Аналіз результатів експериментальної роботи з формування готовності спортсменів до професійного самовизначення після закінчення спортивної кар'єри

Автор(и)

  • Tymur Arabadzhy кафедра фізичного виховання Національного технічного університету “Харківський політехнічний інститут”, Україна

DOI:

https://doi.org/10.20998/%25x

Ключові слова:

професійне самовизначення, готовність до професійного самовизначення, закінчення спортивної кар'єри, педагогічний експеримент

Анотація

У статті проаналізовано ефективність розробленої педагогічної технології формування готовності спортсменів до професійного самовизначення після закінчення спортивної кар'єри. За результатами експериментальної роботи було визначено, що розроблена педагогічна технологія ефективна, вона сприяє більш високому рівню формування відповідної готовності у спортсменів і її впровадження в процес професійної підготовки спортсменів доцільно.

 

The article analyses the effectiveness of the worked out pedagogical technique of forming of athletes’ readiness for their professional self-determination after their sport career completion. 

The check of effectiveness of the pedagogical technique worked out was being performed during the pedagogical experiment. The experiment took place in 2008-2014 under the natural conditions and included three stages: ascertainment, forming, and comparative.

The goal of the ascertainment pedagogical experiment was to find out the level of formed readiness for the professional self-determination of athletes after their sport career completion, and accordingly the expediency of execution of the special pedagogical work for the increasing of this level. The ascertainment experiment showed that the improvement of development is necessary for each of the criterion of the readiness formation of athletes for their professional self-determination after their sport career completion.

During the forming experiment the pedagogical technique was introduced into the process of experimental group athletes’ training. After the finishing of forming experiment there were held the comparisons of the level of forming development of the athletes’ readiness for their professional self-determination after their sport career completion within the control and experimental groups (comparative experiment).

In accordance with the results of the experimental work it was defined that the worked out pedagogical technique is effective, it contributes to significantly higher level of forming of the appropriate readiness among athletes, and its implementation into the process of the athletes professional training is reasonable. 

Біографія автора

Tymur Arabadzhy, кафедра фізичного виховання Національного технічного університету “Харківський політехнічний інститут”

старший викладач кафедри фізичного виховання Національного технічного університету “Харківський політехнічний інститут”

Посилання

Сисоєва С.О. Методологія науково-педагогічних досліджень: підруч. / С.О. Сисоєва, Т.Є. Кристопчук. - Рівне: Волинські обереги, 2013. – 359 c.

Бабанский Ю.К. Пробле-мы повышения эффективности педагогических исследований / Бабанский Ю.К. – М.: Педагогика, 1982. – 192 с.

Сидоренко В.К.Основи наукових досліджень / Сидоренко В.К., Дмитренко П.В.– К.: РННЦ “ДІНІТ”, 2000. – 260 с.

Методика навчання і науко-вих досліджень у вищій школі: [навч.посіб.] / [С.У. Гончаренко, П.М. Олійник, В.К. Федорченко та ін.], за ред. С.У. Гончаренка, П.М. Олійника. - К.: Вища школа, 2003. - 323 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2014-05-23

Номер

Розділ

Педагогічні проблеми освіти