ТЕОРЕТИКО-ЕМПІРИЧНІ АСПЕКТИ ВИЗНАЧЕННЯ ЗМІСТУ ПОНЯТТЯ “ПРОФЕСІЙНА ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ПЕДАГОГА-ЛІДЕРА”

Автор(и)

  • Oksana Dubinina Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут” http://orcid.org/0000-0002-6928-0325
  • Olha Ihnatiuk Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут” http://orcid.org/0000-0002-5710-7752
  • Nataliia Sereda Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут” http://orcid.org/0000-0001-8472-0117

DOI:

https://doi.org/10.20998/2078-7782.2020.03.09

Ключові слова:

визначення, зміст поняття, логіко-змістовна модель, педагог-лідер, професійна відповідальність, професійно значущі якості

Анотація

статтю присвячено теоретичному та емпіричному дослідженню феномена професійної відповідальності педагога-лідера, який є предметом міждисциплінарного вивчення соціально-гуманітарних наук. Автори звертають увагу, що зміст поняття не визначається його терміном (назвою), але розкривається за допомогою визначення. У ході дослідження встановлено, що визначення є певним завершальним етапом у формулюванні поняття і вирішує такі пізнавальні завдання: розкриває зміст поняття і виокремлює його від інших споріднених понять. У статті представлено результати вивчення теоретичних доробок вітчизняних та закордонних вчених задля визначення із змістом поняттям відповідальність. Розкрито теоретичні аспекти поняття “відповідальність” у філософсько-соціологічному, психологічному та педагогічному вимірах. Дослідниками запропоновано логіко-змістовну модель професійної відповідальності педагога-лідера на основі теоретико-емпіричних аспектів.

Біографії авторів

Oksana Dubinina, Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”

доктор педагогічних наук, професор кафедри комп’ютерної математики і аналізу даних Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”; Харків, Україна

Olha Ihnatiuk, Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”

доктор педагогічних наук, професор кафедри педагогіки і психології управління соціальними системами ім. академіка І. А. Зязюна, Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”; Харків, Україна

Nataliia Sereda, Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”

кандидат мистецтвознавства, доцент кафедри педагогіки і психології управління соціальними системами ім. академіка І. А. Зязюна, Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”; Харків, Україна

Посилання

Abul'hanova-Slavskaja, N. A. (1991), “Lifestrategy”, Moskva: Politizdat, p.299

Alekseienko, T. (2008), “Respon-sibility”, “Entsyklopediia osvity”, Za red. V. H. Kremenia, Kyiv: Yurin-komInter., pp. 106–107

Bekh, I. D. (2008), “Education of pers­onality”, Pidruchnyk, Kyiv: Lybid', p. 848

Bodrov, V., Lucenko, A. (1991), “Professional responsibility as a psychological category of the subject o factivity”, “Psihologicheskie issledovanija problemy for mir­ovanija lichnosti professionala”, Pod. red. V. Bodrova, Moskva: In-t psihologii AN SSSR, pp. 157–167

“The Law of Ukraine On Higher Educati­on (dokument 1556-VII, zizminamy)” (2014), available at:https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18

Voloshynov, S. A. (2019), “Imple-mentation of blendedlearningin professional training of futuremarine specialists”, “Infor-m­atsijni tekhnolohii i zasoby navchannia”, vyp. 70, no. 2,pp. 104–120, available at: https:// journal.iitta. gov.ua/ index.php/ itlt/ article/ view/ 2575

Hlyns'kyj, Ya. M., Riazhs'ka, V. A. (2018), “Electronic educational video resource as a theme-building learning tool inthe higher mathematic s­co­urse”, “Informat-sijni tekhnolohii i zasoby navchannia”, vyp. 68, no. 6, pp. 64–76, available at: https:// journal. iitta. gov.ua/index.php/ itlt/ article/ view/ 2186

Dubinina, O. M. (2014),“Developmentofresponsibilityofdigitalengineeringpersonnelgeneration”, “Mizhnarodna naukovo-prak-tyc­hna konfe­rentsiia “Dukhovno-moral'nisni osnovy ta vidpovidal'nist' osobystosti u doliliuds'koits yvilizatsii””, Kharkiv: NTU “KhPI”, pp. 118–122

Dubinina, O.,Ihnatiuk, O. (2020),“Diagnosticte chniques of professionally important qualities of an educational leader”, “Teoriia i praktyka upravlinnia sotsial'nymy systemamy”,no. 1,pp. 88–103, available at :10.20998/2078-7782.2020.1.08

Zinchenko, L. (2020),“Pedagogical con­ditions for the formation of professional respon­sibility of future specialists in physical culture and sports”, “Teoriia i praktyka upravlinnia sotsial'nymy systemamy”, no. 1, pp. 16–23, available at:10.20998/2078-7782.2020.1.02

Ihnatiuk, O. (2014),“Development of re­sponsibility and focus on pedagogical activity of undergraduates majoring in “higher school peda­gogy”, “Mizhnarodna naukovo-praktychna konferentsiia “Dukhovno-moral'nisniosnovy ta vidpovidal'nist' osobystosti u doliliuds'koits yvilizatsii””, Kharkiv: NTU “KhPI”, pp. 127–131

“The concept of development of educa­tion in Ukraine for the period 2015-2025 (proiekt)” (2014), available at: http://tnpu.edu.ua/EKTS/proekt_koncepc.pdf

K'erkegor, S. (1993),“Fear and Awe”,Per. s dat.,Moskva: Respublika, p. 383

Makarenko A. S. (1990),“Methods of educational work”, Kyiv: Rad. shkola, p. 366

Levkivs'kyj, M. V. (1994), “Forma-tion of a responsible attitude to the work of secondary school students (historical and theoretical aspect)”, Avtoref. dys. Na zdobuttia nauk. Stupenia doktora ped. nauk: spets. 13.00.01., Kyiv, p. 40

Minkina, N. A. (1990), “Education through Responsibility”, Ucheb. Posobie, Moskva: Vyssh. Shkola, p. 144

Moroz, V. M., Sadkovyj, V. P., Babai­ev, V. M.,Moroz, S. A. (2018), “Online survey of students in the system for qualityas surance in higher education”, “Infor­matsijnite­khnolohii i zasoby navchannia”, vyp. 68,no. 6,pp. 235–250, available at: https:// journal. iitta. gov.ua/іndex.php/ itlt/ article/ view/ 2415

M'iasnykova, N. O. (2008), “Res-ponsibility in modern social prac­tices”, Avtoref. dys. na zdobuttia nauk. Stupenia kand. filosofs'kykh nauk: spets. 09.00.03.”, Kharkiv, p. 21

Ponomar'ov, O., Chebotar'ov, M., Sereda, N. (2013),“Responsibility in the Sys­tem of Categories of Higher School Peda­gogy, “Pedahohika i psykholohiia profesijnoi osvity”,no. 4,pp. 75–86

Portian, M. O. (2008), “The relation­ship between responsibility and will: a philo­sophi­cal aspect”, “Teoriia ta metodyka navchannia ta vykhovannia: zb. nauk. pr.”,vyp. 20,Kharkiv, p. 172

Romanovs'kyj, O. H. (2013), “Formation of spiritual-moral basis and responsibility of the person of the future engineer”, “Problemy ta perspektyvy formu-vanni anatsional'noi humanitarno-tekh-nichnoi elity: zb.nauk.prats'”, Za red. L. Tovazhnians'koho, O. Romanovs'koho, vyp. 36–37 (40–41), Kharkiv: NTU “KhPI”,pp. 3–13, available at:http://libra-ry.kpi.kharkov.ua/Elita_2013_36-37_.pdf

Rubinshtejn, S. L. (1973),“A Human and the World”, “Problemy obshhej psihologii”,Moskva: Pedagogika,pp. 255–420

Savchyn, M. V. (2008),“Psychology of ­behavioral responsibility”, Monohrafiia, Ivano-Frankivs'k: Misto NV,p. 280

Skrypchenko, O., Dolyns'ka, L., Ohorodnijchuk, Z. (1999), “General-Psycho-logy”, Navch. posibnyk,Kyiv: APN, p. 463

“Strategy of sustain able develop­ment of Ukraine until 2030] (proiekt)” (2017), available at: https:// www.undp.org/ content/ dam/ ukraine/ docs/ SDGreports/ UNDP_ Strategy_ v06-opti­mized. pdf

“Sociological and pedagogical dictionar­y” (2004), zared. V. V. Radula Kyiv: “EksOb”, p. 304

Sukhomlyns'kyj, V. O. (1976),“The problem of education of a comprehensively devel­oped personality”, “Vybranitvory: v 5 t.”,t. 1, Kyiv, Rad. shkola, p. 654

Talyzina, N. F. (1975),“Management of the knowledge assimilation process”, Moskva: Izd-vo MGU, p. 343

Ternopil's'ka, V. I. (2004), “Responsibility of the personality: the humanitarian aspect”, “VisnykZhytomyrs'kohoderzhavnohouniversytetuim. I.Franka”,no. 14,pp. 47–50

Weinberger, A., Biedermann, H., Patry, J.-L., Weyringer, S. (2018),“Professionals’ Ethos and Education for Responsibility”,Leiden-Boston: Brill | Sense, p. 164

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-09-24

Номер

Розділ

ТЕОРЕТИЧНІ ТА ПРИКЛАДНІ АСПЕКТИ ДОСЛІДЖЕННЯ ФЕНОМЕНІВ ЛІДЕРСТВА, УПРАВЛІННЯ ТА РОЗВИТКУ СОЦІАЛЬНОГО ОБ’ЄКТА