального числового показника – коефіцієнта компетентності. У статті детально проаналізовано основні методи його визначення, проте запропоновані емпіричні залежності враховують далеко не всі якості експертів, а іноді містять параметри, які складно визначити.

Ураховуючи ці обставини, нами розроблена комплексна та збалансована методика визначення коефіцієнта компетентності експерта з оцінювання наукової діяльності. Така методика на основі існуючих статистичних підходів максимально повно та однаковою мірою відображає найважливіші якості експерта, а саме: рівень професійної підготовки та інформованості, рівень базової аргументації при прийнятті рішення, особисті якості, рівень узгодженості дій із членами робочої групи при проведенні тестового оцінювання. Вона гармонійно поєднує основні методи оцінювання: документаційний, самооцінки, взаємного оцінювання, тестування.

Запропоновано інтервальну шкалу оцінювання компетентності експертної групи. З урахуванням об’єкта експертизи розроблено анкети та оцінювальні листи. Описано методику проведення експертного оцінювання та наведено результати практичної реалізації запропонованого підходу.

The article is dedicated to the problems of the expert group formation. The use of special numerical indicator – the coefficient of competence is seen reasonable as the main characteristics of expert competence. The principal methods of its identification are thoroughly analysed in the article, but often the recommendations for the recruiting of experts are general in nature, describing only certain aspects of their activities and the proposed empirical dependence is not balanced, taking into consideration not all qualities of experts, and sometimes include parameters that are difficult to identify.

Given these circumstances we have developed a comprehensive and balanced methodology for determining the coefficient competence of expert evaluation of scientific activity. This technique, based on existing statistical approaches fully and equally important displays the most significant expert’s qualities, in particular, the level of training and awareness, a basic level of reasoning in the decision, personal characteristics, a level of coordination with the members of the working group during the test evaluation. It harmoniously combines basic methods of evaluation (documentary, self-esteem, mutual evaluation, testing), which altogether, having its own characteristics, are able to form an objective image of the competence of professionals involved in the examination.

The proposed assess interval scale of the competence of the expert group, with the help of which you can make a preliminary conclusion about the feasibility and possibility of expert assessment or decision on the need to reformat including the object of examination, namely the evaluation of scientific activity in the higher pedagogical educational establishment, designed questionnaires and evaluation sheets. The method of expert assessment has been described and the results of the practical implementation of the proposed approach have been presented. Moreover, obtained numerical values of the coefficients of the experts’ competence and expert groups showed that a formed group is qualified and capable to fairly and efficiently solve its tasks. The designed method of determining the coefficient of expertise can be used to create models of monitoring other activities of different universities.

Біографія автора

Stanislav Podolіanchuk, Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського

кандидат фізико-математичних наук, доцент, декан-директор Інституту математики, фізики і технологічної освіти Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського

Посилання

Азгальдов Г.Г. Квалиметрия для всех: учеб. пособие / Г.Г. Азгальдов, А. В. Костин, В. В. Садовов. – М. : ИД ИнформЗнание, 2012. – 165 с.

Загвязинский В. И. Методология и методы психолого-педагогического исследования: учеб. пособие [для студ. высш. пед. учеб. завед.] / В.И. Загвязинский, Р. Атаханов. – М. : Академия, 2005. – 208 с.

Калініна І.О. Врахування компетентності експертів у методах багатокритеріального аналізу в задачах раціонального вибору / І.О. Калініна, О.П. Гожий, Г.О. Мусенко // Наукові праці Чорноморського державного університету імені Петра Могили. Комп’ютерні технології. – 2012. – Вип. 179. - Т. 191. – С. 116-123.

Коробов В.Б. Организация проведения экспертных опросов при разработке классификационных моделей / В.Б. Коробов // Социологические исследования. – 2003. – № 11. – С. 102-108.

Литвак Б. Г. Экспертная информация : Методы получения и анализа / Борис Григорьевич Литвак. – М. : Радио и связь, 1982. – 184 с.

Лукашин Ю.П. Современные направления статистического анализа взаимосвязей и зависимостей / Ю.П. Лукашин, Л. И. Рахлина. – М. : ИМЭМО РАН, 2012. – 54 с.

Лукичева Л.И. Управленческие решения : учебник / Л. И. Лукичева, Д. И. Егорычев. – М. : Омега-Л, 2009. – 383 с.

Мартемьянов Ю. Ф. Экспертные методы принятия решений : учеб. пособие / Ю. Ф. Мартемьянов, Т. Я. Лазарева. – Тамбов : Изд-во Тамб. гос. техн. ун-та, 2010. – 80 с.

Мыльник В. В. Исследование систем управления: учеб. пособие [для вузов] / Мыльник В. В., Титаренко Б. П., Волочиенко В. А. – М : Академический Проект; Екатеринбург : Деловая книга, 2003. – 352 с.

Орлов А. И. Организационно-экономическое моделирование: учебник : в 3 ч. / Александр Иванович Орлов. – М. : Изд-во МГТУ им. Н.Э. Баумана. – 2009 – Ч. 2 : Экспертные оценки. – 2011. – 486 с.

Подолянчук С. В. Формування кількісного і якісного складу експертної групи зі створення моделі моніторингу наукової діяльності у педагогічних ВНЗ / C.В. Подолянчук // Міжнародний науковий форум: соціологія, психологія, педагогіка, менеджмент : збірник наукових праць. – К.: Фенікс, 2014. – Вип. 15. – С. 177-187.

Постников В.М. Анализ подходов к формированию состава экспертной группы, ориентированной на подготовку и принятие решений [Электронной ресурс] / В.М. Постников // Наука и образование. МГТУ им. Н.Э. Баумана. Электрон. журн. – 2012. – №5. – С. 333-346. – Режим доступу до журн.: http://technomag.edu.ru/doc/360728.html.

Райхман Э. П. Экспертные методы в оценке качества товаров / Э. П. Райхман, Г. Г. Азгальдов. – М. : Экономика, 1974. – 151 с.

Романовский А. Г. Основы теории управления социальными системами: Учеб. пособие / Александр Георгиевич Романовский. – Харьков: НТУ “ХПИ”, 2001. – 195 с.

Шишкин И. Ф. Квалиметрия и управление качеством: учебник для вузов / И.Ф. Шишкин, В. М. Станякин. – М. : Изд-во ВЗПИ, 1992. – 209 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2014-12-09