МОДЕЛЬ РОЗВИТКУ ВЧИТЕЛЯ-ЛІДЕРА У STEAM-ОРІЄНТОВАНОМУ ОСВІТНЬОМУ СЕРЕДОВИЩІ ЗАКЛАДУ ЗАГАЛЬНОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

  • Nataliia Soroko Інститут інформаційних технологій і засобів навчання НАПН України, Україна https://orcid.org/0000-0002-9189-6564

DOI:

https://doi.org/10.20998/2078-7782.2020.4.08

Ключові слова:

STEАM-освіта, STEAM-орієнтоване освітнє середовище, інформаційно-комунікаційні технології, модель розвитку вчителя-лідера

Анотація

Проаналізовано феномен лідерства вчителя у STEAM-орієнтованому освітньому середовищі закладу загальної освіти та створенню моделі розвитку вчителя-лідера у STEAM-орієнтованому освітньому середовищі. Обґрунтовано та спроєктовано модель розвитку вчителя-лідера у STEAM-орієнтованому освітньому середовищі закладу загальної освіти. Зроблені висновки, що для успішного впровадження STEAM-освіти у ЗЗО важливим вбачається розвиток вчителя-лідера, ролі якого передбачають не тільки участь учителя як керівника у класі, школі, педагогічній раді, а й виконання функцій фасилітатора для учнів і вчителів, вчителя-новатора для забезпечення впровадження у школі нових педагогічних підходів, ІКТ, стратегій та ін., учня, який опановує нові знання, технології, підходи та впроваджує їх у свою педагогічну діяльність, консультує та навчає своїх колег.

Біографія автора

Nataliia Soroko, Інститут інформаційних технологій і засобів навчання НАПН України

кандидат педагогічних наук, завідувач відділом технологій відкритого навчального середовища, Інститут інформаційних технологій і засобів навчання НАПН України, Київ, Україна

Посилання

Bachynska, E. M. (2004), “Organi­zational and methodical bases of preparation of teachers for a class management in system of advanced training” : author's ref. dis. сand. ped. Sciences”, Tsentral'nyj instytut pisliadyplomnoi pedahohichnoi osvity APN Ukrainy, Kyiv, p.20

“Encyclopedia of education” (2008), Akad. ped. nauk Ukrainy. Holovnyj red. V. H. Kremen', р. 1040, р. 453

Zyazyun, I. A. (2008), “Philosophy of pedagogical action”, Kyiv-Cherkasy: V-vo ChNU, p. 605

Kalashnikova, S. A. (2010), “Edu­cational paradigm of professionalization of management on the basis of leadership”, Monohrafiia, Kyiv: Kyivsk, Borys Hrinchenko University. p. 380

“Concepts of development of natu­ral and mathematical education (STEM-education)”, available at: https://zakon.rada.-gov.ua/laws/show/960-2020-%D1%80#Text (Accessed 22 October 2020).

Marakhovska, N. V. (2009), “Pedagogical conditions of formation of leadership qualities of future teachers in the process of teaching disciplines of the humanities cycle”, Dys. kand. nauk: 13.00.04, p. 256

Moroz, V. P. (2015), “Organiza­tional and pedagogical conditions for the formation of leadership qualities of students of higher educational institutions in the pro­cess of student self-government”, Dys. kand. ped. nauk: 13.00.07, Starobilsk, p. 305, р. 42

Semchenko, N. O. (2005), “Peda­gogical conditions of formation of leadership qualities of future teachers in extracurricular activities”, Dys. kand. ped. nauk: 13.00.04. Kharkivs'kyj natsional'nyj pedahohichnyj un-t im. H. S. Skovorody, p. 215

Soroko, N. V. (2020), “Designing mass open online courses for the development of information and digital competence of teachers (the experience of the European Academy of School Networks)”, Pedaho­hichna komparatyvistyka i mizhnarodna osvita. Hlobalizovanyj prostir innovatsij, available at: http://lib.iitta.gov.ua/721248/-1/Soroko_Comparative_2020.pdf (Accessed 22 October 2020).

“Pierre Bourdieu’s socioanalysis” (2001), Al'manah Rossijsko-francuzskogo centra sociologii i filosofii Instituta soci­ologii Rossijskoj Akademii nauk, Moskva: Institut jeksperimental'noj sociologii, Sankt-Peterburg: Aletejja, p. 288, p. 91

Caldwell, B. J., Spinks, J. M. (2013), “The Self-Transforming School”, UK: Routledge, p. 232

Crowther, F. (2009), “Developing teacher leaders: How teacher leadership en­hances school success”, (2nd ed), Thousand Oaks, CA: Corwin Press

Drago-Severson, E. (2007), “Helping teachers learn: Principals as professional development leaders”, Teachers College Record, 109 (1), pp. 70–125

Drucker, P. (1994), “The Age of Social Transformation”, The Atlantic, Retrieved 12 March 2012, available at: https://www.theatlantic.com/past/docs/issues/95dec/chilearn/drucker.htm (Accessed: 24 October 2020).

English, F. W. (2003), “The chal­lenge of postmodernism to the theory and practice of educational administration”, Springfield: Charles C Thomas Publisher, LTD., p. 292

Foskett, N. (2003), “Leading and Managing Education: International Dimensions”, Lumby, London: Paul Chapman Publishing, p. 240, available at: 10.4135/9781446221013

Giancola, J. M., Hutchison, J. K. (2005), “Transforming the culture of school leadership: Humanizing our practice”, Cor­win Press, p. 224

Harris, A. (2008), “Distributed school leadership: developing tomorrow’s leaders”, UK: Routledge, p. 192

Heidi Sublett, “An effective model of developing teacher leaders in STEM education”, A dissertation submitted in partial satisfaction of the requirements for the degree of Doctor of Education in Organi­zational Leadership. October, 2013 June Schmieder-Ramirez, Ph.D., Published by ProQuest LLC, р. 177, available at: https://search.proquest.com/openview/3bc3018bb4000c7c84e8bd3ac2ed9cfd/1?pq-origsite=gscholar&cbl=18750&diss=y (Ac­cessed 25 October 2020).

Johnson, S. M., Donaldson, M. L. (2007), “Overcoming the obstacles to leader­ship”, Educational Leadership, 65(1), p. 8–13

Nikirk, M. (2012), “Teaching STEM to millennial students”, Tech Direc­tions, 71(7), p. 13–15, available at: http://www.omagdigital.com/publication/?i=98503

Nigel, B., Lesley, A., eds. (2003), “Rethinking educational leadership challenging the conventions”, London: SAGE Publications, p. 206

Saleh, I. M., SweKhine, M. (2014), “Reframing Transformational leader­ship: new school culture and effectiveness”, Rotterdam: Sense Publishers, p.120

Wallace, R. (2009), “The Servant leader and high school change: more lessons from principal to principal”, Rowman Little­field Education, p. 104

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-12-16

Номер

Розділ

ІНФОРМАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ І ЗАСОБИ НАВЧАННЯ В ПРОФЕСІЙНІЙ ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ