ІМЕРСИВНІ ТЕХНОЛОГІЇ ТА ЇХ РОЛЬ У ВИКЛАДАННІ СХІДНИХ МОВ (НА МАТЕРІАЛІ ЯПОНСЬКОЇ МОВИ)
DOI:
https://doi.org/10.20998/2078-7782.2021.4.04Ключові слова:
імерсивні технології, віртуальна реальність, доповнена реальність, підготовка фахівців зі східних мов, японська ієрогліфікаАнотація
стаття присвячена проблемі використання імерсивних технологій для підготовки бакалаврів східних мов. Розглянуто особливості застосування засобів віртуальної і доповненої реальностей для вивчення студентами східних мов. Запропоновано основні класифікації засобів доповненої та віртуальної реальностей для розуміння принципів та особливостей використання їх у навчальному процесі, зокрема для вивчення японської мови. Проаналізовано дослідження науковців та їхні основні результати, що стосуються підбору та застосування імерсивних технологій при навчанні студентів філологічних факультетів закладів вищої освіти східним мовам. Визначено та обґрунтувано переваги використання імерсивних технологій для підготовки майбутніх філологів східних мов, зокрема майбутніх фахівців зі знанням японської мови.
Посилання
1. Asadchykh, O. V. (2017), “Methodo-logical System of Integrated Training Future Philologists of Japanese Academic Skills”, A thesis presented for a Doctor of Science (Doctoral degree) in Pedagogical Studies. Research Specialization: 13.00.02 Theory and Methodology of Teaching (Oriental Languages). Taras Shevchenko National University of Kyiv, National Pedagogical Dragomanov University of Kyiv, Ministry of Education and Science of Ukraine (in Ukrainian)
2. Gayevska, O. V. (2021), “Basics of Intercultural Communication”, Kyiv, VPC “Kyiv University” (in Ukrainian)
3. Dybska, T. S. (2020), “Methodology of Oral Japanese Speech Blended Instruction to Future Philologists”, A thesis presented for a Candidate degree in Pedagogical Studies, Taras Shevchenko National University of Kyiv, Ministry of Education and Science of Ukraine, Kyiv (in Ukrainian)
4. Krasnopoljsjkyj, V. E. (2019), “Fo-reign language training of students of non-philological specialties based on of creation and use of Web technologies]”, A thesis presented for a Candidate degree in Pedagogical Studies (in Ukrainian)
5. Ma, Min (2018), “Methodology of Teaching Oral Chinese Dialogic Speech to Future Philologists”, A thesis presented for a Ph.D. (Candidate degree) in Pedagogical Studies, Research Specialization: 13.00.02 Theory and Methodology of Teaching (Oriental Languages), Taras Shevchenko National University of Kyiv, Ministry of Education and Science of Ukraine, Kyiv, available at: http://scc.univ.kiev.ua/ upload/iblock/025/dis_Ma%20Min.pdf
6. Mykhailiuk, G. V. (2010), “Teaching the Future Teachers of the Japanese Language the Understanding of the Grammar Ways of Expressing Modality in the Process of Reading”, Thesis for a Candidate Degree in Pedagogical Stuidies, Speciality 13.00.02 Theory and Methodology: Oriental Languages. Kyiv National Linguistic University, Kyiv, available at: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/5297
7. Yulia, S. Naumova (2019), “Peculia-rities of Students` Mastering the Visual-Semantic Images in the Process of Learning a Foreign Language with the Hieroglyph Writing”, Dissertation for the academic degree of Doctoral Candidate in Psychological Sciences, Profes-sional Specialization 19.00.07 Pedagogical and Generational Psychology. M. Dragomanov National Pedagogical University, Kyiv (in Ukrainian)
8. Popova, O. V. (2017), “Theoretic-and-methodic grounds of the professional speech training targeted to the future translators of Chinese under conditions of university educa-tion”, (PhD thesis). Odesa: State institution “South Ukrainian National Pedagogical Univer-sity named after K. D. Ushynsky” (in Ukrainian)
9. MES of Ukraine “Draft Strategy for the Development of Higher Education of Ukraine for 2021–2031”, Retrieved from, available at: https://mon.gov.ua/ua/news/mon-proponuye-dlya-gromadskogo-obgovore nnya-proyekt-strategiyi-rozvitku-vishoyi-osviti-ukrayini. (in Ukrainian)
10. Ana Carolina C de Oliveira, João Agnaldo Nascimento, Sérgio Ribeiro Santos, Sandra M. D. de Queiros, Patrcia Karla G. Brito, Adriana Z. Clericuzi (2020), “REANIME a neonatal resuscitation simulator for evaluating team training”, Virtual and Augmented Reality (SVR) 22nd Symposium on, pp. 174–178
11. Benny Platte, Anett Platte, Rico Thomanek, Christian Roschke, Tony Rolletschke, Frank Zimmer, Marc Ritter (2020), “ARTranslate – Immersive Language Exploration with Object Recognition and Augmented Reality”, Proceedings of the 12th Conference on Language Resources and Evaluation (LREC 2020), pages 356–362, Marseille, 11–16 May 2020. available at: https://aclanthology.org/2020.lrec-1.44.pdf
12. Chang, Benjamin & Sheldon, Lee & Si, Mei & Hand, Anton (2012), “Foreign language learning in immersive virtual environments”, Proceedings of SPIE - The International Society for Optical Engineering, available at: 8289. 1.10.1117/12.909835
13. Cheng, H., Zhan, H., & Tsai, A. (2010), “Integrating Second Life Into a Chinese Language Teacher Training Program: A Pilot Study”, Journal of Technology and Chinese Language Teaching, no. 1(1), available at: https://commons.erau.edu/publication/1099
14. Chik, A. (2014), “Digital gaming and language learning: Autonomy and community”, Language Learning & Technology, no. 18(2), pp. 85–100, available at: http://llt.msu.edu/issues/june2014/chik.pdf
15. Frazier, Erin & Bonner, Euan & Lege, Ryan (2019), “A Brief Investigation into the Potential for Virtual Reality: A Tool for 2nd Language Learning Distance Education in Japan”, no. 2, pp. 211
16. Geng, X., Yamada, M. (2020), “An augmented reality learning system for Japanese compound verbs: study of learning performance and cognitive load”, Smart Learn, Environ, no. 7, p. 27, available at: https://doi.org/10.1186/s40561-020-00137-4
17. Geng, Xuewang & Yamada, Masanori (2020), “The development and evaluation of an augmented reality learning system for Japanese compound verbs using learning analytics”, available at: 10. DOI: 1109/TALE48869.2020.9368345
18. Jack, C. P. Cheng, Keyu Chen, and Weiwei Chen (2017), “Comparison of marker-based AR and markerless AR: A case study on indoor decoration system”, [Proc. Lean & Computing in Construction Congress (LC3)] (CONVR), Heraklion, Greece, vol. 2, available at: DOI: 10.24928/JC3-2017/0231
19. Lee, Jaewoon, Kim, Yeonjin, Heo, Myeong-Hyeon, Kim, Dongho, Shin, Byeong-Seok (2015), “Real-Time Projection-Based Augmented Reality System for Dynamic Objects in the Performing Arts”, Symmetry, no. 7(1), pp. 182–192, available at: https://doi.org/10.3390/sym7010182
20. Li, X., Tian, Y., Zhang, F., Quan S. and Xu Y. (2020), “Object Detection in the Context of Mobile Augmented Reality”, 2020 IEEE International Symposium on Mixed and Aug-mented Reality (ISMAR), pp. 156–163, available at: DOI: 10.1109/ISMAR50242.2020.00037
21. Monaha, T. (2008), “Virtual Reality for Collaborative E-learning”, Computers & Education, no. 50 (4), pp. 1339–1353
22. Rebecca, M. Hein, Carolin Wienrich, Marc, E. Latoschik (2021) “A systematic review of foreign language learning with immersive technologies (2001-2020)”, AIMS Electronics and Electrical Engineering, no. 5(2), pp. 117–145, available at: doi: 10.3934/electreng.2021007
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Наталія Сороко, Олена Гаєвська
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами: