МЕТОДОЛОГІЧНІ ПІДХОДИ ДО ВИХОВАННЯ ОСОБИСТОСТІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ-ЛІДЕРІВ У ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ УКРАЇНИ
DOI:
https://doi.org/10.20998/2078-7782.2019.2.06Ключові слова:
методологічні підходи, виховання, особистість, майбутні фахівці-лідери, навчально-виховний процес, заклади вищої освітиАнотація
У статті розглянуто основні методологічні підходи щодо формування особистості майбутніх фахівців-лідерів у закладах вищої освіти України. Визначено, що динамічні зміни у всіх сферах професійної діяльності сучасних фахівців вимагають змін освітньої парадигми та визначення методологічних підходів щодо професійної підготовки та виховання фахівців-лідерів у закладах вищої освіти. Зосереджено увагу, що феномен лідерства є одним з найважливіших системоутворюючих чинників, що забезпечують організацію та функціонування суспільного виробництва в найширшому сенсі цього терміна. Вказано, що врахування особистісного, діяльнісного, системного, синергетичного, компетентнісного, культурологічного та аксіологічного підходів у навчально-виховному процесі буде сприяти формуванню високого рівня професіоналізму майбутніх фахівців у закладах вищої освіти України.Посилання
Anischenko, O. V. (2008) Kul'tura pratsi. [Culture of labor]. Entsyklopediia osvity. Akad. ped. nauk Ukrainy; holovnyj red. V. H. Kremen'. K.: Yurinko Inter. P. 442. [in Ukrainian]
Babanskij, Ju. K. & Pobedonoscev, G. A. (1985) Kompleksnyj podhod k vospitaniju uchashhihsja: v voprosah i otvetah. [An integrated approach to teaching students: questions and answers.]. K.: Rad. shkola. 256 p. [in Russian]
Bekh, I. D. (2006) Vchynok u moral'no-dukhovnomu rozvytku osobystosti. [Action in the moral and spiritual development of personality]. Pochatkova shkola. № 3. P. 1 – 4. [in Ukrainian]
Bibik, N. M. (2008) Kompetentnist' u navchanni. [Competence in learning]. Entsyklopediia osvity. Akad. ped. nauk Ukrainy; holovnyj red. V. H. Kremen'. K.: Yurinko Inter. P. 408 – 409.
[in Ukrainian]
Bojko, A. M. (2008) Osobystist'. [Personality]. Entsyklopediia osvity. Akad. ped. nauk Ukrainy; holovnyj red. V. H. Kremen'. K. : Yurinko Inter. P. 627 – 628. [in Ukrainian]
Bialyk, O. M. (2017) Suchasni tendentsii statevoho vykhovannia uchnivs'koi molodi v krainakh Yevrosoiuzu. [Contemporary trends in the sexual education of pupils in the European Union]. Dysertatsiia na zdobuttia naukovoho stupenia doktora pedahohichnykh nauk 13.00.07- teoriia i metodyka vykhovannia Uman', 547 p. [in Ukrainian]
Golovanova, N. F. (2007) Podhody k vospitaniju v sovremennoj otechestvennoj pedagogike. [Approaches to education in modern native pedagogy]. Pedagogika. № 10. P. 38 – 47. [in Russian]
Honcharenko, S. U. (1997) Ukrains'kij pedahohichnyj slovnyk. [Ukrainian Pedagogical Dictionary]. K.: Lybid'. 376 p. [in Ukrainian]
Honcharenko, S.U. (2008) Pedahohika. [Pedagogy]. Entsyklopediia osvity. Holov. red. V.H. Kremen'; Akad. ped. nauk Ukrainy. K.: Yurinkom Inter. P. 635 – 637. [in Ukrainian]
Kyrychok, V. A. (2008) Tsinnosti. [Values]. Entsyklopediia osvity. Akad. ped. nauk Ukrainy; holovnyj red. V. H. Kremen'. K.: Yurinko Inter. P. 992 – 993. [in Ukrainian]
Kobernyk, O. M. (2001) Teoriia i metodyka psykholoho-pedahohichnoho proektuvannia vykhovnoho protsesu v shkoli. [Theory and methodology of psycho-pedagogical design of educational process in school]. K.: Naukovyj svit, 182 p.
[in Ukrainian]
Kononko, O. L. (2008) Vykhovannia. [Education]. Entsyklopediia osvity. K.: Khrinkom Inter, 1040 p. [in Ukrainian]
Kostiuk, H. S. (1989) Navchal'no-vykhovnyj protses i psykhichnyj rozvytok osobystosti. [Educational process and mental development of personality]. K.: Rad. shkola. 608 p. [in Ukrainian]
Lozovets'ka, V. T. (2008) Profesijna kompetentnist'. [Professional competence]. Entsyklopediia osvity. Akad. ped. nauk Ukrainy; holovnyj red. V. H. Kremen'. K.: Yurinko Inter. P. 722 – 723.
[in Ukrainian]
Lutaj, V. S. (2008) Synerhetychnyj pidkhid v osviti. [Synergistic approach in education]. Entsyklopediia osvity. Akad. ped. nauk Ukrainy; holovnyj red. V. H. Kremen'. K.: Yurinko Inter. P. 812 – 813. [in Ukrainian]
Maksimenko, S. D. (2006) Genezis sushhestvovanija lichnosti. [Genesis of the existence of personality]. K.: Izd-vo OOO „KMM”. 240 p. [in Russian]
Nikandrov, V. V. (2008) Metodologicheskie osnovy psihologi: uchebnoe posobie. [Methodological foundations of psychology: tutorial]. SPb.: Rech'. 235 p. [in Russian]
Moroz, L. I. (2008) Teoretychni ta prykladni zasady profesijno-psykholohichnoho treninhu pratsivnykiv orhaniv vnutrishnikh sprav Ukrainy [Theoretical and applied principles of professional psychological training of employees of the bodies of internal affairs of Ukraine]: 19.00.06. K:. 460 p. [in Ukrainian]
Zagvjazinskij, V. I. & Astahanov R. (2005) Metodologija i metody psihologo-pedagogicheskogo issledovanija [Methodology and methods of psycho-pedagogical research]: ucheb. posobie dlja stud. vyssh. ped. ucheb. zavedenij. 2-e izd., ster. M.: Izdatel'skij centr «Akademija». 208 p. [in Russian]
Povalij, L. V. (2008) Kul'tura povedinky. [Culture of Behavior]. Entsyklopediia osvity. Akad. ped. nauk Ukrainy; holovnyj red. V. H. Kremen'. K.: Yurinko Inter. P. 441 – 442. [in Ukrainian]
Dubaseniuk, O. A. (2011) Profesijna pedahohichna osvita: akme-synerhetychnyj pidkhid: monohrafiia. [Vocational pedagogical education: acme-synergistic approach: monograph]. Zhytomyr: Vyd-vo ZhDU im. I. Franka. 389 p. [in Ukrainian]
Romanovs'kyj, O. H. & Ponomar'ov, O. S. (2017) Paradoksy kharyzmatychnoho liderstva. [Paradoxes of Charismatic Leadership]. Teoriia i praktyka upravlinnia sotsial'nymy systemamy. №1. P. 47 – 56. [in Ukrainian]
Romanovs'kyj, O., Kvasnyk, O., Shapolova, V., Chala, Yu. & Bondarenko, V. (2017) Obov'iazkovi skladovi osobystosti kharyzmatychnoho lidera iak zaporuka joho uspikhu. [Mandatory components of the charismatic leader's personality as a guarantee of his success]. Lider. Elita. Suspil'stvo. Schokvartal'nyj naukovo-praktychnyj zhurnal. Kh.: NTU „KhPI”. № 1. P. 65 [in Ukrainian]
Romanovskyj, A.H. Kvasnyk, O.V. & Shapolova, V.V. (2016) Trekhvektornaia struktura poniatyia liderstvo. [Three-vector structure of the concept of leadership]. Ynnovatsyy v nauke, obrazovanyy y proyzvodstve Kazakhstana. Mezhdunar. nauchno-prakt. Almaty. II tom. P. 73 – 77 [in Ukrainian]
Sokol, Ye. I. (2017) Pidhotovka profesionaliv-lideriv iak zavdannia vyschoi shkoly. [Training of leading professionals as a high school job]. Lider. Elita. Suspil'stvo. Schokvartal'nyj naukovo-praktychnyj zhurnal. Kh.: NTU „KhPI”. № 1. P. 19.
[in Ukrainian]
Sukhomlyns'ka, O. V. (2004) Vykhovannia iak sotsial'nyj protses: osoblyvosti suchasnykh transformatsijnykh zmin. [Education as a social process: features of modern transformational change.]. Shliakh osvity. № 2. P. 2 – 6. [in Ukrainian]
Molina, D. L. (2009) Hacia una educación integral. Los elementos clave en la escuela de la vida. Barcelona: Erasmus Ediciones, 164 p.
Okoń, W. (2001) Nowy słownik pedagogiczny. Warszawa: “Żak” 520 р.
Pozo, A., del Mar Del, M., Castillo, А., Luís, J. & Navas, L. (2004) Julián y otero urtza Capítulo del libro de, Eugenio; Teorías e instituciones contemporáneas de educación. La educación como objeto de conocimiento. el concepto de educación. Madrid: Biblioteca Nueva, 30 – 47 р. Access mode: http://www.ugr.es/~fjjrios/pce/media/1-EducacionConcepto.pdf
Santellces-Cuevas, L. & Astroza, V. (2002) Luve: A constructive learning approach for working with parents and family in society. L. Santellces-Cuevas, V. Astroza. The Journal of Contemporary Human Services. № 83(3). P. 275 – 284.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами: