УЯВЛЕННЯ УЧАСНИКІВ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ ЗАКЛАДУ ВИЩОЇ ОСВІТИ ПРО ПОКАЗНИКИ ЛІДЕРСЬКОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНЬОГО ВИКЛАДАЧА

Автор(и)

  • Mykola Liutyi Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», Україна

DOI:

https://doi.org/10.20998/%25x

Ключові слова:

лідер, лідерська компетентність, показники лідерської компетентності, викладач вищої школи, магістрант, професійний розвиток

Анотація

В статті розглянуто поняття «лідерська компетентність» в контексті діяльності викладача закладу вищої освіти як особистісне утворення, що забезпечує професійну успішність та прагнення до саморозвитку. На основі теоретичного аналізу продемонстровано, що основними структурними компонентами лідерської компетентності є лідерські якості, знання, уміння та цінності. Визначено, що базовим структурним елементом лідерської компетентності є лідерські якості, які забезпечують спрямованість особистості на подальший саморозвиток лідерських знань та умінь. Висвітлено результати дослідження за участі викладачів закладів вищої освіти та магістрантів (майбутніх викладачів з педагогіки вищої школи), що присвячене вивченню уявлень респондентів про показники лідерської компетентності. Якісний аналіз проведеного дослідження вказує на те, що майбутні викладачі вищої школи мають досить стереотипні уявлення про лідерську компетентність, при цьому вони не враховують велику кількість її значущих показників.

Біографія автора

Mykola Liutyi, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»

аспірант кафедри педагогіки і психології управління соціальними системами ім. академіка І. Зязюна, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», м. Харків, Україна

Посилання

Bojko, O. (2017) Tsinnisna kontseptsiia formuvannia liders'koi kompetentnosti majbutnikh ofitseriv Zbrojnykh Syl Ukrainy u VVNZ. [Value Concept for Forming Leadership Competence of Future Officers of the Armed Forces of Ukraine]. Vijs'kova osvita, vol. 2, pp. 7–18 [in Ukrainian]

Holovan', M.S. (2008) Kompetentsiia i kompetentnist': dosvid teorii, teoriia dosvidu. [Competence and competence: experience of theory, experience theory]. Vyscha osvita Ukrainy, vol.3, pp. 23–30 [in Ukrainian]

Hura, T.V. (2011) Doslidno-eksperymental'na perevirka vprovadzhennia modeli formuvannia upravlins'koi kompetentnosti u vypusknykiv elektromashy-nobudivnykh spetsial'nostej. [Experimental-experimental verification of implementation of the model of managerial competence formation in graduates of electromechanical specialties]. Teoriia i praktyka upravlinnia sotsial'nymy systemamy: filosofiia, psykholohiia, pedahohika, sotsiolohiia, Kh. : NTU “KhPI”, vol. 1, pp. 45–54 [in Ukrainian]

Davydova, N. (2018) Akademichna svoboda ta avtonomiia zakladu vyschoi osvity. [Academic freedom and autonomy of higher education institutions]. Tsyvil'ne pravo i protses, vol. 6, pp. 21–24 [in Ukrainian]

Zhyhir', V. I. (2015) Sutnist' ta zmist liders'koi kompetentnosti majbutn'oho menedzhera osvity. [The essence and content of leadership competencies of the future education manager]. Visnyk Chernihivs'koho natsional'noho pedahohichnoho universytetu. Seriia : Pedahohichni nauky, vol. 130, pp. 34–37 [in Ukrainian]

6. Zakon Ukrainy «Pro vyschu osvitu» [Law of Ukraine «On Higher Education»]. (2014). Vidomosti Verkhovnoi Rady Ukrainy, № 1556-VII [in Ukrainian]

Kalashnikova, S.A. (2016) Rozvytok liders'koho potentsialu suchasnoho universytetu: osnovy ta instrument. [Development of leadership potential of the modern university: foundations and tools]. Navchal'nyj posibnyk, K.: DP «NVTs «Priorytety», 44 p. [in Ukrainian]

Kul'chyts'kyj, V. (2018) Patriotyzm iak faktor formuvannia liders'koi kompetentnosti molodoi liudyny. [Patriotism as a factor in the formation of a young person's leadership competence]. Molod' i rynok, vol.6 (163), pp. 66-71 [in Ukrainian]

Lynovyts'ka, O. (2011) Akademichni svobody ta universytets'ka avtonomiia. [Academic freedoms and university autonomy]. Vyscha osvita Ukrainy, vol. 3., pp. 27–31 [in Ukrainian]

Maslova, N.H. (2012) Zmist i struktura akademichnoi svobody z urakhuvanniam roli vidpovidnykh sub'iektiv u naukovo-osvitn'omu protsesi. [The content and structure of academic freedom, taking into account the role of relevant actors in the scientific and educational process]. Forum prava, vol. 4., pp. 646–652 [in Ukrainian]

Romanovs'kyj, O.H., Hura, T. V., Reznik, S. M., Panfilov, Yu. I, Cherkashyn, A. I., Kostyria, I. V. & Bondarenko, V. V. (2018) Formuvannia liders'koi pozytsii majbutnikh inzheneriv u zakladakh vyschoi tekhnichnoi osvity. [Formation of leadership position of future engineers in higher technical education institutions]. Kharkiv: NTU»KhPI», 195 p. [in Ukrainian]

12. Strategiya reformuvannya vy`shhoyi osvity` v Ukrayini do 2020 roku (2014). [A strategy for reforming higher education in Ukraine by 2020]. Access mode: http: // old.mon.gov.ua/ img/zstored/ files/HE%20Reforms%20Strategy%2011_11_2014.pdf. [in Ukrainian]

Tatur, Yu.H. (2004) Kompetentnost' v strukture modely kachestva podhotovky spetsyalysta. [Competence in the structure of the quality model of specialist training]. Vysshee obrazovanye sehodnia, Vol. 3., pp. 20– 26 [in Russian]

Shyshov, S.E. (2002) Kompetentnostnyj podkhod k obrazovanyiu: prykhot' yly neobkhodymost'? [Competency-based approach to education: whim or necessity?]. Standarty y monytorynh v obrazovanyy, vol. 2., pp. 58–62 [in Russian]

Parreira, A. (2018) Assessing educational leadership: a competence-complexity based test. Ensaio: aval.pol.públ. Educ., vol. 26, pp.890–910.

Mumford M.D. (2000) Leadership Skills for a Changing World: Solving Complex Social Problems. Leadership Quarterly, vol. 11(1)., рр. 11–35.

Northouse, P. G. (2016) Leadership: Theory and Practice. 7 th edition: Western Michigan University, 520 p.

Pihlainen, V. (2016) Management and leadership competence in hospitals: a systematic literature review. Leadersh Health Serv (Bradf Engl), Vol. 29(1), рр. 95–110.

Zaccaro, S.J. (2004) Leader traits and attributes. Thousand Oaks, CA: Sage., pp. 101–124.

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-10-10

Номер

Розділ

ТЕОРЕТИЧНІ ТА ПРИКЛАДНІ АСПЕКТИ ДОСЛІДЖЕННЯ ФЕНОМЕНІВ ЛІДЕРСТВА, УПРАВЛІННЯ ТА РОЗВИТКУ СОЦІАЛЬНОГО ОБ’ЄКТУ