ВПЛИВ СОЦІАЛЬНОГО ТА ЕМОЦІЙНОГО ІНТЕЛЕКТУ НА ЕФЕКТИВНІСТЬ МАЙБУТНЬОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ФАХІВЦІВ СОЦІАЛЬНОЇ СФЕРИ
DOI:
https://doi.org/10.20998/2078-7782.2025.3.11Ключові слова:
емоційний інтелект, емоційна компетентність, соціальний інтелект, педагогічний контекст, психологічно-емоційний контекст, інноваційні педагогічні технології, професійна діяльність, фахівець соціальної сфериАнотація
Розглянуто перспективи сформованості м’яких навичок зі соціального та емоційного інтелекту в контексті ефективності людської діяльності у сучасному світі. Проаналізовано відповідну наукову літературу щодо філософсько-освітнього розуміння проблеми “соціального та емоційного інтелекту” в контексті нових вимог до емоційної стійкості, адаптивності молоді, погіршення психологічного благополуччя та емоційного здоров’я в сучасному суспільстві. Проведено опитування військових та цивільних мешканців, які живуть і працюють під час війни в Україні. Висвітлено рефлексивні, емоційні аспекти формування та розвитку соціального та емоційного інтелекту майбутніх фахівців соціальної сфери у ЗВО з урахуванням світових, європейських та українських тенденцій, інноваційних педагогічних технологій. Отримано результати, які представлено у вигляді рекомендацій щодо необхідності формування навичок емоційного інтелекту як центральної частини критичної рефлексії соціальної роботи у розрізі педагогічного та психологічно-емоційного контексту сучасної епохи. Обґрунтовано необхідність цілеспрямованого формування емоційного інтелекту як основи професійної культури соціального фахівця, практичної підготовки та наставництва майбутніх працівників соціальної сфери, оскільки це визначає принципи відповідальності, співчуття, справедливості та етичного ставлення до людей, що є критично важливим для ефективної та гуманної роботи з вразливими групами населення.
Посилання
Aristotel. Polityka [Politics] / perek. O. Kysliuk. Kyiv : Osnovy, 2005. 239 p.
Arshava I. F., Nosenko D. V. Subiektyvne blahopoluchchia i yoho indyvidualno-psykholohichni ta osobystisni koreliaty [Subjective well-being and its individual psychological and personal correlates]. Visnyk DNU. 2012. Iss. 18, Vol. 20, No. 9/1. pp. 3–9.
Basiuk N. A. Emotsiinyi intelekt i psykhichne zdorovia uchasnykiv osvitnoho protsesu [Emotional intelligence and mental health of participants in the educational process]. Navch. posibnyk. Zhytomyr, 2024. 140 p.
Derevianko S. P. Emotsiinyi intelekt u strukturi tvorchoho profesiinoho potentsialu maibutnikh fakhivtsiv doshkilnoi osvity [Emotional intelligence in the structure of creative professional potential of future specialists in preschool education]. Aktualizatsiia tvorchoho profesiinoho potentsialu maibutnikh fakhivtsiv doshkilnoi osvity. / za red. Havryliuka S. M. Uman : Vizavi, 2021. pp. 24–627.
Diachenko M. Seneka pro rol filosofii v samovykhovanni osobystosti [Seneca on the role of philosophy in self-education]. Visnyk Kharkivskoi derzhavnoi akademii kultury. Kharkiv : KhDAK, 2017. Iss. 50. pp. 67–68.
Russo Zh. Spovid [Confession]. / perek. V. Verkhoven. Kyiv : Instytut literatury im. T. H. Shevchenka NAN Ukrainy, 2014. 664 p.
Zarytska V. V. Samokontrol emotsii yak determinanta stresostiikosti [Self-control of emotions as a determinant of stress resistance]. Visnyk KhNPU im. H. S. Skovorody. Kharkiv, 2015. Iss. 50. С. 101–113.
Karamushka L. M. Psykhichne zdorovia personalu orhanizatsii v umovakh viiny: osnovni vyiavy i resursy [Mental health of organisational staff in wartime: key manifestations and resources]. Vcheni zapysky Universytetu “Krok”. 2022. No. 3. pp. 124–133.
Lazurenko O. O. Emotsiina kompe-tentnist yak pokaznyk rivnia sformovanosti profesiinoi kompetentnosti fakhivtsia [Emoti-onal competence as an indicator of the level of professional competence of a specialist]. Materialy Dvadtsiat tretoi mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii “Innovatsi-inyi potentsial svitovoi nauky — KhKhI storichchia”. Available at: http://nauka.zinet. info/23/lazurenko.php.
Khoma O. “Medytatsii” Dekarta u dzerkali suchasnykh tlumachen: Zhan–Mari Beisad, Zhan–Liuk Marion, Kim San On-Van-Kun. [Descartes' Meditations in the Mirror of Contemporary Interpretations: Jean-Marie Beysade, Jean-Luc Marion, Kim Sang-Wan-Koon] / za red. S. V. Proleiev, L. Lysenko. Kyiv : Dukh i Litera, 2014. pp. 357–360.
Nakaz MON Ukrainy “Pro provedennia eksperymentu vseukrainskoho rivnia za temoiu: Orhanizatsiino-pedahohichni umovy formuvannia v uchniv miakykh navychok shliakhom sotsialno-emotsiinoho ta etychnoho navchannia na bazi zakladiv zahalnoi serednoi osvity Ukrainy na lystopad 2019–2024 rokiv” [Order of the Ministry of Education and Science of Ukraine ‘On conducting a nationwide experiment on the topic: Organisational and pedagogical conditions for the formation of soft skills in students through social, emotional and ethical education in general secondary education institutions in Ukraine for November 2019–2024]. 2019. Available at: https://mon.gov.ua /npa/pro-zavershennia-eksperymentu-na-vse ukrainskomu-rivni-za-temoiu-orhanizatsiino-pedahohichni-umovy-formuvannia-v-uchniv-miakykh-navychok-shliakhom-sotsialno-emo tsiinoho-ta-etychnoho-navchannia.
Naukova mizhnarodna prohrama SEE Learning [SEE Learning International Research Programme]. Available at: https:// nus.org.ua/2019/07/24/ukrayinski-shkoly-spr obuyut-mizhnarodnu-programu-see-learning-chogo-vona-vchyt-i-dlya-chogo-potribna/.
Naukovi zapysky. Natsionalnoho universytetu “Ostrozka akademiia” / za red.: I. D. Pasichnyk, R. V. Kalamazh, L. V. Zasiekin. Ostroh : Vydavnytstvo Natsionalnoho universy-tetu “Ostrozka akademiia”, 2016. Iss. 3. 238 p.
Nosenko E. L., Kovryha N. V. Emotsiinyi intelekt: kontseptualizatsiia fenomenu, osnovni funktsii [Emotional intelligence: conceptualisation of the phenomenon, main functions]. Monohrafiia. Kyiv : Vyshcha shkola, 2003. 159 p.
Romanovskyi O. H. Horbach I. O. Emotsiinyi intelekt, yak neobkhidna skladova liderskoho potentsialu maibutnikh fakhivtsiv derzhavnoi kryminalno-vykonavchoi sluzhby Ukrainy. Naukova shkola akademika I. Ziaziuna u pratsiakh yoho soratnykiv ta uchniv. / za. red. O. H. Romanovskyi. Kharkiv : NTU “KhPI”, 2019. pp. 13–15.
Shashenkova A. O. Osobystisna samorehuliatsiia studentiv pedahohichnoho profiliu navchannia [Personal self-regulation of students majoring in pedagogy]. Osobystist ta suspilstva v tsyfrovu eru: psykholohichnyi vymir. Odesa, 2022. pp. 272–274.
Shashenkova A. O. Sotsialno-emotsiine navchannia yak perspektyvna osvitnia traiektoriia [Social and emotional learning as a promising educational trajectory]. Innovatsiini naukovi doslidzhennia u haluzi pedahohiky ta psykholohii. Lviv, 2023. pp. 166–168.
Ahmetoglu G., Leutner F., Chamorro-Premuzic T. EQ-nomics: Under-standing the relationship between individual differences in trait emotional intelligence and entrepreneurship. Personality and Individual Differences, 2011. No. 51, pp. 1028–1033. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.paid.2011.08.016.
Al-Adamat O. A., Atoum A. Y Cognitive dissonance and its relationship to emotional intelligence. Cognition, Brain, Behavior. An interdisciplinary journal. 2022. No. 26. pp. 215–229. URL: https://doi.org/ 10.24193/cbb.2022.26.1.
Barlow C., Hall B. L. What about feelings?: A study of emotion and tension in social work field education. Social Work Education. 2007. No. 26. pp. 399–413. DOI: https://doi.org/10.1080/02615470601081712.
Bunce M. Management and resistance in the digital newsroom. Journalism. No.20. pp. 890–905. DOI: https://doi.org/10.1177/1464884916688963.
Collins S. Social workers, resilience, positive emotions and optimism. Practice. 2007. No. 19. pp. 255–269.
Evans S., Huxley P., Gately C. Mental health, burnout and job satisfaction among mental health social workers in England and Wales. The British Journal of Psychiatry. 2006. No. 188. pp 75–80.
Fook J., Askeland G. The “critical” in critical reflection. Critical reflection in health and social care. Maidenhead: Open University Press, 2006. pp. 40–53.
Ford B. Q., Gross J. J. Why beliefs about emotion matter: An emotion-regulation perspective. Current Directions in Psychological Science. 2019. No. 28. pp 74–81. DOI: https://doi.org/10.1177/0963721418806697.
Gerdes K., Segal E. Importance of empathy for social work practice: Integrating new science. Social Work. 2011. No. 56. pp. 141–148. DOI: https://doi.org/10.1093/sw/ 56.2.141.
Grant K. M. Sea — level variability over five glacial cycles. Nat. Commun. 2014. DOI: http://dx.doi.org/10.1080/02650533.2012. 745842.
Hur S. Y., Van den Berg P. T., Wilderom C. P. Transformational leadership as a mediator between emotional intelligence and team outcomes. The Leadership Quarterly. 2011. No. 22. pp. 591–603. DOI: https://doi.org/10.1016/j.leaqua.2011.05.002.
Ingram R. Emotions, Social Work Practice and Supervision: An Uneasy Alliance? Journal of Social Work Practice. 2013. No. 27. pp. 5–19.
Ingram R. Understanding Emotions in Social Work: Theory, Practice and Reflection. Maidenhead. UK: McGraw Hill, 2015.
Kotsou I., Mikolajczak M., Heeren A. Improving emotional intelligence: A systematic review of existing work and future challenges. Emotion Review. 2019. No. 11. pp. 151–165.
Sundararajan L. Echoes after C. Rogers: “Reflective Listening” Revisited American Psychological Association The Humanistic Psychologist. July 199523(2):259-271. DOI: https://doi.org/10.1080/08873267. 1995.9986828.
Morrison T. Emotional Intelligence, Emotion and Social Work: Context, Characteristics, Complications and Contribution Get access Arrow. The British Journal of Social Work. 2007. Vol. 37, Iss. 2. pp. 245–263. DOI: https://doi.org/10.1093/bjsw/bcl016.
Mykhailova В. Comparison of emotional intelligence disorders and personality disorders. PMGP. 2024. No. 9. URL: https://ev-ojs.e-medjournal.com/index. php/psp/article/view/495.
Nilsson P. Are empathy and compassion bad for the professional social worker? Advances in Social Work. 2014. No. 15. pp. 294–305.
Oterholm I. Online critical reflection in social work education: Kritisk refleksjon på nett i sosialarbeiderutdanningen. European Journal of Social Work. 2009. No. 12. pp. 363–375. DOI: https://doi.org/10. 1080/13691450902930738.
Ruch G. Where have all the feelings gone? Developing reflective and relationship-based management in child-care social work. British Journal of Social Work. No. 42. pp. 1315–1332.
Stanley S., Mettilda G. Professional competencies in social work students: Emotional intelligence, reflective ability and empathy — A comparative and longitudinal analysis. Social Work Education. 2020. pp. 1–16.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Іван Кірсанов

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами: