DOI: https://doi.org/10.20998/%x

САМООСВІТНЯ КОМПЕТЕНТНІСТЬ ЯК НЕОБХІДНА УМОВА КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ МАШИНОБУДІВНОГО ПРОФІЛЮ

Nataliia Kravtsova, Tetiana Hura, Valerii Konkin

Анотація


в статті розглянуто особливості прояву конкурентоспроможності майбутніх фахівців машинобудівного профілю. Звертаємо увагу на труднощі, що виникають упроцесі засвоєння змісту навчальної програми з дисципліни “Опір матеріалів” у закладах вищої технічної освіти студентами – майбутніми машинобудівниками під час фахової (професійної) підготовки. Стаття містить результати аналізу опитування серед роботодавців із метою виявлення необхідних якостей випускників-машинобудівників, яким наразі надають перевагу на ринку праці. У статті висвітлено місце та роль самоосвітньої компетентності серед потреб та вимог до випускників закладів вищої технічної освіти. Акцентовано увагу на пріоритетних складових самоосвітньої компетентності.


Ключові слова


самоосвітня компетентність; майбутній фахівець машинобудівного профілю; роботодавці; опитування; складові самоосвітньої компетентності; конкурентоспроможність

Повний текст:

PDF

Посилання


Horbunov, V. F. (2008), “Study the resistance of materials yourself ”, Ucheb. Posobye, Yrkutsk: Yzd-vo YrHTU, p. 162, available at: http://window.edu.ru/resource/4 60/77460/files/gorbunov_pos.pdf (Accessed 17 June 2020)

Drahan, O. I. (2006), “Management of competitiveness of enterprises: theoretical aspects”, Monohrafiia, Kyiv: DAKKKiM, p.160

Kravtsova, N. V., Hura, T. V., Konkin, V. M. (2020), “Features of formation of self-educational competence in the future specialist of machine-building profile”, Dynamics of the development of world science : Abstracts of the VI International scientific and practical conference, Vancouver, Canada, February 19 – 21, Vancouver, pp. 693 – 700, available at: https://sci-conf.com.ua (Accessed 17 June 2020)

Ponomarov, O. S., Chebotarov, M. K. (2012), “Responsibility in the system of professional competence of the specialist”, Navch.-metod. Posib., Nats. tekhn. un-t “Kharkiv. politekhn. in-t”, Kharkiv: NTU “KhPI”, p. 220

Khutorskoi, A. V. (), “Key educational competencies”, Osvita.ua: sait, available at: http://osvita.ua/school/method/2340 (Accessed 20 May 2020)

Chebotareva, E. S. (2008), “Information technologies in the development of self-education competence of students”, Ynformatsyonnыe tekhnolohyy v obrazovanyy : materyalы II Mezhdunar. nauchno-prakt. Konf, YTO, Chernozeme, Kursk, 8 – 11 dek. 2008, Kursk: Yzd-vo KHU, ch. 1, pp. 194 – 197, available at: http://ito2008.kursksu.ru/docs/volume1.pdf (Accessed 17 June 2020)

Lavrynenko, L. M. (2015), “ Labor market in Ukraine and the social function of the state, innovative economy ”, Naukovovyrobnychyj zhurnal, no. 2

“Number of vacancies by professional groups”, available at: http://ww w.ukrstat.gov.ua/operativ/operativ2007/rp/sz _br/sz_br_u/arh_pppg_u.htm

Lisohor, L. S. (2017), “Preparation of competitive specialists in the system of higher education: problems and prospects”, Visnyk Cherkas'koho universytetu. Seriia: Ekonomichni nauky, no. 4 (1), pp. 48 – 54, available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vchu E_2017_4%281%29__8

Krymova, M. O. (2015), “Estimation of competitiveness of young specialists with economic education in the labor market of Ukraine”, “Demohrafiia ta sotsial'na ekonomika.”, no. 2. – pp. 53 – 64

Smutchak, Z. V. (2019), “Aspects of increasing the competitiveness of graduates of higher educational institutions”, “Scientific notes of Lviv University of Business and Law”, no. 21, pp. 99 – 103

Kozyr, I. S. (2017), “Aspects of increasing the competitiveness of graduates of higher educational institutions”, “Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyschij i zahal'noosvitnij shkolakh”, no. 56 – 57, pp. 586 – 593

Beztelesna, L. I., Lybak, I. A. (2017), “The essence and factors influencing the competitiveness of higher education”, “Ekonomika i suspil'stvo”, vyp. 9, pp. 145 – 151

Afonso, A., Ramírez, Juan J., Díazpuente, José M. (2012), “University-industry cooperation in the education domain to foster competitiveness and employment”, Procediasocial and behavioral sciences”, no. 46, pp. 3947 – 3953

Moroz ,H. M. (2017), “Introduction of innovations in higher school to increase the competitiveness of future professionals in the domestic and global labor markets”, “Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyschij i zahal'noosvitnij shkolakh”, no. 54, pp. 409 – 416

Skorniakova, O. (2019), “Formation of competitiveness of future IT specialists by means of information and communication technologies”, Vidkryte osvitnie e-seredovysche suchasnoho universytetu, no. 7, pp. 87 – 95

Kontymyrova, V. (2019), “Professional competence as a factor in shaping the competitiveness of future professionals”, “Humanizatsiia navchal'novykhovnoho protsesu”, no. 6 (98)

Bezborodykh, S. M. (2016), “Formation of competitiveness of future teachers in the process of professional training”, Ph D Thesis

Bezruchenkov, Yu. (2019), “Creative potential as an element of competitiveness of the future specialist”, “Molod' i rynok, no. 9 (176)

Lucas, B., Hanson, J. (2014), “Thinking like an engineer: using engineering habits of mind to redesign engineering education for global competitiveness”, In: SEFI Annual Conference: The attractiveness of Engineering

Samchuk, L. I. (2019), “Dual education – a modern form of training of competitive professionals: foreign experience (bibliographic review)”, “Innovatsijnyj rozvytok osvity v Ukraini j zarubizhzhi v umovakh ievrointehratsijnykh ta hlobalizatsijnykh protsesiv: ohliadove vydannia”, pp. 64 – 92

Halutva, Yu. V. (2018), “Extracurricular independent work of students as a factor in increasing competitiveness”

Romanovs'kyj, O. H., Kanivets', M. V. (2013), “The essence of professional and personal self-development of future professionals and its mechanisms”, “Suchasni informatsijni tekhnolohii ta innovatsijni metodyky navchannia u pidhotovtsi fakhivtsiv: metodolohiia, teoriia, dosvid, problem”, no. 34, pp. 193 – 197

Sladek, A. (2016), “Students’ self-development needs and higher institutions’ ability to satisfy them”, Higher education institutions vis-à-vis changes in consumer behavior”, p. 63

Frytsiuk, V. A. (2017), “Formation of motivation of professional selfdevelopment of future teachers in the creative educational environment of the university”, “Visnyk Vinnyts'koho politekhnichnoho instytutu, no. 6, pp. 107 – 114

Mykhajlychenko, V. Ye., Kanivets', M. V. (2011), “Readiness of students for selfdevelopment: essence and structure”

Kharun, O. A. (2019), “Raising the level of the educational component of the labor potential of enterprises under the conditions of European integration”, “Visnyk Khmel'nyts'koho natsional'noho universytetu”, “Ekonomichni nauky”, no. 4, pp. 52 – 59

Ternopil's'ka, V. I. (2016), “Modeling of the process of formation of self-educational competence of future specialists”, “Pedahohichna osvita: teoriia i praktyka”, p. 2


Пристатейна бібліографія ГОСТ


1. Горбунов В. Ф. Изучай сопротивление материалов самостоятельно [электронный ресурс] / В. Ф. Горбунов // Учеб. пособие. – Иркутск: Изд-во ИрГТУ. – 2008. – С. 162. Режим доступа: http://window.edu.ru/resource/460/77460/files/gorbunov_pos.pdf (дата обращения: 17.06.2020).

2. Драган О. І. Управління конкурентоспроможністю підприємств: теоретичні аспекти / О. І. Драган // Монографія. – Київ: ДАКККіМ. – 2006. – С. 160

3. Кравцова Н. В., Гура Т. В., Кон-кін В. М. Особливості формування самоосвітньої компетентності у майбутнього фахівця машинобудівного профілю [електронний ресурс] / Н. В. Кравцова, Т. В. Гура, В. М. Конкін // Dynamics of the development of world science : Abstracts of the VI International scientific and practical conference, Vancouver, Canada, February 19 – 21, 2020. Vancouver, 2020. P. 693 – 700. – Режим доступу: http¬s://sci-conf.com.ua (last accessed: 17.06.2020)

4. Пономарьов О. С., Чеботарьов М. К. Відповідальність в системі професійної компетентності фахівця / О. С. Пономарьов, М. К. Чеботарьов // Навч.-метод. посіб. Нац. техн. ун-т “Харків. полі¬техн. ін-т”. – Харків: НТУ “ХПІ”. – 2012. – С. 220

5. Хуторськой А. В. Ключові освітні компетентності [електронний ресурс] / А. В. Хуторськой // Освіта.ua. – Ре-жим доступу: http://osvita.ua/school/method/2340 (дата звернення: 20.05.2020)

6. Чеботарева Е. С. Информационные технологии в развитии самообразова-тельной компетентности студентов [электронный ресурс] / Е. С. Чеботарева // Информационные технологии в образовании : материалы II Междунар. научно-практ. конф. ИТО–Черноземье, Курск, 8–11 дек. 2008 г. – Ч. 1. – Курск: Изд-во КГУ. – 2008. – С. 194 – 197. Режим доступа: http://ito2008.kursksu.ru/docs/volume1.pdf (дата обращения: 17.06.2020)

7. Лавриненко Л. М. Ринок праці в Україні та соціальна функція держави, інноваційна економіка / Л. М. Лавриненко // Науково-виробничий журнал. – № 2. – 2015

8. Кількість вакансій за професійними групами [електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.ukrstat.gov.ua/operativ/operativ2007/rp/sz_br/sz_br_u/arh_pppg_u.htm

9. Лісогор Л. С. Підготовка конкурентоспроможних фахівців системою вищої освіти: проблеми та перспективи [електронний ресурс] / Л. С. Лісогор // Вісник Черкаського університету. Серія: Економічні науки. – 2017. – № 4 (1). – С. 48 – 54. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VchuE_2017_4%281%29__8

10. Кримова М. О. Оцінка конкурентоспроможності молодих фахівців з економічною освітою на ринку праці України / М. О. Кримова // Демографія та соціальна економіка. – 2015. – № 2. – С. 53 – 64

11. Смутчак З. В. Аспекти підвищення конкурентоспроможності випускників вищих навчальних закладів / З. В. Смутчак // Scientific notes of Lviv University of Business and Law. – 2019. – № 21. рр. 99 – 1 03

12. Козир І. С. Забезпечення конкурентоспроможності майбутніх фахівців як функція якісної вищої освіти / І. С. Козир // Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. – 2017. – № 56 – 57. – С. 586 – 593

13. Безтелесна Л. І., Либак І. А. Суть та чинники впливу на конкурентоспроможність вищих навчальних закладів / Л. І. Безтелесна, І. А. Либак // Економіка і суспільство. – Випуск, 9. – 2017. – С. 145 – 151

14. Afonso, A., Ramírez, Juan J., Díaz-puente, José M. (2012), “University-industry cooperation in the education domain to foster competitiveness and employment”, Procediasocial and behavioral sciences”, no. 46, pp. 3947 – 3953

15. Мороз Г. М. Упровадження інновацій у вищій школі для підвищення конкурентоспроможності майбутніх фахівців на внутрішньому та світовому ринках праці / Г. М. Мороз // Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. – 2017. – № 54. – С. 409 – 416

16. Скорнякова О. Формування конкурентоспроможності майбутніх ІТ-фахівців засобами інформаційно-комунікаційних технологій / О. Скорнякова // Відкрите освітнє середовище сучасного університету. – 2019. – № 7. – С. 87 – 95

17. Контимирова В. Професійна компетентність як чинник формування конкурентоспроможності майбутніх фахівців / В. Контимирова // Гуманізація навчально-виховного процесу. – 2019. – № 6 (98)

18. Безбородих С. М. Формування конкурентоспроможності майбутніх педагогів у процесі професійної підготовки / С. М. Безбородих // Ph D Thesis. – 2016

19. Безрученков Ю. Творчий потенціал як елемент конкурентоспроможності майбутнього фахівця / Ю. Безрученков // Молодь і ринок. – 2019. – № 9 (176)

20. Lucas, B., Hanson, J. (2014), “Thinking like an engineer: using engineering habits of mind to redesign engineering education for global competitiveness”, In: SEFI Annual Conference: The attractiveness of Engineering

21. Самчук Л. І. Дуальна освіта – сучасна форма підготовки конкурентоспроможних фахівців: зарубіжний досвід (бібліографічний огляд) / Л. І. Самчук // Інноваційний розвиток освіти в Україні й зарубіжжі в умовах євроінтеграційних та глобалізаційних процесів: оглядове видання. – 2019. С. 64 – 92

22. Галутва Ю. В. Позаудиторна самостійна робота студентів як фактор підвищення конкурентоспроможності / Ю. В. Галутва // 2018

23. Романовський О. Г., Канівець М. В. Сутність професійно-особистісного саморозвитку майбутніх фахівців та його механізми / О. Г. Романовський, М. В. Канівець // Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики на-вчання у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. – 2013. – № 34. – С. 193 – 197

24. Sladek, A. (2016), “Students’ self-development needs and higher institutions’ ability to satisfy them”, Higher education institutions vis-à-vis changes in consumer behavior”, p. 63

25. Фрицюк В. А. Формування мотивації професійного саморозвитку майбутніх педагогів у творчому освітньому середовищі ВНЗ / В. А. Фрицюк // Вісник Вінницького політехнічного інституту. – № 6. – 2017. – С. 107 – 114

26. Михайличенко В. Є., Канівець М. В. Готовність студентів до саморозвитку: сутність і структура / В. Є. Михай-личенко, М. В. Канівець // 2011

27. Харун О. А. Підвищення рівня освітньої складової трудового потенціалу підприємств за умов євроінтеграції / О. А. Харун // Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки. – 2019. – № 4. – С. 52 – 59

28. Тернопільська В. І. Моделювання процесу формування самоосвітньої компетентності майбутніх фахівців / В. І. Тернопільська // Педагогічна освіта: теорія і практика. – 2016. – 25