DOI: https://doi.org/10.20998/%x

ЛІДЕРСЬКІ ЯКОСТІ СПОРТСМЕНІВ ЯК СКЛАДОВА ЇХ ГОТОВНОСТІ ДО ПРОФЕСІЙНОГО САМОВИЗНАЧЕННЯ ПІСЛЯ ЗАВЕРШЕННЯ СПОРТИВНОЇ КАР'ЄРИ

Artem Tinyakov, Timur Arabajhi

Анотація


Розглянуто проблему лідерства у спорті та питання розвитку лідерських якостей і рис особистості, які мають позитивно реалізовуватися у подальшій професійній кар’єрі людини по завершенню спортивної кар’єри. Визначено, що одним з пріоритетних завдань виховної роботи зі спортсменами є формування і розвиток у них лідерських якостей. У зв’язку з цим особливу важливість набуває необхідність здійснення відповідної діагностики лідерського потенціалу спортсменів і його своєчасне виявлення. В результаті діагностування особистісних якостей студентів-спортсменів виявлено лідерські якості, які студенти-спортсмени високо оцінюють та водночас визначають властивими для себе, а також лідерські якості, що студенти-спортсмени вважають найменш розвиненими у себе, але значущими і важливими у подальшій професійній кар’єрі.


Ключові слова


лідерство; лідерські якості, студенти-спортсмени; готовність до професійного самовизначення після закінчення спортивної кар'єри; спорт; спортивне середовище; формування лідерських якостей

Повний текст:

PDF

Посилання


Barber, M., Rizvi, S. & Donnelli, K. Okeany innovatsiy. Atlantychnyy okean, Tykhyy okean, svitove liderstvo i maybutnye osvity [Oceans of Innovation. Atlantic Ocean, Pacific Ocean, World Leadership and the Future of Edu­cation]. Pytannya osvity. Access mode: http­s://vo.hse.ru/data/2013/11/10/1281975581/VO4_Barber.pdf. (SCOPUS). [in Russian]

Kasich N. P. (2019) Vospitaniye tseleustremlennosti starshikh podrostkov v fizkul'turno-ozdorovitel'noy deyatel'nosti [Up­bringing of purposefulness of senior teenagers in physical culture and health activity]: dis. ... k.ped.n.:13.00.07. K: IPV NAPNU, 252 р. [in Ukrainian]

Cheban, Y. (2018) Rivenʹ rozvytku bazovykh volʹovykh yakostey vysokokvalifikovanykh sportsmeniv-vesluvalʹnykiv [The level of develop­ment of the basic volitional qualities of highly qualified rowing athletes]. Nauka i osvita. Pivdennoukrayinsʹkyy natsionalʹnyy pedahohichnyy universytet im K. D. Ushynsʹkoho. № 9 – 10. Р. 72 – 77. (Web of science) [in Russian]

Ueynberg, R. S. & Gould D. (2001) Osnovy psikhologii sporta i fizicheskoy kul’tury [Fundamentals of psychology of sport and physi­cal culture]: translation from еng. G. Goncharenko. Kiyev: Olimpiyskaya literatura, 335 р. [in Russian]

Shafram, Sh. (2016) Vyvchennya vzayemozv'yazku mizh stylem kerivnytstva treneriv i rivnem sportyvnoyi maysternosti sport·smeniv (tematychne doslidzhennya profesiynykh sport·smeniv v karate za danymy Superlihy Iranu) [Study of the relationship be­tween the leadership style of trainers and the level of sportsmanship of athletes (case study of professional athletes in karate according to the Iran Super League)]. Pedahohika, psykholohiya ta medyko-biolohichni problemy fizychnoho vykhovannya i sportu. № 3. P. 52 – 61. [in Russian]

Chelladurai, P. & Saleh, S. D. (1978). Preferred leadership in sports. Canadian Journal of Applied Sport Sciences. 3, 85 – 92.

Arabadzhi, T. D. (2017) Formirovan­iye gotovnosti k professional'nomu samoopredeleniyu sportsmenov posle okonchaniya sportivnoy kar'yery [Formation of readiness for professional self-determination of athletes after the end of a sports career]: dis. ... k.ped.n. : 13.00.04. NTU «KHPI», 364 р. [in Ukrainian]

Tovazhnyanskyy, L., Romanovskiy, O., Ponomariov, O., & Chala, Yu. (2018) Teacher lea­dership in space of social requirements. Lider. Yelita.Suspil'stvo. Yezhekvartal'nyy nauchno-prakticheskiy zhurnal. № 1. Kharkiv: NTU "KHPI", 142 р. Р. 5 – 15.

Romanovskiy, A. G., Reznik, S. M., Gura, T. V., Panfilov, YU. I, Goloveshko, B. R. & Bondarenko, V. V. (2017) Liderskiye kachestva v professional'noy deyatel'nosti [Leadership qualities in professional activity]. Рod obshch . red. A. G. Romanovskogo. Khar'kov: NTU "KHPI", 143 р. [in Ukrainian]

Kalashnikova, S. A. (2010) Obrazovatel'naya paradigma professionalizatsii upravleniya na osnove liderstva [Educational paradigm of professionalization of management on the basis of leadership]: [monografiya.] M .: Kiyev. un-t im. B. Grinchenko, 390 р. [in Ukrainian]


Пристатейна бібліографія ГОСТ


1. Барбер, М., Ризви, С. & Доннелли, К. Океаны инноваций. Атлантический океан, Тихий океан, мировое лидерство и будущее образования. Вопросы образования. [Элект­ронный ресурс]. Режим доступа: https://vo.hse.ru/data/2013/11/10/1281975581/VO4_Barber.pdf. (SCOPUS)

2. Касіч, Н. П. (2019) Виховання цілес­прямованості старших підлітків у фізку­льтурно-оздоровчій діяльності: дис. … к.пед.н.: 13.00.07 / К: ІПВ НАПНУ, 252 с.

3. Чебан, Ю. (2018) Уровень развития базовых волевых качеств высококвалифици­рованных спортсменов-гребцов. Наука і освіта.  Южноукраинский национальный пе­дагогический университет имени К. Д. Ушин­ского.  №9 – 10.  С. 72 – 77. (Web of science)

4. Уэйнберг, Р. С. & Гоулд,  Д. (2001) Основы психологии спорта и физической культуры: пер. с англ. Г. Гончаренко. Киев: Олимпийская литература, 335 с.

5. Шафрам, Ш.  (2016) Изучение взаи­мосвязи между стилем руководства тренеров и уровнем спортивного мастерства спортсме­нов (тематическое исследование профессио­нальных спортсменов в каратэ по данным Суперлиги Ирана). Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного вихо­вання і спорту. № 3. С. 52 – 61. doi:10.15561/18189172.2016.0308 (SCOPUS).

6. Chelladurai, P. & Saleh, S. D. (1978). Preferred leadership in sports. Canadian Journal of Applied Sport Sciences. 3, 85 – 92.

7. Арабаджи, Т. Д. (2017) Формування готовності до професійного самовизначення спортсменів після закінчення спортивної кар’єри: дис. … к.пед.н.: 13.00.04. Харків: НТУ «ХПІ», 364 с.

8. Tovazhnyanskyy,  L., Romanovskiy, O., Ponomariov, O. & Chala, Yu. (2018) Teacher leadership in space of social requirements. Лі­дер. Еліта.Суспільство. Щоквартальний нау­ково-практичний журнал. № 1. Х.: НТУ “ХПІ”, 142 с. C. 5 – 15.

9. Романовський, О. Г., Резнік, С. М., Гура, Т. В., Панфілов, Ю. І, Головешко, Б. Р. &   Бондаренко, В. В (2017) Лідерські якості в про­фесійній діяльності. За заг. ред. О. Г. Романовського. Харків: НТУ»ХПІ», 143 с.

10. Калашнікова, С. А. (2010) Освітня парадигма професіоналізації управління на засадах лідерства: [монографія]. К.: Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 390 с.