Виховання творчої особистості в системі професійної підготовки майбутніх інженерів

Автор(и)

  • Oleksandr Ponomarov кафедра педагогіки і психології управління соціальними системами Національного технічного університету “Харківський політехнічний інститут”, Ukraine
  • Maksym Cheremskyi кафедра педагогіки і психології управління соціальними системами Національного технічного університету “Харківський політехнічний інститут”, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.20998/%25x

Ключові слова:

творча особистість, майбутній інженер, професійна підготовка, креативні здібності

Анотація

Показано потребу української промисловості в кадрах інженерів, які були б здатні генерувати принципово нові ідеї і впроваджувати їх у практику. Таким фахівцям мають бути притаманні як висока професійна і соціальна компетентність, так розвинені креативні здібності, фантазія й інтуїція. У статті аналізується важливість виховання творчої, конкурентоздатної особистості майбутнього інженера. Зокрема, приділяється особлива увага розвитку у нього прагнення до самовираження та самоствердження особистості. Пропонуються форми і методи виявлення та розвитку креативних здібностей студента в процесі його професійної підготовки. Показано визначальну роль як технічної творчості, так і значного сприятливого впливу мистецтва на особистісний розвиток студента, у тому числі й на розвиток його креативності. Обґрунтовано необхідність не тільки широкого залучення студентів до участі у науково-технічному пошуку й художній самодіяльності, але й істотних змін змісту й характеру викладання дисциплін соціально-гуманітарного циклу. 


Shows the need for the Ukrainian industry staffing engineers able to generate completely new ideas and implement them in practice. This is essential in order to overcome our technological gap with the advanced industrialized countries and transition our economy to the path of innovative development. Such professionals should possess a high professional and social competence, and developed creative ability, imagination and intuition. The paper analyzes the importance of education of creative, competitive personality of the future engineer. In particular, special attention is paid to the development of his freedom of thought, desire for self-expression and self-assertion.

With the help of authoritative evidence known Ukrainian and foreign scientists and philosophers argued the need to ensure freedom of personal expression of the student and to create conditions for its creative self. This will contribute not only to increase his professional competence, but also the formation of an innovative approach to the solution of various production and life problems. Discount forms and methods of identification and development of creative abilities of students in the course of his training.

In particular, an important role for scientific and technical conferences, debates and discussions where students have the opportunity to freely express their opinions, learn to argue and defend them. At the same time, they acquire the ability to listen and accept other opinions and critically evaluate their own and others' positions.

The important role in the development of creative abilities of students of a wide use of active learning methods. First and foremost it is about business games and game design, the practice of analyzing problem situations. Such situations should reflect the actual production and life problems that may arise in the course of their future professional activity of the student.

The determining role of technical creativity and significant impact on the personal development of the art student, including the development of his creativity. The necessity of a greater involvement of students in scientific and technical search and amateur, as well as strengthening the role of aesthetic education. Of particular importance is a significant change in the content and nature of teaching disciplines of social and humanities. 


Біографії авторів

Oleksandr Ponomarov, кафедра педагогіки і психології управління соціальними системами Національного технічного університету “Харківський політехнічний інститут”

кандидат технічних наук, професор кафедри педагогіки і психології управління соціальними системами Національного технічного університету “Харківський політехнічний інститут”

Maksym Cheremskyi, кафедра педагогіки і психології управління соціальними системами Національного технічного університету “Харківський політехнічний інститут”

асистент кафедри педагогіки і психології управління соціальними системами Національного технічного університету “Харківський політехнічний інститут”

Посилання

Андрущенко В. Педагогічна поезія внутрішнього духу інженера: проблема відкриття, виховання і реалізації // Проблеми та перспективи формування національної гуманіта-рно-технічної еліти. – Вип. 5(9). – Харків: НТУ “ХПІ”, 2004. – С. 29-40.

Пономарьов О.С. Розвиток креативності в системі професійної культури // Теорія і практика управ-ління соціальним системами. - 2005. №4. – С. 43-49.

Романовский А.Г. Основы тео-рии управления социальными системами. – Харків: НТУ “ХПІ”, 2001. – 195 с.

Блон-ский П. Задачи и методы новой народной школы. – М.: Задруга, 1917. – 79 с.

История зарубежной психологии (30-60-е гг. ХХ в.). Тексты / под ред. П.Я. Гальперина, А.Н. Ждан. – М.: Московский университет, 1986. – 344 с.

Ортега-и-Гассет Х. Дегумани-зация искусства. – М.: Радуга, 1991. – 639 с.

Бердяев Н. Смысл творчества. Опыт оправдания человека. – М.: Изд. Г.А. Лемана и С.И. Сахарова, 1916. – 358 с.

Родари Дж. Грамматика фантазии. Введение в искусство придумывания историй. – М.: Про-гресс, 1978. – 212 с.

Выготский Л.С. Психология искусства. – М.: Искусство, 1986. – 573 с.

Черемской П.Г. Искусство – форма общественного сознания / Реферат. – Ха-рків: ХПІ, 1969. – 17 с.

Мудрость воспитания: Книга для родителей / Сост. Б.М. Бим-Бад, Э.Д. Днепров, Г.Б. Корнетов. – М.: Педагогика, 1987. – 288 с.

Холл Ст. Социальные инстинкты у детей и учреждения для их развития. – Спб., 1913. – 88 с.

Роменець В.А. Роль фантазії у науковій і художній творчості // Психо-логія: Республіканський науково-методичний збірник. – Вип. 9. – К.: Радянська школа, 1970. – С. 69-77.

Гулига А.В. К эстетике научного открытия // Творческий процесс и художественное восприятие. Сб. научн. тр. / под ред. Д.Д. Благова. – Л.: Наука, 1978. – С. 65-78.

Кирпичев В.Л. Vivat Crescat, Floreat. – К.: Типо-литогр. Т-ва И.Н. Куш-нерев и Кº, 1898. – 22 с.

Сухомлинский В.А. Избранные произведения в 5 томах. – Т. 4. – К.: Радянська школа, 1980. – 672 с.

Професійна культура педагога: навч.-метод. посібник / О.С. Пономарьов та ін. – Харків: НТУ “ХПІ”, 2011. – 198 с.

Кан-Калик В.А. Педагогическая деятельность как творческий процесс. – М.: НИИВШ, 1977. – 64 с.

Поташник М.М. Как развивать педагогическое творчество. – М.: Знание, 1987. – 80 с.

Ильин Е.Н. Шаги навстречу: Из опыта работы учителя. – М.: Просвещение, 1986. – 32 с.

Станиславский К.С. Работа актера над собой. – Ч.1: Работа над собой в твор-ческом процессе переживания. Дневник ученика. – М.: Искусство, 1985. – 479 с.

Буш Г. Рождение изобретательских идей. – Рига: Лиесма, 1976. – 128 с.

Михайлов А.А. Техническое творчество школьников. – М.: Просвещение, 1969. – 208 с.

Маслянный В.Т. Техническое творчество в школе. – Минск: Народная Асвета, 1974. – 72 с.

Горелый А.В. Игровые методы обучения // Теорія і практика управління соціальни-ми системами. – 2001. - №1. – С. 85-95.

Гончаренко С.У. І насамперед – прикладна наука. – Хмельницький: Вид-во ХГПА, 2003. – 20 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2014-07-23

Номер

Розділ

Педагогічні проблеми освіти