ЛІДЕРСЬКІ ЯКОСТІ МАЙБУТНІХ ВИКЛАДАЧІВ ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

  • Mykola Liutyi Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.20998/2078-7782.2020.01.09

Ключові слова:

лідерство, лідерські якості, професійний розвиток, викладачі вищої школи, магістранти

Анотація

в статті наводяться результати дослідження лідерських якостей майбутніх викладачів закладів вищої освіти. Представлено опис груп лідерських якостей, які необхідні майбутньому викладачу для початку професійної діяльності та подальшого особистісного та професійного зростання, зокрема виділено: когнітивні (проблемна орієнтованість мислення, креативність); індивідуально-психологічні (відкритість, приємність, нервово-психічна стійкість, мотивація досягнення успіху, схильність до лідерства); соціально-психологічні (емоційна самосвідомість, управління емоціями, самомотивація, емпатія, соціальні навички); морально-ціннісні (чесність, справедливість). Представлено аналіз результатів опитування та тестування магістрантів – майбутніх викладачів закладів вищої освіти, який засвідчив переважання середнього рівня розвитку всіх лідерських якостей, що розглядаються в дослідженні. В якості перспективного напрямку дослідження виділено розробку програми розвитку лідерських якостей майбутніх викладачів закладів вищої освіти.

Біографія автора

Mykola Liutyi, Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”

аспірант, кафедра педагогіки і психології управління соціальними системами ім. академіка І. А. Зязюна, Національного технічного університету “Харківський політехнічний інститут”; Харків, Україна

Посилання

Haponiuk, Z. H. (2008), “Pedagogical conditions for the formation of leadership qualities in students of humanitarian universities”, M.: Voennyi unyversytet, p. 24

Hura, T. (2016), “Psychology of business leadership”, Kh: Drukarnia Madryd, p. 100

Hura, T. V. (2016), “Development of cognitive skills in business”, K:DP “NVTs “Priorytety”, p. 40

Ehorshyn, A. Y. (2006), “HR Management Basics”, M.: YNFRA-M, p.356

Zazikyn, V. H. (2010), “Psychology and Acmeology of Leadership”, M.: ЭLYT., p. 304

Ihnatiuk, O. A., Martynenko O. M. (2016), “Requirements for professionally important and personal qualities in becoming a future commander of a military unit leader and leader”, “Problemy ta perspektyvy formuvannia natsionalnoi humanitarno-tekhnichnoi elity”, vyp. 45 (49), pp. 153 – 166

Ukaz Prezydenta Ukrainy (2013), “About the National Strategy for the Development of Education in Ukraine until 2021”, available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/344/2013.

Reznik, S. M. (2015), “Development of intellectual leadership in learning and teaching in a transformational society”, “Modernizatsiia natsionalnoi systemy upravlinnia derzhavnym rozvytkom: vyklyky i perspektyvy”, pp. 262 – 264

Romanovskyi, O. H., Mykhailychenko, V. Ye. “The philosophy of achievement”, Kh: NTU “KhPI”, p. 592

Romanovskyi, O. H., Hura, T. V., Knysh, A. Ye. (2016), “Emotional intelligence as the dominant success of a charismatic business leader”, Teoretychnyi ta naukovo-metodychnyi chasopys “Vyshcha osvita Ukrainy”, no. 4, pp. 47 – 50

Adair, J. E. (2007), “Decision Making and Problem Solving Strategies”, Kogan Page Publishers, vol. 9, p. 110

Amabile, T. M. (2012), “Componential Theory of Creativity. Harvard Business School Working Paper, no. 12-096, pp. 1 –10

Bass, B. M. (1990), “Bass and Stogdill’s handbook of leadership: asurvey of theory and research”, New York: Free Press, p. 1216

Bingham, A. (1998), “Çocuklarda Problem Çözme Yeteneklerinin Geliştirilmesi”, Development of Problem Solving Skills in Children, Milli Eğitim Basımevi, İstanbul, 30(4), pp. 451 – 463

Çakır, M. (2017), “Investigating prospective teachers' perceived problem-solving abilities in relation to gender, major, place lived, and locus of control”, Universal Journal of Educational Research, 5 (6), pp. 1030 – 1038

Goleman, D. (1998), “Working with emotional intelligence”, New York: Bantam Books, p. 383

Heppner, P. P., Witty, T. E., Dixon, W. A. (2004), “Problem-solving appraisal: helping normal people lead better lives, “The Counseling Psychologist”, vol.32, no.3, p. 466 – 472

Kirkpatrick, S. A., Locke, E. A. (1991), “Leadership: Do traits matter? The Executive”, no. 5, pp. 48 – 60

Mann, R. D. (1959), “A review of the relationship between personality and performance in small grups”, “Psychological Bulletin”, vol. 56, pp. 241 – 270

McCrae, R. R., Costa, P. T. (1987), “Validation of the five-factor model of personality across instruments and observers, “Journal of Personality and Social Psychology”, vol. 52, pp. 81 – 90

Orgoványi-Gajdos, J. (2017), “Teachers’ professional development on problem solving: theory and practice for teachers and teacher educators”, Springer, p. 134

Romanovskyi, O. G., Gren, L. V., Knysh, A. Ye. (2015), “Psychology of a lealer’s managerial activity”, Kharkiv, p. 180

Thompson, E.R. (2008), “Development and validation of an International English Big-Five Mini-Markers”, “Personality and Individual Differences”, vol. 45 (6), pp. 542 – 548

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-03-20

Номер

Розділ

ТЕОРЕТИЧНІ ТА ПРИКЛАДНІ АСПЕКТИ ДОСЛІДЖЕННЯ ФЕНОМЕНІВ ЛІДЕРСТВА, УПРАВЛІННЯ ТА РОЗВИТКУ СОЦІАЛЬНОГО ОБ’ЄКТА