ОСОБЛИВОСТІ САМООЦІНКИ ТА АГРЕСИВНОСТІ ЮНАКІВ З РІЗНИМ РІВНЕМ ІНТЕРНЕТ-ЗАЛЕЖНОСТІ

Автор(и)

  • Наталія Бєляєва Харківський національний економічний університет ім. Семена Кузнеця, Україна https://orcid.org/0009-0003-7674-3636

DOI:

https://doi.org/10.20998/2078-7782.2024.2.09

Ключові слова:

інтернет-залежність, самооцінка, агресивність, юнацький вік, ментальне здоров᾽я

Анотація

У статті досліджено психологічні характеристики юнаків з різним рівнем інтернет-залежності, зокрема їхню самооцінку та агресивність. Актуальність дослідження зумовлена інтенсивним зростанням проблем щодо інтернет-залежності серед молоді, що впливає на їхнє ментальне здоров᾽я, соціальну адаптацію та розвиток. Юнацький вік є критичним періодом формування особистості, де особливо важливими є розвиток самооцінки та емоційної стабільності.
Доведено, що найбільша частка респондентів демонструє низький рівень інтернет-залежності, що свідчить про здорове ставлення до використання Інтернету. Однак значна частка респондентів із високим рівнем інтернет-залежності потребує подальшого дослідження та можливої інтервенції. Виявлено, що у юнаків з низьким рівнем інтернет-залежності переважають середні показники самооцінки та агресивності. Натомість у досліджуваних із високим рівнем інтернет-залежності переважають занижений рівень самооцінки та завищений рівень агресивності. Отримані результати підтверджують гіпотезу про те, що високий рівень інтернет-залежності асоціюється з низькою самооцінкою та високою агресивністю. З’ясовано, що значний зв'язок між інтернет-залежністю та агресивністю потребує уваги до ментального здоров᾽я цієї категорії молоді. Висока агресивність може мати негативний вплив на міжособистісні стосунки, академічну та професійну діяльність. Психологічні характеристики осіб із високим рівнем інтернет-залежності та осіб із низьким рівнем інтернет-залежності значно відрізняються: у перших переважають занижений рівень самооцінки та завищений рівень агресивності, а у других – середні показники самооцінки та агресивності.

Біографія автора

Наталія Бєляєва, Харківський національний економічний університет ім. Семена Кузнеця

Кандидат економічних наук, доцент кафедри психології і соціології

Посилання

Bogdan, J., Solodovnyk, T., Sereda, N.. (2019), “Gender Differences in Personal Characteristics of Virtual Communication of Student Youth”, Theory and practice of social systems management: philosophy, psychology, pedagogy, sociology, no. 3, pp. 110 – 121

Butuzova, L., Sidorenko, N. (2019), “Features of students' self-assessment at different stages of primary professionalization”, Scientific Bulletin of Kherson State University. Series: Psychological sciences, is. 2, pp. 44 ‒ 50

Gutsol, L. (2015), “The use of Internet resources to ensure self-realization of the individual in leisure activities”, Youth and the market, no. 9, pp. 158 ‒ 163

Lisnevska, A., Lyakhovets, L. (2019), “Individual-typological properties of early adolescents prone to Internet addiction”, Theory and practice of modern psychology, no. 1, vol. 2, pp. 70 ‒ 74

Litvinchuk, L. (2019), “Social Pathologies of Personality as Technological Addictive Tendencies of the Modern Socio-Cultural Environment”, Collection of scientific papers of the National Academy of the State Border Guard Service, no. 2 (3), pp. 158 ‒ 169

Maleeva, N. (2017), “Internet communication practices of young people addicted to social networks”, Abstract of the dissertation of the candidate of psychological sciences: 19.00.05., Kyiv: Institute of Social and Political Psychology of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine, p. 17

Ogorenko, V., Timofeev, R., Shornikov, A. (2021), “Aggressive behavior: from theory to practice”, Ukrainian Journal of Psychoneurology, vol. 29, no. 3, pp. 48 ‒ 51

Smaznova, I. (2019), “Aggression and Tolerance: Philosophical and Legal Discourse”, Monograph, Odesa: Phoenix, p. 378

Blinova, O, Babatina, S, Dudka, T, Odintsova, A.. [et al.] (2018), “Socio-cultural and psychological vectors of personality development”, Collective monograph, ed. by Blinova O., Kherson: Publishing House of Vyshemyrsky V., p. 428

Tovt, V. (2021), “Psychological features of aggression in adolescence”, Scientific Bulletin of Uzhhorod University. Series: Psychology, is. 2, pp. 28 – 32

Dembitsky, S., Zlobina, O., Kostenko, N. [et al.] (2023), “Ukrainian society in the context of war”, Collective monograph, ed. by Holovakha E, Makeieva S., Kyiv: Institute of Sociology of the National Academy of Sciences of Ukraine, p. 343

Shugai, T. (2019) “Aggression and aggressiveness. Let's distinguish between the concepts”, Social pedagogue, no. 11, pp. 4 – 13

Arinze, M., Ezeanya, I., Ogbozor, P., Okonwo, A. (2021), “Relationship between Self-Esteem and Internet Addiction: The Moderating Role of Shyness”, Journal of Social Science, vol. 6, is. 2, pp. 169 – 183

Mihajlov, M., Vejmelka, L. (2017), “Internet addiction: a review of the first twenty years” – [electronic resourse], Psychiatria Danubina, vol. 29, no. 3, pp. 260 – 272, available at: https://doi.org/10.24869/psyd.20-17.260

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-08-23

Номер

Розділ

ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІ АСПЕКТИ РОЗВИТКУ СИСТЕМИ ВИЩОЇ ОСВІТИ ТА ЇЇ ЗМІСТУ