КОМПЕТЕНТІСНИЙ ПІДХІД У ПРОЦЕСІ ПРОФЕСІЙНОЇ ТА ФУНДАМЕНТАЛЬНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ІНЖЕНЕРІВ-БАКАЛАВРІВ В УМОВАХ ОСВІТНІХ ТРАНСФОРМАЦІЙ

Автор(и)

  • Олександр Романовський Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», Україна https://orcid.org/0000-0002-0602-9395
  • Ольга Ігнатюк Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», Україна https://orcid.org/0009-0005-6305-8802
  • Тетяна Гура Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», Україна https://orcid.org/0000-0003-2323-3440
  • Лариса Грень Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», Україна https://orcid.org/0000-0003-4466-6018
  • Тетяна Солодовник Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», Україна https://orcid.org/0000-0002-7772-9938

DOI:

https://doi.org/10.20998/2078-7782.2023.4.01

Ключові слова:

бакалавр, європейський освітній простір, інженер, компетентісний підхід, освітні трансформації, професійна компетентність, професійна підготовка, спеціальності, фундаментальна підготовка, якість підготовки

Анотація

Анотація: статтю присвячено проблемі запровадження компетентісного підходу у професійній та фундаментальній підготовці майбутніх інженерів бакалаврів різних спеціальностей у технічному університеті в умовах освітніх трансформацій та приєднання до європейського освітнього простору. В умовах модернізації вітчизняної освіти особливої значущості набуває проблема професійної підготовки фахівців, конкурентноздатних на ринку праці, компетентних, які вільно володіють своєю професією. У ході дослідження встановлено, що модернізація освітньої діяльності відбувається в контексті європейських вимог, принципів і стандартів держав ЄС. Доведено, що упровадження компетентісного підходу в освіту країн-членів ЄС передбачає, що знання практичного спрямування відповідають чотирьом складовим: знати що, знати чому, знати як, знати хто.

У статті обґрунтовано низку зовнішніх та внутрішніх чинників, як зумовлюють актуальність упровадження в освітню практику України компетентісного підходу.

Проведений аналіз наукових досліджень дозволив визначити ключові елементи професійної компетентності майбутнього інженера. Розкрито зміст особливостей запровадження компетентісного підходу в процесі професійної та фундаментальної підготовки майбутніх інженерів бакалаврів різних спеціальностей в умовах освітніх трансформацій.

Біографії авторів

Олександр Романовський, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»

Доктор педагогічних наук, професор, професор, член-кореспондент НАПН України, кафедра педагогіки і психології управління соціальними системами ім. академіка І. Зязюна, Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”

Ольга Ігнатюк, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»

Доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри педагогіки і психології управління соціальними системами ім. академіка І. Зязюна, Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”

Тетяна Гура, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»

Кандидат педагогічних наук, доцент, професор кафедри педагогіки і психології управління соціальними системами ім. академіка І. Зязюна, Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”

Лариса Грень, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»

Доктор наук з державного управління, професор, професор кафедри педагогіки і психології управління соціальними системами ім. академіка І. Зязюна, Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”

Тетяна Солодовник, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»

Кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри педагогіки і психології управління соціальними системами ім. академіка І. Зязюна, Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”

Посилання

Verkhovna Rada of Ukraine. Law of Ukraine On Higher Education (document 1556-VII, as amended), available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18. (Date of application: 5 August, 2023)

Concept of Education Development of Ukraine for the period 2015-2025 (draft), available at: http://tnpu.edu.ua/EKTS/proekt-_koncepc.pdf(Date of application: 5 August, 2023)

On approval of the Strategy for the Development of Higher Education in Ukraine for 2022-2032. Cabinet of Ministers of Ukraine. 23.02.2022. № 286-р. available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/286-2022-%D1%80#Text, (Date of application: 5 August, 2023)

Bardus, I. (2018), “Theoretical and methodological foundations of contextual fundamentalisation of professional training of future specialists in the field of information technology “, Doctoral dissertation of Doctor of Pedagogical Sciences: 13.00.04., Kharkiv: UIPA, p.40

Bibik, N., Vashchenko, L., Lokshyna, O. (2004), “Competence-based approach in modern education: international experience and Ukrainian perspectives”, Library on education policy, Ed. by O. Ovcharuk, Kyiv: “K.I.S.”, p. 112

Burhun, I. (2010), “The relevance of implementing a competence-based approach in educational practice”, Actual problems of public administration, pedagogy and psychology: a collection of scientific papers of Kherson National Technical University. no. 1(2), pp. 159 – 165.

Hulai, O. (2009), “Competence-based approach as the basis of a new education paradigm” - [electronic resource]. Bulletin of the National Academy of the State Border Guard Service of Ukraine. no.2, available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vnad-ps_2009_2_7.

Zablotska O. (2008), “Competence-based approach as an educational innovation: a comparative analysis” Bulletin of Zhytomyr State University. Issue 40. Pedagogical sciences. Zhytomyr, pp. 63 – 68.

Ihnatiuk, O. (2009), “Formation of future engineers' readiness for professional self-improvement: theory and practice” Monograph, Kharkiv: NTU “KhPI”, p. 432

“Competence-based approach in higher education: theory and practice” (2021), Monograph. by the team of authors, ed. by Zhukovoi, O., Komyshana, A., Kharkiv: V. N. Karazin Kharkiv National University p. 264 available at: https://doi.org/10.26565-/9789662856729.

Krystopchuk, T. (2011), “Competence-based approach: the European dimension” Scientific Bulletin of Bohdan Khmelnytskyi Melitopol State Pedagogical University. Series: Pedagogy. no. 6, pp. 33 – 41

Kucheruk O. (2016), “Methodolo-gical approaches to the formation of mathematical competence of future software engineers” Scientific Bulletin of Uzhhorod National University. Series: Pedagogy. Social work: a collection of scientific papers. no. 2(39), Uzhhoro, pp. 122 – 125

Lebedieva, K. (2020), “Formation of professional competence of future engineers of radio engineering specialities on the basis of the resource approach” Kharkiv, p. 378

Leiko, S. (2015), “Formation of mathematical competence of future civil engineers in the process of professional training” Dissertation for the degree of Candidate of Pedagogical Sciences: 13.00.04., Poltava, p. 264

Lytvyn, T. (2012), “Competence-based approach in the higher education system of Ukraine: analysis of basic concepts” Pedagogy and psychology of vocational education. no. 2, pp. 9 – 14

Ovcharuk, O. (2009), “Competence-based approach in education: pan-European approaches” – [electronic resource]. Information technology and learning tools. no. 5(13). available at: http:www.ime.edu-ua.net/em.html

Petruk, V. (2006), “Theoretical and methodological bases of forming professional competence of technical specialists in the process of studying fundamental disciplines“ Monohraphy, Vinnytsia: Universum Vinnytsia, p. 292

(2014), “Training of competitive managerial humanitarian and technical elite” Monograph. ed. by Romanovskoho, O., Ponomarova, O., Kharkiv: NTU “KhPI”, pub. Savchuk, O., p. 324

Pyzina, Y. (2014), “Formation of Professional Competences of Future Translators of Technical Literature with the Use of Information and Communication Technologies” Thesis for the degree of Candidate of Pedagogical Sciences: 13.00.04., Kharkiv: H. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University, p. 20

Pobirchenko, N. (2020), “Competence-based approach in higher education: theoretical aspect” Education and pedagogical science, no. 3. pp. 24-31, available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Os-Don_2012_3_5

Rudyshyn, S. (2022), “The state of environmental education in the practice of higher education in foreign countries” Bulletin of Zhytomyr Ivan Franko State University. no. 40, pp. 51 – 85

Severyna, N. (2012), “Formation of professional competence in mathematical modelling in future mathematical engineers” Dissertation for the degree of Candidate of Pedagogical Sciences: 13.00.04., Kharkiv, p. 201

Fedorova, I., Zhytnyk, M. (2013), “Competence-based approach as a management mechanism for reorganising the higher education system of Ukraine” Bulletin of the National Technical University of Ukraine “Kyiv Polytechnic Institute”. Philosophy. Psychology. Pedagogy. no. 3 pp. 38 – 46

Shumelchyk, L. (2014), “Formation of professional competence of future mining engineers in the conditions of information and educational environment” Thesis for the degree of Candidate of Pedagogical Sciences: 13.00.04., Zaporizhzhia: KPU, p. 20

Scientific research in the modern world. Proceedings of the 10th International scientific and practical conference. (2023), Perfect Publishing Toronto, Canada. URL: https://sciconf.com.ua/x-mizhnarodna-nauko-vo-praktichna-konferentsiya-scientific-resear-chin-the-modern-world-26-28-07-2023-toron-to-kanada-arhiv/

Scientific progress: innovations, achievements and prospects. Proceedings of the 11th International scientific and practical conference. (2023), MDPC Publishing. Munich, Germany. URL: https://sci-conf.com.ua/xi-mizhnarodna-naukovo-prak-tichna-konferentsiya-scientific-progress-innovations-achievements-and-prospects-23-25-07-2023-myunhen-nimechchina-arhiv/.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-25

Номер

Розділ

ОРГАНІЗАЦІЙНО-ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ МАЙСТЕРНОСТІ МАЙБУТНІХ СПЕЦІАЛІСТІВ