МОТИВАЦІЙНИЙ АСПЕКТ РОЗВИТКУ БАЗОВОЇ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ІНЖЕНЕРІВ

Автор(и)

  • Тетяна Солодовник Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», Україна https://orcid.org/0000-0002-7772-9938
  • Євгенія Воробйова Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», Україна https://orcid.org/0000-0002-6269-578X
  • Наталія Середа Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», Україна https://orcid.org/0000-0001-8472-0117

DOI:

https://doi.org/10.20998/2078-7782.2025.1.08

Ключові слова:

мотивація, мотивація навчання, професійна мотивація, базова професійна компетентність, вища математика, освітній процес, майбутні інженери

Анотація

У статті проаналізовано різні підходи до визначення мотивації навчальної діяльності та висвітлено погляди науковців щодо мотивації навчання, навчально-професійної мотивації й професійної мотивації. Зазначено, що процес розвитку базової професійної компетентності варто розпочинати з визначення провідних мотивів здобувачів, зокрема з визначення початкового рівня зацікавленості у вивченні вищої математики. На основі дослідження, проведеного у Національному технічному університеті “Харківський політехнічний інститут”, визначено рівень мотивації майбутніх інженерів у процесі формування базової професійної компетентності.

Біографії авторів

Тетяна Солодовник, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»

Кандидатка педагогічних наук, доцентка, доцентка кафедри педагогіки і психології управління соціальними системами ім. академіка І. Зязюна

Євгенія Воробйова, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»

Кандидатка педагогічних наук, доцентка, доцентка кафедри педагогіки і психології управління соціальними системами ім. академіка І. Зязюна

Наталія Середа, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»

Кандидатка мистецтвознавства, доцентка, доцентка кафедри педагогіки і психології управління соціальними системами ім. академіка І. Зязюна

Посилання

Bondar L., Lytvynchuk N. Motyvatsiia navchalnoi diialnosti studentiv yak providnyi chynnyk pidhotovky maibutnikh fakhivtsiv [Motivation of students' learning activities as a leading factor in the training of future specialists]. Naukovi zapysky Natsionalnoho universytetu “Ostrozka akademiia”. Seriia “Psykholohiia” : naukovyi zhurnal. Ostroh : Vyd-vo NaUOA, 2020. No. 11. pp. 67–71.

Braslavska O., Ozerova L. Teoretychni osnovy formuvannia profesiinoi motyvatsii maibutnoho vchytelia v umovakh fakhovoi pidhotovky [Theoretical Foundations of Formation of Future Teacher's Professional Motivation in the Conditions of Professional Training]. Problemy pidhotovky suchasnoho vchytelia 2021. Issue 2(22). pp. 21–30.

Varii M. Psykholohiia osobystosti [Personality psychology]. Navch. pos. Kyiv : Tsentr uchbovoi literatury, 2008. 592 p.

Kovalenko N., Bobrova N., Hancho O. Motyvatsiia studentiv yak zaporuka uspishnoho profesiinoho rozvytku [Student motivation as a key to successful professional development]. Medychna osvita. 2020. No. 3. pp. 43–48.

Kolchyhina A. Spetsyfika navchalnoi motyvatsii studentiv [Specifics of students' learning motivation]. Naukovyi visnyk Khersonskoho derzhavnoho universytetu. Seriia: “Psykholohichni nauky”. 2018. Issue 1 (2). pp. 46–51.

Kostiuk H. Navchalno-vykhovnyi protses i psykhichnyi rozvytok osobystosti [Educational process and mental development of the individual]. Kyiv : Rad. shkola, 1989. 608 p.

Maslow A. Motivation and personality. New York : Harper and Row; 1970. Ed. 2. 369 p.

Onyshchenko I. Navchalno-profesiina motyvatsiia yak skladnyk profesiinoho stanovlennia maibutnikh fakhivtsiv pedahohichnoho profiliu [Educational and Professional Motivation as a Component of the Professional Development of Future Pedagogical Specialists]. Osvitnii vymir. 2016. No. 48. pp. 139–145.

Piankivska L. Profesiina motyvatsiia osobystosti: teoretychnyi aspekt [Professional motivation of a personality: theoretical aspect]. Hraal naukymir. 2021. No. 2–3. pp. 532–536. Available at: https://doi.org/10.36074/grail-of-science.02.04.2021.108

Pinska O. Profesiina motyvatsiia yak zasib pidvyshchennia efektyvnosti navchalnoi diialnosti studentiv. Problemy trudovoi i profesiinoi pidhotovky. 2009. No. 14. pp. 111–115.

Podoliak L., Yurchenko V. Psykho-lohiia vyshchoi shkoly: shkoly [Psychology of higher education: schools].Navch. posib. dlia mahistrantiv i aspirantiv. Kyiv : TOV “Fil-studiia”, 2006. 320 p.

Olefir V., Kriazh I., Kreidun N. Psykholohiia studenta [Student psychology]. Kolektyvna monohrafiia. Kharkiv : KhNU im. V. Karazina, 2023. 340 p.

Reznik S., Kuznetsova N. Sutnist ta strukturni komponenty bazovoi profesiinoi kompetentnosti maibutnikh inzheneriv [Essence and structural components of the basic professional competence of future engineers]. Teoriia i praktyka upravlinnia sotsialnymy systemamy. 2022. No. 3. pp. 71–82.

Savchenko O. Uminnia vchytysia — kliuchova kompetentnist molodshoho shkoliara [The ability to learn is a key competence of a primary school student]. Navch. posibnyk. Kyiv : Pedahohichna dumka, 2014. 176 с.

Tymoshuk S., Tretiak O. Osoblyvosti formuvannia navchalnoi motyvatsii studentiv [Peculiarities of forming students' learning motivation]. Visnyk Zhytomyrskoho derzhavnoho universytetu. 2015. Issue 2 (80). pp. 64–68.

Vorobieva Ye., Chebakova Yu. Organization of the educational process in a modern higher education institution based on a facilitative approach. Теорія і практика управління соціальними системами. 2020. No. 1. pp. 37–51.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-04-11

Номер

Розділ

ОРГАНІЗАЦІЙНО-ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ МАЙСТЕРНОСТІ МАЙБУТНІХ СПЕЦІАЛІСТІВ