ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ ЛІДЕРСЬКОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ОФІЦЕРІВ В ПРОЦЕСІ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ

Автор(и)

  • Тетяна Гура Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”, Україна https://orcid.org/0000-0003-2323-3440
  • Юлія Гуренко Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”, Україна https://orcid.org/0000-0002-1173-3512

DOI:

https://doi.org/10.20998/2078-7782.2021.3.03

Ключові слова:

лідерський потенціал, лідерська компетентність, професійна підготовка, військові офіцери-лідери, студенти, технічний університет.

Анотація

У публікації висвітлено результати дослідження особливостей формування лідерської компетентності та лідерського потенціалу в процесі професійної підготовки курсантів військового закладу вищої освіти в технічному університеті. Особлива увага приділена аналізу Стандарту МОН України за спеціальністю 254 “Забезпечення військ (сил) для першого (бакалаврського) рівня вищої школи”. В статті висвітлені результати пілотного дослідження на основі: проективної методики “Психогеометричний тест”, тесту “Лідер” та авторської анкети на визначення лідерського потенціалу. За результатами аналізу відповідей респондентів було встановлено низький рівень розвитку лідерського потенціалу, що вказує на недостатній рівень комунікації, вузький світогляд із різного роду питань, пасивність, невміння і небажання проявляти наполегливість. За відповідями 95 % респондентів доведено важливість обов’язкового вивчення дисциплін щодо питань лідерства у військовому інституті технічного закладу вищої освіти. В статті обґрунтовано вдосконалення професійної підготовки майбутніх військових офіцерів-лідерів.

Біографії авторів

Тетяна Гура, Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”

кандидат педагогічних наук, професор, професор кафедри педагогіки і психології управління соціальними системами ім. академіка І. Зязюна, Національний технічний університет “Харківський
політехнічний інститут”; Харків, Україна

Юлія Гуренко, Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”

аспірантка кафедри педагогіки і психології управління соціальними системами ім. академіка І.Зязюна, Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”; Харків, Україна

 

Посилання

1. Author’s questionnaire for derivation and analysis of leadership potential and the formation of a leadership position in future specialists of the Technical University: the right to work 75706 Ukraine, publ. 03.01.2018, p. 4

2. Hura, T. V. Gurenko, Y. I. (2020), “Leadership in the military team”, Scientific school of academician I. A. Zyazyun in employees of colleagues and students: materials of VI scientific-practical conference on May 28-29, 2020, Za zah. red. Romanovsky O.H.,H: FOP Brovin O.V., pp. 176–179

3. Hura, T. V., Klochko, S. (2018), “Development of cognitive cosmonauts in future employees of the Ministry of Emergencies”, Psychological and pedagogical aspects of the development of leadership potential of modern youth: theory and practice: Proceedings of the scientificpractical conference on October 18, 2018, za zah. red. Romanovsky O. H., Kh.: NTU “KhPI”, pp. 90–93

4. Hura, T. V. (2016), “Personality in extreme living conditions: leadership aspect: II International scientificpractical conference. February 18-19, 2016, m. Sumy”, Personality in crisis conditions and critical life situations: collection, Science. etc. ed.: Kuzikova, S. B., Shcherbakova, I. M., Sumy: Published in Sumy State Pedagogical University named after AS Makarenko,. pp. 36–40

5. Hura, T. V. (2021), “Psychological and pedagogical approach to future leaders: relevance and contradictions”, Personality, society, law: theses add. International participants. scientific-practical conference, dedicated to pamiati prof. S. P. Bocharov (April 15, 2021, Kharkiv, Ukraine), Ministry of Internal Affairs of Ukraine, Kharkiv nat. University of Internal Affairs case, Kharkiv,pp. 63–67

6. Zabzalyuk, D. (2006), “The problem of chaplaincy in the Ukrainian wax formats of the first half of the twentieth century”, Science. zap. Ternopil. nat. ped. un-tu them. V. Hnatyuk. ser.: History, vip. I. pp. 71–76

7. Psychogeometric test, author S. Delinger, available at: https://web.posibnyky.vntu.edu.ua/icgn/11prishak_osnovy_psiholog_pedagogiki_labpraktik/14.html (access data:02.08.21)

8. Methodology “Lider”, available at:

http://azps.ru/tests/2/lider.html (reporting data: 05.10.2019)

9. “On approval of the standard of higher education for specialization 254”Provision of troops (forces) for the first (bachelor’s) level of higher education: Order of the Ministry of Education and Science of Ukraine №1385 from 12.12.2018, available at: htpp://Users/administrator/Desktop/254providing-troops-villages-bachelor.pdf available at: http://azps.ru/tests/2/lider.html (access data: 05.03.2021 )

10. Bass & Stogdills (1990), “Leadership Handbook: Theory, Research and Management Programs”, New York: Free Press; London: Collier Macmillan, p. 1180

11. Bennis W. (1989), “On Becoming a Leader”, Reading (Mass.), Addison-Wesley

12. Bryman A. (199) “Charisma and Leadership in Organization”, London, Sage Publication

13. Dickson M. (2003), “Research on Leadership in a Cionh Cultural Context: Progress and Raising new Questions”, The Leadership Quarterly, vol. 14

14. Fiedler F., J. Garcia (1987), “New Approaches to Effective Leadership: Cognitive Resource and Organizational Performance”, N. Y: John Wiley & Sons

15. Gardner J. (2013), “The nature of Leadership”, The Jossey-Bass Reader on Educational Leadership; Margaret Grogan, editor, introduction by Michael Fullan. Third edition. Sun Francisco: Jossey – Bass A Wiley Brand, pp. 39 –47

16. George G. (2000), “Emotions and Leadership: The Role of Emotional Intelligence”, Human Relations, vol. 53

17. Gibb C. (1958), “An Interactional View of The Emergence of Leadership”, Australian Journal of Psychology, no 10

18. Goleman D. (1998), “What Makes a Leader?”, Harvard Business Review, vol. 76

19. Goleman D. (2000), “Leadership that Gets Results”, Harvard Business Review, vol. 78 (2)

20. Kouzes J. M. and Posner B. Z., (1993), “Credibility: How Leaders Gain and Lose It, Why People Demand It, 1st ed, San Francisco: Jossey-Bass, p. 34

Теорія і практика управління соціальними системами 3'2021

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-10-04

Номер

Розділ

ТЕОРЕТИЧНІ ТА ПРИКЛАДНІ АСПЕКТИ ДОСЛІДЖЕННЯ ФЕНОМЕНІВ ЛІДЕРСТВА, УПРАВЛІННЯ ТА РОЗВИТКУ СОЦІАЛЬНОГО ОБ’ЄКТА