ФОРМУВАННЯ СПОСОБІВ РОЛЬОВОЇ ВЗАЄМОДІЇЇ МАЙБУТНІХ ЛІДЕРІВ ПІД ЧАС НАВЧАННЯ ЯК ВАЖЛИВА УМОВА УСПІШНОЇ АДАПТАЦІЇ ДО ПРОФЕСІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Автор(и)

  • Тетяна Гура Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”; Харків, Україна, Ukraine https://orcid.org/0000-0003-2323-3440
  • Валентина Михайличенко Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”; Харків, Україна, Ukraine https://orcid.org/0000-0001-7390-5319

DOI:

https://doi.org/10.20998/2078-7782.2022.1.05

Ключові слова:

майбутній лідер, менеджер, роль, рольова взаємодія, формування, професійна діяльність, управлінська діяльність.

Анотація

у статті розкрито зміст понять “менеджер”, “роль менеджера” та “рольова взаємодія”. Показано, що процес успішної адаптації до професійної діяльності майбутніх лідерів заснований на провідних особистісних новоутвореннях, формування яких необхідне під час навчання у закладах вищої освіти. В статті описано результати дослідження, в процесі якого були розглянуті характеристики їхніх емоційних, комунікативних та регуляторних якостей. Отримані результати дозволяють зробити висновок про недостатню присутність у майбутніх лідерів цілого ряду якостей, які сприяють успішній адаптації до професійної управлінської діяльності, формування яких потребує удосконалення методів, засобів і організаційних форм, що забезпечують освітній процес.

Доведено важливість застосування під час тренінгових занять  рольових ігор із застосуванням  відео матеріалів та презентацій. В статті висвітлені задачі,  принципи та  роль тренінгів як  методичних засобів  активізації, адаптації майбутніх  лідерів до успішної професійної діяльності.

Біографії авторів

Тетяна Гура , Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”; Харків, Україна

кандидат педагогічних наук, доцент, професор кафедри педагогіки і психології управління соціальними системами ім. академіка І. Зязюна Національного технічного університету “Харківський політехнічний інститут”; Харків, Україна

Валентина Михайличенко, Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”; Харків, Україна

кандидат філософських наук, професор, професор кафедри педагогіки і психології управління соціальними системами ім. академіка І. Зязюна Національного технічного університету “Харківський політехнічний інститут”; Харків, Україна

Посилання

1. Hryshyna, N. V. (1997), “Psycho-logy of social situations”, Questions of Psychology, vip. 31, pp.121–132

2. Hura, T. V. (2021), “Psychological and pedagogical training of future leaders: relevance and contradictions” Personality, society, law: theses add. Participants in the international scientific-practical conf., dedicated. in memory of prof. S. P. Bocharovoi (April 15, 2021, Kharkiv, Ukraine); Ministry of Internal Affairs of Ukraine, Kharkiv. nat. university of internal affairs affairs, Kharkiv, pp. 63–67

3. Hura, T. V., Ponomarov, O. S. (2016), “Socio-psychological requirements for the personality of the leader”, Problems of modern psychology: collection. science. Kamyanets-Podilskyi Ave, issue. 34,pp.90–108

4. Daft, R. L. (2008), “Leadership lessons”, with participation P. Lein; lane with english A. V. Kozlova; under. ed. prof. Y. V. Andreevoi, M. : Exmo, p. 480

5. Zhuravlev, A. L. (1998), “Socio-psychological dynamics in changing economic conditions”, Psychological Journal. t. 19, no. 3, pp. 3–16

6. Krystofer, E., Smyt, L. (2001), “Leadership training”, SPb : Piter, p. 320

7. Krychevskyi, R. L. (2007), “Psychology of leadership”, a textbook, M. : Statute, p. 542

8. Matviienko, Yu. S. (2007), “Self-control as a component of student personality development”, Bulletin of NTU “Kyiv Polytechnic Institute”, Kyiv, no. 3

9. Nestulia, O. O., Nestulia, S. I., Karmanenko, V. V. (2013), “Fundamentals of leadership. Training of leadership qualities and practical skills of a manager”, Lessons of outstanding entrepreneurs: a textbook, Kyiv: Knowledge, p. 358

10. Petrovskyi, A. V. (1991), “Three-factor model of a significant other”, Questions of psychologists, no. 1, pp.7–15

11. Nykyforova, H. S. under. red. (2000), “Psychology of management”, textbook, SPb : SPBHU, p. 571

12. Rean, A., Kolomynskyi, Ya. L. (1999), “Social pedagogical psychology”, SPb, p. 454

13. Rean, A. A., Kudashev, A. R., Baranov, A. A. (2006), “Psychology of personality adaptation”, Analysis. Theory. Practice, SPb : Prime-EVROZNAK, p. 479

14. Romanovskyi, A. H., Mykhailychenko, V. E., Hren, L. N. (2018), “Leadership pedagogy”, Kharkiv, Ukraine : Stilizdat, p. 412

15. Sydorenko, E. V. (2008), “Tra-ining of communicative competence in business interaction.”, SPb : Rech, p. 208

16. Tokareva, V. I. (2005), “Scientific and theoretical principles of formation and functioning of the system of training of management personnel in Ukraine”, monograph; Donetsk : Almateo, p. 328

17. Carmichael, J. L., Collins, Ch., Emsell, P. and Haydon, J., (2011), “Leadership and management development”, Oxford, N.Y : Oxford University Press

18. Hickman, L. and Akdere, M., (2018), “Effective leadership development in information technology: Building transfor-mational and emergent leaders”, Industrial and Commercial Training, vol. 50, no.1, pp. 1–9

19. Mykhaylychenko, V. & Hura, T. (2019), “Ways and methods of diagnosis and disclosure of leadership potential of students”, Theory and practice of mana-gement of social systems, no. 2, pp.12–22

20. Parnell, B., Stone, M. and Aravopoulou, E. (2018), “How leaders manage their business models using information”, The Bottom Line

21. Richard, L. and Daft Nelson. (2014), “The leadership experience Education”

22. Romanovsky, A. G., Gren, L. N., Knysh, A. Ye. (2015), “Psychology of a leaders managerial activity”, text of the lectures for students of higher education establishments, Kharkiv : NTU “KhPI”, p. 116

23. Farr, J. V and Brazil D. M. (2009), “Leadership skills development for engineers”, Engineering Management Journal, no. 21(1), pp. 3–8

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-03-30

Номер

Розділ

ТЕОРЕТИЧНІ ТА ПРИКЛАДНІ АСПЕКТИ ДОСЛІДЖЕННЯ ФЕНОМЕНІВ ЛІДЕРСТВА, УПРАВЛІННЯ ТА РОЗВИТКУ СОЦІАЛЬНОГО ОБ’ЄКТА