ФОРМУВАННЯ ГОТОВНОСТІ МАЙБУТНІХ ВИКЛАДАЧІВ ВИЩОЇ ШКОЛИ ДО ПЕДАГОГІЧНОЇ ТВОРЧОСТІ: АНАЛІЗ ВІТЧИЗНЯНОГО ТА ЗАРУБІЖНОГО НАУКОВОГО ДОСВІДУ
DOI:
https://doi.org/10.20998/2078-7782.2024.3.02Ключові слова:
вища школа; викладач, педагогічна творчість, готовність до педагогічної творчості, досвід; дослідженняАнотація
У статті розкрито погляди зарубіжних та вітчизняних дослідників до понять “педагогічна творчість”, “готовність”. З’ясовано, що проблема творчості та готовності до неї у вищій освіті розглядається з різних сторін, серед фахівців немає єдиної точки зору. Перелічено основні характеристики, що стосуються педагогічної творчості: оригінальність та новизна, великий рівень мотивації викладача, студентоцентризм, гнучкість та адаптивність, розвинуті міжособистісні відносини. З’ясовано, що готовність до творчості потребує серйозної теоретичної підготовки та реалізації досвіду на практиці. Встановлено, що в умовах закладів вищої освіти є потреба в якісних освітніх кадрах, здатних до прояву креативності та нестандартного мислення.
Посилання
Basiuk N. Formuvannia hotovnosti maibutnikh pedahohiv do vstanovlennia humannykh stosunkiv z uchniamy [Developing the readiness of future teachers to establish humane relationships with students]. Humanizatsiia pedahohichnoi vzaiemodii u tvorchosti V. Sukhomlynskoho: zb. nauk. prats. Zhytomyr: ZhDU im. I. Franka, 2013. pp. 50–53.
Bakhmat N. Formuvannia hotovnosti maibutnoho vchyteliv pochatkovykh klasiv do pedahohichnoho modeliuvannia [Formation of future primary school teachers' readiness for pedagogical modelling]. Avtoref. dys. kand. ped. nauk:13.00.04. Kyiv, 2011. 200 p.
Bondarenko O. Formuvannia hotovnosti maibutnikh uchyteliv do kraieznavchoi roboty z uchniamy yak pedahohichna problema [Formation of Future Teachers' Readiness for Local History Work with Students as a Pedagogical Problem]. Pedahohika vyshchoi ta serednoi shkoly: zb. nauk. prats. Kryvyi Rih, 2002. issue 4.pp. 88–94.
Biukirova L. Formuvannia hotovnosti maibutnikh uchyteliv pochatkovykh klasiv do zastosuvannia interaktyvnykh tekhnolohii navchannia [Formation of future primary school teachers' readiness to use interactive learning technologies]. Avtoref. dys. kand. ped. nauk: 13.00.04. Kyiv, 2010.
Dubinina O. Kreatyvnist yak zasib i rezultat formuvannia matematychnoi kultury inzhenera IT-haluzi [Creativity as a means and result of forming the mathematical culture of an IT engineer]. Molod i rynok.Drohobych: DDPU im. I. Franka, 2014. No. 1 (108).pp. 51–56.
Ihnatiuk O. Analiz zarubizhnoho dosvidu Pivnichnoi Yevropy shchodo modelei profesiinoi pidhotovky maibutnikh tvorchykh pedahohiv-lideriv v umovakh vyshchoi osvity [Analysis of the foreign experience of Northern Europe on models of professional training of future creative teachers-leaders in higher education]. Teoriia i praktyka upravlinnia sotsialnymy systemamy. Kharkiv: NTU “KHPI”, 2022. No. 3. pp. 84–95.
Ihnatiuk O. Yevrointehratsiinyi aspekt profesiinoi pidhotovky maibutnikh tvorchykh pedahohiv-lideriv na druhomu ta tretomu rivni v umovakh tekhnichnoho universytetu Ukrainy [The European Integration Aspect of Professional Training of Future Creative Teacher-Leaders at the Second and Third Levels in a Technical University of Ukraine]. Aktualni problemy formuvannia tvorchoi osobystosti pedahoha v konteksti nastup-nosti doshkilnoi ta pochatkovoi osvity: zb. materialiv VI Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi internet-konferentsii, m. Vinnytsia 6–7 lypnia. Vinnytsia: TOV Merkiuri – Podillia, 2022. issue 11. pp. 347–351.
Kolodko T. Tvorchist yak skladova pedahohichnoi maisternosti vchytelia [Creativity as a component of teacher's pedagogical skills]. Naukovi zapysky. 2012. issue 23. pp. 271–274. Available at: https://lingvj.oa.edu.ua/arti- cles/2012/n23/89.pdf.
Kremen V. Entsyklopediia osvity [Encyclopaedia of education]. Kyiv: Yurinkom Inter. 2008. 41 p.
Maksymenko S. Fakhivtsia potribno modeliuvaty [A specialist needs to be modelled]. Naukovi osnovy hotovnosti vypusknyka pedvuzu do pedahohichnoi diialnosti. 1994. No. 3–4. pp. 68–72.
Mykhailyshyn R. Pedahohichna tvorchist – komponent fakhovoi pidhotovky suchasnoho pedahoha [Pedagogical creativity as a component of professional training of a modern teacher]. Pedahohichna osvita i nauka v umovakh klasychnoho universytetu: tradytsii, problemy, perspektyvy: zb. nauk. prats. Lviv, 2013. Vol. 1. pp. 319–330. available at: https://pedcollege.lnu.edu.ua/wp-content/up- loads/2015/09/Педагогічна-творчість.pdf (accessed 25.08.2024).
Mykhailyshyn R. Profesiina hotovnist pedahoha do innovatsiinoi diialnosti: yakisnyi aspekt [Professional readiness of a teacher for innovative activity: a qualitative aspect]. Visnyk Lvivskoho universytetu. Lviv, 2016. pp. 11–18.
Milto O. Pedahohichna tvorchist: filosofskyi, psykholohichnyi ta pedahohichni aspekty [Pedagogical creativity: philosophical, psychological and pedagogical aspects]. Vector of modern pedagogical and psychological science in Ukraine and EU countries: Collective monograph. Riga: Izdevnieciba Baltija Publishing, 2020. P. 2. pp. 464–479.
Mikhaliuk A. Tvorchist ta innovatsiia: suchasnyi kontent [Creativity and innovation: modern content]. Educological discourse. Kyiv, 2021. No. 3 (34). pp. 32–45.
Ostapenko L. Pedahohichna diialnist i pedahohichna tvorchist [Pedagogical activity and pedagogical creativity]. Imidzh suchasnoho pedahoha. 2023. С. 133–140. Available at: https://doi.org/10.332-72/2522-9729-2023- 4(211)-133-140.
Ziaziun I. Pedahohichna maisternist [Pedahohichna maisternist]. Pidruchnyk. Kyiv: Vyshcha shkola, 2004. 422 p.
Sysoieva S. Pedahohichna tvorchist: metodolohiia, teoriia, tekhnolohii [Pedagogical Creativity: Methodology, Theory, Technologies]. Monohrafiia. Kyiv: NPU im. M. Drahomanova, 2005. 183 p.
Pinska O. Formuvannia hotovnosti maibutnoho vchytelia do tvorchoi pedahohichnoi diialnosti [Formation of Future Teacher's Readiness for Creative Pedagogical Activity]. Visnyk Universyteta im. A. Nobelia. 2018. No. 2 (16). pp. 260–265.
Pro skhvalennia Stratehii rozvytku vyshchoi osvity v Ukraini na 2022–2032 roky. Kabinet ministriv Ukrainy rozporiadzhennia vid 23.02.2022. № 286 [On Approval of the Strategy for the Development of Higher Education in Ukraine for 2022-2032 Cabinet of Ministers of Ukraine, Decree of 23.02.2022 No. 286]. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/286- 2022-%D1%80#Text (accessed: 25.08.2024).
Malii N. Psykholoho- pedahohichni osoblyvosti rozvytku kreatyvnoi skladovoi profesiinoho myslennia u maibutnikh pedahohiv [Psychological and pedagogical features of the development of the creative component of professional thinking in future teachers]. Avtoref. dys. kand. psykhol. nauk: 19.00.07. Khmelnytskyi, 2011. 19 p.
Reznik S. Vymohy do vykladacha vyshchoi shkoly v umovakh suchasnykh tendentsii rozvytku dystantsiinoi osvity [Requirements for a Higher Education Teacher in the Context of Modern Trends in the Development of Distance Education]. Teoriia i praktyka upravlinnia sotsialnymy systemamy. 2019. No. 2. pp. 23–34.
Reznik S. Suchasni tendentsii vykorystannia vykladachamy aktyvnykh metodiv navchannia u vyshchomu tekhnichnomu navchalnomu zakladi [Modern tendencies of using active teaching methods by teachers in higher technical education institution]. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkoli. 2013. Issue 30 (83). pp. 282–286.
Romanovskyi O., Hren L., Mykhailychenko V. Pedahohika liderstva [Pedagogy of Leadership]. Monohrafiia. Kharkiv: NTU “KhPI”, 2023. 432 p.
Sydorenko O., Ihnatiuk O. Aktualnist formuvannia hotovnosti maibutnikh vykladachiv vyshchoi shkoly do pedahohichnoi tvorchosti u protsesi pidhotovky v umovakh zakladiv vyshchoi osvity [Relevance of Forming the Readiness of Future Higher Education Teachers for Pedagogical Creativity in the Process of Training in Higher Education Institutions]. Psykholohichnyi instrumentarii rozvytku liderskoho potentsialu suchasnoi molodi: teoriia i praktyka: materialy IKh Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii zdobuvachiv ta molodykh vchenykh. Kharkiv, 2023. pp. 137–140.
Sydorenko O., Ihnatiuk O. Sutnist, mistse ta rysy pedahohichnoi tvorchosti u pidhotovtsi zdobuvachiv vyshchoi osvity v umovakh dystantsiinoho navchannia [The Essence, Place and Features of Pedagogical Creativity in the Training of Higher Education Applicants in the Conditions of Distance Learning]. Aktualni problemy psykholohii, biznesu ta upravlinnia v umovakh suchasnykh vymoh: zb. materialiv druhoi mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi onlain-konferentsii. Kyiv, 2023. pp. 264–271.
Sysoieva S. Pedahohika tvorchosti: vyznachennia, zakony, pryntsypy [Pedagogy of creativity: definitions, laws, principles]. Naukovi zapysky: zb. nauk. statei. Kyiv, 1998. Issue. 3. pp. 91–99.
Sysoieva S. Tvorcha profesiina pidhotovka fakhivtsiv: osoblyvosti protsesu [Creative professional training of specialists: peculiarities of the process]. Modern art education: realities and prospects: a collection of scientific papers. Sumy State Pedagogical University named after A. Makarenko. 2004. pp. 197–206.
Honcharenko S. Ukrainskyi pedahohichnyi slovnyk [Ukrainian Pedagogical Dictionary]. Kyiv: Lybid, 1997. 373 p.
Chorna N. Sutnist ta struktura hotovnosti do profesiinoho samorozvytku maibutnikh uchyteliv mystetskykh spetsialnostei [Essence and Structure of Future Art Teachers' Readiness for Professional Self-Development]. Visnyk Zaporizkoho natsionalnoho universytetu. Zaporizhzhia, 2012. No. 1 (17). pp. 192–196.
Yevtukh M. Udoskonalennia tvorchykh yakostei osobystosti v protsesi formuvannia y podannia navchalnoho materialu [Improving the creative qualities of the individual in the process of forming and presenting educational material]. Pedahohika i psykholohiia formuvannia tvorchoi osobystosti: problemy i poshuky: zb. nauk. prats. Kyiv, 2000. issue 16. pp. 175–177.
Abou, A. Enhancing pedagogical creativity: A comprehensive study of self- professional development among ESL educators. Research Journal in Advanced Humanities. 2024 No. 5 (2), available at: https://doi.org/10.58256/et4a4a30.
Jurakulovna T. Pedagogical Creativity-Requirement of Today. European journal of innovation in nonformal education. 2022. No. 2 (2). pp. 236–240 available at: https://inovatus.es/index.php/ejine/article/vie w/345.
Loboda S., Plyska Y., Dobrzyniak, M. “Creative self–actualization of the future teacher in the professional training process”, Youth Voice Journal. 2023. pp. 60–71. Available at: https://doi.org/10.13- 140/RG.2.2.29637.73441.
Musabekova G., Rysbekova A., Meldebekova U., Beysenbayeva C., Orazbayev E., Usenov A. Formation of readiness of the future teachers to innovative activity. Life Science Journal. 2013. Vol. 10, issue. 4, pp. 3535–3543.
Mussabekova G., Auyezov B., Tasova A., Sultanbekova Z., Akhmetova Z., Kozhakhmetova G. Formation of readiness of future teachers to creative activity in school Journal of Social Sciences, Research Open Access. 2018. Vol. 4, issue 12. pp. 501–508.
Musurmonova S., Significance and role of pedagogical creativity. European Scholar Journal. 2022. No. 3 (11), pp. 1–2.
Rakhmanova D. Pedagogical creativity as a factor of student development. Web of Scientist: International Scientific Research Journal. 2023. No. 2 (5). pp. 729– 736. Available at: https://doi.org/10.17605-/OSF.IO/P2B98.
Ronny, S., Sarah, K., Jo, T., Fazilat, S. Profiling teachers' readiness for online teaching and learning in higher education: Who's ready?. Computers in Human Behavior. 2021. Vol. 118. 16 p.
Shermukhammadov B. Creativity of a Teacher in an Innovative Educational Environment. Journal of Higher Education Theory and Practice. 2022. Vol. 22, no. 12. pp. 126–132.
Havryliuk S., Semchuk S., Popychenko S., Zalizniak A., Loiuk O. Formation of professional readiness of future preschool teachers for pedagogical creativity. ASTRA Salvensis, Supplement. 2019. No. 1. pp. 335–353.
Zivitere M., Riashchenko A., Markina I. Teacher – pedagogical creativity and developer promoter. Procedia – Social and Behavioral Sciences. 2015. Vol. 174.
pp. 4068–4073.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Олександр Сидоренко
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами: