Гомеостатизм в організації функціонування культурно-освітнього простору педагогічного університету

Автор(и)

  • Olesia Smolinska кафедра загальної педагогіки та дошкільної освіти Дрогобицького державного педагогічного університету імені І.Я. Франка, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.20998/%25x

Ключові слова:

гомеостатизм, принцип організації, культурно-освітній простір, педагогічний університет

Анотація

У статті вивчено різні аспекти гомеостатизму як принципу організації культурно-освітнього простору педагогічного університету: з’ясовано спільні та відмінні риси принципів гомеостатизму та синергізму, вивчено особливості самоорганізації в культурно-освітньому просторі з позицій першого. Особливу увагу звернено на педагогічні аспекти впливу стану еквілібристичної рівноваги в університетській педагогічній освіті як макросистемі та університеті  - як мікросистемі. 

 

In this paper we study various aspects of homeostasis as organizing principle of cultural and educational space of Pedagogical University: identify common and distinctive features gomeostasis principles and synergies, studied the characteristics of self-organization in the cultural and educational space with the positions of the first of them, as synergy, studying self-organization as a movement in the direction of chaos to order, does not display such self-organization phenomena as the evolution and development of the already organized forms. Near to a spirit come from physiology (W. Cannon) gomeostasis, noospherology (V. Vernadskyy, M. Moiseev) systemogenetic (A. Subetto), cybernetics (N. Wiener), the theory of functional systems (P. Anokhin), economic theory (P. Samuelson), which highlights the key ideas in this article. Particular attention is paid to the pedagogical aspects of the influence of the state of equilibrium in university teacher education as a macrosystem and university - as microsystem. In particular, the principle of the organization, providing vital functions of university life, support continuity of generations in the sense of preserving the key approaches to professional activities, forming relationships in the "man-profession", expressed for teacher training in the following of vocation, selfless devotion. Justification of gomeostasis as an organizing principle for cultural and educational space of Redagogical University based on the understanding that the object of study, being active in the development and dynamics, subject to the characteristics of a living system also exhibits an organizing role in relation to their own environment, which is important in light of the responsibility of university before the society and its effective autonomy. Thus, gomeostasis as an organizing principle aims to restore and maintain the internal equilibrium state of the cultural and educational space of Pedagogical University.

Біографія автора

Olesia Smolinska, кафедра загальної педагогіки та дошкільної освіти Дрогобицького державного педагогічного університету імені І.Я. Франка

кандидат педагогічних наук, докторант кафедри загальної педагогіки та дошкільної освіти Дрогобицького державного педагогічного університету імені І.Я. Франка

Посилання

Анохин П.К. Узловые вопросы теории функциональной системы / Петр Кузьмич Анохин. — М. : Наука, 1980. — 197 с.

Бевзенко Л.Д. Социальная самоорганизация. Синергетическая парадигма: возможно-сти социальных интерпретаций / Любов Дмитрівна Бевзенко. — К.: Институт социо-логии НАН Украины, 2002. — 437 с.

Беляев В.А. Кризис интеркультуры и культурные ремиссии [Электронный ресурс] / Вадим Алексеевич Беляев // NB: Философские исследования. — 2013. — № 7. — Ре-жим доступа : http://e-notabene.ru/fr/article_557.html

Бех В.П. Национальная идея: смысл и механизм действия [Електронний ресурс] / Во-лодимир Павлович Бех // Наукові праці історичного факультету Запорізького держав-ного університету. — 2000. — Вип. ХІ — Режим доступу : http://sites.znu.edu.ua/historySciWorks/11/beh.pdf

Бех В.П. Фірма в дискурсі організменої ідеї / В.П. Бех, А.В. Гашенко. — Суми: ВТД „Університетська книга”, 2006. – 376 с.

Бир С. Мозг фирмы / Стаффорд Бир. — М. Едиториал УРСС, 2005. — 416 с.

Буданов В.Г. Синергетика: история, принципы, современность [Электронный ре-сурс] / Владимир Григорьевич Буданов. — Режим доступа: http://spkurdyumov.narod.ru/SinBud.htm.

Вознюк О.В. Педагогічна синергетика: генеза, теорія і практика : монографія / Олек-сандр Васильович Вознюк. — Житомир : Вид-во ЖДУ імені Івана Франка, 2012. — 708 с.

Вольвач В.Г. Исторический процесс и национальное самосознание / Владимир Гри-горьевич Вольвач. — Омск: Изд-во АНО ВПО ОмЭИ, 2009. — 148 с.

Гомеостаз [Электронный ресурс]. — Режим доступа: http://dic.academic.ru/dic.nsf/dic_new_philosophy

Каган М.С. Синергетика и культурология // Синергетика и методы науки. — СПб., 1998. — C. 201-219.

Кирий В.Г. Амбивалентные системы. Философия. Теория. Практика / Виктор Гри-горьевич Кирий. — Иркутск: Изд-во Иркутского ГТУ, 2009. — 100 с.

Концепція загальної середньої освіти (12-річна школа) // Інформаційний збірник Міністерства освіти і науки України. – Січень 2002. — № 2. – К. : Педагогічна преса, 2002. — 23 с.

Кочубей Н. В. Синергетические концепты и нелинейные контексты : монография / Наталія Василівна Кочубей. – Сумы : Университетская книга, 2009. – 236 с.

Краевский В. В. Методология педагогики: Пособие для педагогов-исследователей / Володар Викторович Краевский. — Чебоксары: Изд-во Чуваш. ун-та, 2001. — 244 с.

Кремень В.Г. Синергетика в освіті: контекст людиноцентризму : монографія / В.Г. Кремень, В. І. Ільїн. – К. : Педагогічна думка, 2012. – 368 с.

Луман Н. Общество как социальная система / Никлас Луман. — М. : Логос, 2004. — 232 с.

Лызь Н.А. Виды и формы педагогического знания / Наталья Александровна Лызь // Педагогика. — 2013. — № 9. — С. 12—20.

Моисеев Н.Н. Русский космизм и восстановление гуманистических традиций в науке и обществе / Никита Николаевич Моисеев // Общее дело. Сборник докладов, представленных на I Всесоюзные Федоровские чтения. — М. : Наука, 1990. — С. 11—12.

Моисеев Н.Н. Человек во Вселенной и на Земле / Никита Николаевич Моисеев // Вопросы философии. – М., 1990. — № 6. - С. 32-45.

Мычко Д.И. Междисцилинарный характер принципа Ле Шателье / Дзмітрый Іва-навіч Мычко // Хімія: праблемы выкладання. — 2010. — № 11. — С. 14—15.

Невмержицька О.О. Студентське самоуправління у контексті демократизації вищої освіти України : автореф дис. на здобуття наук. ступеня канд. філос. наук: 09.00.10 “Фі-лософія освіти” / О.О. Невмержицька. — К., 2009. — 18 с.

Никитина Ю.А. Развитие высших форм адаптации социальных систем в условиях нестабильной внешней среды / Юлия Анатольевна Никитина // Известия ТПУ. — 2007. — № 7. — С. 138—142.

Новосельцев В.Н. Естественные технологии организма в задачах управления / Ва-силий Николаевич Новосельцев // Фундаментальные исследования. — 2008. — № 6. — С. 71—73.

Пригожин И. Порядок из хаоса: Новый диалог человека с природой / И.Р. Пригожин, И. Стенгерс; Общ. ред. В. И. Аршинова, Ю. Л. Климонтовича и Ю. В. Сачкова. — М.: Прогресс, 1986. — 432 с.

Робуль О.М. Синергетика як інноваційна технологія педагогічної освіти / Оксана Миколаївна Робуль // Філософія освіти. — 2006. — № 1 (3). — С. 35—42.

Смолинская О.Е. Принципы организации культурно-образовательного простран-ства педагогических университетов Украины / Олеся Евгеньевна Смолинская // Вест-ник Московского университета. Серия 20. Педагогическое образование. — 2014. — № 1. — С. 106—118.

Степин В.С. Саморазвивающиеся системы и постнеклассическая реальность [Элек-тронный ресурс] / Вячеслав Семенович Степин. — Режим доступа: http://filosof.historic.ru/books/item/f00/s00/z0000249/index.shtml

Субетто А.И. Россия и человечество на перевале истории в преддверии третьего тысячелетия. Часть 8. Рефлексосистемогенетика и неклассическая парадигма циклич-ности. “Модульная логика” [Электронный ресурс] / Александр Иванович Субетто. — Режим доступа: http://www.trinitas.ru/rus/doc/0016/001b/00160191.htm

Фокшек А.В. Системний та синергетичний підходи у моделюванні сучасного педа-гогічного процесу / А.В. Фокшек // Науковий вісник Мелітопольського ДПУ. Серія “Педагогіка”. – 2011. - № 6. — С. 213-220.

Хиценко В.Е. Самоорганизация: элементы теории и социальные приложения / Вла-димир Евгеньевич Хиценко— М.: КомКнига, 2005. — 224 с.

Чириков И.С. Социологический анализ трансформации организационных границ: теоретико-методологические подходы: дис. … канд. социол. наук: специальность 22.00.01 “Теория, методология и история социологии” / Игорь Сергеевич Чириков. — М., 2013. — 213 с.

Шмальгаузен И.И. Пути и закономерности эволюционного процесса / Иван Ивано-вич Шмальгаузен. — М.: Наука, 1977. – 145 с.

Юдин Э.Г. Системный подход и принцип деятельности. Методологические про-блемы современной науки / Эрик Григорьевич Юдин. — М. : Наука, 1978. — 391 с.

Cannon W.B. The Wisdom of the Body / Walter Bradford Cannon. — USA, 1963. – 340 p.

Forbes Украина: журнал (URL: http://forbes.ua/nation/1350373-kaha-bendukidze-diplomy-o-vysshem-obrazovanii-nikomu-ne-nuzhny 19.04.2013 (дата последнего посеще-ния))

Samuelson P. A. Foundations of Economic Analysis / Paul Anthony Samuelson. – USA: Harvard University Press, 1947. – 447 p.

Simmel G. The Persistence of Social Groups / Georg Simmel // American Journal of Sociology. – 1898. – Vol. 3., Is. 5. – P. 662 – 698.

Wadhwa Sh. The psychology of teaching / Shalini Wadhwa. – New Deli, 2005. – 196 c.

##submission.downloads##

Опубліковано

2014-06-10