ФОРМУВАННЯ БАЗОВОЇ, ПРОФЕСІЙНОЇ ТА САМООСВІТНЬОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ІНЖЕНЕРІВ-БАКАЛАВРІВ ЯК ВАЖЛИВА СКЛАДОВА ЇХ ЯКІСНОЇ ПІДГОТОВКИ У ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

  • Олександр Романовський Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”, Україна https://orcid.org/0000-0002-0602-9395
  • Тетяна Гура Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”, Україна https://orcid.org/0000-0003-2323-3440
  • Ольга Ігнатюк Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”, Україна https://orcid.org/0000-0002-5710-7752
  • Тетяна Солодовник Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”, Україна https://orcid.org/0000-0002-7772-9938

DOI:

https://doi.org/10.20998/2078-7782.2024.4.03

Ключові слова:

базова компетентність, самоосвітня компетентність, професійна компетентність, майбутні інженери, майбутні бакалаври, заклад вищої освіти, технічний університет

Анотація

Особливу увагу приділено проблемам формування базової, професійної та самоосвітньої компетентності майбутніх інженерів-бакалаврів технічних закладів вищої освіти, яка залишається поза увагою науковців, незважаючи на те, що процес гуманізації вищої інженерної освіти вимагає від майбутніх фахівців постійного удосконалення професійних вмінь. Розглянуто детально ключові компоненти базової компетентності майбутніх інженерів. Запропоновано групи методів, що входять до процесу формування базової компетентності майбутніх інженерів-бакалаврів у ЗВО. Особливу увагу автори приділили якісній підготовці науково-педагогічних кадрів.

Розкрито основні аспекти формування професійної компетентності бакалаврів, майбутніх хіміків-технологів, які сприяють підвищенню якості їх професійної підготовки. В статті акцентовано увагу на ролі внутрішньої мотивації здобувачів на процес успішного формування самоосвітньої компетентності. Доведено, що процес формування самоосвітньої компетентності майбутніх бакалаврів машинобудівних спеціальностей неможливий без діалогічної взаємодії “студент-викладач”. Наголошено на необхідносі при формуванні базової, професійної та самоосвітньої компетентності майбутніх інженерів-бакалаврів врахування психологічного благополуччя здобувачів, що є одним із вагомих факторів їхньої успішної освітньої діяльності та орієнтує на активізацію процесів освітнього самовдосконалення та саморозвитку.

Біографії авторів

Олександр Романовський, Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”

Доктор педагогічних наук, професор, член-кореспондент НАПН України, професор кафедри педагогіки і психології управління соціальними системами ім. академіка І. Зязюна

Тетяна Гура, Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”

Кандидатка педагогічних наук, доцентка, професорка кафедри педагогіки і психології управління соціальними системами ім. академіка І. Зязюна

Ольга Ігнатюк, Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”

Докторка педагогічних наук, професорка, професорка кафедри педагогіки і психології управління соціальними системами ім. академіка І. Зязюна

Тетяна Солодовник, Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”

Rандидатка педагогічних наук, доцентка, доцентка кафедри педагогіки і психології управління соціальними системами ім. академіка І. Зязюна

Посилання

Hren L. Pedahohichni umovy formuvannia u studentiv vyshchykh tekhnichnykh navchalnykh zakladiv spriamovanosti na uspishnu profesiinu diialnist [Pedagogical conditions for the formation of students' orientation towards successful professional activity in higher technical educational institutions]. Dys. kand. ped. nauk: 13.00.04. Teoriia i metodyka profesiinoi osvity. Kharkiv, 2010. 302 p. Available at: https://repository.kpi.kharkov.- ua/items/bceb54c7-277b-4306-9b62- db8c5e356d17 (accessed: 17.06.2024).

Hrytsak N. Poniattia “pedahohichni umovy” v suchasnykh pedahohichnykh studiiakh. Problemy reformuvannia pedahohichnoi nauky ta osvity [The concept of ‘pedagogical conditions’ in modern pedagogical studies. Problems of reforming pedagogical science and education]. Materialy naukovo-praktychnoi konferentsii. Kherson : Vydavnytstvo “Molodyi vchenyi”, 2019. pp.15–18.

Zahrychuk H., Martseniuk V. Kontseptualni pidkhody shchodo pokrashchennia yakosti pidhotovky fakhivtsiv [Conceptual approaches to improving the quality of training]. Medychna osvita. 2012. No. 4. pp. 44–47. Available at: https://doi.org/10.11603/me.v0i4.1337. (accessed: 04.07.2024).

Zakon Ukrainy “Pro vyshchu osvitu” vid 01.07.2014 r. №1556VII [The Law of Ukraine ‘On Higher Education’ of 01.07.2014 No. 1556-VII]. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556- 18# (accessed: 28.06.2024).

Lytvyn A. Metodolohichni zasady poniattia “pedahohichni umovy” [Methodological foundations of the concept of ‘pedagogical conditions’: a practical guide]. Praktychnyi posibnyk. Lviv : LDUBZhD, 2022. 90 p.

Melnyk N. Fenomen “profesiinoi kompetentnosti” v ukrainskii ta yevropeiskii pedahohichnii teorii: porivnialnyi aspekt [The phenomenon of ‘professional competence’ in Ukrainian and European pedagogical theory: a comparative aspect]. Pedahohichna osvita: teoriia i praktyka. Psykholohiia. Pedahohika. 2017. No. 28. pp. 54–60. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Potip_2017_28_11 (accessed: 04.07.2024).

Kravtsova N. Pedahohichni umovy formuvannia samoosvitnoi kompetentnosti maibutnikh bakalavriv mashynobudivnykh spetsialnostei [Pedagogical conditions for the formation of self-educational competence of future bachelors of mechanical engineering specialties]. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh. Zaporizhzhia : KPU, 2021. No. 76, Vol. 2. pp. 88–92.

Kravtsova N. Resursy adaptatsii do navchannia studentiv — maibutnikh bakalavriv mashynobudivnykh spetsialnostei za suchasnykh osvitnikh umov [Resources of adaptation to the training of students - future bachelors of mechanical engineering specialities in modern educational conditions]. Teoriia i praktyka upravlinnia sotsialnymy systemamy: filosofiia, psykholohiia, pedahohika, sotsiolohiia. 2023. No. 4. pp. 42–53.

Kravtsova N. Analiz poniattia “samoosvitnia kompetentnist” u suchasnykh naukovykh doslidzhenniakh Innovatsiini osvitni tekhnolohii v systemi neperervnoi osvity: vid doshkilnoi osvity do osvity doroslykh (vitchyznianyi i svitovyi dosvid uprovadzhennia) [Analysis of the concept of ‘self-educational competence’ in modern scientific research Innovative educational technologies in the system of continuing education: from preschool education to adult education (national and world experience of implementation)]. Materialy mizhn. nauk.- prakt. konf. Kyiv : Ukrainskyi derzhavnyi universytet im. M. Drahomanova, 2024. pp. 81–86.

Pro skhvalennia Stratehii rozvytku vyshchoi osvity v Ukraini na 2022–2032. Kabinet ministriv Ukrainy. 23.02.2022. № 286-r [On approval of the Strategy for the Development of Higher Education in Ukraine for 2022-2032. Cabinet of Ministers of Ukraine. 23.02.2022. № 286-р]. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/286- 2022-%D1%80#Text, (accessed: 07.06.2024).

Standarty i rekomendatsii shchodo zabezpechennia yakosti v Yevropeiskomu prostori vyshchoi osvity [Standards and guidelines for quality assurance in the European Higher Education Area]. Kyiv : Lenvit, 2006. 35 p. Available at: https://osvita.kpi.ua/files/downloads/Standart_EPVO.pdf (accessed: 04.07.2024).

Uchast u mizhnarodnykh naukovo-osvitnikh proektakh [Participation in international scientific and educational projects]. Available at: http://perspectives.pp.- ua/index.php/np/projects (accessed: 04.05.2024).

Khrykov Ye. Pedahohichni umovy v strukturi naukovoho znannia [Pedagogical conditions in the structure of scientific knowledge]. Visnyk Cherkaskoho natsiona- lnoho universytetu im. B. Khmelnytskoho. Seriia: Pedahohichni nauky. 2022. pp. 5–10.

Bach C., Suliková R. Competence Development in Theory and Practice. Competence, Meta-Competence, Transfer Competence and Competence Development in Their Systematic Context. Management. 2019. № 14. pp. 289–304. Available at: https://www.researchgate.net/publication (accessed: 08.06.2024).

Gren L. The role of public administration in quality improvement of specialists’ vocational training. International journal of public administration in socio- economic sphere. 2020.Vol. 1. pp. 21–29.

Hren L., Koshkarov Yu. Qualitative professional training of future rescuers as the key to increasing society and state security. 2021. Vol. 1. Available at: http://passa.nuczu.edu.ua/archive/29-hren-l- koshkarov-yu-qualitative-professional- training-of-future-rescuers-as-the-key-to- increasing-society-and-state-security (accessed: 03.06.2024).

Drejer А. Organisational learning and competence development. The learning organization. 2000, Vol. 7, issue 4. pp. 206– 220. Available at: https://www.emerald.com/in- sight/content/doi/10.1108/0969647001034230 6/full/html (accessed: 08.04.2024).

Рaulsson К., Ivergård Т, Hunt В..Learning at work: competence development or competence-stress Applied Ergonomics. 2005. Vol. 36, issue 2. pp. 135–144. Available at:https://

www.sciencedirect.- com/science/article/abs/pii/S0003687004001 425 (accessed: 08.04.2024).

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-01-10

Номер

Розділ

ОРГАНІЗАЦІЙНО-ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ МАЙСТЕРНОСТІ МАЙБУТНІХ СПЕЦІАЛІСТІВ