ТЕОРЕТИКО-ЕМПІРИЧНІ АСПЕКТИ ВИЗНАЧЕННЯ ЗМІСТУ ПОНЯТТЯ “ПРОФЕСІЙНА ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ПЕДАГОГА-ЛІДЕРА”
DOI:
https://doi.org/10.20998/2078-7782.2020.03.09Ключові слова:
визначення, зміст поняття, логіко-змістовна модель, педагог-лідер, професійна відповідальність, професійно значущі якостіАнотація
статтю присвячено теоретичному та емпіричному дослідженню феномена професійної відповідальності педагога-лідера, який є предметом міждисциплінарного вивчення соціально-гуманітарних наук. Автори звертають увагу, що зміст поняття не визначається його терміном (назвою), але розкривається за допомогою визначення. У ході дослідження встановлено, що визначення є певним завершальним етапом у формулюванні поняття і вирішує такі пізнавальні завдання: розкриває зміст поняття і виокремлює його від інших споріднених понять. У статті представлено результати вивчення теоретичних доробок вітчизняних та закордонних вчених задля визначення із змістом поняттям відповідальність. Розкрито теоретичні аспекти поняття “відповідальність” у філософсько-соціологічному, психологічному та педагогічному вимірах. Дослідниками запропоновано логіко-змістовну модель професійної відповідальності педагога-лідера на основі теоретико-емпіричних аспектів.
Посилання
Abul'hanova-Slavskaja, N. A. (1991), “Lifestrategy”, Moskva: Politizdat, p.299
Alekseienko, T. (2008), “Respon-sibility”, “Entsyklopediia osvity”, Za red. V. H. Kremenia, Kyiv: Yurin-komInter., pp. 106–107
Bekh, I. D. (2008), “Education of personality”, Pidruchnyk, Kyiv: Lybid', p. 848
Bodrov, V., Lucenko, A. (1991), “Professional responsibility as a psychological category of the subject o factivity”, “Psihologicheskie issledovanija problemy for mirovanija lichnosti professionala”, Pod. red. V. Bodrova, Moskva: In-t psihologii AN SSSR, pp. 157–167
“The Law of Ukraine On Higher Education (dokument 1556-VII, zizminamy)” (2014), available at:https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18
Voloshynov, S. A. (2019), “Imple-mentation of blendedlearningin professional training of futuremarine specialists”, “Infor-matsijni tekhnolohii i zasoby navchannia”, vyp. 70, no. 2,pp. 104–120, available at: https:// journal.iitta. gov.ua/ index.php/ itlt/ article/ view/ 2575
Hlyns'kyj, Ya. M., Riazhs'ka, V. A. (2018), “Electronic educational video resource as a theme-building learning tool inthe higher mathematic scourse”, “Informat-sijni tekhnolohii i zasoby navchannia”, vyp. 68, no. 6, pp. 64–76, available at: https:// journal. iitta. gov.ua/index.php/ itlt/ article/ view/ 2186
Dubinina, O. M. (2014),“Developmentofresponsibilityofdigitalengineeringpersonnelgeneration”, “Mizhnarodna naukovo-prak-tychna konferentsiia “Dukhovno-moral'nisni osnovy ta vidpovidal'nist' osobystosti u doliliuds'koits yvilizatsii””, Kharkiv: NTU “KhPI”, pp. 118–122
Dubinina, O.,Ihnatiuk, O. (2020),“Diagnosticte chniques of professionally important qualities of an educational leader”, “Teoriia i praktyka upravlinnia sotsial'nymy systemamy”,no. 1,pp. 88–103, available at :10.20998/2078-7782.2020.1.08
Zinchenko, L. (2020),“Pedagogical conditions for the formation of professional responsibility of future specialists in physical culture and sports”, “Teoriia i praktyka upravlinnia sotsial'nymy systemamy”, no. 1, pp. 16–23, available at:10.20998/2078-7782.2020.1.02
Ihnatiuk, O. (2014),“Development of responsibility and focus on pedagogical activity of undergraduates majoring in “higher school pedagogy”, “Mizhnarodna naukovo-praktychna konferentsiia “Dukhovno-moral'nisniosnovy ta vidpovidal'nist' osobystosti u doliliuds'koits yvilizatsii””, Kharkiv: NTU “KhPI”, pp. 127–131
“The concept of development of education in Ukraine for the period 2015-2025 (proiekt)” (2014), available at: http://tnpu.edu.ua/EKTS/proekt_koncepc.pdf
K'erkegor, S. (1993),“Fear and Awe”,Per. s dat.,Moskva: Respublika, p. 383
Makarenko A. S. (1990),“Methods of educational work”, Kyiv: Rad. shkola, p. 366
Levkivs'kyj, M. V. (1994), “Forma-tion of a responsible attitude to the work of secondary school students (historical and theoretical aspect)”, Avtoref. dys. Na zdobuttia nauk. Stupenia doktora ped. nauk: spets. 13.00.01., Kyiv, p. 40
Minkina, N. A. (1990), “Education through Responsibility”, Ucheb. Posobie, Moskva: Vyssh. Shkola, p. 144
Moroz, V. M., Sadkovyj, V. P., Babaiev, V. M.,Moroz, S. A. (2018), “Online survey of students in the system for qualityas surance in higher education”, “Informatsijnitekhnolohii i zasoby navchannia”, vyp. 68,no. 6,pp. 235–250, available at: https:// journal. iitta. gov.ua/іndex.php/ itlt/ article/ view/ 2415
M'iasnykova, N. O. (2008), “Res-ponsibility in modern social practices”, Avtoref. dys. na zdobuttia nauk. Stupenia kand. filosofs'kykh nauk: spets. 09.00.03.”, Kharkiv, p. 21
Ponomar'ov, O., Chebotar'ov, M., Sereda, N. (2013),“Responsibility in the System of Categories of Higher School Pedagogy, “Pedahohika i psykholohiia profesijnoi osvity”,no. 4,pp. 75–86
Portian, M. O. (2008), “The relationship between responsibility and will: a philosophical aspect”, “Teoriia ta metodyka navchannia ta vykhovannia: zb. nauk. pr.”,vyp. 20,Kharkiv, p. 172
Romanovs'kyj, O. H. (2013), “Formation of spiritual-moral basis and responsibility of the person of the future engineer”, “Problemy ta perspektyvy formu-vanni anatsional'noi humanitarno-tekh-nichnoi elity: zb.nauk.prats'”, Za red. L. Tovazhnians'koho, O. Romanovs'koho, vyp. 36–37 (40–41), Kharkiv: NTU “KhPI”,pp. 3–13, available at:http://libra-ry.kpi.kharkov.ua/Elita_2013_36-37_.pdf
Rubinshtejn, S. L. (1973),“A Human and the World”, “Problemy obshhej psihologii”,Moskva: Pedagogika,pp. 255–420
Savchyn, M. V. (2008),“Psychology of behavioral responsibility”, Monohrafiia, Ivano-Frankivs'k: Misto NV,p. 280
Skrypchenko, O., Dolyns'ka, L., Ohorodnijchuk, Z. (1999), “General-Psycho-logy”, Navch. posibnyk,Kyiv: APN, p. 463
“Strategy of sustain able development of Ukraine until 2030] (proiekt)” (2017), available at: https:// www.undp.org/ content/ dam/ ukraine/ docs/ SDGreports/ UNDP_ Strategy_ v06-optimized. pdf
“Sociological and pedagogical dictionary” (2004), zared. V. V. Radula Kyiv: “EksOb”, p. 304
Sukhomlyns'kyj, V. O. (1976),“The problem of education of a comprehensively developed personality”, “Vybranitvory: v 5 t.”,t. 1, Kyiv, Rad. shkola, p. 654
Talyzina, N. F. (1975),“Management of the knowledge assimilation process”, Moskva: Izd-vo MGU, p. 343
Ternopil's'ka, V. I. (2004), “Responsibility of the personality: the humanitarian aspect”, “VisnykZhytomyrs'kohoderzhavnohouniversytetuim. I.Franka”,no. 14,pp. 47–50
Weinberger, A., Biedermann, H., Patry, J.-L., Weyringer, S. (2018),“Professionals’ Ethos and Education for Responsibility”,Leiden-Boston: Brill | Sense, p. 164
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами: