САМОПРЕЗЕНТАЦІЯ ОСОБИСТОСТІ ЯК ГНУЧКА НАВИЧКА: ТЕОРЕТИЧНЕ ОБГРУНТУВАННЯ ТА МЕТОДИКА ДІАГНОСТИКИ
DOI:
https://doi.org/10.20998/2078-7782.2023.3.08Ключові слова:
самопрезентація, самомоніторінг, самоконтроль, стандартизація методики, провідні функції самопрезентації, чинники самопрезентації, тактична та стратегічна самопрезентаціяАнотація
Розглянуто феномен самопрезентації особистості як гнучкої навички людини. Теоретично проаналізовано дослідження, які розкривають сутність цього поняття. Описано провідні функції самопрезентації, до яких віднесено характер соціальної ситуації, рольова функція, отримання матеріальних та соціальних нагород, ідентифікаційна функція. Визначено чинники самопрезентації: ситуаційні змінні, які впливають на мотивацію створення враження; знайомство з аудиторією, соціальна гострота, поведінкові навички. Виділено декілька класифікацій самопрезентації особистості, таких як тактична самопрезентація, яка має на меті досягнення короткочасних цілей та стратегічна самопрезентація має тривалий перебіг, відповідно, спрямована на досягнення довгострокових цілей. У представленому дослідженні запропоновано стандартизацію україномовної методики «Самомоніторинг презентації себе та самоконтроль поведінки у соціальних ситуаціях». Стандартизація методики показала її високу валідність та надійність.
Посилання
Baumeister, R. (1982), “Self-esteem, self-presentation, and future interaction: A dilemma of reputation”, Journal of Personality, 50, pp. 29 – 45
Baumeister, Roy F.; Steinhilber A. (1984), “Paradoxical effects of supportive audiences on performance under pressure: The home field disadvantage in sports championships”, Journal of Personality and Social Psychology, vol. 47(1), pp. 85 – 93
Buss, A., Briggs, S. (1984), “Drama and the self in social interaction”, Journal of Personality and Social Psychology, 47, pp. 1310 – 1324
Carver, C., Scheier, M. (1985), “Aspects of self, and the control of behavior”, In B. R. Schlenker (Ed.), The self and social life, New York:McGraw-Hill, pp. 146 – 174
DePaulo, B., Kashy, D., Kirkendol, S., Wyer, M., Epstein, J. (1996), “Lying in everyday life”, Journal of Personality and Social Psychology, 70, pp. 979 – 995
Goffman, E. (1959), “The presentation of self in everyday life”, New York: Doubleday
Hogan, R., Briggs, SR. (1986), “A socioanalytic interpretation of the public and the private selves”, In R. Baumeister (Ed.), Public self and private life, New York: Springer-Verlag, pp. 179 – 188
Jones, E. (1990), “Interpersonal perception”, New York: W.H. Freeman and Co
Jones, E., S. Pittman, T. S. (1982), “Toward a general theory of strategic self-presentation. Psychological perspectives on the self”, Ed. by J. Suls, Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, vol. 1. pp. 231 – 262
Leary, M. (1993), “The interplay of private self-processes and interpersonal factors in self-presentation”, In J. Suls (Ed.), Psychological perspectives on the self, Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, vol. 4, pp. 127 – 155
Leary, M., Kowalski, R. (1990), “Impression management: A literature review and two-component model”, Psychological Bulletin, 107, pp. 34 – 47
Leary, M., Nezlek, J., Downs, D., Radford-Davenport, J., Martin, J., McMullen, A. (1994), “Self-presentation in everyday interactions: Effects of target familiarity and gender composition”, Journal of Personality and Social Psychology, 67, pp. 664 – 673
Leary, M., Tchividjian, L., Kraxberger, B. (1994), “Self-presentation can be hazardous to your health: Impression management and health risk”, HealthPsychology, 13, pp. 461 – 470
Lee, S.-J., Quigley, B., Nesler, M., Corbett, A., Tedeshi, J. (1999), “Development of a self-presentation tactics scale”, Personslity and Individual Differences, vol. 26, no. 4, pp. 701 – 722
McArthur, L., Baron, R. (1983), “Toward an ecological theory of social perception”, Psychological Review, 90, pp. 215 – 238
Rosenberg, M. (1979), “Conceiving the self”, New York: Basic Books
Scheier, M., Carver, CS. (1982), “Two sides of the self: One for you and one for me”, In J. Suls, A. Greenwald (Eds.), Psychological perspectives on the self, Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, vol. 2, pp. 123 – 157
Schlenker, B. (1980), “Impression management: The self-concept, social identity, and interpersonal relationships”, Monterey, CA: Brooks/Cole
Schlenker, B. (1985), “Identity and self-identification”, In B. R. Schlenker (Ed.), The self and social life, New York: McGraw-Hill, pp. 65 – 99
Schlenker, B. (1986), “Self-identification: Toward an integration of the private and public self”, In R. Baumeister (Ed.), Public self and private life, New York: Springer-Verlag, pp. 21 – 62
Shlenkler, B. (2003), “Self-presentation”, Handbook of Self and Identity, Ed. by M. Leary et. al., pp. 488 – 518
Schlenker, B., Weigold, M. (1992), “Interpersonal processes involving impression regulation and management”, Annual Review of Psychology, 43, pp. 133 – 168
Brown, J. (2014), “Self-presentation”, Psechology press, pp. 160 –202, available at: https://faculty.washington.edu/jdb/452/452_chapter_07.pdf
Snyder, M. (1974), “Self-monitoring of expressive behavior”, Journal of Personality and Social Psychology, 30, pp. 526 – 537
Snyder, M. (1979), “Self-monitoring processes”, In L. Berkowitz (Ed.), Advances in experimental social psychology, New York: Academic Press, vol. 12, pp. 85 – 128
Snyder, M. (1987), “Public appearances/private realities: The psychology of self-monitoring”, New York: W.H. Freeman and Co.
Swann, W., Jr. (1990), “To be adored or to be known? The interplay of self- enhancement and self-verification”, In R. Sorrentino, E. T. Higgins (Eds.), Motivation and cognition, New York: Guilford Press, vol. 2, pp. 408 – 448
Tedeschi, J. (1986), “Private and public experiences and the self”, In R. F. Baumeister (Ed.), Public self and private life (pp. 1-20), New York: Springer-Verlag
Tice, D., Butler, J., Muraven, M., Stillwll, A. (1995), “When modesty prevails: Differential favorability of self-presentation to friends and strangers”, Journal of Personality and Social Psychology, 69, pp. 1120 – 1138
Wicklund, R., Gollwitzer, P. (1982), “Symbolic self-completion”, Mahwah, NJ: Erlbaum.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Жанна Богдан

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами: