ПЕДАГОГ ОЧИМА СТУДЕНТІВ: СПРИЙНЯТТЯ ПРОФЕСІЙНОЇ СПРЯМОВАНОСТІ, ПРОФЕСІЙНОГО ІМІДЖУ, ОРГАНІЗАЦІЇ ПАРТНЕРСЬКОЇ ВЗАЄМОДІЇ, ІНФОРМАЦІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ, ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ТА ВИКЛАДАЦЬКОГО ЛІДЕРСТВА

Автор(и)

  • Олександр Романовський Національний технічний університет «Харківський політехнічний університет», Україна https://orcid.org/0000-0002-0602-9395
  • Ольга Ігнатюк Національний технічний університет «Харківський політехнічний університет», Україна https://orcid.org/0000-0002-5710-7752
  • Світлана Резнік Національний технічний університет «Харківський політехнічний університет», Україна https://orcid.org/0000-0001-8310-1242
  • Тетяна Солодовник Національний технічний університет «Харківський політехнічний університет», Україна https://orcid.org/0000-0002-7772-9938

DOI:

https://doi.org/10.20998/2078-7782.2023.1.01

Ключові слова:

педагог, професійна спрямованість, професійний імідж, організація партнерської взаємодії, інформаційна компетентність, професійна компетентність, викладацьке лідерство

Анотація

Анотація: у статті визначено статистично значущу різницю сприйняття студентами професійно-важливих утворень педагогів, ставлення до якості викладання яких у студентів було позитивним та негативним. Загалом середній ранг професійно-важливих утворень для педагогів, яких студенти оцінюють позитивно, коливається біля 80, а для педагогів, яких студенти оцінюють негативно, біля 30. Між всіма професійно-важливими утвореннями, які оцінювали студенти у педагогів, є достатньо сильний кореляційний зв'язок. Можна припустити, що розвиток сукупності визначених нами професійно-важливих утворень буде мати значення для позитивної оцінки студентами педагога як такого, що відрізняється високою якістю викладання.

Посилання

“The Law of Ukraine On Higher Education (document 1556-VII, as amended)”, Verkhovna Rada of Ukraine, available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18. (Date of application: February 7, 2023)

“The concept of education development of Ukraine for the period 2015-2025 (draft)”, available at: http://tnpu.edu.ua/EKTS/proekt_koncepc.pdf. (Date of application: February 7, 2023)

“Strategy for Sustainable Development of Ukraine until 2030 (draft)”, available at: https://www.undp.org/content/dam/ukraine/docs/SDGreports/UNDP_Strategy_v06-optimized.pdf. (Date of application: February 7, 2023)

Barna, N. (2007), “Imageology”, Study guide, Kyiv: University “Ukraine”, p. 217

Zinchenko, V. (2008), “Formation of professional orientation of students of economic specialties at the initial stage of study”, PhD thesis. Luhansk, p. 20

Ivantsova, N. (2015), “Architectonics of professional orientation of personality”, Scientific Bulletin of V. Sukhomlynsky Moscow National University, Psychological sciences, pp.172 – 177, available at: http://mdu.edu.ua

Ihnatiuk, O., Romanovs'kyj, O., Reznik, S., Sereda, N., Kostyria, I. (2022), “Sectoral and regional context of training of applicants for higher education of the second and third levels of specialty 011 “Educational, Pedagogical sciences””, International scientific innovations in human life. Proceedings of the 14th International scientific and practical conference, Cognum Publishing House. Manchester, United Kingdom, pp. 243 – 249

Ihnatiuk, O., Martynenko, O., Molchanova, A., Fedchyshyn, N. (2018), “Constructive interaction in the system “teacher-student” as a factor in improving the quality of training of a competitive specialist”, Information technology: science, technology, technology, education, health: XXVI International Scientific and Practical Conference: May 16-17, 2018: materials, Kharkiv: NTU “KhPI”, In 4 parts., part IV, p. 136

Kyva, V., Yahupov, V. (2019), “Criteria and indicators for diagnosing the development of information and communication competence of teachers of the military education system”, Information technologies and learning tools, t.71, no.3, pp. 248 ‒ 266

Koval'chuk, L. (2007), “Formation of the image of the future teacher in the process of studying pedagogical disciplines at a classical university”, Bulletin of Lviv University. Pedagogical Series, is. 22, pp. 65 – 74

Kurbanova, M., Hren', L. (2022), “Formation of the professional image of a future specialist in educational, pedagogical sciences in an educational institution”, Psychological tools of the potential of modern youth: theory and practice: electronic collection of the conference on November 30, Kharkiv, pp. 57 – 60

Litovka, O. (2014), “Pedagogical orientation of the personality as a basic basis for the development of the professional position of the future teacher”, Pedagogy of formation of a creative personality in higher and secondary schools: a collection of scientific articles, Edited by T. Sushchenko (chief editor) and others, Zaporizhzhia, is. 38, pp. 216 – 219, available at: http://dspace.luguniv.edu.ua

Palekha, Yu. (2005), “Imag-eology”, Textbook under the editorship of Z. Tymoshenko, Kyiv, p. 324

Ravchyna, T. (2005), “Organi-zation of students' interaction with the educational environment”, Bulletin of Lviv University. Series: Pedagogy, is. 19, ch. 2, pp. 3 – 16

Reznik, S., Ihnatiuk, O., Solodovnyk, T. (2022), “Interrelation of the leadership potential of future specialists in law enforcement of the penitentiary system of Ukraine with their learning motivation and leadership style of teaching”, Theory and practice of social systems management, no. 4, pp.84 – 95 (professional edition of Ukraine), available at: http://tipus.khpi.edu.ua / DOI:10.20998/2078-7782.2022.4.0

Rybchuk, O. (2018), “Develop-ment of professional competence of teachers of special disciplines of higher educational institutions in the system of postgraduate education: results of experimental research”, Military education, no. 2, pp. 192 – 203

Romanovs'kyj, O., Ihnatiuk, O. (2022), “Labor market requirements and key trends in the formation of a "high-quality" future specialist of the second and third levels of training in the specialty 011 “Educational, Pedagogical sciences””, Theory and practice of social systems management, no. 1, pp. 3 – 16, available at: http://tipus.khpi.edu.ua/

Romanovs'kyj, O., Ihnatiuk, O., Sereda, N. (2018), “Features of the formation of the foundations of pedagogical skills of applicants for the educational and scientific level of “Doctor of Philosophy” on the basis of an interdisciplinary approach and the concept of Pedagogy of Goodness of Academician I. Zyazyun”, Theory and practice of social systems management, no. 4, pp. 3 – 15, available at: http://tipus.khpi.edu.ua/

Saiuk, V. (2012), “Professional competence as a basis for the development of a modern teacher in the system of postgraduate pedagogical education”, New pedagogical thought, no. 3 (71), pp. 57 – 61

Semko, L., Lapins'kyj, V. (2020), “Information competencies and ways of their formation”, Collection of social and psychological technologies of personality development, Kherson, pp. 324 – 327, available at: https://lib.iitta.gov.ua

Spodin, L. (2001), “Pedagogical conditions for the formation of professional orientation of students of higher agricultural educational institutions”, Dissertation of candidate of pedagogical sciences, Kyiv, p. 180

Yaremchuk, S. (1999), “Formation of professional and psychological orientation of the future teacher's personality”, Dissertation of candidate of psychology, Kyiv, p. 216

Cheung, R., Reinhardt, T., Stone, E., Little, J. W. (2018), “Defining teacher leadership”, Phi Delta Kappan, 100(3), pp. 38 – 44

Draper, P., Cleaver, E., Cooper, H., Heath, T., Hilton, A., Kember, M. (2015), “The experiences of innovators in learning and teaching”, London: Leadership Foundation for Higher Education, available at: https://www.advance-he.ac.uk/

Hofmeyer, A., Sheingold, B., Klopper, H., Warland, J. (2015), “Leadership іn learning аnd teaching іn higher education: perspectives оf academics іn non-formal leadership roles”, Contemporary Issues іn Education Research, 8 (3), pp. 181 – 192

Livingston, R. (2010), “An investigation of transformational leadership in a virtual learning environment”, (Ph.D.), available at з ProQuest Dissertations and Theses database. (UMI 3433408)

Romanovskiy, O., Reznik, S., Chebakova, Yu. (2019), “Peculiarities of perception of teaching style and motivation of students' learning”, The New Educational Review, 58(4), pp. 72 – 84

Sfiropoulos, М. (2017), “College professors as classroom leaders: strategic thinking capacity, leader influence actions, і classroom performance”, (Ph.D.) available at ProQuest Dissertations and Theses database. (UMI 10681306), available at: https://sci-conf.com.ua/xiv-mizhnarodna-naukovo praktichna-konferentsiya-international-scientific-innovations-in-human-life-4-6-08- 2022-manchester-velikobritaniya-arhiv/.

Wenner, J. A., Campbell, T. (2017), “The theoretical and empirical basis of teacher leadership: a review of the literature”, Review of Educational Research, 87(1), pp. 134 – 171

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-05-08

Номер

Розділ

ОРГАНІЗАЦІЙНО-ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ МАЙСТЕРНОСТІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ