ПРОФЕСІЙНА СПРЯМОВАНІСТЬ ПЕДАГОГА В УМОВАХ ЗАПРОВАДЖЕННЯ STEАМ-ОСВІТИ ТА ОСОБЛИВОСТІ РОЗВИТКУ STEАM КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ

Автор(и)

  • Наталія Мовмига Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”, Україна https://orcid.org/0000-0002-7207-8558
  • Юлія Демідова Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”, Україна https://orcid.org/0000-0002-8295-5972
  • Олена Полежаєва Харківський національний економічний університет ім. Семена Кузнеця, Україна

DOI:

https://doi.org/10.20998/2078-7782.2024.3.09

Ключові слова:

STEАМ-освіта, STEАМ-компетентність, трансдисциплінарний підхід, компетентнісний підхід, формула 4К, професійний розвиток педагога, комунікативні навички, креативність, критичне мислення, командна робота, дефініції STEАM-освіти

Анотація

Розглянуто питання професійної спрямованості та розвитку педагога в умовах запровадження STEАМ-освіти. Зроблено акцент на актуалізації методу 4К, який використовується для подолання невідповідності між знаннями, які отримують студенти на етапі фахової підготовки і тими навичками, що очікують від студентів роботодавці. Цей метод включає в себе основні складові: комунікативні навички, креативність, критичне мислення та командну роботу. Запропоновані рекомендації розвитку STEAM компетентностей можуть сприяти формуванню професійної успішності та розвитку інноваційного педагогічного досвіду викладачів ЗВО. Дане дослідження не вичерпує проблему професійного розвитку педагога у розглянутій галузі та може бути продовжено у напрямі вивчення її особливостей залежно від фахових напрямків навчання.

Біографії авторів

Наталія Мовмига, Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”

Кандидатка психологічних наук, доцентка кафедри безпеки праці та навколишнього середовища

Юлія Демідова, Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”

Кандидатка технічних наук, доцентка кафедри педагогіки і психології управління соціальними системами ім. академіка І. Зязюна

Олена Полежаєва, Харківський національний економічний університет ім. Семена Кузнеця

Старша викладачка кафедри педагогіки, іноземної філології та перекладу

Посилання

Zakon Ukrainy “Pro vyshchu osvitu” [The Law of Ukraine “On Higher Education”]. Available at: https://zakononline.com.ua/docu- ments/show/357262 552664.

Instytut modernizatsii zmistu osvity [Institute for Modernization of Education Content]. URL: https: // imzo.gov.ua/stem- osvita (accessed: 07. 08. 2024).

Dotsenko S., Ivashchenko M. STEM education as a means of developing the creative abilities of a future specialist in higher education institutions. Collection of materials of the All-Ukrainian scientific and methodical Internet conference “Development of scientific and innovative activity in education: a modern view”. 9 June Kharkiv: HNADU, 2017 pp. 160–163.

What is an STEAM Education? Twinkl USA. Official Website. Available at: https://www.twinkl.com/teaching- wiki/steam-education. (accessed: 08.07.2024).

Dotsenko S. Transformatsiia pryrodno-matematychnykh dystsyplin u konteksti STEM osvity [Transformation of natural and mathematical disciplines in the context of STEM education]. Professional education: methodology, theory and technologies. 2017. No 5. pp. 83–101.

Movmyga N., Polezhaieva O., Gyrenko I. Use of STEM-technologies in the educational process in the training of technical profile specialists Bulletin of Science and Education. Series: Pedagogy. 2023. Issue 4 (10), pp. 249–266. Available at: http://perspectives.pp.ua/index.php/vno/- article/view/4522/4546.

Soroko N., Rokoman O. Functions and role of the STEAM-oriented educational environment of the primary school for the development of STEAM education. A new pedagogical thought. 2019. No. 4 (100), pp. 55–60.

Rudenko N., Zaitseva S. Implementation of elements of STEAM education in foreign language classes in online learning conditions. Current issues of humanitarian sciences. Pedagogy. 2022. Issue 57, vol. 2, pp. 277–284.

Marchenko O. Implementation of the steam approach to the formation of creative competence of students in the process of studying mathematics. A new pedagogical thought. 2020. No. 3, vol. 103, pp. 19–26.

Demidova Yu., Movmyha N. Pedahohichnyi aspekt profesiinoi pidhotovky fakhivtsiv z bezpeky trudovoi diialnosti [Pedagogical aspect of professional training of specialists in labor safety]. Imidzh suchasnoho pedahoha. 2023. No 6(213). pp. 104–110. Available at: https://doi.org-/10.33272/2522-9729-2023-6(213)-104-110.

Hrynevych L., Morze N., Vember V., Boiko M. Rol tsyfrovykh tekhnolohii u rozvytku systemy STEM-osvity [The role of digital technologies in the development of STEM education]. Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia. 2021. Vol. 83, no 3. pp. 1–25.

Kravchenko H. Averina K., Hromova N., Hornostaieva O., Volosatykh O., Shamayeva K. Development of professional competence of teachers in the system of continuing education. Laplage in Journal. 2021. No. 7(3), pp. 591–597. Available at: https://doi.org/-10.24115/S2446- 62202021731346p.591-597.

Battelle for Kids. Оfficial website. Available at: https://www.battelle- forkids.org/insights/p21-resources/ (accessed: 08.08.2024).

Vykladach XXI stolittia [Teacher of the XXI century]. Available at: https://onlinelawschool.pro/teacherstandard (accessed: 08.08.2024).

Polishchuk N., Kaminska V. Profesiinyi rozvytok pedahohiv v umovakh STEAM osvity. STEAM-osvita: naukovo- teoretychni aspekty, dosvid vprovadzhennia, perspektyvy rozvytku [Professional development of teachers in STEAM education. STEAM-education: scientific and theoretical aspects, implementation experience, development prospects]. Materialy vseukrainskoi naukovo- praktychnoi konferentsii 21 kvitnia 2021. Lutsk: Volynskyi IPPO, 2021. 208 с.

Korshunova O., Hushchyna N., Vasylashko I., Patrykieeva O. STEM-osvita. Profesiinyi rozvytok pedahoha [STEM education. Professional development of a teacher]. Zbirnyk spetskursiv. Kyiv: “Osvita”, 2018. 80 p.

Kinakh N. Kreatyvnist pedahoha v STEM oriientovanii osviti. STEM-osvita: naukovo-teoretychni aspekty, dosvid vprovadzhennia, perspektyvy rozvytku [Teacher's creativity in STEM-oriented education. STEM-education: scientific and theoretical aspects, implementation experience, development prospects]. Materialy vseukrainskoi naukovo- praktychnoi konferentsii 21 kvitnia 2021. Lutsk: Volynskyi IPPO. 2021. 208 p.

Barna O., Balyk N., Shmyher H. Pidkhody do pidhotovky maibutnikh pedahohiv do vprovadzhennia STEM- osvity. STEM-osvita: stan vprovadzhennia ta perspektyvy rozvytku [Approaches to training future teachers to implement STEM education. STEM-education: state of implementation and prospects for development]. Materialy III Mizhnar. Naukovo-praktychnoi konferentsii 9–10 lystopada 2017. Kyiv, 2017. pp. 18–22.

Hrynevych L., Morze N., Vember V., Boiko M. Rol tsyfrovykh tekhnolohii u rozvytku systemy STEM-osvity [The role of digital technologies in the development of STEM education]. Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia. 2021. Vol. 83, no 3. pp. 1–25.

Olefirenko T., Tsvietkova H. Kontseptualni zasady rozvytku STEM-osvity v Ukraini. Vyshcha osvita Ukrainy: Chas reform [Conceptual framework for the development of STEM education in Ukraine. Higher education of Ukraine: Time for Reforms]. Metodolohiia ta metodyka osvitnoho protsesu. 2020. No 1. pp. 61–67.

Stryzhak O., Slipukhina I., Polisun N., Chernetskyi I. STEM osvita. Osnovni definitsii [STEM education. Basic definitions]. Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia. 2017. Vol. 62, no 6. pp. 16–33.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-10

Номер

Розділ

ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІ АСПЕКТИ РОЗВИТКУ СИСТЕМИ ВИЩОЇ ОСВІТИ ТА ЇЇ ЗМІСТУ