ІНДИВІДУАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ЧИННИКИ АПАТІЇ У СТУДЕНТІВ

Автор(и)

  • Nina Pidbutska Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут” http://orcid.org/0000-0001-5319-1996
  • Anastasia Knysh Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут” http://orcid.org/0000-0003-0211-2535

DOI:

https://doi.org/10.20998/2078-7782.2020.03.05

Ключові слова:

апатія, емоційна сфера особистості, ціннісна сфера особистості, студенти, індивідуально-психологічні чинники

Анотація

розглянуто проблему апатії студентів як чинника відсутності продуктивності у навчанні. Проаналізовано останні вітчизняні та зарубіжні дослідження, що присвячені підходам до визначення феномену апатії, що свідчить про її полікультурність. Розкрито цей феномен як відсутність можливості визначення мети, відсутність енергії та інтересу, байдужість до змін і труднощі в ухваленні рішень. У межах емпіричного дослідження визначено дві групи респондентів із високим і низьким рівнем апатії. Відповідно до виділених рівнів були встановлені індивідуально-психологічні чинники апатії. Такими чинниками виявилися інтроверсія, залежність від інших, емоційна нестійкість, нерозвинута академічна мотивація. Відповідно у респондентів із низькою апатією вираженими є цінності: цікава робота, впевненість у собі, незалежність, освіченість, відчуття суб’єктивного благополуччя.

Біографії авторів

Nina Pidbutska, Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”

доктор психологічних наук, професор, професор кафедри педагогіки і психології управління соціальними системами ім. академіка І. А. Зязюна, Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”; Харків, Україна

Anastasia Knysh, Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”

кандидат психологічних наук, доцент, доцент кафедри педагогіки і психології управління соціальними системами ім. академіка І.А. Зязюна, Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”, Харків, Україна

Посилання

Golovin, S. Yu. (2015), “Apathy”, Slovar praktycheskogo psyhologa, Mynsk, pp. 167 – 183

Gordeeva, T. O., Osin, E. N. (2012), “Achievements and educational motivation of students who demonstrate different types of academic achievements (use, winning Olym­piads, academic performance)”, Psikhologicheskie issledovaniia, vol. 5, no 24, рр. 67–99, available at: http://psystudy.ru/index.php/num/2012v5n24/708-gordeeva24.html (Accessed 10 August 2020)

Meshcheryakov, B. G., Zinchenko, V. P. (2006), “Big psychological dictionary”, Sankt-Peterburg, p. 672

Voznesenskaya, T. G. (2013), “Apathy Syndrome”, Nevrologicheskii zhurnal, vol. 18, no. 3, pp. 65 – 84

Knysh, A. (2013), “Features of career ori­entations of graduate students who choose the specialization of a psychologist-coach”, Visnyk Harkivskogo nacionalnogo pedagogichnogo universytetu imeni G. S. Skovorody, Psyhologija, vol. 46 (2), pp. 125 – 133

Knysh, A. (2015), “The concept of readi­ness for professional activity in the works of domestic and foreign scientists”, “Teorija I praktyka upravlinnja socialnymy systemamy: filosofija, psyhologija, pedagogika, sociologija”, no. 2, pp. 37 – 45, available at: http://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/18054 (Accessed 03 August 2020)

Lyzlov, A. V., Kovalevskaya, O. B., Seravina, O. F. (2013), “Apathy as a nuclear affect: experience of structural and psychologi­cal analysis”, Voprosy psikhologii, no. 2, pp. 65 – 79

Pidbutska, N. V. (2010), “Actual prob­lems of professional training of modern spe­cialists”, “Teorija i praktyka upravlinnja socialnymy systemamy: filosofija, psyhologija, pedagogika, sociologija”, no. 1, pp. 58 – 64

Pidbutska, N. V. (2013), “Individual characterological features of students of tech­nical and humanitarian specialties”, “Teoretychni I prykladni problem psyhologii, Lugansk, no. 3 (32), pp. 191 – 196

Pidbutska, N. V. (2013), “Psychologi­cal features of the structure of the motiva­tional sphere of students of technical special­ties”, Visnyk Harkivskogo nacionalnogo universytetu imeni V. N. Karazina, Psyhologija, issue 51, pp. 34 – 38

Pidbutska, N. V. (2015), “Psychological predictors of aca­demic achievements of future engi­neers”, “Teoretychni I prykladni problem psyhologii, Sjevjerodoneck, no. 3 (38), pp. 329 – 337

Pidbutska, N. V. (2009), “Values of modern youth and their influence on the suc­cess of the educational process in higher educa­tion”, Visnyk Lvivskogo universytetu, Serija pedagogichna, Lviv, issue 25, part 1, pp. 191 –196, available at: ht-tp://repository.kpi.kha-rkov.ua/handle/KhPI-Press/18330 (Accessed 05 August 2020)

Romanovsky, A. G. (2010), “Pedagogi­cal conditions for the formation of tolerance in future psychologists in higher educational institu­tions”, Teorija i praktyka upravlinnja socialnymy systemamy: filosofija, psyhologija, pedagogika, sociologija, no. 3, pp. 29 – 32, available at: http://repository.kpi.khar-kov.ua/handle/KhPI-Press/702 (Accessed 09 August 2020)

Romanovsky, A. G. (2012), “On some aspects of the formation of the personality of the future psychologist as a representative of the modern intelligentsia”, “Problemy ta perspektyvy formuvannja nacionalnoi gumanitarno-tehnichnoi elity”, Harkiv, issue 32 – 33 (36 – 37), pp. 5 – 12

Bikar, S., Marziyeh, A., Pourghaz, A. (2018), “Affective Structures among Stu­dents and its Relationship with Academic Burnout with Emphasis on Gen­der”, International Journal of Instruction, vol. 11 (1), pp. 183 – 194, available at: https://doi.org/10.12973/iji.2018.11113a (Accessed 03 August 2020)

Díaz-Lauzurica, B., Moreno-Salinas, D. (2019), “Computational Thinking and Robotics: A Teaching Experience in Compul­sory Secondary Education with Stu­dents with High Degree of Apathy and Demoti­vation”, Sustainability, vol. 11 (18), p. 5109, available at: https://doi.org/10.3390/su11185109 (Accessed 06 August 2020)

Graves, D. (2018), “Middle School Ap­athy: A phenomenological study from students; “Perspective: a dissertation pre­sented in partial fulfillment of the require­ments for the degree doctor of education”, Lynchburg, VA, p. 175, available at: https://digitalcommons.liberty.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=2886&context=doctoral (Accessed 03 August 2020)

Jorge, R. E., Starkstein, S. E., Robin­son, R. G. (2010), “Apathy following stroke”, Canadian Journal of Psychiatry, vol. 55, pp. 350 – 354

Marin, R. S. (1991), “Apathy: a neuro­psychiatric syndrome”, Journal of Neuro­psychiatry and Clinical Neurosciences, vol. 3, pp. 243 – 254

Méndez López, M. G., Bautista Tun, M. (2017), “Motivating and demotivating factors for students with low emotional intelli­gence to participate in speaking activi­ties”, PROFILE Issues in Teachers; Profes­sional Development, vol. 19 (2), pp. 151 – 163, available at: http://dx.doi.org/10.15446/profile.v19n2.60652 (Accessed 13 August 2020)

Stanton, R., Knox, D. (2018), “Undergraduate Apathy: what fac­ulty can do”, Education, vol. 139, no 2, pp. 53 – 58

Tanaka, M. (2017), “Examining EFL vo­cabulary learning motivation in a demotivat­ing learning environ­ment”, System, vol. 65, pp. 130 – 138, availa­ble at: https://www.rese-archgate.net/publication/312551509_Examining_EFL_vocabulary_learn­ing_motivation_in_a_demotivating_learning_environment (Accessed 07 August 2020)

Zeynali, S., Pishghadam, R., Hosseini Fatemi, A. (2019), “Identifying the motiva­tional and demotivational factors influencing students’ academic achievements in lan­guage education”, Learning and Motivation, vol. 68, p. 101 – 598, available at: https://doi.org/10.1016/j.lmot.2019.101598 (Accessed 05 August 2020)

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-09-24

Номер

Розділ

ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІ АСПЕКТИ РОЗВИТКУ СИСТЕМИ ВИЩОЇ ОСВІТИ ТА ЇЇ ЗМІСТУ