МЕТОДОЛОГІЧНІ ПІДХОДИ ДО ВИХОВАННЯ ОСОБИСТОСТІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ-ЛІДЕРІВ У ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ УКРАЇНИ

Автор(и)

  • Andrey Cherkashyn Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”, Ukraine https://orcid.org/0000-0003-4929-6706

DOI:

https://doi.org/10.20998/2078-7782.2019.2.06

Ключові слова:

методологічні підходи, виховання, особистість, майбутні фахівці-лідери, навчально-виховний процес, заклади вищої освіти

Анотація

У статті розглянуто основні методологічні підходи  щодо формування особистості майбутніх фахівців-лідерів у закладах вищої освіти України. Визначено, що динамічні зміни у всіх сферах професійної діяльності сучасних фахівців вимагають змін освітньої парадигми та визначення методологічних підходів щодо професійної підготовки та виховання фахівців-лідерів у закладах вищої освіти. Зосереджено увагу, що феномен лідерства є одним з найважливіших системоутворюючих чинників, що забезпечують організацію та функціонування суспільного виробництва в найширшому сенсі цього терміна. Вказано, що врахування особистісного, діяльнісного, системного, синергетичного, компетентнісного, культурологічного та аксіологічного підходів у навчально-виховному процесі буде сприяти формуванню високого рівня професіоналізму майбутніх фахівців у закладах вищої освіти України.

Біографія автора

Andrey Cherkashyn, Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”

кандидат психологічних наук, доцент, професор кафедри педагогіки і психології управління соціальними системами ім. академіка І. А. Зязюна, Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”; Харків, Україна

Посилання

Anischenko, O. V. (2008) Kul'tura pratsi. [Culture of labor]. Entsyklopediia osvity. Akad. ped. nauk Ukrainy; holovnyj red. V. H. Kremen'. K.: Yurinko Inter. P. 442. [in Ukrainian]

Babanskij, Ju. K. & Pobedonoscev, G. A. (1985) Kompleksnyj podhod k vospitaniju uchashhihsja: v voprosah i otvetah. [An integrated approach to teaching students: questions and answers.]. K.: Rad. shkola. 256 p. [in Russian]

Bekh, I. D. (2006) Vchynok u moral'no-dukhovnomu rozvytku osobystosti. [Action in the moral and spiritual development of personality]. Pochatkova shkola. № 3. P. 1 – 4. [in Ukrainian]

Bibik, N. M. (2008) Kompetentnist' u navchanni. [Competence in learning]. Entsyklopediia osvity. Akad. ped. nauk Ukrainy; holovnyj red. V. H. Kremen'. K.: Yurinko Inter. P. 408 – 409.

[in Ukrainian]

Bojko, A. M. (2008) Osobystist'. [Personality]. Entsyklopediia osvity. Akad. ped. nauk Ukrainy; holovnyj red. V. H. Kremen'. K. : Yurinko Inter. P. 627 – 628. [in Ukrainian]

Bialyk, O. M. (2017) Suchasni tendentsii statevoho vykhovannia uchnivs'koi molodi v krainakh Yevrosoiuzu. [Contemporary trends in the sexual education of pupils in the European Union]. Dysertatsiia na zdobuttia naukovoho stupenia doktora pedahohichnykh nauk 13.00.07- teoriia i metodyka vykhovannia Uman', 547 p. [in Ukrainian]

Golovanova, N. F. (2007) Podhody k vospitaniju v sovremennoj otechestvennoj pedagogike. [Approaches to education in modern native pedagogy]. Pedagogika. № 10. P. 38 – 47. [in Russian]

Honcharenko, S. U. (1997) Ukrains'kij pedahohichnyj slovnyk. [Ukrainian Pedagogical Dictionary]. K.: Lybid'. 376 p. [in Ukrainian]

Honcharenko, S.U. (2008) Pedahohika. [Pedagogy]. Entsyklopediia osvity. Holov. red. V.H. Kremen'; Akad. ped. nauk Ukrainy. K.: Yurinkom Inter. P. 635 – 637. [in Ukrainian]

Kyrychok, V. A. (2008) Tsinnosti. [Values]. Entsyklopediia osvity. Akad. ped. nauk Ukrainy; holovnyj red. V. H. Kremen'. K.: Yurinko Inter. P. 992 – 993. [in Ukrainian]

Kobernyk, O. M. (2001) Teoriia i metodyka psykholoho-pedahohichnoho proektuvannia vykhovnoho protsesu v shkoli. [Theory and methodology of psycho-pedagogical design of educational process in school]. K.: Naukovyj svit, 182 p.

[in Ukrainian]

Kononko, O. L. (2008) Vykhovannia. [Education]. Entsyklopediia osvity. K.: Khrinkom Inter, 1040 p. [in Ukrainian]

Kostiuk, H. S. (1989) Navchal'no-vykhovnyj protses i psykhichnyj rozvytok osobystosti. [Educational process and mental development of personality]. K.: Rad. shkola. 608 p. [in Ukrainian]

Lozovets'ka, V. T. (2008) Profesijna kompetentnist'. [Professional competence]. Entsyklopediia osvity. Akad. ped. nauk Ukrainy; holovnyj red. V. H. Kremen'. K.: Yurinko Inter. P. 722 – 723.

[in Ukrainian]

Lutaj, V. S. (2008) Synerhetychnyj pidkhid v osviti. [Synergistic approach in education]. Entsyklopediia osvity. Akad. ped. nauk Ukrainy; holovnyj red. V. H. Kremen'. K.: Yurinko Inter. P. 812 – 813. [in Ukrainian]

Maksimenko, S. D. (2006) Genezis sushhestvovanija lichnosti. [Genesis of the existence of personality]. K.: Izd-vo OOO „KMM”. 240 p. [in Russian]

Nikandrov, V. V. (2008) Metodologicheskie osnovy psihologi: uchebnoe posobie. [Methodological foundations of psychology: tutorial]. SPb.: Rech'. 235 p. [in Russian]

Moroz, L. I. (2008) Teoretychni ta prykladni zasady profesijno-psykholohichnoho treninhu pratsivnykiv orhaniv vnutrishnikh sprav Ukrainy [Theoretical and applied principles of professional psychological training of employees of the bodies of internal affairs of Ukraine]: 19.00.06. K:. 460 p. [in Ukrainian]

Zagvjazinskij, V. I. & Astahanov R. (2005) Metodologija i metody psihologo-pedagogicheskogo issledovanija [Methodology and methods of psycho-pedagogical research]: ucheb. posobie dlja stud. vyssh. ped. ucheb. zavedenij. 2-e izd., ster. M.: Izdatel'skij centr «Akademija». 208 p. [in Russian]

Povalij, L. V. (2008) Kul'tura povedinky. [Culture of Behavior]. Entsyklopediia osvity. Akad. ped. nauk Ukrainy; holovnyj red. V. H. Kremen'. K.: Yurinko Inter. P. 441 – 442. [in Ukrainian]

Dubaseniuk, O. A. (2011) Profesijna pedahohichna osvita: akme-synerhetychnyj pidkhid: monohrafiia. [Vocational pedagogical education: acme-synergistic approach: monograph]. Zhytomyr: Vyd-vo ZhDU im. I. Franka. 389 p. [in Ukrainian]

Romanovs'kyj, O. H. & Ponomar'ov, O. S. (2017) Paradoksy kharyzmatychnoho liderstva. [Paradoxes of Charismatic Leadership]. Teoriia i praktyka upravlinnia sotsial'nymy systemamy. №1. P. 47 – 56. [in Ukrainian]

Romanovs'kyj, O., Kvasnyk, O., Shapolova, V., Chala, Yu. & Bondarenko, V. (2017) Obov'iazkovi skladovi osobystosti kharyzmatychnoho lidera iak zaporuka joho uspikhu. [Mandatory components of the charismatic leader's personality as a guarantee of his success]. Lider. Elita. Suspil'stvo. Schokvartal'nyj naukovo-praktychnyj zhurnal. Kh.: NTU „KhPI”. № 1. P. 65 [in Ukrainian]

Romanovskyj, A.H. Kvasnyk, O.V. & Shapolova, V.V. (2016) Trekhvektornaia struktura poniatyia liderstvo. [Three-vector structure of the concept of leadership]. Ynnovatsyy v nauke, obrazovanyy y proyzvodstve Kazakhstana. Mezhdunar. nauchno-prakt. Almaty. II tom. P. 73 – 77 [in Ukrainian]

Sokol, Ye. I. (2017) Pidhotovka profesionaliv-lideriv iak zavdannia vyschoi shkoly. [Training of leading professionals as a high school job]. Lider. Elita. Suspil'stvo. Schokvartal'nyj naukovo-praktychnyj zhurnal. Kh.: NTU „KhPI”. № 1. P. 19.

[in Ukrainian]

Sukhomlyns'ka, O. V. (2004) Vykhovannia iak sotsial'nyj protses: osoblyvosti suchasnykh transformatsijnykh zmin. [Education as a social process: features of modern transformational change.]. Shliakh osvity. № 2. P. 2 – 6. [in Ukrainian]

Molina, D. L. (2009) Hacia una educación integral. Los elementos clave en la escuela de la vida. Barcelona: Erasmus Ediciones, 164 p.

Okoń, W. (2001) Nowy słownik pedagogiczny. Warszawa: “Żak” 520 р.

Pozo, A., del Mar Del, M., Castillo, А., Luís, J. & Navas, L. (2004) Julián y otero urtza Capítulo del libro de, Eugenio; Teorías e instituciones contemporáneas de educación. La educación como objeto de conocimiento. el concepto de educación. Madrid: Biblioteca Nueva, 30 – 47 р. Access mode: http://www.ugr.es/~fjjrios/pce/media/1-EducacionConcepto.pdf

Santellces-Cuevas, L. & Astroza, V. (2002) Luve: A constructive learning approach for working with parents and family in society. L. Santellces-Cuevas, V. Astroza. The Journal of Contemporary Human Services. № 83(3). P. 275 – 284.

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-06-20

Номер

Розділ

ТЕОРЕТИЧНІ ТА ПРИКЛАДНІ АСПЕКТИ ДОСЛІДЖЕННЯ ФЕНОМЕНІВ ЛІДЕРСТВА, УПРАВЛІННЯ ТА РОЗВИТКУ СОЦІАЛЬНОГО ОБ’ЄКТУ