ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІ АСПЕКТИ ДІАГНОСТИКИ ТА ШЛЯХІВ ФОРМУВАННЯ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ ОСОБИСТОСТІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ
DOI:
https://doi.org/10.20998/2078-7782.2021.1.05Ключові слова:
відповідальність, особистість, когнітивний, емоційно-мотиваційний, поведінкововольовий, морально духовний компонент, надвіповідальність-відповідальність-невідповідальність, діагностика, освітній рівень “магістр”, психолого-педагогічна програма.Анотація
У статті проведено теоретико-методологічний аналіз дефініції “відповідальність”, розглянуто різні види структури складного феномену відповідальності особистості; проаналізовано чотирикомпонентну структуру відповідальності особистості, що включає в себе когнітивний, мотиваційний, поведінково-вольовий, морально-духовний компоненти. На основі поданої структури, що дозволяє дослідити рівні сформованості відповідальності особистості від надвідповідальності до невідповідальності за всіма компонентами, було проведено діагностику рівня відповідальності особистості здобувачів другого освітнього рівня “магістр” за трьома спеціальностями 053 “Психологія”, 011 “Освітні, педагогічні науки”, 281 “Публічне управління та адміністрування”. З’ясовано, що здобувачі жодної зі спеціальностей не мають достатньо розвиненої відповідальності за всіма компонентами, що зумовлює необхідність розробки та впровадження відповідної розвиваючої та корекційної програми в освітній процес. На основі отриманих результатів було запропоновано психолого-педагогічну програму, що складається з трьох блоків - інформаційного, операційно-діяльнісного та рефлексивного - для комплексного підвищення рівня відповідальності особистості студентів-магістрантів.
Посилання
1. Dubinina, O. N., Ihnatiuk, O. A., Sereda, N. V. (2020), “The Phenomenon of Responsibility for the Preparation of Professional Leaders of Digital Generation”, Information Technologies and Learning tools, no. 79(5), pp. 325–340, available at: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/3931 (Accessed 28 January 2021)
2. Weinberger, A., Biedermann, H., Patry, J.-L., Weyringer, S. (2018), “Professionals’ Ethos and Education for Responsibility”, Leiden-Boston: Brill, p. 164
3. Abulkhanova-Slavskaia, K. A. (1991), “Life Strategy”, Moskva, p. 304
4. Bekh, І. D. (2008), “Personal education”, Kyiv, p. 848
5. Bogdan, Zh., Sereda, N., Solodovnik, T. (2020), “Formation of communicative competence of students of higher educational institutions”, Kharkіv, p. 262
6. Bogdan, Zh. B., Kukushkіna, V. V. (2020), “Professional development of the individual in the context of mastering a second higher education”, Іnformatsіinі tekhnologії: nauka, tekhnіka, tekhnologіia, osvіta, zdorov’ia, Kharkіv, ch. IV, p. 116, available at: http://science.kpi.kharkov.ua/wpcontent/uploads/2020/10/Tezi_chastina_4_2020.pdf (Accessed 28 January 2021)
7. Bogdan, Zh. B., Solodovnik, T. O. (2013), “Development of the spiritual potential of students in a higher technical educational institution”, Pereiaslavskaia rada: ee istoricheskoe znachenie i perspektivy razvitiia vostochnoslavia-nskoi tsivilizatsii: sb. nauch. tr.: po materialam VII Mezhdunar. nauch. – prakt. konf., 19–20 dek. 2012 g., Kharkov, ch. 1, pp. 122- 124, available at:http://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/3057 (Accessed 28 January 2021)
8. Bogdan, Zh. B., Solodovnik, T. O. Sereda, N.V. (2017), “Teacher’s personality as a factor of effective preparation of psychology students for future professional activities”, Vіsnik Unіversitetu іmenі Alfreda Nobelia. Serіia: Pedagogіka і psikhologіia, vol. 1(13), pp. 138–143, available at: http://ir.duan.edu.ua/bitstream/123456789/2908/1/23.pdf (Accessed 28 January 2021)
9. Vasilev, S. N. (2006), “The formation of social responsibility of the cadets of the military University”, Dissertatsiia kandidata pedagogicheskikh nauk, Kostroma, p. 214
10. Vasianovich, G. P. (2005), “Pedagogical ethics”, Lvіv, p. 344
11. Goncharenko, S. U. (1997), “Ukrainian pedagogical dictionary”, Kyiv, p. 375
12. Gulevskaia, A. F.,Maksimov, V. P.(2012), “Pedagogical conditions for the formation of social responsibility of students of economic specialties”, Iuzhno-Sakhalinsk, p. 208
13. Dubіnіna, O., Іgnatiuk, O., Sereda, N. (2020), “Pedagogical Acme technology of forming the responsibility of leading professionals in the process of professional training”, Teorіia і praktika upravlіnnia sotsіalnimi sistemami, no. 4, pp. 3–13, available at: http://tipus.khpi.edu.ua/article/view/2078-7782.2020.4.01 (Accessed 28 January 2021)
14. Dubіnіna, O., Іgnatiuk, O., Sereda, N. (2020), “Theoretical and empirical aspects of determining the content of the concept of Professional Responsibility of a teacher-leader”, Teorіia і praktika upravlіnnia sotsіalnimi sistemami, no. 3, pp. 109–121, available at: http://repository.kpi.kharkov.ua/bitstream/KhPI Press/48491/1/TIPUSS_2020_3_Dubinina_Teoretykoempirychni.pdf (Accessed 10 February 2021)
15. Kremen, V. H (2008),“Encyclopedia of Education”, Akad. ped. nauk Ukrainy, holovnyi red. Kyiv, p. 1040
16. Kerkegor, S. (2016), “Fear and awe”, Moskva, p. 160
17. Levkіvskii, M. V. (1994), “Formation of a responsible attitude to the work of students of general education schools (historical and theoretical aspect)”,Avtoreferat disertatsії doktorapedagogіchnikh nauk, Kyiv, p. 40
18. M’iasnikova, N. O. (2008), “Responsibility in modern social practices”, Avtoreferat disertatsії kandidata fіlosofskikh nauk, Kharkіv, p. 20
19. Makarenko, A. S. (1990), “Methods of educational work”, Kyiv, p. 366
20. Orekhovskij, A. I., “Responsibility: axiological basis”, available at: http://vestnik.sibsutis.ru/uploads/1340077060_5954.pdf (Accessed 8 February 2021)
21. Pіdbutska, N. V. (2010), “Actual problems of professional training of modern specialists”, Teorіia і praktika upravlіnnia sotsіalnimi sistemami: fіlosofіia, psikhologіia, pedagogіka, sotsіologіia, no. 1, pp. 58–63
22. Pіdbutska, N. V. (2013), “Individual characterological features of students of technical and humanitarian specialties”, Teoretichnі і prikladnі problemi psikhologії, Lugansk, vol. 3(32), pp. 199–204
23. Ponomarov, O. S., Sereda, N.V., Chebotarov, M. K. (2013), “Responsibility as a pedagogical category”, Kharkіv, p. 172
24. Ponomarov, O. S., Chebotarov, M. K. Sereda, N. V (2013), “Responsibility in the system of categories of Higher School pedagogy”, Pedagogіka і psikhologіia profesіinoї osvіti, vol. 4, pp. 75–86
25. Priadein, V. P. (2001), “Responsibility as a systemic quality of personality”, Ekaterinburg, p. 209
26. Rubinshtein, S. L. (1973), “Man and the world”, Problemy obshchei psikhologii, Moskva, pp. 255–420
27. Savchin M. V. (2008), “Psychology of responsible behavior”, ІvanoFrankіvsk, p. 280
28. Sakharova, V. G. (2003), “Responsibility as a personal factor and the possibility of its diagnosis”, Dissertacziya kandidata psikhologicheskikh nauk,Khabarovsk, p. 184
29. Skripchenko, O., Dolinska, L., Ogorodnіichuk, Z. (1999), “General psychology”, Kyiv, p. 463
30. Semenova, A. V. (ed.). (2006), “Dictionary-reference book on professional pedagogy”, Odesa, p. 221
31. Sukhomlinskii, V. O. (1976), “The problem of educating a fully developed personality”, Vibranі tvori: v 5 vol., vol. 1, Kyiv, p. 654
32. Ushakova, T. Iu. (2015), “Structural components of responsibility: theoretical and methodological analysis”, Nauka i svit. no. 3, pp. 106–112, available at: http://dspace.pdpu.edu.ua/bitstream/123456789/6206/1/20.pdf (Accessed 01 February 2021)
33. Furman, O. (2015), “Civil responsibility of the individual as a subject of psychological research”, Sotsіalna psikhologіia, no. 1, pp. 65–91
34. Khartman, O. Iu. (2010), “Psychological factors of formation of responsibility of parents for the development of a preschool child”, Avtoreferat disertatsії kandidata psikhologіchnikh nauk, Kharkіv, p. 20
35. Khitra, V. (2013), “Theoretical aspects of determining the content of the concept of individual responsibility”, Naukovi notes of the Kirovohrad state ped.un-tu them. Volodymyr Vinnichenko, ser .: Pedagogical sciences, vol. 122, p. 382–389, available at: http: //nbuv.gov.ua/UJRN/Nz_p_2013_122_54 (Accessed 17 February 2021)
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Жанна Богдан, Ніна Підбуцька, Наталія Середа, Тетяна Солодовник
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами: