ОСОБЛИВОСТІ ПОВЕДІНКИ ОСОБИСТОСТІ У КОНФЛІКТНІЙ ВЗАЄМОДІЇ

Автор(и)

  • Альона Надточій Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”, Україна https://orcid.org/0009-0001-8261-2929
  • Ніна Підбуцька Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”, Україна https://orcid.org/0000-0001-5319-1996

DOI:

https://doi.org/10.20998/2078-7782.2025.1.02

Ключові слова:

міжособистісний конфлікт, стратегії поведінки у конфлікті, гендерний аспект, конфлікт, конфліктна взаємодія, соціальне життя

Анотація

У статті розглянуто аспекти конфліктної взаємодії в умовах сучасних викликів, зокрема вплив воєнних дій, стресових факторів і цифрового середовища. Проаналізовано, як повномасштабне вторгнення змінило уявлення української молоді про конфлікт і способи поведінки в ньому. Використано психодіагностичні методики, які дозволили оцінити зміни у сприйнятті конфліктів, зокрема перехід від вербальної агресії до фізичної, підвищення чутливості до критики та зниження готовності виконувати роль посередника. Особливу увагу приділено аналізу впливу стресу на реакції молоді у конфліктних ситуаціях. Показано результати, що свідчать про адаптацію поведінки до умов підвищеного ризику та нестабільності. Дослідження розширює знання про динаміку конфліктів у контексті війни та пропонує підходи до їх конструктивного вирішення. Результати можуть бути використані для розробки програм підтримки резильєнтності та ефективної комунікації в кризових умовах.

Біографії авторів

Альона Надточій, Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”

Аспірантка кафедри педагогіки і психології управління соціальними системами ім. академіка І. Зязюна

Ніна Підбуцька, Національний технічний університет “Харківський політехнічний інститут”

Докторка психологічних наук, професорка, завідувачка кафедри педагогіки та психології управління соціальними системами ім. академіка І. Зязюна

Посилання

Bortun B. Konfliktna vzaiemodiia yak predmet naukovykh studii: osoblyvosti traktuvannia ta funktsiini vyiavy [Conflict Interaction as a Subject of Scientific Research: Peculiarities of Interpretation and Functional Manifestations]. Visnyk Natsionalnoho universytetu oborony Ukrainy. 2023. Issue 73, no. 3. pp. 34–40.

Vseukrainska prohrama pidtrymky mentalnoho zdorovia “Ty yak?” [All- Ukrainian mental health support programme “Are you okay?”]. Available at: https://howareu.com/ (accessed: 23.01.2025).

Hnezdilova Ya. Emotsiina manipuliatsiia: tekhniky i tekhnolohii vplyvu [Emotional manipulation: techniques and technologies of influence]. Mova i kultura. 2015. No 4. pp. 171–176.

Dziuba T. Kompleks metodyk dlia diahnostyky psykholohichnoi hotovnosti kerivnyka shkoly do vzaiemodii v umovakh konfliktu [A set of methods for diagnosing the psychological readiness of a school leader to interact in conflict]. Poltava : POIPPO. 2005. 64 p.

Kapustina N. Konfliktna komunikatyvna povedinka u tsyfrovomu seredovyshchi [Conflicting communication behaviour in the digital environment]. Visnyk NIuU im. Ya. Mudroho. Seriia: Filosofiia, filosofiia prava, politolohiia, sotsiolohiia. 2024. No. 3. pp. 54–64.

Kotlova L. Konfliktni formy povedinky ta sposoby yikh korektsii [Conflicting forms of behaviour and ways to correct them]. Aktualni problemy psykholohii: Orhanizatsiina psykholohiia, Ekonomichna psykholohiia, Sotsialna psykholohiia. 2008. No 1 (21). pp. 173–177.

Nazarets L. Osoblyvosti vzaiemodii u konfliktakh ta konstruktyvni pryiomy yikh podolannia. Zbirnyk naukovykh prats RDHU: Psykholohiia: realnist i perspektyvy. 2017. No. 8. pp. 197–202.

Nikora A. Vplyv sotsialnykh merezh na mizhosobystisni vidnosyny: konfliktna vzaiemodiia [The impact of social media on interpersonal relationships: conflictual interaction]. Kyiv, 2024. 74 с.

Pidbutska N. Pedahohichni umovy formuvannia konfliktolohichnoi kultury maibutnoho inzhenera-mashynobudivnyka [Pedagogical Conditions for the Formation of the Conflict Culture of the Future Mechanical Engineer]. Vinnytsia : Vinnytskyi derzh. pedahohichnyi univer. im. M. Kotsiubynskoho. 2008. 22 p.

Romanovskyi O., Ponomarov O., Pidbutska N. Konfliktne spilkuvannia v inzhenernii diialnosti [Conflict communication in engineering activities]. Kharkiv. 2014. 293 p.

Conflict communication in engineering activities [Conflict communication in engineering activities]. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/56/2022 #Text (accessed: 23.01.2025).

Huang X., Lajoie S. Social emotional interaction in collaborative learning: Why it matters and how can we measure it? Social Sciences & Humanities Open. 2023. No. 7 (1). pp. 100–447.

Santamaría-Villar M., Gilar- Corbi R., Pozo-Rico T., Castejón J. Teaching socio-emotional competencies among primary school students: Improving conflict resolution and promoting democratic co- existence in schools. Frontiers in Psychology. 2021. No. 12. 659 p.

Spadaro G., Graf C., Jin S., Arai S., Inoue Y., Lieberman E., Rinderu M., Yuan M., Van Lissa C., Balliet D. Cross- cultural variation in cooperation: A meta- analysis. Journal of Personality and Social Psychology. 2022. No. 5. 1024 p.

Spadaro G., Graf C., Jin S., Arai S., Inoue Y., Lieberman E., Rinderu M. I., Yuan M., Van Lissa C. J., Balliet D. Cross- cultural variation in cooperation: A meta- analysis. Journal of Personality and Social Psychology. 2022. No.5. 1024 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-04-11

Номер

Розділ

ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІ АСПЕКТИ РОЗВИТКУ СИСТЕМИ ВИЩОЇ ОСВІТИ ТА ЇЇ ЗМІСТУ