МОТИВАЦІЙНИЙ АСПЕКТ РОЗВИТКУ БАЗОВОЇ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ІНЖЕНЕРІВ
DOI:
https://doi.org/10.20998/2078-7782.2025.1.08Ключові слова:
мотивація, мотивація навчання, професійна мотивація, базова професійна компетентність, вища математика, освітній процес, майбутні інженериАнотація
У статті проаналізовано різні підходи до визначення мотивації навчальної діяльності та висвітлено погляди науковців щодо мотивації навчання, навчально-професійної мотивації й професійної мотивації. Зазначено, що процес розвитку базової професійної компетентності варто розпочинати з визначення провідних мотивів здобувачів, зокрема з визначення початкового рівня зацікавленості у вивченні вищої математики. На основі дослідження, проведеного у Національному технічному університеті “Харківський політехнічний інститут”, визначено рівень мотивації майбутніх інженерів у процесі формування базової професійної компетентності.
Посилання
Bondar L., Lytvynchuk N. Motyvatsiia navchalnoi diialnosti studentiv yak providnyi chynnyk pidhotovky maibutnikh fakhivtsiv [Motivation of students' learning activities as a leading factor in the training of future specialists]. Naukovi zapysky Natsionalnoho universytetu “Ostrozka akademiia”. Seriia “Psykholohiia” : naukovyi zhurnal. Ostroh : Vyd-vo NaUOA, 2020. No. 11. pp. 67–71.
Braslavska O., Ozerova L. Teoretychni osnovy formuvannia profesiinoi motyvatsii maibutnoho vchytelia v umovakh fakhovoi pidhotovky [Theoretical Foundations of Formation of Future Teacher's Professional Motivation in the Conditions of Professional Training]. Problemy pidhotovky suchasnoho vchytelia 2021. Issue 2(22). pp. 21–30.
Varii M. Psykholohiia osobystosti [Personality psychology]. Navch. pos. Kyiv : Tsentr uchbovoi literatury, 2008. 592 p.
Kovalenko N., Bobrova N., Hancho O. Motyvatsiia studentiv yak zaporuka uspishnoho profesiinoho rozvytku [Student motivation as a key to successful professional development]. Medychna osvita. 2020. No. 3. pp. 43–48.
Kolchyhina A. Spetsyfika navchalnoi motyvatsii studentiv [Specifics of students' learning motivation]. Naukovyi visnyk Khersonskoho derzhavnoho universytetu. Seriia: “Psykholohichni nauky”. 2018. Issue 1 (2). pp. 46–51.
Kostiuk H. Navchalno-vykhovnyi protses i psykhichnyi rozvytok osobystosti [Educational process and mental development of the individual]. Kyiv : Rad. shkola, 1989. 608 p.
Maslow A. Motivation and personality. New York : Harper and Row; 1970. Ed. 2. 369 p.
Onyshchenko I. Navchalno-profesiina motyvatsiia yak skladnyk profesiinoho stanovlennia maibutnikh fakhivtsiv pedahohichnoho profiliu [Educational and Professional Motivation as a Component of the Professional Development of Future Pedagogical Specialists]. Osvitnii vymir. 2016. No. 48. pp. 139–145.
Piankivska L. Profesiina motyvatsiia osobystosti: teoretychnyi aspekt [Professional motivation of a personality: theoretical aspect]. Hraal naukymir. 2021. No. 2–3. pp. 532–536. Available at: https://doi.org/10.36074/grail-of-science.02.04.2021.108
Pinska O. Profesiina motyvatsiia yak zasib pidvyshchennia efektyvnosti navchalnoi diialnosti studentiv. Problemy trudovoi i profesiinoi pidhotovky. 2009. No. 14. pp. 111–115.
Podoliak L., Yurchenko V. Psykho-lohiia vyshchoi shkoly: shkoly [Psychology of higher education: schools].Navch. posib. dlia mahistrantiv i aspirantiv. Kyiv : TOV “Fil-studiia”, 2006. 320 p.
Olefir V., Kriazh I., Kreidun N. Psykholohiia studenta [Student psychology]. Kolektyvna monohrafiia. Kharkiv : KhNU im. V. Karazina, 2023. 340 p.
Reznik S., Kuznetsova N. Sutnist ta strukturni komponenty bazovoi profesiinoi kompetentnosti maibutnikh inzheneriv [Essence and structural components of the basic professional competence of future engineers]. Teoriia i praktyka upravlinnia sotsialnymy systemamy. 2022. No. 3. pp. 71–82.
Savchenko O. Uminnia vchytysia — kliuchova kompetentnist molodshoho shkoliara [The ability to learn is a key competence of a primary school student]. Navch. posibnyk. Kyiv : Pedahohichna dumka, 2014. 176 с.
Tymoshuk S., Tretiak O. Osoblyvosti formuvannia navchalnoi motyvatsii studentiv [Peculiarities of forming students' learning motivation]. Visnyk Zhytomyrskoho derzhavnoho universytetu. 2015. Issue 2 (80). pp. 64–68.
Vorobieva Ye., Chebakova Yu. Organization of the educational process in a modern higher education institution based on a facilitative approach. Теорія і практика управління соціальними системами. 2020. No. 1. pp. 37–51.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Тетяна Солодовник, Євгенія Воробйова, Наталія Середа

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами: