Педагогічна фасилітація - механізм розвитку лідерського потенціалу студентів в умовах технічного університету

Автор(и)

  • Tetiana Hura кафедра педагогіки і психології управління соціальними системами Національного технічного університету “Харківський політехнічний інститут”, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.20998/%25x

Ключові слова:

фасилітація, педагогічна фасилітація, викладач-фасилітатор, особистісно орієнтова-ний підхід, лідерський потенціал, технічний університет

Анотація

В статті розглядається поняття “фасилітація” та “педагогічна фасилітація”. Наголошено на сучасних вимогах до конкурентоспроможного фахівця технічного університету. Визначено зв’язок фасилітації з лідерськими якостями особистості студента технічного ВНЗ. Висвітлено особливості історії впровадження в педагогічну практику особистісно орієнтованого підходу як механізму педагогічної фасилітації. Зроблено акцент на установки вчителя-фасилітатора, які необхідні для розвитку особистості учня. Зазначено основне завдання викладача-фасилітатора - стимулювання і ініціація осмисленого навчання у студентів. Особливу увагу приділено ролі викладача-фасилітатора для розвитку лідерського потенціалу у студентів у технічному ВНЗ. 

 

In the article the concept of "facilitation" and "teacher facilitation." Emphasized the modern requirements for competitive specialist technical university. The connection facilitation of leadership skills of student technical college. The peculiarities of the history of the introduction of teaching practice personality-oriented approach as a mechanism for facilitating teaching. The accent is made on the teacher fysylitatora settings that are required for the development of the individual student. Shows the main task of the teacher - facilitator - encouraging and initiating meaningful learning in students. The effect of фасилітації is considered in the aspect of improvement of individual effectiveness of personality, increase of efficiency of activity of her in a collective. Attention is accented on introduction in the educational-educator process of technical university of ideas of humanistic psychology, that assist forming for the students of independence and responsible freedom at the independent working of material of on-line tutorial. It is well-proven,, that important receptions and technique of fasylitatsiyne  communication are: respect and positive acceptance of listener as personality capable to самозмінення and саморозвитку; display of the pedagogical time based   on a trust, without a connivance, to simplicity of communication without familiarity, without oppression of independence, humour; creation of situation of success, advancing of praise, address to the listener on the name,  optimistic prognoses is about possibilities and abilities in the studies of students. Particular attention is paid to the role of the teacher-facilitator for the development of leadership potential in students at technical universities. It is pointed out that the development of leadership potential future engineers are important methods and techniques of teacher-facilitator, which he uses in his teaching practice to develop students' creativity, innovative thinking, empathy, skill to make quick decisions and the ability to affect the psychological climate in the team.


Біографія автора

Tetiana Hura, кафедра педагогіки і психології управління соціальними системами Національного технічного університету “Харківський політехнічний інститут”

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри педагогіки і психології управління соціальними системами Національного технічного університету “Харківський політехнічний інститут”

Посилання

Гаврилова Т.П. Понятие эмпатии в зарубежной психологии / Т. П. Гаврилова // Воп-росы психологи. - 1975. - № 2. - С. 147-158.

Гиппенрейтер Ю. Б. Феномен конгруэн-тной эмпатии / Ю. Б. Гиппенрейтер, Т. Д. Карягина, Е. Н. Козлова // Вопросы психоло-ги.- 1993.- № 4.- С. 68-73.

Гусинский Э. Н. Введение в философию образования / Э. Н. Гусинский, Ю. И. Турчанинова. — М.: Логос. - 2000. - 224 с.

Дудорова Л. Фасили-тация / Л. Дудорова: http: www. trainins. Фасилитация.

Карягина Т. Д. Философские и научные контексты проблемы эмпатии / Т. Д. Карягина // Московский психотерапев-тический журнал.- 2009. - № 4. - С. 50-74.

Карягина Т. Д. Некоторые аспекты разви-тия представлений об эмпатии / Т. Д. Карягина Т.Д // Психология общения. - 2006: На пути к энциклопедическому знанию: Материалы междунар. конф. - М.: Академия ими-джелогии, 2005. - С. 373-380.

Козлова Е. Н. К вопросу о фасилитации процесса обу-чения / Е. Н. Козлова // Личность и общество: актуальные проблемы педагогики и пси-хологии. Материалы междунар. заоч. науч.-практ. конф. (27 ноября 2012 года). - Ново-сибирск, 2012. - С.127-132.

Лаврентьев Г. В. Гуманитаризация высшего математиче-ского образования на основе блочно-модульного подхода: автореф. дис. … д-ра пед. наук / Лаврентьев Г. В. - Кемерово, 2001. ― 43 с.

Лаврентьев Г. В. Инновационные обучающие технологии в профессиональной подготовке специалистов: [учеб. пособие: в 3 ч.] / Г. В. Лаврентьев, Н. Б. Лаврентьева.- Барнаул: Алт. гос. ун-т. - 2009. - Ч. 1 - 164 с.

Лушин П. В. Учимся фасилитировать: [метод. пособ. для уч. школ, студ. пед. спец., препод.] / П. В. Лушин, З. А. Ржевская, Е. Г. Данникова, Н. А. Колтко, О. А. Миненко. - Кировоград: Изд. Кировогр. педуниверситета.- 2003. - 52 с.

Нефф Т. Дж. Уроки лидеров / Т. Дж. Нефф, Д. М. Ситрин. – М.: ООО Изд-во АСТ, 2003.- 487 с.

Нумми П. Справочник фасилитатора, или История о том, как фасилитатор Григорий Лосик привел компанию к впечатляющим результатам / П. Нумми.- М.: Ин-ститут консульт. и системн. решений, 2012. - 144 с.

Орлов А. Б. Человекоцентриро-ванный подход в психологии, психотерапии, образовании и политике (к 100-летию со дня рождения К. Роджерса) / А. Б. Орлов // Вопросы психологии .- 2002. - № 2.

Петровский А. В. Краткий психологический словарь / А. В. Петровский, М. Г. Ярошевский. – Ростов-на-Дону: Феникс, 1999. – С. 413-414.

Роджерс К. Клиентоцентрированный / человекоцентрованный подход в психотерапии: http:// www.trialog.ru/library/scipabl/rogers01.htm.

Роджерс К. Свобода учиться / К. Роджерс, Д. Фрейберг. - М.: Смысл, 2002. – 527 с.

Ромашина С. Я. Педагогическая фасилита-ция: сущность и пути реализации в образовании: [учеб. пособ.] / С. Я. Ромашина, А. А. Майер.- М.: Вита-Пресс, 2010. – 63 с.

Рудестам К. Групповая психотерапия / К. Ру-дестам. - СПб.: Питер Ком, 1999.- 384 с.

Товажнянський Л. Л. Концепція форму-вання гуманітарно-технічної еліти в НТУ “ХПІ” та шляхи її реалізації: [Навч.–метод. посібн.] / Л. Л. Товажнянський, О. Г. Романовський, О. С. Пономарьов. – Харків: НТУ “ХПІ”, 2004. – 416 с.

Фасилітація. Електронний каталог “Вікіпедія” http://uk.wikipedia.org/wiki/ Фасилітація.

Хьелл Л., Зиглер Д. Теории личности (осно-вные положения, исследования и применение) / Л. Хьелл, Д. Зиглер. - СПб: Питер, 1999. – С.528-563.

Чуева М. Ю. О необходимости введения новых стандартов в об-разование // Материалы 5-й Всерос. (с международным участием) науч.-практ. конф. “Научные проблемы образования третьего тысячелетия”. - Вып. 5.- Сб. науч. трудов. - Самара: Инсома-Пресс, 2011. - С. 454-459.

Gordon T. Teacher effectiveness training.: N. Y.: Peter H. Wyden, 1974. 24. Rogers C. Freedom to learn for the 80's; Columbus, Ohio, 1983.

##submission.downloads##

Опубліковано

2014-08-26

Номер

Розділ

Педагогічні проблеми освіти