ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІ АСПЕКТИ ДІАГНОСТИКИ ТА ШЛЯХІВ ФОРМУВАННЯ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ ОСОБИСТОСТІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ

Автор(и)

  • Жанна Богдан Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”; Харків, Україна https://orcid.org/0000-0003-1560-9516
  • Ніна Підбуцька Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”; Харків, Україна https://orcid.org/0000-0001-5319-1996
  • Наталія Середа Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”; Харків, Україна https://orcid.org/0000-0001-8472-0117
  • Тетяна Солодовник Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”; Харків, Україна https://orcid.org/0000-0002-7772-9938

DOI:

https://doi.org/10.20998/2078-7782.2021.1.05

Ключові слова:

Відповідальність, особистість, когнітивний, емоційно-мотиваційний, поведінкововольовий, морально духовний компоненти, надвіповідальність-відповідальність-невідповідальність, діагностика, освітній рівень “магістр”, психолого-педагогічна програма.

Анотація

У статті проведено теоретико-методологічний аналіз дефініції “відповідальність”, розглянуто різні види структури складного феномену відповідальності особистості; проаналізовано чотирикомпонентну структуру відповідальності особистості, що включає в себе когнітивний, мотиваційний, поведінково-вольовий, морально-духовний компоненти. На основі поданої структури, що дозволяє дослідити рівні сформованості відповідальності особистості від надвідповідальності до невідповідальності за всіма компонентами, було проведено діагностику рівня відповідальності особистості здобувачів другого освітнього рівня “магістр” за трьома спеціальностями 053 “Психологія”, 011 “Освітні, педагогічні науки”, 281 “Публічне управління та адміністрування”. З’ясовано, що здобувачі жодної зі спеціальностей не мають достатньо розвиненої відповідальності за всіма компонентами, що зумовлює необхідність розробки та впровадження відповідної розвиваючої та корекційної програми в освітній процес. На основі отриманих результатів було запропоновано психолого-педагогічну програму, що складається з трьох блоків - інформаційного, операційно-діяльнісного та рефлексивного - для комплексного підвищення рівня відповідальності особистості студентів-магістрантів.

Біографії авторів

Жанна Богдан, Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”; Харків, Україна

Кандидат психологічних наук, доцент, кафедра педагогіки і психології управління
соціальними системами ім. академіка І. Зязюна, Національний технічний
університет “Харківський політехнічний інститут”, Харків, Україна

Ніна Підбуцька, Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”; Харків, Україна

Доктор психологічних наук, професор, кафедра педагогіки і психології управління
соціальними системами ім. академіка І. Зязюна, Національний технічний
університет “Харківський політехнічний інститут”, Харків, Україна

Наталія Середа, Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”; Харків, Україна

Кандидат мистецтвознавства, доцент, кафедра педагогіки і психології управління
соціальними системами ім. академіка І. Зязюна, Національний технічний
університет “Харківський політехнічний інститут”, Харків, Україна

Тетяна Солодовник, Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”; Харків, Україна

Кандидат педагогічних наук, доцент, кафедра педагогіки і психології управління
соціальними системами ім. академіка І. Зязюна, Національний технічний
університет “Харківський політехнічний інститут”, Харків, Україна

Посилання

1. Dubinina, O. N., Ihnatiuk, O. A., Sereda, N. V. (2020), “The Phenomenon of Responsibility for the Preparation of Professional Leaders of Digital Generation”, Information Technologies and Learning tools, no. 79(5), pp. 325–340, available at: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/3931 (Accessed 28 January 2021)

2. Weinberger, A., Biedermann, H., Patry, J.-L., Weyringer, S. (2018), “Professionals’ Ethos and Education for Responsibility”, Leiden-Boston: Brill, p. 164

3. Abulkhanova-Slavskaia, K. A. (1991), “Life Strategy”, Moskva, p. 304

4. Bekh, І. D. (2008), “Personal education”, Kyiv, p. 848

5. Bogdan, Zh., Sereda, N., Solodovnik, T. (2020), “Formation of communicative competence of students of higher educational institutions”, Kharkіv, p. 262

6. Bogdan, Zh. B., Kukushkіna, V. V. (2020), “Professional development of the individual in the context of mastering a second higher education”, Іnformatsіinі tekhnologії: nauka, tekhnіka, tekhnologіia, osvіta, zdorov’ia, Kharkіv, ch. IV, p. 116, available at: http://science.kpi.kharkov.ua/wpcontent/uploads/2020/10/Tezi_chastina_4_2020.pdf (Accessed 28 January 2021)

7. Bogdan, Zh. B., Solodovnik, T. O. (2013), “Development of the spiritual potential of students in a higher technical educational institution”, Pereiaslavskaia rada: ee istoricheskoe znachenie i perspektivy razvitiia vostochnoslavia-nskoi tsivilizatsii: sb. nauch. tr.: po materialam VII Mezhdunar. nauch. – prakt. konf., 19–20 dek. 2012 g., Kharkov, ch. 1, pp. 122- 124, available at:http://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/3057 (Accessed 28 January 2021)

8. Bogdan, Zh. B., Solodovnik, T. O. Sereda, N.V. (2017), “Teacher’s personality as a factor of effective preparation of psychology students for future professional activities”, Vіsnik Unіversitetu іmenі Alfreda Nobelia. Serіia: Pedagogіka і psikhologіia, vol. 1(13), pp. 138–143, available at:http://ir.duan.edu.ua/bitstream/123456789/2908/1/23.pdf (Accessed 28 January 2021)

9. Vasilev, S. N. (2006), “The formation of social responsibility of the cadets of the military University”, Dissertatsiia kandidata pedagogicheskikh nauk, Kostroma, p. 214

10. Vasianovich, G. P. (2005), “Pedagogical ethics”, Lvіv, p. 344

11. Goncharenko, S. U. (1997), “Ukrainian pedagogical dictionary”, Kyiv, p. 375

12. Gulevskaia, A. F.,Maksimov, V. P.(2012), “Pedagogical conditions for the formation of social responsibility of students of economic specialties”, Iuzhno-Sakhalinsk, p. 208

13. Dubіnіna, O., Іgnatiuk, O., Sereda, N. (2020), “Pedagogical Acme technology of forming the responsibility of leading professionals in the process of professional training”, Teorіia і praktika upravlіnnia sotsіalnimi sistemami, no. 4, pp. 3–13, available at: http://tipus.khpi.edu.ua/article/view/2078-7782.2020.4.01 (Accessed 28 January 2021)

14. Dubіnіna, O., Іgnatiuk, O., Sereda, N. (2020), “Theoretical and empirical aspects of determining the content of the concept of Professional Responsibility of a teacher-leader”, Teorіia і praktika upravlіnnia sotsіalnimi sistemami, no. 3, pp. 109–121, available at: http://repository.kpi.kharkov.ua/bitstream/KhPI Press/48491/1/TIPUSS_2020_3_Dubinina_Teoretykoempirychni.pdf (Accessed 10 February 2021)

15. Kremen, V. H (2008),“Encyclopedia of Education”, Akad. ped. nauk Ukrainy, holovnyi red. Kyiv, p. 1040

16. Kerkegor, S. (2016), “Fear and awe”, Moskva, p. 160

17. Levkіvskii, M. V. (1994), “Formation of a responsible attitude to the work of students of general education schools (historical and theoretical aspect)”,Avtoreferat disertatsії doktorapedagogіchnikh nauk, Kyiv, p. 40

18. M’iasnikova, N. O. (2008), “Responsibility in modern social practices”, Avtoreferat disertatsії kandidata fіlosofskikh nauk, Kharkіv, p. 20

19. Makarenko, A. S. (1990), “Methods of educational work”, Kyiv, p. 366

20. Orekhovskij, A. I., “Responsibility: axiological basis”, available at: http://vestnik.sibsutis.ru/uploads/1340077060_5954.pdf (Accessed 8 February 2021)

21. Pіdbutska, N. V. (2010), “Actual problems of professional training of modern specialists”, Teorіia і praktika upravlіnnia sotsіalnimi sistemami: fіlosofіia, psikhologіia, pedagogіka, sotsіologіia, no. 1, pp. 58–63

22. Pіdbutska, N. V. (2013), “Individual characterological features of students of technical and humanitarian specialties”, Teoretichnі і prikladnі problemi psikhologії, Lugansk, vol. 3(32), pp. 199–204

23. Ponomarov, O. S., Sereda, N.V., Chebotarov, M. K. (2013), “Responsibility as a pedagogical category”, Kharkіv, p. 172

24. Ponomarov, O. S., Chebotarov, M. K. Sereda, N. V (2013), “Responsibility in the system of categories of Higher School pedagogy”, Pedagogіka і psikhologіia profesіinoї osvіti, vol. 4, pp. 75–86

25. Priadein, V. P. (2001), “Responsibility as a systemic quality of personality”, Ekaterinburg, p. 209

26. Rubinshtein, S. L. (1973), “Man and the world”, Problemy obshchei psikhologii, Moskva, pp. 255–420

27. Savchin M. V. (2008), “Psychology of responsible behavior”, ІvanoFrankіvsk, p. 280

28. Sakharova, V. G. (2003), “Responsibility as a personal factor and the possibility of its diagnosis”, Dissertacziya kandidata psikhologicheskikh nauk,Khabarovsk, p. 184

29. Skripchenko, O., Dolinska, L., Ogorodnіichuk, Z. (1999), “General psychology”, Kyiv, p. 463

30. Semenova, A. V. (ed.). (2006), “Dictionary-reference book on professional pedagogy”, Odesa, p. 221

31. Sukhomlinskii, V. O. (1976), “The problem of educating a fully developed personality”, Vibranі tvori: v 5 vol., vol. 1, Kyiv, p. 654

32. Ushakova, T. Iu. (2015), “Structural components of responsibility: theoretical and methodological analysis”, Nauka i svit. no. 3, pp. 106–112, available at: http://dspace.pdpu.edu.ua/bitstream/123456789/6206/1/20.pdf (Accessed 01 February 2021)

33. Furman, O. (2015), “Civil responsibility of the individual as a subject of psychological research”, Sotsіalna psikhologіia, no. 1, pp. 65–91

34. Khartman, O. Iu. (2010), “Psychological factors of formation of responsibility of parents for the development of a preschool child”, Avtoreferat disertatsії kandidata psikhologіchnikh nauk, Kharkіv, p. 20

35. Khitra, V. (2013), “Theoretical aspects of determining the content of the concept of individual responsibility”, Naukovi notes of the Kirovohrad state ped.un-tu them. Volodymyr Vinnichenko, ser .: Pedagogical sciences, vol. 122, p. 382–389, available at: http: //nbuv.gov.ua/UJRN/Nz_p_2013_122_54 (Accessed 17 February 2021)

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-04-12

Номер

Розділ

ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІ АСПЕКТИ РОЗВИТКУ СИСТЕМИ ВИЩОЇ ОСВІТИ ТА ЇЇ ЗМІСТУ