ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНА ПЕРЕВІРКА ЕФЕКТИВНОСТІ ПЕДАГОГІЧНИХ УМОВ ФОРМУВАННЯ ЛІДЕРСЬКИХ ЯКОСТЕЙ МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ ВИЩОЇ ШКОЛИ У ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

  • Тетяна Жушма Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», Україна https://orcid.org/0000-0002-3735-6014

DOI:

https://doi.org/10.20998/2078-7782.2024.1.05

Ключові слова:

педагогічний експеримент, педагогічні умови, лідерські якості, майбутні педагоги вищої школи

Анотація

У статті охарактеризовано етапи та особливості організації педагогічного експерименту. Визначено критерії, показники, діагностичні методики оцінки рівня сформованості лідерських якостей у майбутніх педагогів вищої школи. Експериментально підтверджено ефективність розроблених педагогічних умов формування лідерських якостей майбутніх педагогів вищої школи: динаміка змін у рівнях розвитку лідерських якостей у студентів експериментальної групи виявилась більш суттєвою, ніж у студентів контрольної.

Біографія автора

Тетяна Жушма, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»

Аспірант кафедри педагогіки і психології управління соціальними системами ім. академіка І. Зязюна

Посилання

Bida, O., Oros, I., Chychuk, A., Honcharuk, V. (2021), “Components of future teachers' entrepreneurial competence”, Acta paedagogika volynienses, no. 4, pp. 28 – 33

Grineva, V. (2011), “Professional Competence of a Higher Education Institution Teacher as a Result of the Formation of His/her Pedagogical Culture”, Bulletin of the Dnipro University of Economics and Law named after A. Nobel. Series: Pedagogy and Psychology, no. 1 (1), pp. 14 – 22

Zyazyun, I. (2000), “Pedagogy of the good: ideals and realities”, Kyiv: IAPM, p. 312

Cruickshank, D., Haefele, D. (2001), “Good teachers, plural”, Educational Leadership, no. 58 (5), pp. 26 – 30.

Feldman, K., (1976), “The Superior College Teacher from the Student's View”, Research in Higher Education, no. 5, (3), pp. 243 – 288

Walker, R. (2008), “Twelve Characteristics of an Effective Teacher: A Longitudinal, Qualitative, Quasi-Research Study of In-Service and Pre-Service Teachers' Opinions”, Educational Horizons, no. 87 (1)., pp. 61 – 68

Nestulia, O., Nestulia, S., Kononets, N. (2021), “Didactics of leadership. Modern views on the formation of leadership competence of higher education students”, Monograph, Poltava: PUET, p. 591

Palamarchuk, O. (2015), “The leading role of teachers in the development of higher education”, International Scientific Journal of Universities and Leadership, no. 1, pp. 37 – 41

Radu, S., Romanovskiy, O., I, N., Ponomaryov, O., et al. (2020), “Leadership and education, science and business management efficiency”, Monograph, Bucharest: Editura AGIR, p. 200

Romanovskyi, O., Ihnatiuk, O., Reznik, S., Solodovnyk, T. (2023), “A teacher through the eyes of students: perception of professional orientation, professional image, organisation of partnership, information competence, professional competence and teaching leadership”, Theory and practice of social systems management: philosophy, psychology, pedagogy, sociology, no. 1. pp. 3 – 23

Solodovnyk, T., Sereda, N., Bohdan, J., Reznik, S. (2022), “Psychological Support for the Development of Teaching Leadership in Higher Education Students of the Specialisation “Higher Education Pedagogy”, Leaders of the XXI century. A look into the future, pp. 90 – 93

Krashchenko, Yu. (2012), “Developing Leadership Qualities of Future Teachers in the System of Student Self-Government”, Thesis for the degree of Candidate of Pedagogical Sciences: 13.00.07., Poltava, p. 20

Marakhovska, N. (2009), Pedagogical Conditions of Formation of Future Teachers' Leadership Qualities in the Process of Teaching Humanities Disciplines, Thesis for the degree of Candidate of Pedagogical Sciences: 13.00.04., Kharkiv, p. 20

Semenii, N. (2022), Leadership qualities of future primary school teachers: a theoretical and practical discourse, Universities and leadership, no. 14, pp. 81 – 91, available at: https://ul-journal.org/index.php/journal/issue/view/14

Zhushma, T. (2024), Pedagogical Conditions of Formation of Leadership Qualities in Future Higher Education Teachers, Scientific notes. Series: Pedagogical Sciences, is. 6, pp. 93 – 99

Zhushma, T (2021), The structure of leadership qualities of a future higher education teacher, Bulletin of Bohdan Khmelnytsky Cherkasy National University. Series: “Pedagogical Sciences”, no. 4, pp. 24 – 29

Kokun, O., Pishko, I., Lozinska, N., Kopanitsa, O., Gerasymenko, M., Tkachenko, V. (2012), “Collection of methods for diagnosing leadership qualities of cadets, NCOs and officers”, K.: RDC GS AFU, p. 433

Kuzikova, S., Kuzikov, B. (2010), “Designing a methodology for researching personality self-development”, Bulletin of NTUU “KPI”. Philosophy. Psychology. Pedagogy: a collection of scientific papers, no. 2 (29), pp. 106 – 112

Psychologist for work (2012), Diagnostic techniques: a collection, Uzhhorod: ed. O. Harkusha, p. 516

Kokun, O., Pishko, I., Lozinska, N., Kopanitsa, O., Malkhazov, O. (2011), A collection of methods for diagnosing the psychological readiness of contract servicemen for activities in peacekeeping units, Methodological manual, K.: RDC GS AFU, p. 281

Kulida, O. (2021), Pedagogical reflection as a way of modelling the personal self-determination of the future bachelor of law, Doctor of Philosophy: 011 “Educational pedagogical sciences”, Melitopol, p. 219

Evdokimova, O., Kobylko, N. (2023), “Psychodiagnostic materials. To help the police psychologist”, Methods. of the study. 1, Kharkiv: Fact, p. 136

Karmanenko, V. (2019), “Pedagogical conditions for the formation of leadership qualities in students of economic universities”, Thesis for the degree of Candidate of Pedagogical Sciences: 13.00.07., Uman, p. 274

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-04-25

Номер

Розділ

ТЕОРЕТИЧНІ ТА ПРИКЛАДНІ АСПЕКТИ ДОСЛІДЖЕННЯ ФЕНОМЕНІВ ЛІДЕРСТВА, УПРАВЛІННЯ ТА РОЗВИТКУ СОЦІАЛЬНОГО ОБ’ЄКТУ