ТРАНСФОРМАЦІЯ УНІВЕРСИТЕТУ В КОНТЕКСТІ ВИКЛИКІВ ХХІ СТОЛІТТЯ

Автор(и)

  • Sergiy Kurbatov Інститут вищої освіти НАПН України, Україна

DOI:

https://doi.org/10.20998/%25x

Ключові слова:

університет, класична модель університету, масифікація, бюрократизація, комерціалізація, форми університету, університетські рейтинги, освітня політика, лідерство

Анотація

В статті аналізується трансформація класичної моделі універси-тету в сучасних умовах. Зроблено акцент на кризу університетської освіти напри-кінці ХХ – початку ХХІ сторіччя та пов’язані з нею виклики, які переживає сучасний університет. Серед цих викликів: масовий характер університетської освіти, бюрок-ратизація університетського життя, скорочення державного фінансування, комер-ціалізація університетського середовища. Відповідно, формуються нові механізми оцінки університетської діяльності, зокрема університетські рейтинги, а на основі парадигми лідерства змінюються управлінські відносини всередині університету.

Біографія автора

Sergiy Kurbatov, Інститут вищої освіти НАПН України

доктор філософських наук, старший науковий співробітник, афілійований науковий співробітник Університету Уппсали у Швеції, завідувач відділу лідерства та інституційного розвитку Інституту вищої освіти НАПН України, Київ, Україна

Посилання

Калашнікова С. Аналіз провідного вітчизняного та зарубіжного досвіду розвитку лідерського потенціалу університетів у контексті глобального лідерства (ча-стинна І):препринт (аналітичні матеріали). К. Інститут вищої освіти НАПН України, 2015. 153 с.

Калашнікова С. Аналіз провідного вітчизняного та зарубіжного досвіду розвитку лідерського потенціалу університетів у контексті глобального лідерства (ча-стинна ІІ). Вища освіта України, № 2 (додаток 1), 2017. С. 107-168.

Андрущенко В. П. СавельєвВ. Л. Освітня політика (огляд порядку денного). К.: «МП Леся», 2010. 368 с.

Гадамер Ганс-Георг Ідея Університету – вчора, сьогодні, завтра. Ідея уні-верситету: Антологія. Під редакцією Марії Зубрицької. Львів: Літопис, 2002. С. 169-184.

Гумбольдт Вільгельм фон Про внутрішню та зовнішню організацію вищих наукових закладів у Берліні. Ідея університету: Антологія. Під редакцією Марії Зуб-рицької. Львів: Літопис, 2002. С. 25-36.

Калашнікова С. А. Освітня парадигма професіоналізації управління на за-садах лідерства. К.: Київський університет імені Бориса Гринченка, 2010. 380 с.

КвєкМарек. Національна держава, глобалізація та Університет як модер-ний заклад. Ідея університету : Антологія. Під редакцією Марії Зубрицької. Львів : Літопис, 2002. С. 269–291.

Кремень В. Г. Філософія людиноцентризму в стратегіях освітнього просто-ру. К. : Педагогічна думка, 2009. 520 с.

Курбатов С. В.Проблема вимірювання результатів навчання і вдоскона-лення існуючих систем університетських рейтингів. Вища освіта України, № 2, 2017. - С. 18-22.

КурбатовС. В. Теоретико-методологічні перспективи розробки міжнарод-них університетських рейтингів. Вища освіта України, № 1, 2015. С. 34-39.

КурбатовС. В. Університетські рейтинги як альтернативний механізм освітніх вимірювань. Рідна школа, № 1-2, 2017. С. 3-6.

Курбатов С. В.Феномен університету в контексті часових та просторових викликів. Суми: Університетська книга, 2014. 262 c.

Програма з розвитку лідерського потенціалу університетів України 2015-2018.[Електронний ресурс] – Режим доступу:http://ihed.org.ua/ua/diialnist/programa-z-rozvitku-liderstva.html

Проект ELITE: Освіта для лідерства, інтелігентності та розвитку таланту (544343-TEMPUS-1-2013-1-LT-TEMPUS-SMHES ) [Електронний ресурс]– Режим дос-тупу: http://ihed.org.ua/ua/diialnist/proekty.html

Ginsberg, Benjamin The Fall of the Faculty. The Rise of All-Administrative University and Why Its Matters. Oxford University Press, 2011. 264 p.

A History of University in Europe. Volume I. Universities in the Middle Ages / De Ridder - Symoens, Hilde, editor. - Cambridge University Press, 1992. 506 p.

Altbach Philip G. Franchising – The Mc Donaldization of Higher Education / Philip G. Altbach // International Higher Education. 2012. № 66.P. 7–8.

Altbach Philip G. Rankings Season Is Here / Philip G. Altbach // International Higher Education. 2011. № 62. P. 2–5.

Altbach Philip G. The International Imperative in Higher Education / Philip G. Altbach. – Sense Publishers, 2013. 212 p.

Altbach P. G. Trends in Global Higher Education: Tracking an Academic Revo-lution / P. G. Altbach, L. Reisberg, L. E. Rumbley. UNESCO, 2009.254 p.

Hazelcorn Ellen. Ranking and the Reshaping of Higher Education: The Battle for World-Class Excellence / Ellen Hazelcorn. Palgrave Macmillan, 2011. 272 p.

Marginson Simon. Dynamics of National and Global Competition in Higher Ed-ucation / Simon Marginson // Higher Education. 2006. Vol. 52. P. 1–39.

Readings Bill University in Ruins / Bill Readings. – Harvard University Press, 1996. 256 p.

RinneRisto The Changing Place of the University and a Clash of Values: The Entrepreneurial University in the European Knowledge Society. A Review of the Literature / Risto Rinne, Jenni Koivula // Higher Education Management and Policy. – 2005. – Vol. 17. – № 3. – P. 91–122.

Rothblatt Sheldon. The Modern University and its Discontents: The Fate of Newman’s Legacies in Britain and America / Sheldon Rothblatt. – Cambridge University Press, 1997. – 475 p.

Stivers Richard. The Need for a “Shadow” University / Richard Stivers // Bulle-tin of Science, Technology & Society. 2006. Vol. 26, no. 3. P. 217–227.

The European and American University since 1800: Historical and Sociological Essays / ed. by Sheldon Rothblatt and Bjorn Wittrock. – Cambridge University Press, 1993. 384 p.

The Road to Academic Excellence: The Making of World-Class Research Uni-versities / ed. by Philip G. Altbach and Jamil Salmi. The World Bank, 2011. 366 p.

Valimaa J., Hoffman D. Knowledge Society Discourse and Higher Education / J. Valimaa, D. Hoffman // High Educ. 2008. –№ 56. P. 265–285.

Spicer, Andre Universities are broke. So let’s cut the pointless admin and get back to teaching. [Еlectronicresourse]– Regime of Access: https://www.theguardian.com/commentisfree/2017/aug/21/universities-broke-cut-pointless-admin-teaching

##submission.downloads##

Номер

Розділ

ФІЛОСОФСЬКІ ТА АНТРОПОЛОГІЧНІ ПАРАДИГМИ СУЧАСНОЇ ОСВІТИ