ІННОВАЦІЙНО-ОСВІТНЄ СЕРЕДОВИЩЕ ТЕХНІЧНОГО УНІВЕРСИТЕТУ ЯК ФАКТОР РОЗВИТКУ БАЗОВОЇ, ПРОФЕСІЙНОЇ ТА САМООСВІТНЬОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ-ЛІДЕРІВ

Автор(и)

  • Ольга Ігнатюк Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», Україна https://orcid.org/0009-0005-6305-8802

DOI:

https://doi.org/10.20998/2078-7782.2025.1.05

Ключові слова:

визначення, здобувачі вищої освіти, інноваційно-освітнє середовище, зміст поняття, змістовна модель, рівні підготовки, напрями підготовки, технічний університет

Анотація

Статтю присвячено теоретичному та емпіричному дослідженню феномена інноваційно-освітнього середовища технічного університету, який є предметом міждисциплінарного вивчення соціально-гуманітарних наук. У ході дослідження встановлено, що визначення є певним завершальним етапом у виробленні поняття і вирішує такі пізнавальні задання: розкриває зміст поняття і виокремлює його від інших споріднених понять. У статті представлено результати вивчення теоретичних доробок вчених задля визначення із поняттям інноваційно-освітнє середовище технічного університету. Розкрито теоретичні аспекти поняття інноваційно-освітнє середовище технічного університет через призму психологічного, соціального, педагогічного та технологічного аспектів. Запропоновано змістовну модель інноваційно-освітнього середовища технічного університету на основі теоретико-емпіричних аспектів.

Біографія автора

Ольга Ігнатюк, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»

Доктор педагогічних наук, професорка, професорка кафедри педагогіки і психології управління соціальними системами ім. академіка І. Зязюна

Посилання

Verkhovna Rada Ukrainy. Zakon Ukrainy Pro vyshchu osvitu (dokument 1556-VII, zi zminamy) [Verkhovna Rada of Ukraine. Law of Ukraine On Higher Education (document 1556-VII, as amended)]. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18. (accessed: 14.02 2025).

Proekt “Kontseptsiia rozvytku osvity Ukrainy na period 2015–2025 rokv” [Project ‘Concept of Education Development of Ukraine for the period 2015-2025’.]. Osvitnia polityka: portal hromadskykh ekspertiv. Available at: http://education-ua.org/ua/draft-regulations/319-proekt-kontseptsiya-rozvitku-osviti-ukrajini-na-period-2015-2025-rokiv (accessed: 14.02.2025).

Pro skhvalennia Stratehii rozvytku vyshchoi osvity v Ukraini na 2022–2032 roky [On approval of the Strategy for the Development of Higher Education in Ukraine for 2022–2032.]. Postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 23.02.2022 r. №286-r. Available at: https://zakon.rada.gov.ua-/laws/show/286-2022-%D1%80/stru#Stru. (accessed: 14.02.2025)

Osvita i viina v Ukraini [Education and war in Ukraine]. Available at: https://cedos.org.ua/researches/osvita-i-vijna-v-ukrayini24-lyutogo-1-kvitnya-2022/ (accessed: 14.02.2025).

Bratko M. Struktura osvitnoho seredovyshcha vyshchoho navchalnoho zakladu [Structure of the educational environment of a higher education institution]. Naukovi zapysky. Seriia: pedahohichni nauky. Kirovohrad, 2015. Issue 135. pp. 67–72.

Bykov V. Vidkryta osvita i vidkryte navchalne seredovyshche [Open education and open learning environment]. Teoriia i praktyka upravlinnia sotsialnymy systemamy. Kharkiv : NTU “KhPI”, 2008. No. 2. pp. 16–123.

Poliakova H. Vplyv osvitnoho seredovyshcha VNZ na formuvannia profesiinoi kompetentnosti fakhivtsia [The influence of the educational environment of a university on the formation of professional competence of a specialist.]. Vyshcha shkola. 2010. No. 10. pp. 78–87.

Tsiuman T., Boichuk N. Kodeks bezpechnoho osvitnoho seredovyshcha [Code for a safe educational environment]. Metod. posibnyu. Kyiv, 2018. 56 p. 9. Vaskivska H. Osvitnie seredovyshche yak chynnyk formuvannia zhyttieprostoru starshoklasnykiv [Educational environment as a factor in shaping the life space of high school students]. In The XI th International scientific and practical conference “THEORETICAL FOUNDA-TIONS OF MODERN SCIENCE AND PRACTICE”. Melbourne, Australia, 2020, pp. 191–193.

Ihnatiuk O. Orhanizatsiino-metodychni osoblyvosti yakisnoi profesiinoi pidhotovky mahistriv ta doktoriv filosofii pedahohichnykh i tekhnichnykh spetsialnostei v umovakh nadzvychaino viddalenoho ta zmishannoho navchannia [Organisational and methodological features of quality professional training of masters and doctors of philosophy in pedagogical and technical specialities in conditions of extremely remote and blended learning]. Psykholoho-pedahohichni problemy vyshchoi i serednoi osvity v umovakh suchasnykh vyklykiv: teoriia i praktyka. Kharkiv : KhNPU im. H. Skovorody. pp. 212–216.

Romanovskyi O., Ihnatiuk O. Vymohy rynku pratsi ta kliuchovi tendentsii formuvannia “iakisnoho” maibutnoho fakhivtsia druhoho ta tretoho rivniv pidhotovky spetsialnosti 011 “Osvitni, pedahohichni nauky” [Labour market requirements and key trends in the formation of a ‘quality’ future specialist of the second and third levels of training in the speciality 011 ‘Educational, Pedagogical Sciences’]. Teoriia i praktyka upravlinnia sotsialnymy systemamy. 2022. No. 1. pp. 3–16. Available at: http://tipus.khpi.edu.ua/.

Khavina I. Formuvannia bazovykh profesiinykh kompetentsii bakalavriv z psykholohii u protsesi vyvchennia pryrodnycho-naukovykh dystsyplin [Formation of basic professional competences of bachelors in psychology in the process of studying natural science disciplines]. Dys. kand. ped. nauk:

00.04. Vinnytsia, 2018. 308 p. 13. Kuznetsova H. Pedahohichni umovy formuvannia bazovoi profesiinoi kompetentnosti maibutnikh inzheneriv u protsesi matematychnoi pidhotovky [Pedagogical conditions for the formation of basic professional competence of future engineers in the process of mathematical training]. Teoriia i praktyka upravlinnia sotsialnymy systemamy. 2024. No. 4. pp. 78–92. Available at: http://tipus.khpi.edu.ua/.

Kravtsova N. Pedahohichni umovy formuvannia bazovoi profesiinoi kompetentnosti maibutnikh inzheneriv u protsesi matematychnoi pidhotovky [Pedagogical conditions for the formation of basic professional competence of future engineers in the process of mathematical training]. Teoriia i praktyka upravlinnia sotsialnymy systemamy. 2024. No. 4. pp. 63–77. Available at: http://tipus.khpi.edu.ua/.

Kurbanova Kh. Innovatsiine osvitnie seredovyshche u zakladakh vyshchoi osvity — pedahohichna umova formuvannia profesiinoi kompetentnosti maibutnikh bakalavriv khimiko-tekhnolohichnoi pidhotovky [Innovative educational environment in higher education institutions as a pedagogical condition for the formation of professional competence of future bachelors of chemical engineering.]. Teoriia i praktyka upravlinnia sotsialnymy systemamy. Kharkiv : NTU “KhPI”, 2024. No. 2. pp. 18–30. Available at: http://tipus.khpi.edu.ua/.

Cherkashyn A., Hren L., Chebotarov M. Inkliuzyvne osvitnie seredovyshche u zakladakh vyshchoi osvity: shliakhy stvorennia [Inclusive educational environment in higher education institutions: ways to create it]. Teoriia i praktyka upravlinnia sotsialnymy systemamy. 2021. No. 2. p. 98

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-04-11

Номер

Розділ

ТЕОРЕТИЧНІ ТА ПРИКЛАДНІ АСПЕКТИ ДОСЛІДЖЕННЯ ФЕНОМЕНІВ ЛІДЕРСТВА, УПРАВЛІННЯ ТА РОЗВИТКУ СОЦІАЛЬНОГО ОБ’ЄКТУ