ОСОБЛИВОСТІ ЕМОЦІЙНОГО СТАНУ СТУДЕНТІВ ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ ЗАЛЕЖНО ВІД ВИДУ НАВЧАЛЬНОГО ЗАНЯТТЯ

Автор(и)

  • Oksana Hrytsuk Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, Україна

DOI:

https://doi.org/10.20998/2078-7782.2020.03.07

Ключові слова:

емоція, емоційний стан, навчально-професійна діяльність, самопочуття, активність, настрій, статистична значущість

Анотація

розглянуто особливості емоційного стану студентів залежно від виду навчального заняття. Досліджено міру самопочуття студентів та міру активності на лекційних заняттях порівняно з семінарськими і лабораторними;самопочуття та активності на семінарських заняттях порівняно з лабораторними; міру настрою студентів на лекційних заняттях порівняно з семінарськими і лабораторними заняттями,настрою на семінарських заняттях порівняно з лабораторними. З’ясовано, що у студентів самопочуття на лекціях має позитивні ознаки. Порівняно з лекціями, на лабораторних заняттях студенти мають більш позитивно виражене самопочуття. У студентів міравираженості активності більш висока на семінарах, ніж на лекціях. Порівняно з лекціями, на лабораторних заняттях студенти дуже активні. Швидкість і темп протікання психічних функцій студентів під час лабораторних заняттях мають більш високу міру вираженості, ніж під час семінарів. У студентів міра вираженості настрою більш висока на лекціях, ніж на семінарах. У якості перспективного напряму дослідження виділеноаналіз емоційних станів студентів залежно від гендерних особливостей і курсу навчання.

Біографія автора

Oksana Hrytsuk, Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди

докторантка кафедри практичної психології, Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди; Харків, Україна

Посилання

Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine(2018), “About Amendments to the resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine of December 30, 2015”, no 1187, no 347, ava-ilable at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/347- 2018-% D0% BF # n10 (Accessed16 August 2020)

Ministry of Education and Science of Ukraine (2017), “About education: law of Ukraine of 05.09.2017 № 2145-VIII, available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (Accessed 16 August 2020)

Bogush V. M. (2017), “Peculiarities of examination stress in students of higher educational institutions”, “Young Scientist”, no.9.1 (49.1), pp. 1 – 4

Diomidova N. Yu.(2016), “Mental states of successful and unsuccessful students in the exam situation”, “Psychology and personality”,no.1 (9),pp. 119 – 128

Doskin V. A., Lavrentyeva N. A., Miroshnikov M. N. (1973), “Differentiated self-assessment test of functional state”, “Psychology issues”, no. 6, pp. 5 – 6

Zaika E. V., Zimovin A.I. (2018), “Methods of research of the emotional sphere of a person: teaching aid”, Kharkiv: “PromArt”, p. 260

Zarytska V. V. (2015), “Awareness of their own emotions as a factor of reasonable behavior”, “Bulletin of ONU named after II Mechnikov. Psychology”, t. 20, no. 1 (35), p.41-51

Igumnova O.B. (2013), “Model and program of psychocorrection of negative mental states of university students”, “Bulletin of the National University of Defense of Ukraine”, no. 5 (36), pp. 215 – 221

Kondrashova L. V. (2010), “Emotional dominant of preparation of future teachers for professional activity”, “Native school”, no. 7 – 8.,рp. 14 – 19

Kuznetsov M. A, FomenkoK. I, Kuznetsov O.I (2015), “Mental states of students in the process of educational and cognitive activities”, Kharkiv: KhNPU, p. 338

Lys Yu. S. (2016), “Research of the functional state of students in the learning process”, “Collection of scientific works of Kharkiv University of the Air Force”, no. 3 (48), pp. 208 – 211

Liodokova G. M, Panfilov A. N. (2013), “Mental states of students in the complicated conditions of educational activity”, “Concept”, Special issue, no. 01, pp. 19 – 29

Neklyuenko O. V. (2012), “Dynamics of emotional manifestations as a mechanism of adaptation of freshmen with special learning needs”, “Collection of scientific works of the Khmelnytsky Institute of Social Technologies of the University “Ukraine”, no. 5, pp. 150 – 155

Oleksenko V. M (2010), “Technology of conducting student classes”, “New learning technologies. Scientific and methodical collection”. Kyiv: Institute of Innovative Technologies and Content of Education of the Ministry of Education and Science of Ukraine, no. 63, pp. 39-43

Rokotyanska L. O. (2013), “Some aspects of psychological and pedagogical characteristics of students with special educational needs”, “Current problems of education and upbringing of people with special needs”, no. 10, pp. 238 – 250

Al-Sheeb B. A., Abdulwahed M. S., Hamouda A.S. (2018), “Impact of first-year seminar on student engagement, awareness, and general attitudes toward higher education”, “Journal ofApplied Research in Higher Education”, no. 10(1)

Hewson E. R. F. (2018), “Students’ emotional engagement, motivation and behaviour over the life of an online course: reflections on two market research case studies, “Journal of Interactive Media in Education”, no. 1 (10), pp. 1 – 13, available at: https://doi.org/10.5334/jime.472

Khan-Woehle S. (2015), “Emotional ability among college students: an exploration of gender differences,“Journal of Young Investigators”, no. 29(4), p. 18 – 23

Lee R. A, Jung M. E. (2018),“Evaluation of anmHealth App (DeStressify) on university students' mental health: pilot trial. jmir mental health”, no. 5(1), available at: doi: 10.2196/mental.8324

Morales-Rodríguez F. M., Espigares-López I., Brown T., Pérez-Mármol J. M. (2020), “The Relationship between psychological well-being and psychosocial factors in university students”, “Int j environ res public health”, no. 17(13), available at:10.3390/ijerph17134778

Munoz D. A., Tucker C. S. (2014), “Assessing students' emotional states: an approach to identify lectures that provide an enhanced learning experience”,16th International conference on advanced vehicle technologies; 11th International conference on design education; 7th Frontiers in biomedical devices (proceedings of the ASME design engineering technical conference), American Society of Mechanical Engineers (ASME), vol. 3, available at: https://doi.org/10.1115/DETC2014-34782

Sithole A., Chiyaka E. T., McCarthy P., Mupinga D. M., Bucklein B. K., Kibirige J. (2017), “Student attraction, persistence and retention in stem programs: successes and continuing challenges”, “Higher Education Studies”, no. 7 (1), pp. 46 – 59

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-09-24

Номер

Розділ

ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІ АСПЕКТИ РОЗВИТКУ СИСТЕМИ ВИЩОЇ ОСВІТИ ТА ЇЇ ЗМІСТУ