ЗАХИСНІ ФАКТОРИ ПРОЦЕСУ РЕЗИЛЬЄНТНОСТІ

Автор(и)

  • Ніна Підбуцька Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», Україна https://orcid.org/0000-0001-5319-1996
  • Євгеній Мартиненко Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», Україна https://orcid.org/0000-0002-8673-267X

DOI:

https://doi.org/10.20998/2078-7782.2023.3.05

Ключові слова:

резильєнтність, стрес, резильєнтні якості, внутрішні захисні фактори, зовнішні захисні фактори, соціоекологічний підхід, модель

Анотація

У статті проаналізована наукова література присвячена процесу резильєнтності, та захисним факторам, що беруть участь у цьому процесі. Було визначено, що захисні фактори- це ресурси особистості, що взаємодіють з ризиками та стресами, зменшуючи їх наслідки, вони можуть бути внутрішні та зовнішні. Внутрішні фактори поділяються на фізичні, що включають в собі здоров’я та генетику, і психічні, які є сукупністю особистісних якостей. До зовнішніх факторів відносять соціальні, такі як наявність підтримки родини та друзів, позитивна взаємодія з іншими системами.
На основі цього були розроблені моделі внутрішніх та зовнішніх захисних факторів. Охарактеризовано кожен компонент моделі, описано його вплив на процес утворення резильєнтності.

 

Біографії авторів

Ніна Підбуцька, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»

Доктор психологічних наук, професор кафедри педагогіки і психології управління соціальними системами ім. академіка І. Зязюна

Євгеній Мартиненко, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»

Аспірант кафедри педагогіки і психології управління соціальними системами ім. академіка І. Зязюна

Посилання

Bronfenbrenner, U. (1979), ―Ecol-ogy of human development‖, Cambridge MA: Harvard University Press

Cambridge Dictionary‖, available at: https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/resilience

Hellerstein, D. ―How I can become resilient‖, Heal Your Brain, available at:http://www. psychologytoday.com/blog/ heal-your-brain.

Kessler, R., Bergulund, P., Demler, O., Jin, R., Merikangas, K., Walters, E. (2005), ―Lifetime prevalence and age-of-onset distributions of DSM-IV disorders in the Na-tional comorbidity Survey Replication‖, Arch Gen Psychiatry, 62, pp. 593 – 602

Kim-Cohen, J., Caspi, A., Moffitt, T., Harrington, H., Milne, BJ., Poulton, R. (2003), ―Prior juvenile diagnoses in adults with mental disorder: developmental follow-back of a prospective- longitudinal cohort‖, Arch Gen Psychiatry, 60, pp. 709 - 717

Mayer, J. D., Salovey, P., Caruso, D. R. (2004), ―Emotional intelligence: The-ory, findings, and implications‖, Psychologi-cal Inquiry, 15(3), pp. 197 – 215

Ryff,C. (1995), ―The structure of psyhological well-being revisited‖, Journal of Personaliti and Sociol Psychology, vol. 69, pp. 719 – 727

Sanderson, B., Brewer, M. (2017), ―What do we know about student resilience in health professional education? A scoping re-view of the literature‖, Nurse Education To-day, 58, pp. 65 – 71, available at: https://doi.org/10.1016/j.nedt.2017.07.018

Wang, M. C., Haertel, G. D., Wahl-berg, H. J. (1994), ―Educational resilience in inner-cities‖, In: Wang M. C., Gordon E. W., editors, Educational resilience in inner-city America: Challenges and prospects, Erlbaum; Hillsdale, NJ, pp. 45 – 72

Werner, E., Smith, R. (1992), ―Overcoming the odds: high risk children from birth to adulthood‖, Ithaca, New York: Cornell University Press, р 304

World Health Organisation (2003), ―Caring for children and adolescents with mental disorders: Setting WHO directions‖, Geneva: WHO

Balakhtar, K. (2022), ―Resilience of a teacher of a higher education institution under martial law‖, Bulletin of the National Aviation University. Series: Pedagogy. Psy-chology: a collection of scientific papers, K.: National Aviation University, is. 1(20), pp. 55 – 62

Berezka, S. (2019), ―Pedagogical facilitation in higher education institutions: theoretical aspects of teacher’s personality training‖, Pedagogical and age psychology, no. 4, vol. 2, available at: http://www.tpspjournal.kpu.zp.ua/archive/4_2019/part_2/3.pdf.

Varha, V., Virvan, M. (2015), ―Influence of the family on the mental devel-opment of the child (primary school age)‖, Scientific Bulletin of Mukachevo State Uni-versity - Mukachevo: Carpathian Tower, no. 18 (13), pp.178 – 184

Volodavchyk, V. (2023), ―Moti-vation for achieving success in the professional training of future specialists‖, Image of the modern teacher, 1(196), pp. 63 – 67, available at: https://doi.org/10.33272/2522-9729-2021-1(196)-63-67

Ivanova, Ya. (2018), ―Adaptabil-ity as a psychological factor of personality’s passionality‖, Candidate of Psychological Sciences: 19.00.01, Odesa: State Institution ―South Ukrainian National Pedagogical Uni-versity named after K. Ushynsky‖, p. 250

Krainiuk, V. (2007), ―Psychology of personality stress resistance‖, Monograph, K.: Nika-Center, p. 432

Lazos, H. (2016), ―Post-traumatic growth: theoretical models, new perspectives for practice‖, Actual problems of psychol-ogy, 1(45), pp. 120 – 127

Lazos, H. (2019), ―Theoretical and methodological model of resilience as a basis for building psychotechnology of its development‖, Organizational Psychology. Economic psychology, no. 2-3, pp. 77 – 89, available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ophep_2019_2-3_10

Lipkovska, Yu. (2016), ―Formation of adequate self-esteem in schoolchildren‖, Psychological dimensions of culture, economy, management, no. 9, pp. 61 – 69

Pidbutska, N. (2014), ―Optimism of the future engineer as a condition for his successful personal and professional devel-opment‖, Problems of Modern Psychology = Problems of Modern Psychology: a collec-tion of scientific papers of Kamianets-Podilskyi I. Ohienko National University, H. Kostiuk Institute of Psychology of the Na-tional Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine, Kamianets-Podilskyi: Aksioma, is, 25, pp. 379 – 392

Pidbutska, N., Knysh, A., Bohdan, Zh. (2022), ―Resilience resources of future psychologists engaged in volunteer

activities during martial law‖,. Theory and practice of social systems management: phi-losophy, psychology, pedagogy, sociology, no. 4, pp. 16 – 25

Syniavskyi, V., Serhieienkova, O. (2007), ―Psychological dictionary‖, Ed. by N. Pobirchenko, Kyiv: Naukova Svit, p. 274

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-11-23

Номер

Розділ

ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІ АСПЕКТИ РОЗВИТКУ СИСТЕМИ ВИЩОЇ ОСВІТИ ТА ЇЇ ЗМІСТУ