DOI: https://doi.org/10.20998/%x

Праксеологія творчості у розвитку особистості: синергетичний підхід

Lidiia Tkachenko

Анотація


У статті подано сучасне розуміння творчості та умов її здійснення як чинника розвитку особистості. До факторів, які нині вважають визначальними для здійснення творчої діяльності, належать відкритість, толерантність, демократичність та ін. Забезпечення цього в освітній системі можливе з позицій синергетики як філософсько-методологічного підґрунтя її реформування.

 

The article reveals the conditioning process of personality development methodology synergistic approach; turns understanding the modern concept of content creation and development of personality in art praxis as synergetic system and outline the conditions for its implementation.

Attention is focused on the conditions of praxeology creativity: motivation and creativity of man. This is determined by the dependence creative approach to understanding the life of the individual's identity as self-knowledge and self-development of an internal intentions.

Presentation of creativity as the ability to adapt to external environmental conditions, the ability to identify flexibility and originality of thought, the ability to create a unique product that has value, allows us to consider it not only from the standpoint of innate characteristics of the individual, but as a property that can be developed by certain circumstances.

Determination of basic principles that provide creative praxis: openness, tolerance, democracy, and freedom of competition, can provide education as inclusive, pluralistic, innovative institution that develops targeted person.

The need for the development of creative personality makes use of synergistically first approach, which allows the formation of patterns of behavioral strategies in professional, social, civic spheres.


Ключові слова


праксеологія творчості; розвиток особистості; синергетичний підхід; принципи рефо-рмування освіти

Повний текст:

PDF

Посилання


Андрієвська В. В. Креативність / В. В. Андрієвська; Гол. ред. В. Г. Кремень; Акад. пед. наук України // Енциклопедія освіти. – К.: Юрінком Інтер, 2008. – С. 432.

Антонян Ю. М. О сущности мотивов / Ю. М. Антонян// Философские науки. – 2009. – № 5. – С. 69–78.

Барбер М. Океаны инноваций: Атлантический океан, Тихий оке-ан, мировое лидерство и будущее образования // Майкл Барбер, Кейтлин Доннелли, Саад Ризви / Вопросы образования.– 2012. – № 4. – С. 109–185.

Годфруа Ж. Что та-кое психология : В 2-х т.: Пер. с франц./ Ж. Годфруа. – М.: Мир, 1992. – Т. 1. – 496 с., ил.

Кудрявцев И. К. Синергетика как парадигма нелинейности / И. К. Кудрявцев, С. А. Лебедев // Вопросы философии. – 2002. – № 12. – С. 55–63.

Максименко С. Д. Психологічні механізми розвитку і саморозвитку особистості / С. Д. Максименко // Психолого-педагогічні засади розвитку особистості в освітньому просторі: Матер. ме-тодол. сем. АПН України, 19 бер. 2008 р. – К.: АПН України, 2008. – С. 30–37.

Меркулов А. И. Креативность / А. И. Меркулов; Под ред. А. А. Ивина // Философия: Энциклопедический словарь. – М.: Гардарики, 2004. – C. 401–403.

Философия: Эн-циклопедический словарь / Под ред. А. А. Ивина. – М.: Гардарики, 2004. – 770 с.

Філософський енциклопедичний словник / НАН України, Ін-т філософії ім. Г.С. Сковороди. – К.: Абрис, 2002. – 742 с.

Флорида Р. Креативный класс: люди, которые меняют будущее / Р. Флорида; Пер. с англ. А. Константинов. – М.: Изда-тельский дом “Классика ХХІ”, 2007. – 421 с.

Хакен Г. Синергетика / Герман Хакен. – М.: Мир, 1980. – 405 с.

Hamid Rajaei. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://en.wikipedia.org/wiki/Hamid_Rajaei#Creativity_theory.2C_The_prolixes_ and_the_simplifiers.2C_Epistemological_attitude

Treffert Darold A. Islands of Genius. The Bountiful Mind of the Autistic, Acquired, and Sudden Savant. – Jessica Kingsley Publishers. 2010. – 328 p.


Пристатейна бібліографія ГОСТ