DOI: https://doi.org/10.20998/%x

ФОРМУВАННЯ НАУКОВО-ДОСЛІДНИЦЬКОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ТЕХНІКІВ-ТЕХНОЛОГІВ ЛЕГКОЇ ПРОМИСЛОВОСТІ У ПРОЦЕСІ ВИВЧЕННЯ ПРИРОДНИЧИХ ДИСЦИПЛІН: КОНСТАТУВАЛЬНИЙ ЕТАП ЕКСПЕРИМЕНТУ

Ludmila Djachenko

Анотація


Висвітлено важливість цілеспрямованого формування науково-дослідницької компетентності у майбутніх техніків-технологів легкої промисловості у процесі вивчення дисциплін науково-природничого напряму; представлено результати педагогічно експерименту з формування науково-дослідницької компетентності студентів на констатувальному етапі за показниками мотиваційного, когнітивного, особистісного та діяльнісно-практичного критеріїв та їхній аналіз.


Ключові слова


науково-дослідницька компетентність; техніки-технологи легкої промисловості; початковий етап педагогічного експерименту; мотиваційний компонент; когнітивний компонент; особистісний компонент; діяльнісно-практичний компонент

Повний текст:

PDF

Посилання


Bopko, I. Z. (2013) Formuvannia hotovnosti do naukovo-doslidnyts'koi diial'nosti majbutnikh mahistriv humanitarnoho profiliu v informatsijnomu seredovyschi [Formation of readiness for future masters of humanities profile in the information environment]: dys. kand. ped. nauk: 13.00.04. Ternop. nats. ped. un-t im. Volodymyra Hnatiuka. T., 200 р. [in Ukrainian]

Vinnyk, M. O. (2016) Rozroblennia modeliuvannia systemy formuvannia naukovo-doslidnyts'koi kompetentnosti majbutnikh inzheneriv-prohramistiv. [Development of mod­eling of the system of formation of scientific competence of future software engineers]. ScienceRise: Pedagogical Education: nauk. zhurnal. Red. kol.: Olijnyk V. V. (hol. red.) ta in. Kharkiv: Vyd-vo NVP PP «Tekhnolohichnyj tsentr». Vyp. 8 (4) Р. 69 – 74. [in Ukrainian]

Diachenko, L. B. (2018) Orhanizatsiia eksperymental'noi roboty z perevirky efektyvnosti modeli formuvannia naukovo-doslidnyts'koi kompetentnosti majbutnikh tekhnikiv-tekhnolohiv lehkoi promyslovosti u protsesi vyvchennia pryrodnychykh dystsyplin u koledzhi. [Organiza­tion of experimental work to test the effective­ness of the model of forming the scientific com­petence of future light industry technicians in the study of natural sciences in college]. Naukovi zapysky Vinnyts'koho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Mykhajla Kotsiubyns'koho. Seriia: Pedahohika i psykholohiia: Zb. nauk. prats'. Vypusk 55. Redkol.: V. I. Shakhov (holova) ta in. Vinnytsia: TOV «Nilan LTD». Р. 83 – 88. [in Ukrainian]

Diachenko, L. B. & Reznik, S. M. (2018) Sutnist' ta strukturni komponenty naukovo-doslidnyts'koi kompetentnosti majbutnikh tekhnikiv-tekhnolohiv lehkoi promyslovosti. [The essence and structural com­ponents of the research competence of future light industry technologists]. Teoriia i praktyka upravlinnia sotsial'nymy systemamy: schokvartal'nyj naukovo-praktychnyj zhurnal. Kh.: NTU «KhPI». № 2. Р. 3 – 17.[in Ukrainian]

Yevtukh, M. B. & Borysenko, L. L. (2012) Naukovo-praktychni pidkhody do problemy formuvannia naukovo-doslidnyts'koi kompetentnosti majbutnikh ekonomistiv. [Scien­tific and practical approaches to the problem of forming the scientific competence of future economists]. Dukhovnist' osobystosti: metodolohiia, teoriia i praktyka: zb. nauk. prats'. Vyp. 5 (48). Р. 42 – 51. [in Ukrainian]

Eremenko, L. E. (2014) Osobennosti organizacii prakticheskogo obuchenija v kolledzhe. Innovacionnye pedagogicheskie tehnologii [Features of the organization of prac­tical training in college. Innovative pedagogical technologies]: materialy Mezhdunar. nauch. konf. (g. Kazan', oktjabr' 2014 g.). Kazan': Buk. Р. 267 – 269. [in Russian]

Zakon Ukrainy «Pro vyschu osvitu». [Law of Ukraine «On Higher Education»]. Ac­cess mode: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/2984-14 [in Ukrainian]

Krineckij, I. I. (1981) Osnovy nauchnyh issledovanij. [Basics of Research]. K.: Odessa: Vishha shkola, 208 р. [in Russian]

Kuznetsova, V. M. (2011) Orhanizatsiia naukovo-doslidnyts'koi diial'nosti studentiv vyschykh profesijnykh navchal'nykh zakladiv v Ukraini (kinets' KhIKh - persha polovyna KhKh stolittia) [Organization of re­search activities of students of higher profes­sional educational institutions in Ukraine (end of XIX - first half of XX century)]: avtoref. dys. na zdobuttia nauk. stupenia kand. ped. nauk: spets. 13.00.01 «Zahal'na pedahohika ta istoriia». Kh.: Kharkivs'kyj nats. ped. un-t im. H. S. Skovorody, 20 р. [in Ukrainian]

Lavina, T. A. & Kozlova, E. A. (2014) Struktura i soderzhanie kompetentnosti v oblasti informacionnyh i kommunikacionnyh tehnologij budushhego tehnologa izdelij legkoj promyshlennosti [The structure and content of competence in the field of information and communication technologies of the future tech­nologist of light industry products]. Fundamental'nye issledovanija. № 12 – 2. Р. 384 – 387. Access mode: http://www.fundamental-research.ru/ru/article/view?id=36237 [in Russian]

Osipova, S. I. Razvitie issledovatel'skoj kompetentnosti odarѐnnyh detej. [Development of the research competence of gifted children]. GOU VPO «Gosudarstvennyj universitet cvetnyh metallov i zolota». Access mode:: www.fkgpu.ru/conf/17.doc [in Russian]

Ptashenchuk, O. O. & Chajchenko, N. N. (2018) Dydaktychna systema formuvannia doslidnyts'koi kompetentnosti majbutnikh uchyteliv biolohii. [Didactic system of formation of research competence of future biology teach­ers]. Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsijni tekhnolohii. 4 (78). Р. 200 – 215. [in Ukrainian]

Reznik S. M. (2015) Rozvytok intelektual'noho liderstva u navchanni i vykladanni v umovakh transformatsijnoho suspil'stva. [Didactic system of formation of re­search competence of future biology teachers]. Modernizatsiia natsional'noi systemy upravlinnia derzhavnym rozvytkom: vyklyky i perspektyvy: materialy Mizhnar. nauk.-prakt. internet-konf. 16–17 hrudnia 2015 r. Ternopil': Krok. Р. 262 – 264. [in Ukrainian]

Romanovs'kyj, O. H. & Kanivets', M. V. (2013) Sutnist' profesijno-osobystisnoho samorozvytku majbutnikh fakhivtsiv ta joho mekhanizmy. Suchasni informatsijni tekhnolohii ta innovatsijni metodyky navchannia u pidhotovtsi fakhivtsiv: metodolohiia, teoriia, dosvid, problemy. [The essence of professional-personal self-develop­ment of future specialists and its mechanisms]. Vyp. 34. S. 193 – 197. Ac­cess mode: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Sitimn_2013_34_42. [in Ukrainian]

Hisamieva, L. G. (2014) Kompetencii i kompetentnost' v strukture nauchno-issledovatel'skoj dejatel'nosti. [Competencies and competence in the structure of research ac­tivities.]. Vestnik OGU. № 9 (170). Р. 33 – 37. [in Russian]

The European Qualifications Frame­work for Lifelong Learning. Access mode: http://ec.europa.eu/dgs/education_culture

Vincentas Lamanauskas, Dalia Augi­enơ (2015) Development of Scientific Research Activity in University: A Position of the Experts. Procedia - Social and Behavioral Sciences. 167. Р. 131 – 140.


Пристатейна бібліографія ГОСТ


1. Бопко, І. З. (2013) Формування готов­ності до науково-дослідницької діяльності май­бутніх магістрів гуманітарного профілю в інфо­рмаційному середовищі: дис. канд. пед. наук: 13.00.04. Терноп. нац. пед. ун-т ім. Володимира Гнатюка. Т., 200 с.

2. Вінник, М. О. (2016) Розроблення мо­делювання системи формування науково-дослі­дницької компетентності майбутніх інженерів-програмістів. ScienceRise: Pedagogical Education: наук. журнал. Ред. кол.: Олійник В. В. (гол. ред.) та ін. Харків: Вид-во НВП ПП «Технологічний центр». Вип. 8(4) С. 69 – 74.

3. Дяченко, Л. Б. (2018) Організація екс­периментальної роботи з перевірки ефективно­сті моделі формування науково-дослідницької компетентності майбутніх техніків-технологів легкої промисловості у процесі вивчення при­родничих дисциплін у коледжі. Наукові записки Вінницького державного педагогічного універ­ситету імені Михайла Коцюбинського. Серія: Педагогіка і психологія: Зб. наук. праць. Випуск 55. Редкол.: В. І. Шахов (голова) та ін. Вінниця: ТОВ «Нілан ЛТД». С. 83 – 88.

4. Дяченко, Л. Б. & Резнік, С. М. (2018) Сутність та структурні компоненти науково-дослідницької компетентності майбутніх техні­ків-технологів легкої промисловості. Теорія і практика управління соціальними системами: щоквартальний науково-практичний журнал. Х.: НТУ «ХПІ». № 2. С. 3 – 17.

5. Євтух, М. Б. & Борисенко, Л. Л. (2012) Науково-практичні підходи до проблеми формування науково-дослідницької компетент­ності майбутніх економістів. Духовність особи­стості: методологія, теорія і практика: зб. наук. праць. Вип. 5 (48). С. 42 – 51.

6. Еременко, Л. Е. (2014) Особенности организации практического обучения в кол­ледже. Инновационные педагогические техно­логии: материалы Междунар. науч. конф. (г. Казань, октябрь 2014 г.). Казань: Бук. С. 267 – 269.

7. Закон України «Про вищу освіту»  [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/2984-14

8. Кринецкий, И. И. (1981) Основы науч­ных исследований. К.: Одесса: Вища школа, 208 с.

9. Кузнецова, В. М. (2011) Організація науково-дослідницької діяльності студентів вищих професійних навчальних закладів в Україні (кінець ХІХ - перша половина ХХ сто­ліття): автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук: спец. 13.00.01 «Загальна педа­гогіка та історія». Х.: Харківський нац. пед. ун-т ім. Г. С. Сковороди, 20 с.

10. Лавина, Т. А. & Козлова, Е. А. (2014) Структура и содержание компетентности в области информационных и коммуникацион­ных технологий будущего технолога изделий легкой промышленности. Фундаментальные исследования. № 12 – 2. С. 384–387. [Электронный ресурс]. Режим дос­тупа: http://www.fundamental-research.ru/ru/article/view?id=36237 

11. Осипова, С. И. Развитие исследо-ва­тельской компетентности одарѐнных детей. ГОУ ВПО «Государственный университет цветных металлов и золота». [Электронный ресурс]. Режим доступа: www.fkgpu.ru/conf/17.doc

12. Пташенчук, О. О. & Чайченко, Н. Н. (2018) Дидактична система форму-вання дослідницької компетентності май бут-ніх учителів біології. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 4 (78). С. 200 – 215.

13. Резнік С. М. (2015) Розвиток інтелек­туального лідерства у навчанні і викла­данні в умовах трансформаційного суспільства. Модернізація національної системи управління державним розвитком: виклики і перспективи: матеріали Міжнар. наук.-практ. інтернет-конф. 16–17 грудня 2015 р. Тернопіль: Крок. С. 262 – 264.

14. Романовський, О. Г. & Кані­вець, М. В. (2013) Сутність професійно-особис­тісного саморозвитку майбутніх фахівців та його механізми. Сучасні інформаційні техноло­гії та інноваційні методики навчання у підго­товці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. Вип. 34. С. 193 – 197. [Електрон­ний ресурс]. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Sitimn_2013_34_42.

15. Хисамиева, Л. Г. (2014) Компетен­ции и компетентность в структуре научно-ис­следовательской деятельности. Вестник ОГУ. № 9 (170). С. 33 – 37.

16. The European Qualifications Frame­work for Lifelong Learning. Access mode: http://ec.europa.eu/dgs/education_culture

17. Vincentas Lamanauskas, Dalia Augien­ơ (2015).  Development of Scientific Research Activity in University: A Position of the Experts.  Procedia - Social and Behavioral Sciences.  167. Р. 131 – 140.