Формування світогляду майбутніх інженерів-керівників з позицій теорії духовного лідерства

Автор(и)

  • Nataliia Sereda кафедра педагогіки і психології управління соціальними системами Національного технічного університету “Харківський політехнічний інститут”, кандидат мистецтвознавства, Україна

DOI:

https://doi.org/10.20998/%25x

Ключові слова:

майбутні інженери-керівники, лідерство, теорія духовного лідерства, виховання, духо-вно-моральне виховання, духовно-моральна культура, естетична культура, світогляд, чесноти, великодушність, смиренність

Анотація

У статті розглядаються проблеми морально-ціннісного виховання майбутніх інженерів, яким доведеться виконувати керівні функції. Підкреслюється важливість організаційно-управлінської підготовки фахівців інженерного профілю. Розглядається сутність та особливості формування світогляду майбутніх інженерів-керівників з позицій теорії духовного лідерства. Особливу увагу приділено двом основним чеснотам, які становлять сутність лідерства: великодушності і смиренності. Аналізується досвід НТУ "ХПІ", запропоновано рекомендації з навчання і виховання майбутніх інженерів-керівників, формування їхнього світогляду, духовно-моральної та естетичної культури.

 

The article addresses the problem of moral and value education of future engineers, who have to perform supervisory functions. National Strategy for the Development of Education in Ukraine for 2012-2021 years aimed at building an effective national education system on the basis of universal, multicultural, civic values, the physical, moral, spiritual and cultural development of man, making a socially responsible creative person, a citizen of Ukraine and the world.

Professional training can not be separated from education to moral, spiritual and cultural image. The idea of forming a free personality wise provides education, assistance in the formation of, promotes choice of ways for its development of moral and value-based. A man who by vocation and professional responsibilities must take responsibility not only for themselves but also for others (subordinates, colleagues, team) should be a model, carrier standards of moral and spiritual and aesthetic culture.

Engineer performs a variety of professional activities: Design; production and technology; organization and management; research; installation and debugging; service and operational. The article emphasizes the importance of organizational and managerial training of engineering type. The essence and peculiarities of the formation of future engineers world-leaders from the standpoint of the theory of spiritual leadership. According to this theory leaders (in volume among engineers and managers) should practice ethics based on virtues, including: generosity, humility, prudence, courage, self-control and justice. Special attention is paid to two main articles virtues which are the essence of leadership: humility and generosity. Briefly examines the influence of the religious life of the natural virtues.

Experience of NTU “KPI” is analyzed, recommendations on training and education of future engineers and managers, forming their worldview, spiritual, moral and aesthetic culture are offered. Proposed to implement the learning process module “Professional engineer culture". Nominated problems facing higher education institutions in connection with the spiritual and moral education of youth.

Біографія автора

Nataliia Sereda, кафедра педагогіки і психології управління соціальними системами Національного технічного університету “Харківський політехнічний інститут”, кандидат мистецтвознавства

доцент кафедри педагогіки і психології управління соціальними системами Національного технічного університету “Харківський політехнічний інститут”, кандидат мистецтвознавства

Посилання

Державна національна програма “Освіта (Україна XXI століття)”. – К., 1994.

Національна стратегія розвитку освіти в Україні на 2012–2021 рр. [Електронний ре-сурс]. – Режим доступу: http://www.mon.gov.ua/images/files/news/12/05/4455.pdf.

Ильин В.А. О грядущей России: Избранные статьи / В.А. Ильин. – М.: Воениздат, 1993. – 368 с.

Дианин-Хавард А.К. Нравственное лидерство. Путь формирования ли-чности / А.К. Дианин-Хавард. – М.: Лидерпром, 2008. – 187 с.

Дианин-Хавард А.К. Сотворенный для величия. Лидерство как жизненный идеал / А.К. Дианин-Хавард. – СПб.: Институт Нравственного Лидерства Александра Дианина-Хавард, 2012. – 96 с.

Cardona P. Management by Missions: How to Make the Mission a Part of Management / P. Cardona, C. Rey. Barcelona: Occasional Paper, IESE BusinessSchool, 2003.

Garrigou-Lagrange R. The Three Ages of the Interior Life / R. Garrigou-Lagrange. – Rockford, IL: Tan Books and Publishers, 1989.

Дракер П. Практика менеджмента / П. Дракер. – М.: Ви-льямс, 2003. –397 с.

Эскрива Х. Друзья Божии / Х. Эскрива; [пер. с исп.]. – СПб.: Белый Камень, 2007. – 416 с.

Pieper J. One Hope, chapt. 2 in Faith. Hope. Love /J. Pieper. – Ft. Collins, CO: Ignatius Press, 1986. 11. DePree M. Leadership is a Art / M. DePree. – NewYork: Dell Trade Paperback, 1990.

##submission.downloads##

Опубліковано

2014-08-14