ОСОБЛИВОСТІ ПОВЕДІНКИ ОСОБИСТОСТІ У КОНФЛІКТНІЙ ВЗАЄМОДІЇ
DOI:
https://doi.org/10.20998/2078-7782.2025.1.02Ключові слова:
міжособистісний конфлікт, стратегії поведінки у конфлікті, гендерний аспект, конфлікт, конфліктна взаємодія, соціальне життяАнотація
У статті розглянуто аспекти конфліктної взаємодії в умовах сучасних викликів, зокрема вплив воєнних дій, стресових факторів і цифрового середовища. Проаналізовано, як повномасштабне вторгнення змінило уявлення української молоді про конфлікт і способи поведінки в ньому. Використано психодіагностичні методики, які дозволили оцінити зміни у сприйнятті конфліктів, зокрема перехід від вербальної агресії до фізичної, підвищення чутливості до критики та зниження готовності виконувати роль посередника. Особливу увагу приділено аналізу впливу стресу на реакції молоді у конфліктних ситуаціях. Показано результати, що свідчать про адаптацію поведінки до умов підвищеного ризику та нестабільності. Дослідження розширює знання про динаміку конфліктів у контексті війни та пропонує підходи до їх конструктивного вирішення. Результати можуть бути використані для розробки програм підтримки резильєнтності та ефективної комунікації в кризових умовах.
Посилання
Bortun B. Konfliktna vzaiemodiia yak predmet naukovykh studii: osoblyvosti traktuvannia ta funktsiini vyiavy [Conflict Interaction as a Subject of Scientific Research: Peculiarities of Interpretation and Functional Manifestations]. Visnyk Natsionalnoho universytetu oborony Ukrainy. 2023. Issue 73, no. 3. pp. 34–40.
Vseukrainska prohrama pidtrymky mentalnoho zdorovia “Ty yak?” [All- Ukrainian mental health support programme “Are you okay?”]. Available at: https://howareu.com/ (accessed: 23.01.2025).
Hnezdilova Ya. Emotsiina manipuliatsiia: tekhniky i tekhnolohii vplyvu [Emotional manipulation: techniques and technologies of influence]. Mova i kultura. 2015. No 4. pp. 171–176.
Dziuba T. Kompleks metodyk dlia diahnostyky psykholohichnoi hotovnosti kerivnyka shkoly do vzaiemodii v umovakh konfliktu [A set of methods for diagnosing the psychological readiness of a school leader to interact in conflict]. Poltava : POIPPO. 2005. 64 p.
Kapustina N. Konfliktna komunikatyvna povedinka u tsyfrovomu seredovyshchi [Conflicting communication behaviour in the digital environment]. Visnyk NIuU im. Ya. Mudroho. Seriia: Filosofiia, filosofiia prava, politolohiia, sotsiolohiia. 2024. No. 3. pp. 54–64.
Kotlova L. Konfliktni formy povedinky ta sposoby yikh korektsii [Conflicting forms of behaviour and ways to correct them]. Aktualni problemy psykholohii: Orhanizatsiina psykholohiia, Ekonomichna psykholohiia, Sotsialna psykholohiia. 2008. No 1 (21). pp. 173–177.
Nazarets L. Osoblyvosti vzaiemodii u konfliktakh ta konstruktyvni pryiomy yikh podolannia. Zbirnyk naukovykh prats RDHU: Psykholohiia: realnist i perspektyvy. 2017. No. 8. pp. 197–202.
Nikora A. Vplyv sotsialnykh merezh na mizhosobystisni vidnosyny: konfliktna vzaiemodiia [The impact of social media on interpersonal relationships: conflictual interaction]. Kyiv, 2024. 74 с.
Pidbutska N. Pedahohichni umovy formuvannia konfliktolohichnoi kultury maibutnoho inzhenera-mashynobudivnyka [Pedagogical Conditions for the Formation of the Conflict Culture of the Future Mechanical Engineer]. Vinnytsia : Vinnytskyi derzh. pedahohichnyi univer. im. M. Kotsiubynskoho. 2008. 22 p.
Romanovskyi O., Ponomarov O., Pidbutska N. Konfliktne spilkuvannia v inzhenernii diialnosti [Conflict communication in engineering activities]. Kharkiv. 2014. 293 p.
Conflict communication in engineering activities [Conflict communication in engineering activities]. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/56/2022 #Text (accessed: 23.01.2025).
Huang X., Lajoie S. Social emotional interaction in collaborative learning: Why it matters and how can we measure it? Social Sciences & Humanities Open. 2023. No. 7 (1). pp. 100–447.
Santamaría-Villar M., Gilar- Corbi R., Pozo-Rico T., Castejón J. Teaching socio-emotional competencies among primary school students: Improving conflict resolution and promoting democratic co- existence in schools. Frontiers in Psychology. 2021. No. 12. 659 p.
Spadaro G., Graf C., Jin S., Arai S., Inoue Y., Lieberman E., Rinderu M., Yuan M., Van Lissa C., Balliet D. Cross- cultural variation in cooperation: A meta- analysis. Journal of Personality and Social Psychology. 2022. No. 5. 1024 p.
Spadaro G., Graf C., Jin S., Arai S., Inoue Y., Lieberman E., Rinderu M. I., Yuan M., Van Lissa C. J., Balliet D. Cross- cultural variation in cooperation: A meta- analysis. Journal of Personality and Social Psychology. 2022. No.5. 1024 p.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Альона Надточій, Ніна Підбуцька

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами: