КОМПЕТЕНТІСНИЙ ПІДХІД У ПРОЦЕСІ ПРОФЕСІЙНОЇ ТА ФУНДАМЕНТАЛЬНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ІНЖЕНЕРІВ-БАКАЛАВРІВ В УМОВАХ ОСВІТНІХ ТРАНСФОРМАЦІЙ
DOI:
https://doi.org/10.20998/2078-7782.2023.4.01Ключові слова:
бакалавр, європейський освітній простір, інженер, компетентісний підхід, освітні трансформації, професійна компетентність, професійна підготовка, спеціальності, фундаментальна підготовка, якість підготовкиАнотація
Анотація: статтю присвячено проблемі запровадження компетентісного підходу у професійній та фундаментальній підготовці майбутніх інженерів бакалаврів різних спеціальностей у технічному університеті в умовах освітніх трансформацій та приєднання до європейського освітнього простору. В умовах модернізації вітчизняної освіти особливої значущості набуває проблема професійної підготовки фахівців, конкурентноздатних на ринку праці, компетентних, які вільно володіють своєю професією. У ході дослідження встановлено, що модернізація освітньої діяльності відбувається в контексті європейських вимог, принципів і стандартів держав ЄС. Доведено, що упровадження компетентісного підходу в освіту країн-членів ЄС передбачає, що знання практичного спрямування відповідають чотирьом складовим: знати що, знати чому, знати як, знати хто.
У статті обґрунтовано низку зовнішніх та внутрішніх чинників, як зумовлюють актуальність упровадження в освітню практику України компетентісного підходу.
Проведений аналіз наукових досліджень дозволив визначити ключові елементи професійної компетентності майбутнього інженера. Розкрито зміст особливостей запровадження компетентісного підходу в процесі професійної та фундаментальної підготовки майбутніх інженерів бакалаврів різних спеціальностей в умовах освітніх трансформацій.
Посилання
Verkhovna Rada of Ukraine. Law of Ukraine On Higher Education (document 1556-VII, as amended), available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18. (Date of application: 5 August, 2023)
Concept of Education Development of Ukraine for the period 2015-2025 (draft), available at: http://tnpu.edu.ua/EKTS/proekt-_koncepc.pdf(Date of application: 5 August, 2023)
On approval of the Strategy for the Development of Higher Education in Ukraine for 2022-2032. Cabinet of Ministers of Ukraine. 23.02.2022. № 286-р. available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/286-2022-%D1%80#Text, (Date of application: 5 August, 2023)
Bardus, I. (2018), “Theoretical and methodological foundations of contextual fundamentalisation of professional training of future specialists in the field of information technology “, Doctoral dissertation of Doctor of Pedagogical Sciences: 13.00.04., Kharkiv: UIPA, p.40
Bibik, N., Vashchenko, L., Lokshyna, O. (2004), “Competence-based approach in modern education: international experience and Ukrainian perspectives”, Library on education policy, Ed. by O. Ovcharuk, Kyiv: “K.I.S.”, p. 112
Burhun, I. (2010), “The relevance of implementing a competence-based approach in educational practice”, Actual problems of public administration, pedagogy and psychology: a collection of scientific papers of Kherson National Technical University. no. 1(2), pp. 159 – 165.
Hulai, O. (2009), “Competence-based approach as the basis of a new education paradigm” - [electronic resource]. Bulletin of the National Academy of the State Border Guard Service of Ukraine. no.2, available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vnad-ps_2009_2_7.
Zablotska O. (2008), “Competence-based approach as an educational innovation: a comparative analysis” Bulletin of Zhytomyr State University. Issue 40. Pedagogical sciences. Zhytomyr, pp. 63 – 68.
Ihnatiuk, O. (2009), “Formation of future engineers' readiness for professional self-improvement: theory and practice” Monograph, Kharkiv: NTU “KhPI”, p. 432
“Competence-based approach in higher education: theory and practice” (2021), Monograph. by the team of authors, ed. by Zhukovoi, O., Komyshana, A., Kharkiv: V. N. Karazin Kharkiv National University p. 264 available at: https://doi.org/10.26565-/9789662856729.
Krystopchuk, T. (2011), “Competence-based approach: the European dimension” Scientific Bulletin of Bohdan Khmelnytskyi Melitopol State Pedagogical University. Series: Pedagogy. no. 6, pp. 33 – 41
Kucheruk O. (2016), “Methodolo-gical approaches to the formation of mathematical competence of future software engineers” Scientific Bulletin of Uzhhorod National University. Series: Pedagogy. Social work: a collection of scientific papers. no. 2(39), Uzhhoro, pp. 122 – 125
Lebedieva, K. (2020), “Formation of professional competence of future engineers of radio engineering specialities on the basis of the resource approach” Kharkiv, p. 378
Leiko, S. (2015), “Formation of mathematical competence of future civil engineers in the process of professional training” Dissertation for the degree of Candidate of Pedagogical Sciences: 13.00.04., Poltava, p. 264
Lytvyn, T. (2012), “Competence-based approach in the higher education system of Ukraine: analysis of basic concepts” Pedagogy and psychology of vocational education. no. 2, pp. 9 – 14
Ovcharuk, O. (2009), “Competence-based approach in education: pan-European approaches” – [electronic resource]. Information technology and learning tools. no. 5(13). available at: http:www.ime.edu-ua.net/em.html
Petruk, V. (2006), “Theoretical and methodological bases of forming professional competence of technical specialists in the process of studying fundamental disciplines“ Monohraphy, Vinnytsia: Universum Vinnytsia, p. 292
(2014), “Training of competitive managerial humanitarian and technical elite” Monograph. ed. by Romanovskoho, O., Ponomarova, O., Kharkiv: NTU “KhPI”, pub. Savchuk, O., p. 324
Pyzina, Y. (2014), “Formation of Professional Competences of Future Translators of Technical Literature with the Use of Information and Communication Technologies” Thesis for the degree of Candidate of Pedagogical Sciences: 13.00.04., Kharkiv: H. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University, p. 20
Pobirchenko, N. (2020), “Competence-based approach in higher education: theoretical aspect” Education and pedagogical science, no. 3. pp. 24-31, available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Os-Don_2012_3_5
Rudyshyn, S. (2022), “The state of environmental education in the practice of higher education in foreign countries” Bulletin of Zhytomyr Ivan Franko State University. no. 40, pp. 51 – 85
Severyna, N. (2012), “Formation of professional competence in mathematical modelling in future mathematical engineers” Dissertation for the degree of Candidate of Pedagogical Sciences: 13.00.04., Kharkiv, p. 201
Fedorova, I., Zhytnyk, M. (2013), “Competence-based approach as a management mechanism for reorganising the higher education system of Ukraine” Bulletin of the National Technical University of Ukraine “Kyiv Polytechnic Institute”. Philosophy. Psychology. Pedagogy. no. 3 pp. 38 – 46
Shumelchyk, L. (2014), “Formation of professional competence of future mining engineers in the conditions of information and educational environment” Thesis for the degree of Candidate of Pedagogical Sciences: 13.00.04., Zaporizhzhia: KPU, p. 20
Scientific research in the modern world. Proceedings of the 10th International scientific and practical conference. (2023), Perfect Publishing Toronto, Canada. URL: https://sciconf.com.ua/x-mizhnarodna-nauko-vo-praktichna-konferentsiya-scientific-resear-chin-the-modern-world-26-28-07-2023-toron-to-kanada-arhiv/
Scientific progress: innovations, achievements and prospects. Proceedings of the 11th International scientific and practical conference. (2023), MDPC Publishing. Munich, Germany. URL: https://sci-conf.com.ua/xi-mizhnarodna-naukovo-prak-tichna-konferentsiya-scientific-progress-innovations-achievements-and-prospects-23-25-07-2023-myunhen-nimechchina-arhiv/.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Олександр Романовський, Ольга Ігнатюк, Тетяна Гура, Лариса Грень, Тетяна Солодовник
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами: