ЛІДЕРСЬКІ ЯКОСТІ СПОРТСМЕНІВ ЯК СКЛАДОВА ЇХ ГОТОВНОСТІ ДО ПРОФЕСІЙНОГО САМОВИЗНАЧЕННЯ ПІСЛЯ ЗАВЕРШЕННЯ СПОРТИВНОЇ КАР'ЄРИ

Автор(и)

  • Artem Tinyakov Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», Україна
  • Timur Arabajhi Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», Україна

DOI:

https://doi.org/10.20998/%25x

Ключові слова:

лідерство, лідерські якості, студенти-спортсмени, готовність до професійного самовизначення після закінчення спортивної кар'єри, спорт, спортивне середовище, формування лідерських якостей

Анотація

Розглянуто проблему лідерства у спорті та питання розвитку лідерських якостей і рис особистості, які мають позитивно реалізовуватися у подальшій професійній кар’єрі людини по завершенню спортивної кар’єри. Визначено, що одним з пріоритетних завдань виховної роботи зі спортсменами є формування і розвиток у них лідерських якостей. У зв’язку з цим особливу важливість набуває необхідність здійснення відповідної діагностики лідерського потенціалу спортсменів і його своєчасне виявлення. В результаті діагностування особистісних якостей студентів-спортсменів виявлено лідерські якості, які студенти-спортсмени високо оцінюють та водночас визначають властивими для себе, а також лідерські якості, що студенти-спортсмени вважають найменш розвиненими у себе, але значущими і важливими у подальшій професійній кар’єрі.

Біографії авторів

Artem Tinyakov, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»

кандидат педагогічних наук, доцент, кафедра фізичного виховання, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»; Харків, Україна

Timur Arabajhi, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»

кандидат педагогічних наук, старший викладач, кафедра фізичного виховання, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»; Харків, Україна

Посилання

Barber, M., Rizvi, S. & Donnelli, K. Okeany innovatsiy. Atlantychnyy okean, Tykhyy okean, svitove liderstvo i maybutnye osvity [Oceans of Innovation. Atlantic Ocean, Pacific Ocean, World Leadership and the Future of Edu­cation]. Pytannya osvity. Access mode: http­s://vo.hse.ru/data/2013/11/10/1281975581/VO4_Barber.pdf. (SCOPUS). [in Russian]

Kasich N. P. (2019) Vospitaniye tseleustremlennosti starshikh podrostkov v fizkul'turno-ozdorovitel'noy deyatel'nosti [Up­bringing of purposefulness of senior teenagers in physical culture and health activity]: dis. ... k.ped.n.:13.00.07. K: IPV NAPNU, 252 р. [in Ukrainian]

Cheban, Y. (2018) Rivenʹ rozvytku bazovykh volʹovykh yakostey vysokokvalifikovanykh sportsmeniv-vesluvalʹnykiv [The level of develop­ment of the basic volitional qualities of highly qualified rowing athletes]. Nauka i osvita. Pivdennoukrayinsʹkyy natsionalʹnyy pedahohichnyy universytet im K. D. Ushynsʹkoho. № 9 – 10. Р. 72 – 77. (Web of science) [in Russian]

Ueynberg, R. S. & Gould D. (2001) Osnovy psikhologii sporta i fizicheskoy kul’tury [Fundamentals of psychology of sport and physi­cal culture]: translation from еng. G. Goncharenko. Kiyev: Olimpiyskaya literatura, 335 р. [in Russian]

Shafram, Sh. (2016) Vyvchennya vzayemozv'yazku mizh stylem kerivnytstva treneriv i rivnem sportyvnoyi maysternosti sport·smeniv (tematychne doslidzhennya profesiynykh sport·smeniv v karate za danymy Superlihy Iranu) [Study of the relationship be­tween the leadership style of trainers and the level of sportsmanship of athletes (case study of professional athletes in karate according to the Iran Super League)]. Pedahohika, psykholohiya ta medyko-biolohichni problemy fizychnoho vykhovannya i sportu. № 3. P. 52 – 61. [in Russian]

Chelladurai, P. & Saleh, S. D. (1978). Preferred leadership in sports. Canadian Journal of Applied Sport Sciences. 3, 85 – 92.

Arabadzhi, T. D. (2017) Formirovan­iye gotovnosti k professional'nomu samoopredeleniyu sportsmenov posle okonchaniya sportivnoy kar'yery [Formation of readiness for professional self-determination of athletes after the end of a sports career]: dis. ... k.ped.n. : 13.00.04. NTU «KHPI», 364 р. [in Ukrainian]

Tovazhnyanskyy, L., Romanovskiy, O., Ponomariov, O., & Chala, Yu. (2018) Teacher lea­dership in space of social requirements. Lider. Yelita.Suspil'stvo. Yezhekvartal'nyy nauchno-prakticheskiy zhurnal. № 1. Kharkiv: NTU "KHPI", 142 р. Р. 5 – 15.

Romanovskiy, A. G., Reznik, S. M., Gura, T. V., Panfilov, YU. I, Goloveshko, B. R. & Bondarenko, V. V. (2017) Liderskiye kachestva v professional'noy deyatel'nosti [Leadership qualities in professional activity]. Рod obshch . red. A. G. Romanovskogo. Khar'kov: NTU "KHPI", 143 р. [in Ukrainian]

Kalashnikova, S. A. (2010) Obrazovatel'naya paradigma professionalizatsii upravleniya na osnove liderstva [Educational paradigm of professionalization of management on the basis of leadership]: [monografiya.] M .: Kiyev. un-t im. B. Grinchenko, 390 р. [in Ukrainian]

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-12-20

Номер

Розділ

ТЕОРЕТИЧНІ ТА ПРИКЛАДНІ АСПЕКТИ ДОСЛІДЖЕННЯ ФЕНОМЕНІВ ЛІДЕРСТВА, УПРАВЛІННЯ ТА РОЗВИТКУ СОЦІАЛЬНОГО ОБ’ЄКТУ