ПСИХОЛОГІЧНИЙ СУПРОВІД ПІДГОТОВКИ СПОРТСМЕНІВ ПІДЛІТКОВОГО ВІКУ

Автор(и)

  • Василь Фазан Полтавський національний педагогічний університет імені В. Короленка, Україна https://orcid.org/0000-0002-9823-3704
  • Олександр Попов Полтавський національний педагогічний університет імені В. Короленка, Україна https://orcid.org/0009-0006-6945-9110
  • Владислав Онищенко Полтавський національний педагогічний університет імені В. Короленка, Україна https://orcid.org/0009-0005-9291-6212

DOI:

https://doi.org/10.20998/2078-7782.2025.1.01

Ключові слова:

психологічний супровід, завдання та етапи психологічного супроводу, спортивна діяльність, структура психологічного супроводу, спортсмени підліткового віку

Анотація

У статті здійснено аналіз особливостей психологічного супроводу як невід’ємного компонента підготовки юних спортсменів. Розглянуто психологічний супровід спортивної діяльності як комплекс цілеспрямованих заходів, скерованих на розвиток, удосконалення та оптимізацію систем психічного регулювання організму та поведінки спортсмена відповідно до вимог тренувального і змагального процесів. Визначено головну мету цього процесу, що полягає у стимулюванні розвитку когнітивно-ціннісного, мотиваційно-емоційного, особистісно-смислового, регулятивно- поведінкового та комунікативного компонентів суб’єктності юних спортсменів на різних етапах їхньої спортивної підготовки.

Розкрито будову структурно психологічного супроводу підготовки юних спортсмені, що складається з взаємозалежних та взаємозумовлених компонентів, зокрема психодіагностики, моделювання, психопрофілактики, психокорекції та контролю. Як процес психологічний супровід передбачає досягнення конкретного цілеспрямованого результату, що відображає критерії оцінювання: емоційний стан спортсмена, рівень реалізації його внутрішньоособистісного потенціалу, ступінь інтеграції особистості в мікро- та макросоціальне середовище, а також вихідні параметри спортивної діяльності.

Біографії авторів

Василь Фазан, Полтавський національний педагогічний університет імені В. Короленка

Доктор педагогічних наук, доктор теологічних наук, професор, професор кафедри загальної педагогіки та андрагогіки, проректор з наукової роботи

Олександр Попов, Полтавський національний педагогічний університет імені В. Короленка

Аспірант кафедри психології

Владислав Онищенко, Полтавський національний педагогічний університет імені В. Короленка

Аспірант кафедри загальної педагогіки та андрагогіки

 

Посилання

Bezverkhnia H.. Psykholohiia fizychnoho vykhovannia [Psychology of physical education], Metod. rekomendatsii. Uman, 2013. 42 p.

Briskin Yu., Tovstonoh O., Roztorhui M. Indyvidualizatsiia pidhotovky sportsmeniv na riznykh etapakh bahatorichnoi pidhotovky [Individualisation of athletes' training at different stages of long-term training]. Visnyk Zaporizkoho natsionalnoho universytetu. 2009. № 1. pp. 20–25.

Veinberh R. Psykholohiia sportu [Psychology of sport]. Navch. vyd. Kyiv : Olimp. lit., 2001. 116 p.

Voitenko S. Rozvytok naukovykh uiavlen pro spilnu sportyvnu diialnist: fenomenolohiia, struktura, rehuliatsiia [Development of scientific ideas about joint sports activities: phenomenology, structure, regulation]. Aktualni problemy fizychnoi kultury i sportu. 2013. Issue 26 (1). pp. 55–65.

Volkova V. Psykholohiia sportu [Psychology of sport]. Navch. posib. Kyiv : Olimp. lit., 2007. 298 p.

Volianiuk N. Psykholohichnyi suprovid profesiinoho rozvytku trenera- vykladacha. Zbirnyk naukovykh prats Instytutu psykholohii im. H. Kostiuka APN Ukrainy. 2004. Vol. 4, issue. 8. pp. 67–74.

Hryn O. Napriamky rozrobky systemy psykholohichnoho zabezpechennia ta suprovodu pidhotovky sportsmeniv yak problema psykholohii sportu [Directions for the development of a system of psychological support and training support for athletes as a problem of sports psychology]. Naukovyi chasopys NPU im. M. Drahomanova. 2015. Issue 6(62). pp. 28–32.

Hryn O. Psykholohichne zabezpechennia ta suprovid pidhotovky kvalifikovanykh sportsmeniv [Psychological support and training support for qualified athletes]. Navch. posib. Kyiv : Olimp. lit., 2015. 276 p.

Kolosov A. Struktura ta zmist psykholohichnoho suprovodu sportsmeniv zbirnykh komand Ukrainy na zakliuchnomu etapi pidhotovky do Olimpiiskykh ihor [Structure and Content of Psychological Support of Athletes of the National Teams of Ukraine at the Final Stage of Preparation for the Olympic Games]. Aktualni problemy fizychnoi kultury i sportu. 2008. Issue 14.

pp. 60–68.

Zlyvkov V., Lukomska S. Suchasni treninhovi tekhnolohii rozvytku osobystosti v osviti [Modern training technologies for personal development in education]. Kyiv, 2022. 184 p.

Korolchuk M., Krainiuk V. Sotsialno-psykholohichne zabezpechennia diialnosti v zvychainykh ta ekstremalnykh umovakh [Social and psychological support of activities in normal and extreme conditions]. Navch. posib. dlia studentiv vyshchykh navch. zakladiv. Kyiv : Nika- Tsentr, 2009. 580 p.

Kostiukevych V., Vrublevskyi Ye., Vozniuk T. Teoretyko- metodychni osnovy kontroliu u fizychnomu vykhovanni ta sporti [Theoretical and methodological foundations of control in physical education and sports]. Monohrafiia. Vinnytsia : “Planer”, 2017. 191 p.

Kulyk N., Stepanenko D., Serhiienko V., Pechko H., Hrebeniuk O. Osoblyvosti kontroliu spetsialnoi fizychnoi pidhotovky lehkoatletiv, yaki spetsializuiutsia u sportyvnii khodbi [Peculiarities of control of special physical training of athletes specialising in race walking.]. Sportyvnyi visnyk Prydniprovia. Naukovo-praktychnyi zhurnal. 2023. No. 2. pp. 112–120.

Lozhkin H., Kolosov A. Vid zabezpechennia do suprovodu [From provision to support.]. Do pytannia pro aktyvizatsiiu psykholohichnykh resursiv osobystosti. Kyiv : Azymut-Ukraina, 2009. 342 p.

Nezhynska O., Tymenko V. Osnovy kouchynhu [The basics of coaching]. Navchalnyi posibnyk. Kyiv : TOV “DISA PLIuS ”, 2017. 220 p.

Oliinyk N., Voitenko S. Psykholohichni osoblyvosti sportyvnoi diialnosti [Psychological features of sports activity]. Monohrafiia. Vinnytsia : VNAU, 2020. 240 p.

Serhiienko L. Praktykum z psykholohii sportu [Workshop on the psychology of sport]. Navch. posibnyk dlia studentiv vyshchykh navchalnykh zakladiv fizychnoho vykhovannia i sportu. Kharkiv : “OVS”, 2008. 256 p.

Ivannikova H. Sotsialno- psykholohichnyi treninh u fizychnomu vykhovanni i sporti [Social and psychological training in physical education and sports]. Kyiv : Talkom, 2023. 31 p.

Tarasova N. Etapy psykholohichnoho suprovodu sportsmeniv pidlitkovo-yunatskoho viku [Stages of psychological support for athletes of adolescent and youth age]. Naukovyi visnyk Khersonskoho derzhavnoho universytetu. Seriia Psykholohichni nauky. 2021. Issue 4. pp. 108–114.

Brewer B. International Olympic Committee Handbook of Sports Medicine and Science: Sport Psychology. Chichester, UK : John Wiley & Sons Ltd, 2009 148 p.

Horn T. Advances in Sport Psychology. Ed. 3, IL : Human Kinetics, 2008. 499 p.

Swann C., Telenta J., Draper G., Liddle S., Fogarty A., Hurley D., Vella S. Youth sport as a context for supporting mental health: Adolescent male perspectives. Psychology of Sport and Exercise, 2018. No. 35, pp. 55–64.

Tenenbaum G., Eklund R. Handbook of sport psychology. Hoboken, NJ :John Wiley and Sons, 2007. 938 p.

Tomich L., Levchenko A., Girchenko O., Sikorska L., Nazarov О., Perelygina L. Psychological Counseling as a Means of Developing the Athlete’s Personality. BRAIN. Broad Research in Artificial Intelligence and Neuroscience, 2023. No. 14 (1), pp. 647–661.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-04-11

Номер

Розділ

ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІ АСПЕКТИ РОЗВИТКУ СИСТЕМИ ВИЩОЇ ОСВІТИ ТА ЇЇ ЗМІСТУ