ОСОБЛИВОСТІ ОРГАНІЗАЦІЇ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ В УМОВАХ КАРАНТИННИХ ОБМЕЖЕНЬ У КОНТЕКСТІ ДОСЛІДЖЕНЬ ЯКОСТІ ВЗАЄМОДІЇ МІЖ ЙОГО УЧАСНИКАМИ

Автор(и)

  • Ольга Квасник Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”; Харків, Україна, Україна https://orcid.org/0000-0001-9911-7337
  • Олена Землякова Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”; Харків, Україна, Україна https://orcid.org/0000-0002-4668-8264
  • Анна Балабай Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”; Харків, Україна, Україна

DOI:

https://doi.org/10.20998/2078-7782.2022.1.03

Ключові слова:

комунікативна компетентність, магістр, карантинні обмеження, здобувачі, взаємодія між учасниками освітнього процесу, корпоративна платформа Офіс 365, дистанційне навчання.

Анотація

у статті розглянуто особливості карантину в Україні та здійснення освітнього процесу в умовах, викликаних пандемією. Досліджено якості взаємодії у освітньому середовищі НТУ “ХПІ” з використанням корпоративної платформи Офіс 365 між її учасниками та запропоновано функціональну модель для студентів магістратури, що планують отримати диплом із освітніх, педагогічних наук. Проведено експериментальне дослідження з метою встановлення рівня готовності до взаємодії між учасниками освітнього процесу, зокрема її провідної компоненти комунікативної компетентності. Під час проведення експерименту застосовувалась платформа Офіс 365 та інші інструменти, що залучені до її хмарного середовища. Експеримент показав, що впровадження практичних інструментів до освітнього процесу магістрів впливає на рівень їхньої комунікативної компетентності, покращуючи якість взаємодії в умовах карантинних обмежень.

Біографії авторів

Ольга Квасник, Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”; Харків, Україна

кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри педагогіки і психології управління соціальними системами ім. академіка І. Зязюна Національного технічного університету “Харківський політехнічний інститут”; Харків, Україна

Олена Землякова, Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”; Харків, Україна

кандидат філологічних наук, доцент, доцент кафедри міжкультурної комунікації та іноземних мов Національного технічного університету “Харківський політехнічний інститут”; Харків, Україна

Анна Балабай, Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”; Харків, Україна

магістр з освітніх та педагогічних наук, інженер кафедри педагогіки і психології управління соціальними системами ім. академіка І. Зязюна Національного технічного університету “Харківський політехнічний інститут”; Харків, Україна

Посилання

1. Babanskyi, Yu. K. (1982), “Prob-lems of improving the effectiveness of peda-gogical research”, M. : Pedagogy, p. 192

2. Bekh, I. D. (2004), “The legal space of the modern educational process”, Higher education in Ukraine, no. 1, pp.10–13

3. Vasianovych, H. P. (2011), “Peda-gogical ethics”, textbook way (“Almater” series), Kyiv : Akademvydav, p. 256, available at: https://westudents.com.ua/knigi/198-pedagogchna-etika-vasyanovich-gp.html

4. Hurevych, R. S. (1999), Theoretical and methodical bases of the organization of training in professional and technical establishments”, author’s ref. dis. ... dr. ped. science: 13.00.04, Kyiv, p. 42

5. Kremen, V. H. (2007), “Peda-gogical education in the context of civilizational change. Theoretical and methodical bases of development of pedagogical education: pedagogical skill, creativity, technologies”, coll. science. Works, ed. N. G. Nichkalo, Kharkiv : NTU “KhPI”, pp. 3–8

6. Kudyn, V. A. (2007), “Education in the destinies of peoples (Didactics of modern times)”, Kyiv : PE “Gamma-Print”, p. 218

7. Sereda, N. V. (2014), “Technical creativity in the system of training future engineers”, These add. 22nd International. scientific-practical conf. “Information Technology: Science, Technology, Techno-logy, Education, Health” (MicroCAD-2014), May 21-23, 2014, ed. L. L. Tovazhnianskyi, Kharkiv : NTU “KhPI”, part 3, p. 329, available at: http://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/17833

8. Solodovnyk, T. O., Ihnatenko, K. Ye. (2018), “Features of the activity and potential of the modern national humanitarian and technical elite on the example of the formation of the personality of students of higher educational institutions of I-II levels of accreditation”, Psychological and pedagogical aspects of the development of leadership potential of modern youth: theory and practice: coll. Science. etc. on the basis of the 4th International. scientific-practical Conf., October 18, 2018, Kharkiv : NTU “KhPI”, pp. 83–86, available at: http://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/40739

9. Bohdan, Zh. B., Solodovnyk, T. O. (2015), “Modeling of professional and production conditions of communication in students of technical profile”, Bulletin of the National University of Defense of Ukraine: Coll. Science, Kyiv : NUOU, issue. 1 (44), pp. 27, available at: http://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/22855

10. Kovalenko,E. E., Kovalenko,D.V., Briukhanova, N. O., Melnychenko, O. O. (2017), “Modern approach to the definition and formation of the main components of the educational program of training in the specialty 015 “Vocational education (by specialization)””, Problems of engineering and pedagogical education, no. 56–57, pp. 6–18, available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Pipo201756-573

11. Pidbutska, N. V., Bohdan, Zh. B. (2015), “Psychological features of the development of social activity of students as a factor of psychological assistance in the educational space”, Actual problems of the theory and practice of psychological care: mater. 7th Kharkiv International psycho-logical readings, November 25-26, 2015, Kharkiv : KhNU, pp. 49–51, available at: http://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/22843

12. Butenko, T. O., Romanovskyi, O. H. (2009), “Pedagogical conditions for the formation of communicative competence of students of higher education institutions”, Theory and practice of social systems management: philosophy, psychology, peda-gogy, sociology, no. 3, pp. 86–93

Romanovskyi, O. H. Solodovnyk, T. O. (2016), “Didactic systems in higher school” a textbook, ed. O. H. Romanovskoho, Kharkiv : NTU “KhPI”, p. 86, available at: http://repository.kpi.kharkov.ua/bitstream/KhPI-Press/23191/1/Romanovskyi_Dydaktychni_systemy_2016.pdf

14. Tovazhnianskyi, L. L., Mamalui, A. O. (2009), “Humanization is a strategic direction of development of engineering education of the XXI century. Problems and prospects of formation of the national humanitarian and technical elite”, coll. science. etc., for ed. L. L. Tovazhnianskyi, O. H. Romanovskyi, vip. 23–24 (27–28), Kh .: NTU “KhPI”, pp. 3–13

15. Honcharenko, S. U. (2000), “The content of general education and its humanization”, Continuing professional education: problems, searches, prospects, monograph, ed. І. A. Ziaziuna, Kyiv : Vipol, pp. 81–107

16. Balabai, A. A. (2021), “Impro-ving the communicative competence of future teachers of higher education institutions in the conditions of quarantine restrictions”, mag. rob spets. 011 osv. nauk., X. : NTU “KhPI”, p. 134

17. Nychkalo, N. H. (2005), “Continuing professional education - pedagogical staff of the new generation”, Problems of engineering and pedagogical education: coll. science. etc., vip. 10, Kharkiv : UIPA,. pp. 21–32

18. Sysoieva, S. O. (2003), “Peda-gogical technologies in continuing profes-sional education”, Continuing professional education: philosophy, pedagogical para-digms, forecast: science. kind., for ed. V. H. Kremenia; Academy of pedagogical sciences of Ukraine, institute of pedagogy and psychology prof. education of the academy of pedagogical sciences of Ukraine, Kyiv : Naukova Dumka, pp. 449–564

19. Andrushchenko, V. P. (2002), “Education of Ukraine in the light of social problems and contradictions”, Theory and practice of social systems management: philosophy, psychology, pedagogy, socio-logy, Kharkiv : NTU “KhPI”, no. 2,pp.10–22

20. Ponomarev, A. S. (2013), “Pedagogy of understanding as a promising direction of higher education development”, textbook manual, O. H. Romanovskyi; Nat. tech. Kharkiv polytechnic university, Kharkiv, p. 326, available at: http://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/18040

21. Butenko, T. O., Reznik, S. M. (2009), “Formation of communicative competence of specialists in the process of managerial training” Scientific works: scientific method. Magazine, ser. Pedagogy, vip. 95, p. 105. pp. 95–99, available at: http://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/18027 (application date 28.01.2020)

22. Hruzdeva, M, Smyrnova, Zh. (2017), “Results of introduction of model of management of independent work of pupils in educational process of high school”, Bulletin of the University of Minsk, p. 225

23. Kvasnyk, O. V. (2009), “Peculiarities of formation of socio-cultural competence in the conditions of professional training of engineers of higher technical educational establishments”, Problems and prospects of formation of the national humanitarian and technical elite: coll. science. ex, ed.: L. L. Tovazhnianskyi, O. H. Romanovskyi, Kharkiv : NTU “KhPI”, issue. 23–24 (27–28), pp. 149–160

24. Order of NTU “KhPI” (2020), “On measures to prevent the spread of coronavirus COVID -19”, available at: [http://blogs.kpi.kharkov.ua/v2/vdik/] // no. 151 OD of March 12, 2020, available at: http://blogs.kpi.kharkov.ua/v2/vdik/2020/03/12/nakaz-151-od-vid-12-bereznya-2020-r-pro-zahodi-zapobigannya-rozpovsyudzhennya-zahvoryuvannya-na-koronavirus-covid-19/

25. Order of NTU “KhPI” (2020), “On the establishment of quarantine to prevent the spread of acute respiratory disease COVID-19 and stages of mitigation of anti-epidemic measures”, available at: [http://blogs.kpi.kharkov.ua/v2/vdik/] // №224 OD from May 22, 2020, available at: http://blogs.kpi.kharkov.ua/v2/vdik/2020/05/22/nakaz-224-od-vid-22-travnya-2020-r-pro-vstanovlennya-karantinu-dlya-zapobigannya-rozpovsyudzhennya-zahvoryuvannya-na-gostru-respiratornu-hvorobu-covid-19-ta-etapiv-poslablennya-protiepidemichnih-zaho/

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-03-30

Номер

Розділ

ОРГАНІЗАЦІЙНО-ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ МАЙСТЕРНОСТІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ