ЛІДЕРСЬКІ ЯКОСТІ СТУДЕНТІВ-ПСИХОЛОГІВ ТА ЇХ РОЛЬ У ДОСЯГНЕННІ УСПІХУ В МАЙБУТНІЙ ПРОФЕСІЙНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.20998/2078-7782.2025.3.10Ключові слова:
лідерство, лідер, лідерські якості, емпатія, рефлексія, успіх, здібності, психологи, заклади вищої освіти, професійна діяльністьАнотація
У статті розкрито значення лідерських якостей студентів-психологів, сформованих під час навчання, у досягненні успіху в майбутній професійній діяльності; визначено відмінність лідерських якостей майбутніх психологів від лідерських якостей фахівців інших професій, що базуються на гуманністичних цінностях, етичності, конфіденційності, недирективності; рефлективності та самопізнанні; емоційному інтелекті; відрізняються функціями лідерства; рівнем впливу на людину. Сформульовано поняття “лідерські якості майбутніх психологів” як інтегративні особистісно-професійні характеристики студента-психолога, що виявляються у здатності організовувати й надихати інших, спрямовувати групову діяльність, приймати відповідальні рішення, гармонізувати міжособистісні стосунки на основі емпатії, рефлексії, етичності та високого рівня емоційного інтелекту з метою особистісного розвитку та психічного благополуччя людей; стилем комунікації, заснованим на умінні слухати, фасилітації групових процесів, створенні умов для саморозкриття інших. Для виявлення здатності до лідерства студентів-психологів наведено результати опитування тесту “Діагностика мотивації успіху й страху невдачі” та тесту на визначення рівня самооцінки. Доведено, що участь у позааудиторних заходах, студентському самоврядуванні, сприяють розвитку емоційних здібностей, особистісних, комунікативних і професійних компетентностей, а отже, формуванню лідерських якостей студентів-психологів та їхнього успіху у майбутній професійній діяльності.
Посилання
Adamchuk O., Vichalkovska N. Empatiinist yak chynnyk profesiinoho samovyznachennia [Empathy as a factor in professional self-determination]. Inforum: VIII Naukovo-praktychna internet-konferen-tsiia. Available at: https://www.inforum. in.ua/conferences/26/84/648.
Hren L. M. Pedahohichni umovy formuvannia u studentiv vyshchykh tekhnichnykh navchalnykh zakladiv spriamovanosti na uspishnu profesiinu diialnist [Pedagogical conditions for the formation of students of higher technical educational institutions of orientation towards successful professional activity]. Dys. kand. ped. nauk: 13.00.04. Kharkiv, 2010. 223 p.
Derevianko S. P., Lavrenko S. A. Emotsiinyi intelekt yak profesiino vazhlyva yakist suchasnoho psykholoha [Emotional intelligence as a professionally important quality of a modern psychologist]. Bereznevyi naukovyi dyskurs 2023 na temu: “Determinanty posylennia roli osvity u povoiennomu vidnovlenni Ukrainy”. Chernihiv: HO “Naukovo-osvitnii innovatsii-nyi tsentr suspilnykh transformatsii”, 2023. pp. 214–216. Avaialble at: https://epub.chnpu. edu.ua/jspui/handle/123456789/9149.
Detsiuk T. Formuvannia liderskykh yakostei u studentiv u pozaaudytornii roboti v umovakh vyshchoho navchalnoho zakladu [Formation of leadership qualities in students in extracurricular work in a higher educational institution]. Molodyi vchenyi. 2018. № 1. pp. 301–304. Avaiable at: https://www. molodyivchenyi.ua/index.php/journal/article/view/5296.
Knysh A. Ye. Emotsiinyi intelekt lidera u sferi biznesu [Emotional intelligence of a leader in business]. Navchalnyi posibnyk. Kyiv: DP “NVTs Priorytety”, 2016 40 p.
Kobylchenko V. V., Omelchenko I. M. Rozvytok osobystosti u vymiri psykholohichnoho blahopoluchchia [Personality development in the dimension of psychological well-being]. Actual Problems in the System of Education General Secondary Education Institution-Pre-University Trai-ning-Higher Education Institution. 2024. pp. 319–328. Available at: https://www. researchgate.net/publication/383543077_ROZVITOK_OSOBISTOSTI_U_VIMIRI_PSIHOLOGICNOGO_BLAGOPOLUCCA.
Kurytsia A. I., Kurytsia D. I. Psykholoho-pedahohichni umovy rozvytku liderskykh yakostei studentiv [Psychological and pedagogical conditions for the development of students' leadership qualities]. Problemy suchasnoi psykholohii. Kyiv, 2014. Iss. 26. pp. 353–363.
Lapuzina O. M. Formuvannia liderskykh yakostei inozemnykh studentiv yak komponent yikh profesiinoi pidhotovky v ukrainskykh zakladakh vyshchoi osvity [Formation of leadership qualities of foreign students as a component of their professional training in Ukrainian higher education institutions]. Lidery XXI stolittia. / za zah. red. Romanovskoho O. H. Kharkiv : NTU “KhPI”, 2018. pp. 10–11.
Nestulia O. O. Osnovy liderstva: Naukovi kontseptsii [Fundamentals of Leadership: Scientific]. Navchalnyi posibnyk. Poltava: PUET, 2016. 375 p.
Nestulia S. I. Dydaktychni osnovy formuvannia liderskoi kompetentnosti maibutnikh bakalavriv z menedzhmentu [Didactic foundations of the formation of leadership competence of future bachelors in management]. Monohrafiia. Poltava : PUET, 2019. pp. 499–553.
Miliaieva V. R. Osvitnie liderstvo: vid teorii do praktyky [Educational Leadership: From Theory to Practice]. Monohrafiia. Kyiv : R. A. Kozlov, 2021. 296 p. Available at: https://elibrary. kubg.edu.ua/id/eprint/36659.
Romanovskyi O. H., Mykhailychenko V. Ye., Hren L.M. Pedahohika liderstva [Pedagogy of leadership]. Mono-hrafiia. Kharkiv : NTU “KhPI”, 2023. 432 p.
Pidbutska N. V., Mykhailychen-ko V. Ye., Hren L. M. Teoriia i praktyka profesiino-osobystisnoho samorozvytku studen-tiv [Theory and practice of professional and personal self-development of students]. Mono-hrafiia. Kharkiv : NTU “KhPI”, 2024. 254 p.
Psykholohichna pidtrymka [Psychological support]. Available at: https://www.kpi.kharkov.ua/ukr/studentske-zhittya/psyhologichna-pidtrymka/.
Syniavskyi V. V., Serhieienkova O. P. Psykholohichnyi slovnyk [Psychological dictionary]. / za red. N. A Pobirchenko. Kyiv : Naukovyi svit, 2007. 336 p. Available at: https://elibrary. kubg.edu.ua/id/eprint/5980/3/O_Serhieienkova_IL.pdf.
Semenova A. Psykhopedahohichni tekhnolohii rozvytku kultury i tekhniky movlennia suchasnoho lidera [Psychopeda-gogical technologies for developing the culture and speech techniques of a modern leader]. Lider. Elita. Suspilstvo. 2019. No. 2. pp. 71–86.
Stratehiia rozvytku vyshchoi osvity v Ukraini na 2021–2031 roky [Strategy for the development of higher education in Ukraine for 2021–2031]. Available at: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/ rizne/2020/09/25/rozvitku-vishchoi-osviti-v-ukraini-02-10-2020.pdf.
Cherkashyn A. I. Fenomen liderstva u zakladakh vyshchoi osvity: teoretychnyi analiz naukovykh doslidzhen [The phenomenon of leadership in higher education institutions: a theoretical analysis of scientific research]. Teoriia i praktyka upravlinnia sotsialnymy systemamy. 2021. No. 4. pp. 76–85.
Choi S. B. Vplyv transformatsiinykh i zahalnykh styliv liderstva na spryiniattia spivrobitnykamy efektyvnosti komandy [The impact of transformational and general leadership styles on employees' perceptions of team effectiveness]. Sotsialna povedinka i osobystist: Mizhnarodnyi zhurnal. 2017. No. 45. pp. 377–386.
Strelnikov V. Yu., Lebedyk L. V., Hura T. V., Sysoieva S. I., Stankevych S. V., Shapovalova E. V., Avilova O. Ye. Leadership and social work in the environmental management system. Ukrainian Journal of Ecology. 2021. No. 11. pp. 349–351. Available at: https://www.ujecology.com /articles/leadership-and-social-work-in-the-environmental-management-system.pdf.
Iannarino A. How to Lead: The Leadership. 2018. 50 р.
Astin A. W. Four critical years. San Francisco: Jossey-Bass, 1977.
Frederick C., Wisdom J., Stacia R., Brummel B. A New Era for Psychologist-Leaders: Introduction to the Society of Psychologists in Leadership and the Psychology of Leaders and Leadership. Psychology of Leaders and Leadership. 2022. No.
Available at: https://psycnet.apa. org/doi/10.1037/mgr0000126.00.
Stark P. The only leadership book you’ll ever need : how to build organizations where employees love to come to work. 2010. 222 p.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Арсеній Хазієв

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами: