ПРОФЕСІЙНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ ЯК УМОВА УСПІШНОСТІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ ТИПУ “ЛЮДИНА-ЛЮДИНА”
DOI:
https://doi.org/10.20998/2078-7782.2025.2.03Ключові слова:
компетентність, професійна компетентність, організаційна компетентність, комунікативні компетентності, загальнокультурні компетентності, ціннісно-смислові компетентності, навчально-пізнавальні компетентності, компетентності особистого вдосконалення, соціально-трудові компетентності, інформаційні компетентності, готовність до організації заходів, майбутні фахівці типу “людина-людина”, майбутні психологи, майбутні магістри фізичної культури та спортуАнотація
Досліджуються проблеми формування професійної компетентності як умови успішності майбутніх конкурентоспроможних, висококваліфікованих, професійно-мобільних, мотивованих майбутніх фахівців типу “людина-людина” через впровадження компетентнісного підходу в систему вищої освіти, стану оновлення змісту, методології та самого середовища навчання. Звертається увага на ряд напрямків і завдань здійснення цього процесу. Авторами розглядаються комунікативні, організаційні, загальнокультурні, ціннісно-смислові, навчально-пізнавальні, компетенції особистого вдосконалення, соціально-трудові, інформаційні компетентності як складові професійної компетентності, які повинні бути сформовані у майбутніх фахівців типу “людина-людина” як умова їхньої успішної діяльності.
Посилання
Pro vyshchu osvitu: Zakon Ukrainy vid 01 lypnia 2014 r. No 1556-VII [On higher education: Law of Ukraine of 01 July 2014 No. 1556-VІІ]. Available at: http://zakon2.rada. gov.ua/laws/ show/1556-18/page.
Natsionalna ramka kvalifikatsii [National Qualifications Framework]. Postanova KMU No 1341 vid 23.11.2011, zi zminamy. Available at: https://zakon.rada. gov.ua/laws/show/1341-2011-%D0%BF#Text
“Pro derzhavnu sluzhbu” Zakon Ukrainy vid 10.12.2015 N 889-VIII [“On Civil Service” Law of Ukraine of 10.12.2015 N 889-VIII]. Available at: https://ips.ligazakon.net/document/T150889?utm_source=jurliga.ligazakon.net&utm_medium=news&utm_content=jl01
Vnukova O. Rol praktychnoi pidhotovky u formuvanni pedahohichnykh kompetentnostei studentiv pershoho rivnia vyshchoi osvity spetsialnosti “profesiina osvita (za spetsializatsiiamy)” [The role of practical training in the formation of pedagogical competences of first-level students majoring in “Vocational Education (by specialisation)”]. 12 p. Available at: https://cusu.edu.ua/images/conf201704/s5/5%d0%92%d0%bd%d1%83%d0%ba%d0%be%d0%b2%d0%b0_%d1%81%d1%82%d0%b0%d1%82%d1%82%d1%8f.pdf.
Hluzman O. Bazovi kompetentnosti: sutnist ta znachennia v zhyttievomu uspikhu osobystosti [Basic competences: essence and significance in the life success of a personality]. Pedahohika i psykholohiia. 2009. No. 2. pp. 51–61. 6. Luhovyi V. Yevropeiska kontseptsiia kompetentnisnoho pidkhodu u vyshchii shkoli ta problemy yii realizatsii v Ukraini [European concept of competence-based approach in higher education and problems of its implementation in Ukraine]. Pedahohika i psykholohiia. 2009. No. 2. pp. 13–26.
Kurbanova Kh., Hren L. Profesiina kompetentnist maibutnikh inzheneriv khimichnoho profiliu u zakladakh vyshchoi osvity: analiz tematychnoho spriamuvannia naukovoi literatury [Professional competence of future chemical engineers in higher education institutions: analysis of the thematic direction of scientific literature]. Teoriia i praktyka upravlinnia sotsialnymy systemamy. 2021. No. 3. pp. 62–75.
Panfilov Yu., Furmanets B. Kompetentnistnyi pidkhid v osviti: dosvid, problemy, perspektyvy [Competence-based approach in education: experience, problems, prospects]. Teoriia i praktyka upravlinnia sotsialnymy systemamy: filosofiia, psykholohiia, pedahohika, sotsiolohiia. Shchokvartalnyi naukovo-praktychnyi zhurnal. Kharkiv: NTU “KhPI”, 2017. No. 2. pp. 55–67.
Panfilov Yu., Hren L., Bondarenko V. Metodyka formuvannia komunikatyvnoi kompetentnosti maibutnoho lidera-upravlintsia [Methodology for theformation of communicative competence of the future leader-manager]. Teoriia i praktyka upravlinnia sotsialnymy systemamy: filosofiia, psykholohiia, pedahohika, sotsiolohiia. Shchokvartalnyi naukovo-praktychnyi zhurnal. Kharkiv: NTU “KhPI”, 2016. No. 2. pp. 10–19.
Rodyhina I. Kompetentnisno spriamovanyi pedahohichnyi protses [Competence-based pedagogical process]. Available at: http://osvita.ua/school/theory/1963.
Khoruzha L. Kompetentnisnyi pidkhid v osviti: retrospektyvnyi pohliad na rozvytok idei [Competence-based approach in education: a retrospective look at the development of the idea]. Pedahohichna osvita: teoriia i praktyka: zbirnyk naukovykh prats. Kyiv: KMPU im. B. Hrinchenka, 2007. No. 7. 202 p.
Boyatzis R. The competent manager. New York: Wiley, 2005. 406 p.
McClelland D. Testing for competence rather than for intelligence. American Psychologist. 1973. No 28. p 1– 14. 14. Turner P. Organisational Competences: People Capability. In The Making of the Modern Organisation: From the First to the Fourth Industrial Revolution. Cham: Springer Nature Switzerland, 2024. pp. 259–292. 15. Chagovets A., Chychuk A., Bida O., Kuchai O., Salnyk I., Poliakova I. Formation of Motivation for Professional Communication among Future Specialists of Pedagogical Education. Romanian Journal for Multidimensional Education/Revista Românească pentru Educaţie Multi dimensională. 2020. Vol. 12.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Юрій Панфілов, Вікторія Шаполова, Микола Чеботарьов, Дарʼя Юшко

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами: